Views
4 months ago

2022-09

8 26 april

8 26 april 2022 Transportplanner binnenvaart (v/m/x) Brede spilfunctie voor logistieke professional met gevoel voor commercie: Voor onze Business Unit Shipping Liquid in Druten zijn wij op zoek naar een fulltime transportplanner binnenvaart (v/m/x). Jouw taken Je gaat gemeenschappelijk met jouw collega’s zorgdragen voor de bevrachting en operationele planning van een netwerk van ca. 54 binnenvaarttankers, die vloeibare chemicaliën vervoeren. Daarbij hoort o.a.: • Het maken en coördineren van de planning en deze communiceren met kapiteins, terminals en internationale klanten • Een optimale planning en bezetting van de vloot met bijbehorende commerciële en administratieve activiteiten • Het bewaken van klanttevredenheid en rendement • Het beoordelen en verwerken van aanvragen van klanten • De acquisitie, calculatie en het offreren van nieuwe vrachten en contracten Jouw profiel Je bent een klant- en resultaatgerichte teamspeler, die complexiteit en de dynamiek van de binnenvaart kan combineren met commercie. Je voldoet aan het volgende profiel: • HBO denk-/werkniveau, bij voorkeur een afgeronde opleiding in een logistieke richting • Minimaal drie jaar ervaring als planner in de logistiek, bij voorkeur in de binnenvaart en/of met transport van chemische vloeistoffen • Kennis van het goederenvervoer in de scheepvaart (tankvaart of droge lading) • Flexibel en stressbestendig • Beheersing van de Nederlandse, Duitse en Engelse taal Wij bieden • Een uitdagende positie in het commerciële hart van de organisatie, die meer vergt dan het lopende houden van een operationele planning • Een financieel gezonde, trotse organisatie met veel expertise; een marktleider in chemietransport met sterke klantrelaties, een zeer flexibele vloot en een ondernemende bedrijfscultuur • Een collegiale werksfeer in een jong team en een internationaal speelveld • Werken in een organisatie, die deelneemt aan werkgroepen op het gebied van operatie, commercie en strategie en waarin jouw mening telt • Mogelijkheid tot home office werken • Een fulltime functie met een goed arbeidsvoorwaardenpakket, waaronder een goed pensioen, anw-hiaatverzekering, collectieve ongevallenverzekering, 25 vakantiedagen • Daarnaast mogelijkheden om opleidingen te volgen, wat voor jou een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden betekent • Toegang tot het HGK Benefits programma, waardoor je met kortingen producten kunt kopen Voor vragen m.b.t. de inhoud van de functie kun je contact opnemen met Christian Ganz Senior Manager Liquid Shipping 0487-587622 Sollicitaties kun je sturen naar Wijnhoff & Van Gulpen & Larsen B.V. T.a.v. de heer Abdullah Helvaci personeelszaken@wijgula.nl 0487-587653 / 06-11334196 Waalbandijk 123 6651 KB Druten HGK Shipping is een pionierende partner in de droge-, gas- en chemicaliëntankervaart. Met een vloot van meer dan 300 eigen en gecharterde binnenvaartschepen vervoeren wij jaarlijks zo‘n 35 miljoen ton vracht. Als onderdeel van de HGK Group combineren we de transportmodaliteiten spoor, water en weg tot duurzame transportketens volgens moderne concepten en maken we deel uit van een van de leidende spelers in intermodaal goederenvervoer. www.hgkshipping.de De Verenigde Tankrederij zoekt personeel! De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerbedrijf, dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

26 april 2022 9 Mourik EGP tackelt de emissie ZEEKADETTEN ZIJN TERUG IN ZEELAND Het emissienabehandelingssysteem van Mourik EGP heeft de configuratie van een uitlaatdemper, onderscheidt zich in een dimensie die in bestaande machinekamers past en is geschikt voor alle dieselmotoren die op EN590 draaien. DOOR JOHAN DE WITTE De installatie is geheel in rvs uitgevoerd, voldoet ruimschoots aan de Stage V- norm, wordt aangestuurd en gecontroleerd door 'ECU-intelligentie'. Deze hardware maakt de installatie schoon en duurzaamheid hard. Dat is uniek! Enginering, productie, en service heeft Mourik EGP onder eigen dak en daarmee zijn levertijden exact volgens overeenkomst en naar de wens van de klant. Ook dat is uniek te noemen. Carrièrereis Wie een gepaste voldoening heeft over het realiseren van dit unieke emissienabehandelingssysteem, is algemeen directeur van Mourik EGP, Gerrit van der Linde. Hij studeerde werktuigbouw, ging van start op scheepswerf Vuijk en deed nadien werkervaring op bij de gemeente Rotterdam waar hij werkzaam was bij RET, Gemeentewerken en Roteb. Op zijn carrièrereis kwam hij – reeds gepokt en gemazeld in techniek bij Daf en Renault Trucks – in aanraking met nageschakelde techniek. Zijn drive ‘hoe dingen beter kunnen’ neemt hij mee uit de autowereld als hij zich zelfstandig maakt en richt op de toepasbaarheid van Selective Catalytic Reduction- en Diesel Partikel Filter-techniek voor scheepvaart en industrie. “Retrofit is mogelijk voor bijna iedere dieselmotor die niet versleten is” Hij kreeg het ministerie van Eco nomische Zaken en de gemeente Rotterdam aan boord voor ontwikkelingskapitaal en produceerde, na jaren van research en ongewisheid, een aantal succesvolle DPF/SCR-installaties voor de maritieme overheid en de scheepvaart. Dit succes verdiende faciliteiten, schaalvergroting en mogelijkheden voor het vormen van een team. Een gesprek hierover tussen Kees Jan Mourik, CEO van wereldspeler Mourik Infra en Industrie en Gerrit namens Support & Development Bureau van der Linde leidde na vijf minuten tot een deal. Mourik EGP (Exhaust Gas Purification) was een feit. Vanaf toen kon Gerrit van der Linde groeien in zijn passie, ofwel techniek in brede zin. Schonere toekomst In 2004 werd de eerste SCR-techniek bij Mercedes op vrachtwagens getest. Dat was het begin van een schonere toekomst, een uitdaging die teleurstelling maar ook succes kende. “Efficiënte uitstootvermindering in de scheepvaart was toen nog een leeg vel papier”, vertelt Van der Linde. “Het eerste schip dat ik mocht uitrusten voer voor AVR op Den Haag. Enkele patrouilleschepen van de gemeente Rotterdam volgden. Het waren de pilots, mogelijk gemaakt door subsidies en een stimulerende overheid!” Is de techniek inmiddels volmaakt? “Nee de wereld is niet af. Duurzaamheid betekent de kwaliteit van het product waarborgen. Permanent doorontwikkelen is het proces daartoe, zodat de functie tijdens de gehele levensduur gelijk blijft! We zorgen als Mourik EGP dat motoren en materieel voldoen aan de EU-emissienormen, maar ook aan de kwalificatie-eisen en EMVI-criteria in aanbestedingen.” “Wij leveren complete systemen om uitlaatgassen te ontdoen van stikstof (NOx) en DPF-filters voor roet en fijnstof. Mourik EGP heeft daarbij een nauwe samenwerking met Multronic uit België, op specificatie en conform de meest recente emissie-eisen en voorzien deze op vraag van on board diagnostics (OBD), hetgeen alle data inzichtelijk maakt om aan bijvoorbeeld opdrachtgevers te rapporteren.” En als het gaat om retrofit? “Juist dat is voor ons een stimulans. Retrofit is mogelijk voor bijna iedere dieselmotor die niet versleten is! We voorzien deze van een custom build installatie. Het onafhankelijke en geaccrediteerde SGS voert metingen uit aan de pijp om daadwerkelijk vast te stellen dat onze installatie voldoet aan de strengste emissie eisen.” Begrijpt u de aarzeling van ondernemers om een installatie te plaatsen? “Vanzelfsprekend, het is een duur maar duurzaam product. Je hebt ondernemers nodig zoals Unibarge Barging bijvoorbeeld, die je een duw in de rug geven met de vraag: kunnen jullie een dubbele emissienabehandeling installatie binnen vijf weken leveren voor een tankschip in afbouw? Dat bewijst een omslag in milieudenken. Geeft ook vertrouwen in je bedrijf, en het maakt ons trots.” Denkt u dat de wetgever in de toekomst zwaardere eisen stelt dan Stage V? “Daar ben ik van overtuigd. Gelukkig Gerrit van der Linde is ervan overtuigd dat de overheid nog met zwaardere emissie-eisen komt. (foto Johan de Witte) kijkt TNO in onze etalage naar de technische stand van zaken, eventuele subsidies worden daar op afgestemd. Zie de bouwwereld, waar steeds meer aandacht is voor PFAS, stikstof en CO 2 . Wij hebben de kennis om de footprint van een bedrijf omlaag te brengen, waardoor het makkelijker wordt aan de eisen van de overheid en opdrachtgevers te voldoen.” Aan boord Natuurlijk is er voor de installatie naast internet een extra kabel nodig tussen machinekamer en stuurhuis. Ingeval van retrofit worden de modules aangepast aan de bestaande machinekamer. Behalve AdBlue in de tank is er mee werken niet verschillend van met een conventionele installatie. Na de afstelling en de proefvaart meet SGS de installaties en wordt het Stage V-meetrapport uitgereikt. Als we Alexander Wanders van Unibarge vragen hoe de recent geplaatste installaties werken, krijgen we als antwoord: “Het systeem werkt geruisloos en wordt gemonitord op afstand. Mourik EGP heeft ook een gave cosmetic. Inmiddels draaien er bij Unibarge Barging vele installaties. En het worden er steeds meer. Het kost wat, maar je hebt ook wat. De natuur is onze baas, dat moeten we allemaal respecteren.” Wijsheid en enthousiasme waar Gerrit van der Linde blij van wordt. Met Mourik Techniek werk Mourik EGP samen aan de toepassing van waterstof. Mourik Infra beschikt over de eerste 100% waterstof aangedreven graafmachine, ook ontwikkeld en gebouwd bij Mourik zelf. “Met deze kennis en voorsprong kunnen we ook de scheepvaart bedienen en er zullen binnen afzienbare tijd schepen varen met deze techniek.” Denkt u weleens niet aan nageschakelde techniek? “Alleen als ik slaap.” Gerrit is onverbeterlijk in het beoordelen of dingen beter kunnen. Het is de onrust van een technicus in een wereld met waterstof, de brandstofcel, CO 2 en energietransitie. Wie weet! Sinds deze maand telt de Vereniging Zeekadetkorps Nederland weer twintig afdelingen. De algemene raad stemde namelijk in met de toelating van een nieuw zeekadet korps in Veere. Dat betekent dat de zeekadetten na veertien jaar weer terug zijn in Zeeland. Voorzitter Bart Escher: “Fijn dat we weer terug zijn in de waterrijke provincie Zeeland, maar vooral fijn om te zien hoeveel belangstelling er is voor de zeekadetkorpsen.” Het nieuwe zeekadetkorps in Zeeland maakt een voortvarende start. Er is al een volledig bestuur, een behoorlijke kader en na de eerste publiciteit hebben ook de eerste zeekadetten zich al aangemeld. Bij de oprichting heeft Zeekadetkorps Veere steun van zowel de gemeente als van de Provincie Zeeland. Met de komst van Zeekadetkorps Veere is Zeekadetkorps Nederland erin geslaagd de gewenste groei van het aantal korpsen te realiseren. In de afgelopen vijf jaar zijn er korpsen opgericht in Urk, Lelystad en nu Veere. Dat is gunstig voor de nautische. Bijna 50 procent van de zeekadetten kiest uiteindelijk voor een maritieme opleiding of baan. REÜNIE PRINSES MARGRIET- INTERNAAT Op zaterdag 8 oktober 2022 is er een reünie van schippersinternaat Prinses Margriet Zwolle. De organisatie is in handen van Alita van Asperen, Bert Klos en Geertje Mannak. De reünie vindt plaats in Hotel Zwartewater in Zwartsluis. De ontvangst is vanaf 14.00 uur, met koffie en gebak. Tot 17.00 uur kan iedereen bijpraten onder het genot van een hapje en een drankje. Tussendoor wordt een groepsfoto gemaakt. Vanaf 17.00 uur kan iedereen zich tegoed doen aan het diner dat wordt aangeboden via diverse buffetten. Vanaf 20.30 uur is de afterparty. “Omdat je waarschijnlijk nog niet iedereen heb gesproken”, voorspellen de organisatoren. Aanmelden Deelname kost 33,50 euro per persoon. Aanmelden kan via de website www.reunieinternaatprinsesmargrietzwolle.nl. Vermeld dan je naam, geboortedatum en de periode die je op het internaat hebt gezeten of gewerkt. Ook ouders zijn van harte welkom. Het is mogelijk om – met 15 procent korting – te overnachten in het hotel. Stuur dan een mail naar info@ hotel-zwartewater.nl onder vermelding van ‘deelnemer reünie’.

Binnenvaartkrant