Views
4 months ago

2022-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Eerste
  • Nederland
  • Binnenvaartkrant.nl

6 12 april

6 12 april 2022 Hiermee willen wij u bedanken voor uw medeleven en belangstelling na het overlijden van onze lieve moeder, schoonmoeder en oma Kicker KLEINE ADVERTENTIE MET EEN VERZOEK, AANBOD OF MEDEDELING Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website Johanna Larooij-Riem ~ Jopie ~ BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Kinderen en kleinkinderen Bemanning gevraagd: echtpaar of schipper met volmatroos, voor een gezandstraald, gelakt en compleet gerenoveerd motorschip, afm.: L. 81 x B: 8,20 m - 1165 ton. Vaarroute: België, zand en grind. Geen luiken. Tel: + 31 611 370447 - +32 475 499448. Wegens uitbreiding gezocht: Volmatroos/ Stuurman. 14 op 14 af. Kost en reizen vrij. L.n.o.t. Ned. condities. Tel. 06-11103070 Of mail. Jvdb1966@hotmail.com ‘s-Gravendeel, april 2022 Overslagbedrijf Speksnijder BV TE KOOP Verstegen poliepgrijper 4 draads, inhoud 3,8 m 3 , gewicht 6,5 ton Verstegen gesloten grijper 4 draads, inhoud 7 m 3 , gewicht 2800 kg Altijd actuele vacatures binnenvaartkrant.nl/vacatures KÖTTER WERFT GmbH Industriestraße 2, 49733 Haren T: +49 (0)5932 71033 E: info@koetter-werft.de www.koetter-werft.de Wie heeft er interesse om mijn collega te worden op veerpont Wuta. Nodig: Groot-Vaarbewijs & Marifoon Certificaat. Uren & dagen in overleg. Loon volgens CAO. Vaarseizoen tot okt. Info: Richard Tel.06-25357342 /www.veerdienstrheden.nl Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Kwaliteitsschepen uit Groningen Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar 0651 809092 of mailen naar info@overslagbedrijfspeksnijder.nl 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl WIR BIETEN IHNEN VERMITTLUNG UND VERMIETUNG VON TSCHECHISCHEN UND SLOWAKISCHEN SCHIFFFAHRTS PERSONAL. NL DE +421 948 566 980 +421 940 996 009 M/S Venezia zoekt EEN KAPITEIN Wat verwachten wij van u: • Rijnpatent • Radarpatent • ADN is een plus maar niet verplicht • Zelfstandig en verantwoordelijk kunnen werken • Ervaring is een pluspunt maar geen vereiste Wat bieden wij u aan: • Schip 135 x 11.45m • Kapiteinsfunctie • Vaargebied: ARA richting Rijn-Moezel • Doorgroeimogelijkheden tot vaste bemanning Voor info mail: Venezia.ship@gmail.com WWW.HEATMASTER.NL COLOFON Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat Drukwerk Koninklijke BDUprint BV www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/ of de betreffende auteurs en fotografen. www.vlootschouw.nl BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning www.WindeX.net QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360° Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net

12 april 2022 7 Wél steun voor wegvervoer, niet voor binnenvaart Slechts een half jaar geleden jaar heeft het Europees parlement een resolutie aangenomen: Naar een toekomstbestendige binnenvaart in Europa, waarin tal van afspraken en voorstellen liggen met de bedoeling vrachtverkeer van de weg naar (onder andere) het water te krijgen. Maar al bij het eerste moment dat er keuzes gemaakt worden, kiest men zonder blikken of blozen voor het wegvervoer. Omgekeerde modal shift 1.300 euro per truck wordt er uitgegeven als noodsteun voor Frans wegvervoer vanwege de dure diesel. Ondertussen is bij de binnenvaart de prijs van de brandstof minimaal verdubbeld. Maar daar zien we geen steunmaatregelen, terwijl in Frankrijk de gasolie voor de binnenvaart extra duur is. (Zo’n 100 euro per 1.000 liter duurder dan in Nederland, en met de extra belastingtoeslag TICPE kan daar nog eens zo’n 160 euro bijkomen.) Ook Nederland en België laten zich niet onbetuigd met het ingrijpen in de accijnzen voor het wegverkeer, waarmee de positie van de binnenvaart ondergraven wordt. Bij doorberekenen van de kosten prijst de (kleinere) binnenvaart zichzelf uit de markt. Als schepen niet meer kunnen concurreren met de vrachtwagens, verdwijnt er nog meer werk van het water naar de weg, precies datgene wat Europa zegt niet te willen. Terwijl Europa in de resolutie spreekt over het belang van de kleinere vaarwegen en dus ook het belang van behoud van (het laatste restje van) de kleinere binnenvaart, staat men dit kennelijk toe. Meer CO 2 -uitstoot Hetzelfde Europa dat zegt er alles aan te willen doen om de CO 2 -uitstoot te verminderen, veroorzaakt daardoor minimaal zes keer zoveel CO 2 -uitstoot per vervoerde ton goederen wanneer vervoer verdwijnt van water naar de weg. Maar daar wilden we toch juist een reductie van? We zien allerlei plannen (een binnenvaartverduurzamingsfonds, Fit for 55, et cetera et cetera) omdat het vervoer schoner zou moeten, maar ondertussen verwaaien alle mooie woorden wanneer het op het maken van keuzes aankomt. Dan wint de vrachtwagenlobby. Oneerlijke concurrentie De Franse wegvervoerders kunnen 400 miljoen euro aan steungeld tegemoetzien als compensatie voor de hoge brandstofprijzen, hoe zit dat internationaal gezien? Dit lijkt alleen voor de Franse vrachtwagens te gelden, zoals die 50 procent subsidie op alle investeringen in de binnenvaart ook alleen voor Franse schepen geldt, al tientallen jaren. We hebben het ministerie van I&W al diverse malen horen verkondigen dat deze steun niet zou mogen van Europa. Maar dit gaat al decennia gewoon door want Europa geeft elke twee jaar opnieuw officieel toestemming. Wie houdt hier wie voor de gek? Subsidie voor de binnenvaart? Willen de Nederlandse schippers nu ook gesubsidieerd worden? Tegen elkaar op subsidiëren helpt natuurlijk weinig. Maar dat level playing field waar iedereen de mond vol over heeft, is wel een eerste vereiste. Suggereren dat de markt zijn werk moet doen maar bij ingrijpen kiezen voor de grootste lobby, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Tijd voor daden We weten dat de bedoelingen van een aantal (Euro-) parlementariërs goed zijn, dat is de vraag niet. De vraag is: hoe zorgen we er nu eens voor dat het niet alleen bij woorden blijft wat die modal shift betreft maar dat Europa en haar lidstaten echt kiezen voor minder belastend vervoer, zoals vervoer over water. En dan gaat het niet alleen over het milieuaspect, ook over een economisch aspect (congestie op de weg) en een gezondheidsaspect (ongevallen), of is men dat inmiddels helemaal uit het oog verloren? Sunniva Fluitsma, woordvoerder ASV Geen blad voor de mond Deze rubriek wordt verzorgd door de lezer van Binnenvaartkrant Binnenvaartorganisaties samen op koers Bureau Voorlichting Binnenvaart Als voorlichtingsbureau fungeert het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) als dé raadgever over de binnenvaart. Dagelijks wordt het BVB gebeld met uiteenlopende verzoeken en vragen vanuit verschillende hoeken. Waaronder over logistieke onderwerpen, het werken in de binnenvaart en vraag om promotiematerialen. Contactgegevens: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl 010 412 9151 www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart EICB levert onafhankelijk onderzoek en advies op diverse innovatiegebieden, waaronder digitalisering en vergroening. Ook is het team actief binnen meerdere internationale onderzoeks- en beleidsprojecten die bepalend zijn voor de toekomst van de binnenvaartsector. Contactgegevens: info@eicb.nl 010 798 9830 www.eicb.nl Bureau Telematica Binnenvaart Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) is het onafhankelijke kennis- en ontwikkelcentrum op het gebied van ICT rondom binnenvaart, vaarwegen en logistiek. Daarbij gaat het naast ICT ook over telematica, automatisering, mobiele communicatie en datagebruik. Contactgegevens: bureau.telematica@binnenvaart.org 010 206 0606 www.binnenvaart.org

Binnenvaartkrant