Views
1 week ago

2022-10 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaartschepen
  • Maritiem
  • Scheepvaart
  • Maritime industry
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Binnenvaart

Maritime Industry Special 40 10 mei 2022 SEKO elektrotechnische installaties en paneelbouw Focus op verduurzaamen Arie den Toomweg 37, 3089 KA Rotterdam tel.: +31 (0) 88 501 25 60 cleanops@burando.eu www.burandobarging.com Rivierdijk 350 3372 BS Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 611166 24/7 storingsdienst: T +31 (0)85 743 0270 info@sekobv.nl www.sekobv.nl NU OP DE BEURS SOLARLUIKEN De eerste luiken met zonnepanelen BEZOEK ONS TIJDENS DE BEURS MARITIME INDUSTRY 2022 WANNEER? 17, 18 EN 19 MEI STANDNR. F117 Bezoek ons op stand J127 Handelsweg 75 . 6541 CS Nijmegen 024 3731919 . 06 53109065 info@vpgscheepsservice.nl . www.vpgscheepsservice.nl SCHEEPSLUIKEN STUURHUTTRAPPEN LUIKENWAGENS RADARMASTEN GANGWAYS Stokerijstraat 35 2110 Wijnegem, BE Ophemertstraat 42 3089 JE Rotterdam, NL T. +32 (0)3 353 26 89 I. info@blommaertalu.be www.blommaertalu.COM

10 mei 2022 Maritime Industry Special 41 “Huidige schepen verbeteren om vloot te actualiseren” Oonincx Scheepsonderhoud breidt uit met werkschepen STAND L132 Oonincx Scheepsonderhoud is ook gespecialiseerd in het plaatsen van flowmeters. De afgelopen jaren was Oonincx Scheepsonderhoud (OSO) ook actief op het gebied van nieuwbouw van tankers en vrachtschepen. Het Werkendamse bedrijf concentreert zich echter weer vooral op scheepsonderhoud en reparaties. Daar ligt de basis en daar ziet OSO nog volop nieuwe mogelijkheden. Daarnaast richt het bedrijf zich op het ontwerp en de bouw van werkschepen. Tijdens Maritime Industry 2022 staat de toekomst van de binnenvaart centraal. De huidige maatschappelijke onzekerheid – onder andere op het gebied van verduurzaming en wetgeving – is volgens OSO voor veel binnenvaartondernemingen reden om een pas op de plaats te maken met nieuwbouw. Ook de prijsstijgingen van grondstoffen en van motoren als gevolg van de invoering van Stage V zijn hierop van invloed. Desondanks ziet OSO-directeur Jaap Oonincx juist veel mogelijkheden voor de toekomst. “Dit is een tijd om te investeren in verbeteringen aan de huidige schepen die in de vaart zijn. Zo zorgen we ervoor dat onze Nederlandse binnenvaartvloot weer wordt geactualiseerd.” “Ook zien we mogelijkheden onze kennis, op het gebied van nieuwbouw, in te zetten voor het ontwerpen en bouwen van werkschepen. Maatwerk staat hierbij centraal, zodat we de klantwensen één op één weten te vertalen naar een praktisch ontwerp.” Scheepsonderhoud Scheepsonderhoud is een ruim begrip. OSO focust zich op technisch onderhoud, waarbij het alle voorkomende werkzaamheden in de machinekamers verricht. Denk aan aanpassingen aan het leidingwerk en het vervangen van systemen. Het gaat van dekwastot hydrauliekleidingen. Of bijvoorbeeld wanneer de machinekamerpompen, in samenwerking met zusterbedrijf Liquid Control Trading (LCT), moeten worden vervangen. Ook reviseert OSO alle voorkomende pompen. Ze worden aan boord gereviseerd, of in de werkplaats. Alles om het schip weer zo snel mogelijk in de vaart te krijgen. Het is belangrijk regelmatig onderhoud aan het leidingwerk en de pompen te doen, aldus Jaap Oonincx. Dat verlengt de levensduur en voorkomt onnodige reparaties. Uitlaatlekkage is bijvoorbeeld een vaak voorkomend probleem, waarbij de pakkingen worden vervangen en de uitlaat van nieuwe isolatie kan worden voorzien. OSO verzorgt ook schadeherstel. Door te werken met kundige ijzerwerkers en lassers, houdt Oonincx het ambacht van strekken en krimpen in ere. Hermotorisering en classificatie Hermotorisering is ook een klus waar OSO goed mee uit de voeten kan. Inclusief levering van de nieuwe motor. Dit geldt ook voor generatorsets: het uitbouwen, transport naar het revisiebedrijf en dan weer terug inbouwen is geen probleem. Veiligheids- en bouwkundige eisen komen aan bod bij het classificatieproces. Dat kan soms ingewikkeld zijn en rompslomp geven. De vakmensen van OSO begeleiden scheepseigenaren hier geregeld bij en adviseren dan meteen ook over eventueel benodigde aanpassingen. Op die manier nemen ze de schipper veel werk uit handen. Van het hellingen tot aan de kleinste reparaties… De mannen van OSO komen aan boord om de zaak in kaart te brengen, te overleggen met het classificatiebedrijf en onderaannemers aan te sturen. Als leidingwerkspecialist reviseren zij tijdens het klasse maken de afsluiters, over- en onderdrukventielen en persen ze de leidingstraat weer af. Ook reviseren zij bijvoorbeeld de rembanden van de ankerlieren en nemen zij een lierentest af om de remkracht te meten. OSO is verder gespecialiseerd in het plaatsen van flowmeters. Nauwkeurig uitlossing is voor sommige opdrachtgevers een meerwaarde. Oonincx werkt met een slim doordacht systeem, waarbij na het inmeten de aanpassingen aan het leidingwerk prefab worden voorbereid, zodat het plaatsen van de flowmeter vlot kan gebeuren. Oonincx Scheepsonderhoud houdt het reparatiewerk in ere. (foto’s OSO) Werkschepen Momenteel is men bij OSO druk in de weer met de bouw van een werkschip voor een Zwitserse opdrachtgever. “Voor ons is het belangrijk in de bouw van dit type schepen om de klantwensen goed te vertalen in het ontwerp”, zo licht Jaap Oonincx de werkwijze toe. “Voor een klant waarvoor we eerder twee werkvletten leverden en een containerduwboot bouwden, realiseren we nu een maatwerk-werkschip. Centraal in het ontwerp staat de uitvoering van werkzaamheden, die het schip optimaal inzetbaar zal maken. In dit ontwerp betekent dit een in hoogte verstelbaar stuurhuis, een hoge pushbar en op verzoek van de klant een uitvoering met dubbele motoren.” De oplevering van het schip wordt verwacht in week 25. www.oso-bv.nl THG Transportvermittlungsund Handelsgesellschaft mbH Obere Gasse 24 97828 Marktheidenfeld T 0049 9391 6006-0 F 0049 9391 6006-10 E info@bvg-thg.de W www.thg-bvg.de Bei uns finden Sie alles, was Ihr begehrt! Op maat gemaakt: Aluminium luiken Wir freuen uns auf Ihren Besuch! Maritime Industry Stand D204 Christian Hochbein und Team Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl

Binnenvaartkrant