Views
4 months ago

2022-09

22 26 april

22 26 april 2022 Scheepsbouw zit in ons DNA Nieuwbouw R e fi t Reparatie Gespecialiseerd in het ontwerpen, engineeren en bouwen van state of the art riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. Een efficiënte aanpak, toevoegen van duurzaamheid en upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Altijd beschikbaar voor snelle en kwalitatieve service om met adequate oplossingen continuïteit te waarborgen. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184-676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl ® ELEGANT SHIPS REQUIRE ELEGANT FIRE PROTECTION WE DELIVER! KNAACK & JAHN THE 4-DIMENSION SPECIALISTS Piping · Steelwork · HVACR · Fire Protection 24/7 Worldwide Services So when do you want us to start working for you? Call us at +49 40 781 29 30 www.kj-fireoff.com © Nobiskrug

26 april 2022 23 Weer zo goed als nieuw “Wij paniekeren niet snel bij het zien van een beschadigde schroef”, zegt Chris Smit, mede-eigenaar van Jooren Scheepsschroeven. “Meestal kunnen wij hem repareren zodat de klant weer voor een lange tijd ermee kan varen.” Jooren Scheepsschroeven herstelt gebruikte scheepsschroeven tot ze weer als nieuw zijn. IVR CONGRESSEERT IN ZAGREB Op 2 en 3 juni vindt in Zagreb de 35e editie van het IVR Congres plaats. In de Kroatische hoofdstad discussiëren de deelnemers over het thema: De toekomst van de binnenvaart. Onder de sprekers zijn Hugues van Honacker van de Europese Commissie, Ivan Bilic Prcic van het Croatian Register of Shipping, Carri Woodburn en Shev Algama van The Shipowners’ Club, Janis Bargsten van Seafar en Remco Pikaart en David Woudenberg van Shipping Technology. Vanuit meerdere perspectieven wordt het toekomstbestendig maken van de binnenvaart in Europa behandeld: verzekeringstechnisch, juridisch, regelgeving, technologische innovatie en milieu. Traditiegetrouw start de tweede congresdag met de algemene ledenvergadering. Na afloop is er een korte stadstour door de historische binnenstad van Zagreb volgen, waarna het programma wordt afgesloten met een lunch. Het IVR Congres is primair bedoeld voor leden (en partners). Niet-leden mogen eenmalig als gast deelnemen om kennis te maken met de IVR en haar activiteiten en netwerk. Inschrijving kan op de speciale congrespagina op www.ivr-eu.com. DOOR LIA ZOMER Happen eruit, een scheur, bladen krom of kapot door touw of een boomstam… bij Jooren in Dordrecht zien ze schroeven binnenkomen met allerlei beschadigingen. Chris Smit: “Meestal kunnen wij de schroef repareren of ‘optimaliseren’, zoals wij dat zelf noemen. Voor onze klanten halen wij de schroef op. Het maakt niet uit of het nu in Nederland, België of Noordwest-Duitsland is.” Een vak apart “Het repareren en optimaliseren van scheepsschroeven is een vak apart. Er komt veel bij kijken om schroeven te herstellen in de ‘oude’, oorspronkelijke staat. Gelukkig kunnen wij blindelings vertrouwen op het Joorenteam dat al sinds jaar en dag hier werkt en een dijk van ervaring heeft in deze branche.” “Transparant werken vinden wij vanzelfsprekend. Bij binnenkomst inventariseren wij de werkzaamheden. Moeten alle schroefbladen opgelast worden of gaat het om een scheur? Hoeveel tijd hebben wij hiervoor nodig? Wij houden hierover contact met de klant, die vooraf een prijs en planning ontvangt voor de reparatie.” “Is de klant akkoord, dan gaan wij aan de slag. Bij normale reparaties is de gerepareerde schroef binnen één dag weer terug bij de klant. Voor het optimaliseren van een schroef hebben we meestal drie dagen nodig.” Chris legt uit waarom: “Wat wij doen bij optimaliseren, is onder andere de bladen breder lassen voor een beter rendement. Ook kunnen wij de schroef weer opdikken of de diameter vergroten en aanpassen aan de straalbuis. Na drie dagen is de schroef dan weer zo goed als nieuw en kan naar de klant.” Preventieve controle Chris adviseert klanten om regelmatig hun schroef of schroeven te laten controleren en niet te wachten tot een reparatie of revisie nodig is. “Een schroef slijt gemiddeld één centimeter per jaar. Voor ons is het bijna dagelijkse routine om de schroeven op te lassen tot de oorspronkelijke waarden. Dat is alleen maar gunstig voor het rendement van de schroef en daarmee voor het brandstofverbruik van de voortstuwing.” Hij wijst ook op de Groene Schroefrand, een eigen vinding van Jooren Scheepsschroeven, die de weerstand vermindert. “Dat scheelt enorm in het brandstofverbruik. Dat daarbij ook het geluidsniveau lager is, is mooi meegenomen. Zeker op binnenvaartschepen waar gezinnen wonen. Wij geven klanten graag uitleg over de Groene Schroefrand.” Tweedehandsschroeven Jooren Scheepsschroeven levert ook tweedehandsschroeven. Chris: “Wij hebben tweedehandsschroeven op voorraad. Is een binnenvaartschipper te veel van zijn schroef kwijt, of heeft hij hem zelfs helemaal verloren, dan kunnen wij hem bij nood snel helpen. Zo kan de schipper doorvaren. De klant blij, wij ook blij, want daar doen we het voor.” (foto Bayernhafen) EEUWFEEST HAVEN ASCHAFFENBURG In 2021 bestond de haven van Aschaffenburg 100 jaar, maar dat kon vanwege corona niet gevierd worden. Het eeuwfeest vindt alsnog plaats op 10 juli. Er valt die dag voor groot en klein veel te beleven. Men kan deelnemen aan een rondleiding door de haven en een kijkje achter de schermen nemen bij de bedrijven die er gevestigd zijn. Verder zijn er muziek, eten en drinken. Aschaffenburg maakt samen met de binnenhavens in Bamberg, Neurenberg, Roth, Regensburg en Passau deel uit van de bayernhafen-groep. Het havenbedrijf investeert permanent in materieel en infrastructuur voor de overslag op schepen en treinen. In dat kader is onlangs een nieuwe mobiele overslagkraan voor bulk- en stukgoed in bedrijf genomen. Met een Stage V- dieselmotor en een systeem voor het terugwinnen van energie werkt de kraan snel en energiezuinig. De Haas breidt uit op RDM Rotterdam De Haas Rotterdam breidt zijn activiteiten uit op RDM Rotterdam. Naast het terrein rondom de insteekhaven op RDM West neemt de scheepswerf een gedeelte van de Scheepsbouwloods, de enorme hal achter de lift, in gebruik. De Haas Rotterdam gaat op RDM Rotterdam reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Met name aan beroepsvaartuigen en superjachten. De Haas Rotterdam is momenteel volop bezig om naast het terrein rondom de insteekhaven ook het aangrenzende, ongeveer 2 hectare grote terrein in te richten. De nieuwe 820 tons Travelift kan via de insteekhaven vaartuigen droogzetten en transporteren naar het werfterrein en de scheepsbouwloods. Havenbedrijf Rotterdam is eigenaar van RDM Rotterdam. De uitbreiding van de werf past in het beleid van de havenbeheerder om klanten relevante scheepsreparatie- en onderhoudsfaciliteiten aan te kunnen bieden. De werf past bij en versterkt het bestaande aanbod op de RDM-locatie en het Rotterdam Makers District, vindt Havenbedrijf Rotterdam. De nieuwe ruimte voor De Haas Rotterdam in de Scheepsbouwloods komt vrij doordat Franklin Offshore Europe, fabrikant van onder andere afmeer- en hijskabels, minder bedrijfsruimte nodig heeft. Havenbedrijf Rotterdam maakt van de gelegenheid gebruik om meteen het overige vrije gedeelte van de Scheepsbouwloods te herontwikkelen en gereed te maken voor nieuwe huurders. De Scheepsbouwloods moet straks een aantrekkelijk (foto Havenbedrijf Rotterdam) Onderschrift (foto) pand zijn voor middelgrote en grote bedrijven uit de maritieme dienstverlening en de maakindustrie om zich er te vestigen.

Binnenvaartkrant