Views
4 months ago

2022-09

28 26 april

28 26 april 2022 NIEUWENHUIJSEN SCHEEPSBOUW Faciliteiten • Helling tot 140 meter, 5 banen naast elkaar • Botenkraan 70 Ton • 3 Torenkranen • Aanlegkades tot 135 meter voor bovenwater werkzaamheden Specialiteiten • Klasse maken tankers • Keuringen: alle varende objecten • Schoonspuiten (500 BAR) en schilderen • Alle voorkomende onderhoud, reparatie en schade werkzaamheden • Leidingwerk • Hermotoriseren / verbouwingen • Kleinschalige nieuwbouw (secties, pontons etc.) Rivierkade 1 | 4931 AA Geertruidenberg | 0162 - 512 290 | info@nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl | www.nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Lichtenauerlaan 202 - 220 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. www.yuchaimarine.com Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl Uw schroef weer als nieUw! optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendement groene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctie

26 april 2022 29 Veerdienst 3 verbindt Binnenvaart- en Baggermuseum De tocht tussen Dordrecht en Sliedrecht gaat via de Helsluis. (foto Johan de Witte) Al jaren ‘wensdroomt’ Jos Hubens over ‘een reis op afroep’ met de Veerdienst 3 tussen het Binnenvaartmuseum in Dordrecht en het Baggermuseum in Sliedrecht. Na de geslaagde testvaart op 22 april is dat realiteit. LENTEDRUKTE bel Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart Nu de lente is ingetreden en de eerste feest- c.q. vrije dagen zich al hebben aangemeld, wordt het ook drukker op de vaarwegen. Veel particulieren die met hun boot op pad gaan voor een leuke dagtrip of een vakantie plannen op een gehuurde boot. Ook in de sluizen is het dan soms even goed opletten voor de binnenschipper of het de pleziervaart lukt om zonder al te veel moeite te schutten. Al met al levert ‘die drukte’ op het water wel een gezellig tafereel op, met veelal de rood-wit-blauwe driekleur in top. Het extra verkeer op het water is op bepaalde plekken ook te merken aan de afvalcontainers langs de vaarwegen. Vooral de restafvalcontainers zijn in deze tijd een stuk sneller vol dan ná het ‘vaarseizoen’. Dit resulteert hier en daar ook in extra zwerfafval naast de containers, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Nu de pleziervaart ook een restafvalabonnement kan afsluiten voor het vaarseizoen, is het nog meer van belang dat de betreffende gesloten containers goed gemonitord worden op de vulgraad. Bij een vulgraad van 80 procent krijgt de inzamelaar automatisch een bericht, zodat er zo spoedig mogelijk een lediging ingepland kan worden. DOOR JOHAN DE WITTE Water verbindt. Er is geen rivier of haven zonder binnenvaart, geen vaarwater zonder baggerwerk! De beide musea zitten bomvol interessant verleden, met liefde gekoesterd door vaklieden en vrijwilligers. Zeer de moeite waard. Wanneer de Sliedrechtse museumvertegenwoordiging op 22 april in de salon van de René Siegfried aan de koffie zit, loodst Jos Hubens, ambassadeur van het Binnenvaartmuseum, het gezelschap door het dagprogramma. Onder de indruk van het omvangrijke museum stelt men de vraag of er met subsidie wordt gewerkt of entreegeld. “Nee, we hebben het geluk op 3.000 betalende leden en een groot aantal helpers te mogen rekenen”, klinkt het met gepaste trots. “Zelfredzaamheid staat hoog in ons vaandel!” De Fransoos Marot, die nog kan varen, dat grote imponerende laadruim, wat is daar allemaal mogelijk, die inrichting en de originele Enterprise-diesel. En die lashbak en de uit de Kil geviste Jonge Jacob met zijn mystieke geschiedenis, plus al die modellen en duizend gebruiksvoorwerpen. Herkenning en bewondering komen langszij. De duwboot René Siegfried, de oude dame, steelt met haar schoonheid en make-up helemaal de show. Inschepen De Veerdienst 3 ligt op vertrek, ze duikt een beetje door al die passagiers. “Dan hebben we schroefwater”, zegt kapitein Geert Rigter die vandaag het roer in handen heeft. Bolnes-muziek uit de machinekamer. De 3-cilinder is gereviseerd door eigen machinisten. Als stoomschip werd de Veerdienst 3 in 1898 gebouwd door de scheepswerf van C. Gips & Zonen aan de Lijnbaan in Dordrecht. Vereniging De Binnenvaart is op voorwaarde van onderhoud tegenwoordig eigenaar. Als een jacht blinkt de Veerdienst 3 van ijver! Vele jaren functioneerde zij als sleepboot, ijsbreker en drijvende brandspuit. Koningin Juliana en Beatrix waren aan boord, tochten werden gemaakt met het Dordtse gemeentebestuur, de brandweer en belangrijke gasten van de stad. De Wantijbrug springt op groen, we varen door de Biesbosch dat op het briesje wuift als we passeren. Rust, natuur en cultuur, een broodje voor de trek, de Bolnes loopt als een zonnetje. Praatje in het gangboord “34 jaar was ik werkzaam in de baggerwereld”, vertelt Remco van der Ven. “Stond op de loonlijst van Adriaan Volker, de derde generatie. Ik zat in de walorganisatie, maar kwam overal om iets te regelen. Voor het realiseren van de Europoort zette Teun de Bruin in 1958 op signaal van Koningin Juliana de eerste schop in de grond. Volker en Boskalis begonnen in 1964 aan de Eurogeul. In de Perzische golf baggerden we havens. In het begin was je voor de duur van het werk van huis. Het gebeurde dat vaders hun kind eerst pas na jaren zagen. Op stap met Volker en Jan de Nul in Zuid- Engeland heb ik die succesrijke Belg nog eens moed ingesproken toen hij verlamd door hoogtevrees op de touwladder niet meer omhoog kwam. Ik klom onder hem en verzette zijn voeten op de tree. Kraaienveld, Van Hemert waren ook bijzondere heren, toch kwamen ze gewoon bij je op de bolder zitten en vroegen hoe het met je ging. Gerrit Boer, koopvaardijopleiding stapte na negen jaar varen over naar de sleephoppers. 1973 voor Van Hattem in Wilhemshaven. In Quang Chuang het vaarwater verdiept, verschillende werken in Zuid- Amerika. Een tijd van leren pionieren, altijd boeiend.” Over stuurboord komt de Helsluis in beeld. Alle hens aan dek, schutten is een nivellerende ervaring, even later schuiven we door de deuren en varen we de rivier op. Oppassen: overal beroepsvaart! Aan het eilandje achter het Nationaal Baggermuseum meren we af, we liggen face-to-face met de laatste stoombaggermolen, de Friesland. Een negentig jaar oude persoonlijkheid die bij vele bekende werken een voorname rol speelde, en afgaand op de onderhoud status waarin deze machine verkeerd, doet ze dat in de beleving van haar machinisten nog altijd! Vrijwel in elke emmer schuilt een verhaal… dat van die opgebaggerde bom bijvoorbeeld. De wereld in beeld Door de BaggerPraktijkTuin voor scholen en andere educatieve instellingen manoeuvreert ons gezelschap door het museum. Het is het huis waar de zoon van grondlegger Adriaan Volker nog gewoond heeft. De familie heeft het aan de stichting geschonken om er de ins and outs van de baggerwereld te tonen en promoten. En dat doen ze, van het primitieve begin tot de meest geavanceerde baggerschepen en specifieke pijpenleggers of steenstorters van nu. Prachtige scheepsmodellen. De wereld is er in beeld, materiaal, uitvoering en film. Van snijkopzuiger tot baggeremmers. Een bezoek is zeer de moeite waard, Met afgaand tij in de kont zet de Veerdienst 3 weer koers naar het Wantij. Een coalitie van Vereniging De Binnenvaart en National Baggermuseum genereert de duurzaamheid van ons erfgoed. ADVERTENTIE De gesloten restafvalcontainers van RWS langs de Rijksvaarwegen, waarvoor u een abonnement kunt afsluiten bij de SAB, bevatten een speciaal sensorsysteem aan de binnenkant van de container. Deze sensor telt het aantal zakken dat de sensor passeert. Aan de hand van deze teller wordt bepaald hoeveel kilogram er uiteindelijk in rekening wordt gebracht. Mocht je de ecokaart voor het venster hebben gehouden voor opening, maar door een ongunstige opstapeling kan de trommel niet meer goed draaien, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Wel horen wij graag of dit het geval is, want dan verzoekt de SAB de inzamelaar om de container eerder dan normaal te legen. Helaas komt het ook voor dat er zwerfafval naast de restafvalcontainer geplaatst wordt, omdat de aanbieder geen speciaal abonnement heeft. Ook zijn buitenlandse schepen niet altijd op de hoogte van het verschil tussen de diverse restafvalcontainers. Dan sta je met de vuilniszakken bij de container waar je ze vervolgens niet kwijt kunt. Hoe verleidelijk is het dan om ze naast de container te zetten en een boete te riskeren? In IJzendoorn, ’s Gravendeel en Lelystad test Rijkswaterstaat met speciale informatieborden en wrappings (stickers) om de containers. De wrappings en de borden hebben een felle kleur en vermelden informatie over het nodig hebben van een ‘SAB-abonnement’ om de restafvalcontainer op deze locatie te kunnen openen. Gekeken wordt of het bewustzijn over het abonnement een goede uitwerking heeft op de gebruikers van de containers. Heb je vragen over dit onderwerp en/of andere vragen, dan kun je deze ook stellen van 17 tot en met 19 mei tijdens je bezoek aan de beurs Maritime Industry, onder het genot van een drankje. Je kunt de SAB vinden op stand E110. Tot op de beurs! DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH HYBRIDE / FULL ELECTRIC AANDRIJFSYSTEMEN Biesboschhaven Noord 1b 4251 NL Werkendam T. +31 (0)183 502688

Binnenvaartkrant