Views
4 months ago

2022-09

4 26 april

4 26 april 2022 RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! GEVRAAGD: VKV Service is nog op zoek naar MATROZEN, STUURMANNEN EN KAPITEINS met kennis en ervaring in de duwen sleepvaart. Zo hebben wij nog diverse plekken beschikbaar in onze vloot. Onze duw en sleepboten zijn voornamelijk werkzaam in één van de grootse havens ter wereld “The Port of Rotterdam”. Onze vloot bestaat uit negen sleep- en/of duwboten, diverse pontons, bakken en werkschepen. We zijn opzoek naar gemotiveerde en flexibele teamplayers. Heren die bereid zijn om net dat beetje extra te geven voor zijn collega’s. Een goede mentaliteit en uithoudingsvermogen zijn hierbij een PROFIELSCHETS Onze werkzaamheden zijn zeer divers. Zo houden wij ons bezig met het transporteren van alle soorten bokken, kranen en pontons. Begeleiden wij bij het in- en uitdokken van de diverse scheepswerven. Het assisteren van zeeschepen, maar ook op het gebied van opslag en bevrachtingen zijn wij 24/7 inzetbaar voor onze klanten. vereiste. Door weer en wind kunnen jouw collega’s op je vertrouwen en jij op hen. Wij hanteren een 7/7 vaarschema, reiskosten en menage vrij. Solliciteren ook mogelijk als zzp’er. Ben jij uit het juiste hout gesneden en heb je interesse of vraag naar meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0614589315 en/of stuur ons een mail met jouw vragen of sollicitatie naar personeel@vkvservice.nl. Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch GEFO SHIPPING GROUP HSSEQ Superintendent Tankbarges (m/f/d) GEFO SHIPPING GROUP The GEFO Shipping Group is a medium-sized and expanding family-owned company in the seagoing and inland tanker shipping industry with headquarters in Hamburg. At a total of five locations in Germany and other European countries, the company employs more than 100 people (m/f/d) ashore, with more than 1,500 employees (m/f/d) working on board the ships, generating an annual turnover of approximately 500 million euros. With a fleet of more than 150 ships, the company specializes in the inland and sea transports of chemicals, liquid gases and mineral oil products in Europe. In addition, the company operates its own global bunker (marine fuel) trading division. The company structure is lean, so that each employee (m/f/d) is independently responsible for his or her own area of responsibility. The company is very successful, with a motivating atmosphere and performance is rewarded. With its business areas of inland and sea transport, the GEFO Shipping Group has made a name for itself as a recognized and reliable logistics and transport service provider on the European sea and inland waterways. The aim is to continue to further expand this outstanding position. POSITION The GEFO Shipping Group is looking for a new HSSEQ Superintendent to support the HSSEQ Inland team located in Duisburg. ROLES & RESPONSIBILITIES As future HSSEQ Superintendent (m/f/d) you will be accountable to the HSSEQ Manager, reporting all safety, operational and nautical relevant developments. Your main task will be conducting HSSEQ Inspections on board following the GEFO developed internal inspection questionnaire. Combined with these inspections, you will also conduct trainings on board in HSSEQ topics and assess our crewmembers in their expertise, knowledge, and abilities ensuring the high GEFO HSSEQ standards. You will be working hand-in-hand with crew members in solving operational challenges, you will act as a trainer and mentor and a trusted point of contact. With your experience, commitment and quality work you will contribute to GEFO’s safety, environmental and quality targets. Once in the office, you will process feedback collected from on-board training and ship visits, circling back findings into training documents, procedures and our inspection questionnaire. CANDIDATE PROFILE You either have experience as a master on tankbarges / seagoing tankers, as an EBIS / OCIMF inspector or as HSSEQ Superintendent in liquid bulk shipping. Owning an ADN license type G or C is an advantage, as well as a navigational license on the river Rhine. Your safety standards are very high indeed and you are risk averse. Your communication is fluent, and you are comfortable in working with people. You are well versed in the German / Dutch language (either one at level C2 [CEFR] if not mother tongue, the other minimum B1) and you have English language skills at least of level B1. You have good abilities in MS Office applications. You are flexible, team-minded, persistent yet friendly and self-confident. The office is located in Duisburg (Duisburg / Dusseldorf Area), your main area of work is established as the ARA ports and connecting waterways. GEFO is offering an attractive remuneration package and you will be joining a dynamic team of highly motivated colleagues. If you can identify with the candidate described, please contact Peter Van Herck, Group HSSEQ Manager: peter.van-herck@gefo.com GEFO SHIPPING GROUP • Dr. Alfred-Herrhausen-Allee 9-11 • 47228 Duisburg • +49 175 341 43 62 • www.gefo.com

26 april 2022 5 PTC helpt leden op weg met vergroening De Particuliere Transport Coöperatie (PTC) geeft haar 50 leden steun bij het (verder) verduurzamen en certificeren van hun schip. Sinds 1 april betaalt PTC namelijk 50 procent van de kosten van een Green Awardcertificering. “PTC is een coöperatie die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Wij maken ons samen sterk voor het milieu en een veilige werkomgeving”, zegt Ella Hots-Visser, manager PR & Sustainability bij PTC. “Daarnaast zit maatschappelijke betrokkenheid in het DNA van onze coöperatie. Als incentive provider van Green Award stimuleert de PTC haar leden om behaalde resultaten zichtbaar te maken. Hiermee wordt waarde gecreëerd en kan de coöperatie worden gezien als toekomstbestendige ketenpartner.” Alle zeilen bijzetten Green Award heet PTC van harte welkom, aldus directeur Jan Fransen. “Des te meer schepen verduurzamen, des te beter. We zullen met elkaar alle zeilen bij moeten zetten om onder andere luchtvervuiling en klimaatverandering tegen te gaan. En dan is het van grote toegevoegde waarde als een grote club als PTC daar een extra impuls aan geeft.” Met een Green Award-certificaat laten scheepeigenaren zien dat zij extra stappen zetten om schadelijke emissies te verlagen en de veiligheid aan boord te verhogen, zo is de gedachte achter Green Award. Gecertificeerde schepen hebben bij verladers een streepje voor. Certificaathouders ontvangen daarnaast diverse (financiële) voordelen van circa vijftig partners, de zogeheten incentive providers. En daar hoort PTC nu ook bij. DUITSLAND VERLENGT STEUN AAN MULTIMODALE TERMINALS Duitsland blijft nieuwe multimodale containerterminals en uitbreidingen financieel ondersteunen. Om de modal shift naar binnenvaart en spoor te bevorderen subsidieert Duitsland al sinds 1998 de bouw en uitbreiding van multimodale containerterminals. Bedrijven kunnen tot 80 procent van de kosten vergoed krijgen. De huidige steunmaatregel dateert uit 2017. Hij is nu verlengd tot 30 september 2022. De Europese Commissie heeft hier groen licht voor gegeven. Ondertussen werkt Duitsland aan een nieuwe steunmaatregel voor multimodale terminals. Die zou in het laatste kwartaal van dit jaar moeten klaar zijn. (foto HGK) Duwvaartsluis blijft dicht Rijkswaterstaat verwacht dat de zuidelijke duwvaartsluis van de Krammersluizen pas half mei weer beschikbaar is voor de scheepvaart. De sluis is sinds 28 maart gestremd door een vastzittende sluisdeur. De onderrolwagen moet worden vervangen. Daarvoor is een speciaal kraanschip nodig dat de sluisdeur kan uithijsen. Het herstel van de sluisdeur is ingepland in de week van 9 tot en met 13 mei. De hinder voor de beroepsvaart is aanzienlijk, realiseert de vaarwegbeheerder zich. Wachttijden als gevolg van de stremming van de zuidelijke duwvaartsluis kunnen oplopen tot acht uur. De noordelijke duwvaartsluis was door noodzakelijk onderhoud op woensdag 20 en donderdag 21 april ook enkele uren gestremd: van 18.00 tot 22.00 uur. Schepen die niet via de jachtensluizen konden worden geschut, moesten daardoor wachten of omvaren. Rijkswaterstaat heeft de onderhoudsplanning verder wel aangepast “om de schut capaciteit zoveel mogelijk te optimaliseren”. Het noodzakelijk onderhoud aan de noordelijke duwvaartsluis van 20 en 21 april kon echter niet worden verschoven. Verdronken na kapseizen Donderdag 14 april is aan het begin van de avond een binnenschip gekapseisd op de Nieuwe Waterweg. Er waren twee opvarenden aan boord. Slechts één van hen kon worden gered. De ander wordt nog steeds vermist. Het ongeluk gebeurde vlak bij de Maeslantkering. Het motorschip uit Urk is vrijdagavond 15 april door bergers omgedraaid en geborgen. Het vermiste bemanningslid, dat zich waarschijnlijk in de roef bevond toen het ongeluk gebeurde, is ondanks uitgebreide reddings- en bergingspogingen nog steeds niet gevonden. Onder andere het SOAD-dregteam (Stichting Opsporings Apparatuur Drenkelingen) heeft dagenlang, maar vergeefs gezocht. Het schip vervoerde anodeblokken. Volgens de schipper gingen die schuiven toen twee zeeschepen met hoge Henk Danser (74) overleden (foto Media-TV) snelheid passeerden en een hekgolf veroorzaakten. Daardoor kapseisde het binnenschip binnen de kortste keren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Zeehavenpolitie doen onderzoek naar de oorzaak. ROTTERDAM KRIJGT METHANOLFABRIEK GIDARA Energy gaat een fabriek voor biobrandstoffen bouwen in Rotterdam. Die gaat Advanced Methanol Rotterdam heten en komt in de Botlek. AMR zal niet-recyclebaar afval omzetten in geavanceerde methanol. Vorig jaar kondigde GIDARA Energy al aan dat in de hoofdstad Advanced Methanol Amsterdam komt. Die dient als blauwdruk voor de Rotterdamse fabriek. De twee installaties zullen identiek zijn en gebruik maken van GIDARA’s HTW-vergassings technologie (High-Temperature Winkler), waarmee niet-recyclebaar afval kan worden verwerkt tot hernieuwbare brandstoffen. Het AMR-terrein is 9 hectare groot en strategisch gelegen aan de Torontostraat in het Botlek-gebied. Het is verbonden met leveranciers van grondstoffen, opslagterminals en andere bedrijven. De locatie van de fabriek is gekozen vanwege de korte afstand tot deze faciliteiten. Transportbrandstof Geavanceerde methanol kan onder meer kan worden gebruikt in het wegvervoer, de scheepvaart en de luchtvaart. Dat helpt die sectoren om hun CO 2 -uitstoot te verminderen en duurzamer te worden, aldus GIDARA. Een van de afnemers van de AMR-faciliteit in Rotterdam wordt Finco Fuel Group, waartoe onder meer Gulf Bunkering, GoodFuels, Licorne Fuel en Dalergy Group behoren. “Ik moet jullie helaas mededelen dat onze pater familias in alle rust is heengegaan”, was de beginregel van een e-mail die Rita Danser-van Gent en haar kinderen vorige week naar alle medewerkers van het familiebedrijf stuurden. Donderdagavond 21 april ging om 20.00 uur aan boord van alle schepen van kustvaartrederij Danser van Gent Shipping de vlag halfstok omdat oprichter, vader en opa Henk Danser was overleden. Hoewel het alweer zes jaar geleden was dat de aimabele, warme Danser een stap terug deed, was zijn betrokkenheid bij de familievloot nog altijd oprecht groot. “Hij was enorm trots op de vloot en zijn jongens. Hij bleef zeer geïnteresseerd in de schepen. Waar de schepen zijn, wat ze doen: hij bekeek vol trots en nieuwsgierigheid tot het laatste moment alle foto’s en filmpjes”, schreef de familie. Het Delfzijlster scheepvaarticoon kwakkelde al langer met zijn gezondheid. Hij had COPD en belandde daarmee in maart in het ziekenhuis. Daar kreeg hij het slechte nieuws te horen: zijn longen en hart waren verslechterd, er was hem niet veel tijd meer gegeven. Een maand later begon hij in het bijzijn van zijn geliefde familie aan zijn laatste reis. Henk Danser werd 74 jaar. Jan Johan ten Have ADVERTENTIE OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant