Views
1 week ago

2022-10 Maritime Industry

  • Text
  • Binnenvaartschepen
  • Maritiem
  • Scheepvaart
  • Maritime industry
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Binnenvaart

14 10

14 10 mei 2022 √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. Scheepsbouw zit in ons DNA Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. info@carronmarine.be www.carronmarine.be Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Een MEGA ervaring in een mini-wereld! Laat je inspireren bij Miniworld Rotterdam Rotterdamse Architectuur in miniatuur Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Via onze webshop kunt u een ticket met korting kopen: https://miniworldshop.nl/. Neem wel deze advertentie mee. 30% Lezersaanbieding (op vertoon advertentie) www.miniworldrotterdam.com Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com Weena 745 Rotterdam /5 min. lopen van R’dam CS GROOTHANDEL VOOR SCHEEPS- EN JACHTBENODIGDHEDEN Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar E-mail: info@avamarine.nl / www.avamarine.nl GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de

10 mei 2022 15 Oorlog raakt overslag Rotterdam In het eerste kwartaal van 2022 is in Rotterdam 1,5 procent minder overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar: 113,6 miljoen ton tegenover 115,2 miljoen ton. WERK AAN SLUIS LINNE In de week van 16 mei start aannemerscombinatie Mourik-Dynniq (CMD) met onderhoudswerkzaamheden aan Sluis Linne. Het gaat om de renovatie van de nivelleersystemen. Daarvoor worden de schuiven van het nivelleersysteem uit de putten gehesen en in een werkplaats onder handen genomen. Gelijktijdig worden de kettingen waarmee de schuiven op en neer bewegen en de rioolschuifaandrijvingen vervangen. De werkzaamheden zijn naar verwachting eind december klaar. Om de schuiven te renoveren wordt de put waarin de schuiven zich bevinden drooggezet. Daarvoor worden keermiddelen geplaatst. Bij het plaatsen en verwijderen is sprake van kortdurende stremmingen. Als de put waarin gewerkt wordt droog staat, moet de scheepvaart rekening houden met enige vertraging. (foto Rijkswaterstaat / Flying Eye) Vooral de overslag van minerale olieproducten en ijzererts nam af in Rotterdam. De overslag van onder andere LNG en overig nat en droog massagoed (vooral grondstoffen) nam daarentegen toe. Het containervolume zit iets onder het niveau van 2021. Eerder maakte Antwerpen zijn kwartaalcijfers bekend; ook daar was de teruggang 1,5 procent. Oekraïne Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, zei bij de cijfers: “Hoewel we het jaar uitstekend zijn begonnen, werd de wereld eind februari geconfronteerd met de oorlog in Oekraïne. Naast dat dit conflict een vreselijke humanitaire ramp is, leidt de oorlog tot grote onzekerheid in de wereldhandel en veranderingen in logistieke ketens.” “Hoewel het verdere verloop niet te voorspellen is, verwachten we dat de ontwikkelingen in Oekraïne en de sterk verslechterde relatie tussen Rusland en veel andere landen ook in de rest van jaar van invloed zullen zijn op de overslagvolumes.” Dat lijkt onontkoombaar. 62 miljoen ton van de bijna 470 miljoen ton overslag in de Rotterdamse haven was vorig jaar Rusland-georiënteerd. Dat is 13 procent. Via de haven van Rotterdam worden veel energiedragers uit Rusland geïmporteerd. Grofweg kwam in 2021 30 procent van de ruwe olie uit Rusland, 25 procent van het LNG en 20 procent van de olieproducten en de kolen. Rusland exporteert ook producten als staal, koper, aluminium en nikkel via Rotterdam en van de containeroverslag was vorig jaar 8 procent Rusland-georiënteerd. Bij de containers leidde vooral de daling van transhipment tot een lagere overslag. (archieffoto Tekst & Toebehoren) Minder containers Bij de containers heeft vooral de daling van transhipment-volumes (21,5 procent naar 6 miljoen ton) geleid tot een 5,4 procent lagere overslag: 35,6 miljoen ton. In TEU daalde de overslag minder hard: 1,4 procent naar 3,6 miljoen TEU. Dat komt doordat het gewicht per container gemiddeld lager was en er meer lege containers vervoerd werden. De transhipment-volumes zijn al sinds juli 2021 geleidelijk aan het dalen. De verklaring daarvoor is de grote drukte bij de deepsea terminals als gevolg van de vele verstoringen in de logistieke ketens. Daarbij had de containervaart in januari en februari ook last van een aantal stormen, die de vaarschema’s verder in de war schopten. In maart waren de gevolgen van de oorlog in Oekraïne ook bij de containers zichtbaar: dalende volumes naar Rusland. De meeste rederijen hebben een boekingsstop ingevoerd voor Russische containerlading en ook de meeste deepsea terminals nemen geen exportlading voor Rusland meer aan. Dit zal een verder negatief effect hebben op de transhipment-volumes naar Rusland. In het eerste kwartaal waren de gevolgen van de covid-lockdowns in Shanghai nog niet merkbaar in Rotterdam. Maar dat is in het tweede kwartaal wel anders. DUITSLAND: BETER SAMENWERKEN BIJ VAARWEGPROJECTEN Vaarwegprojecten zijn technisch en organisatorisch complex. Om ze sneller en efficiënter te kunnen realiseren, hebben vaarwegbeheerder WSV en de bouwindustrie in Duitsland afspraken gemaakt over hun samenwerking op dit gebied. Het motto: Meer bouwen en minder onderhandelen. Met de overeenkomst maakt Duitsland volgens staatssecretaris Susanne Henckel een nieuwe start bij het werken aan de vaarwegen. “Transparante, coöperatieve en faire samenwerking staat hierbij centraal”, aldus Henckel. Hans-Heinrich Witte van de Generaldirektion Wasserstraßen und Schiff fahrt: “Door als partners samen te werken en duidelijke randvoorwaarden te scheppen, vergroten we de efficiency van onze projecten.” Namens de bouwindustrie pleit Peter Hübner ervoor dat niet de prijs, maar de kwaliteit centraal komt te staan in openbare aanbestedingen. “We moeten niet voor de goedkoopste oplossingen gaan, maar voor de meest economische, sociaal verantwoorde en duurzame ideeën. Dat lukt alleen als alle betrokkenen vroegtijdig om de tafel zitten en gedurende alle projectfasen transparant samenwerken.” De overeenkomst is bedoeld om de cultuur bij het aanbesteden en uitvoeren van vaarwegenprojecten te verbeteren. De gemaakte afspraken worden geen onderdeel van contracten, maar overheid en de aannemerij zijn overeengekomen dat ze wel nageleefd worden. Amsterdam ontvangt publiek op Zeehavendagen Amsterdam krijgt zijn eigen Zeehavendagen. Het nieuwe evenement vindt plaats van 23 tot en met 26 juni. Zeehavendagen Amsterdam biedt belangstellenden een kijkje achter de schermen in de havens van Amsterdam tot en met IJmuiden. Het hoofdprogramma bestaat uit rondleidingen en workshops bij haven(gerelateerde)bedrijven. Verder zijn er elke dag havenrondvaarten op het IJ, naar Westpoort en naar Zaandam. Andere hoogtepunten in het programma van Zeehavendagen Amsterdam zijn speciaal georganiseerde cacaovaarten in de Westhaven, de tentoonstelling Amsterdam- Havenstad in Het Scheepvaartmuseum en tours over de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Op 25 en 26 juni zijn bezoekers ook welkom op Havenfestival IJmuiden, waarmee organisator Amports een samenwerkingsverband is aangegaan. Het is de bedoeling dat de Zeehavendagen Amsterdam voortaan elk jaar in de laatste week van juni worden gehouden. Het doel is in 2022 te beginnen met “een bescheiden doch sterk aanbod” en daarna uit te groeien tot een jaarlijks terugkerend festijn dat in 2025 deel uitmaakt van Amsterdam 750 jaar en de tiende editie van SAIL. De organisatie van Zeehaven dagen Amsterdam is in handen van Amports, de netwerk- en marketingorganisatie van het Noordzeekanaalgebied. Medeorganisatoren zijn Port of Amster dam en ondernemersvereniging ORAM Amsterdam. Eventpartners zijn Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam Boat Cruises en de gemeente Amsterdam. Inmiddels hebben ook meer dan veertig bedrijven hun medewerking toegezegd. Met Zeehavendagen Amsterdam willen Amports en Port of Amsterdam het havenbedrijfsleven en de ontwikkelingen in het Noordzeekanaal zichtbaar maken bij het grote publiek. Het evenement is tegelijkertijd bedoeld om werkzoekenden, schoolverlaters, studenten, politici en bestuurders uit te nodigen op de werkvloer in de haven.

Binnenvaartkrant