Views
2 months ago

2022-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Eerste
  • Nederland
  • Binnenvaartkrant.nl

4 12 april

4 12 april 2022 GEZOCHT: SCHIPPER GEVRAAGD: VKV Service is nog op zoek naar MATROZEN, STUURMANNEN EN KAPITEINS met kennis en ervaring in de duwen sleepvaart. Zo hebben wij nog diverse plekken beschikbaar in onze vloot. Onze duw en sleepboten zijn voornamelijk werkzaam in één van de grootse havens ter wereld “The Port of Rotterdam”. Onze vloot bestaat uit negen sleep- en/of duwboten, diverse pontons, bakken en werkschepen. We zijn opzoek naar gemotiveerde en flexibele teamplayers. Heren die bereid zijn om net dat beetje extra te geven voor zijn collega’s. Een goede mentaliteit en uithoudingsvermogen zijn hierbij een PROFIELSCHETS Onze werkzaamheden zijn zeer divers. Zo houden wij ons bezig met het transporteren van alle soorten bokken, kranen en pontons. Begeleiden wij bij het in- en uitdokken van de diverse scheepswerven. Het assisteren van zeeschepen, maar ook op het gebied van opslag en bevrachtingen zijn wij 24/7 inzetbaar voor onze klanten. vereiste. Door weer en wind kunnen jouw collega’s op je vertrouwen en jij op hen. Wij hanteren een 7/7 vaarschema, reiskosten en menage vrij. Solliciteren ook mogelijk als zzp’er. Functieomschrijving Voor ons schip de Alphenaar zijn wij op zoek naar een vaste aflosschipper. Prachtig werk: pendelen tussen het Alpherium en de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Wekelijks meer dan 10 miljoen flesjes bier vervoeren! De Alphenaar is een innovatief en hypermodern volledige elektrisch aangedreven containerschip. Als schipper maak je deel uit van een sterk en ervaren team dat gezamenlijk de schouders eronder zet om betrouwbaar, veilig en schoon de containers met belangrijke lading voor onze klanten op bestemming te brengen. Je werkt 2 weken op/2 weken af of 1 week op/1 week af. Over CCT Combined Cargo Terminals, afgekort CCT, is een gerenommeerd stuwadoorsbedrijf met terminals in Moerdijk en Alphen a/d Rijn waar een goede dienstverlening net zo vanzelfsprekend als betrouwbaar is. CCT verzorgt voor een groot aantal nationale en internationale klanten de op- en overslag en binnenvaart transport van containers. Kom jij ons team versterken? We zien je sollicitatie graag tegemoet! Wij bieden een afwisselende en zelfstandige baan in een dynamische werkomgeving en collega’s die hart voor de zaak hebben. Meer informatie of solliciteren? Neem contact op met Meine van der Knaap via 06-53929188 of per mail via hr@cctmoerdijk.com Ben jij uit het juiste hout gesneden en heb je interesse of vraag naar meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0614589315 en/of stuur ons een mail met jouw vragen of sollicitatie naar personeel@vkvservice.nl. De Verenigde Tankrederij zoekt personeel! De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leerbedrijf, dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl

12 april 2022 5 “Winsten weggevaagd door hoge energieprijs” De explosief stijgende gas- en elektriciteitsprijzen kosten het Nederlandse bedrijfsleven dit jaar 22 miljard euro extra. Dat schat ABN AMRO in zijn nieuwe Sectorprognoses 2022-2023. De glastuinbouw, industrie, bouw en voedingsmiddelenindustrie zijn het meest kwetsbaar voor de hoge energieprijzen, aldus de bank. In eerste instantie zijn het de ondernemers met variabele energiecontracten die met de prijsstijgingen te maken krijgen. Zodra de tarieven door de oorlog in Oekraïne verder oplopen en mogelijk nog lang hoog blijven, worden meer ondernemingen geraakt, waarschuwt ABN AMRO: “In sommige branches wordt de winst weggevaagd.” Ondanks de hoge energieprijzen voorzien de economen van de bank voor Nederland een economische groei van 3,1 procent voor 2022. Wegvervoer onder druk Vooralsnog verwacht ABN AMRO dat de transportsector in 2022 groeit met 2,5 procent. Maar ook hier kunnen de gevolgen van de oorlog in Oekraïne groot zijn, aldus ABN AMRO. De meeste ondernemingen hebben vooral last van de sterk stijgende brandstofprijzen. De tarieven voor de zeescheepvaart zijn nog hoog, waardoor de duurdere stookolie niet direct grote gevolgen heeft voor de marges. “Op korte termijn staan vooral de marges in het wegvervoer onder druk. De adviesprijs van diesel steeg van zo’n 1,85 euro in januari naar circa 2,30 euro in maart. Veel wegvervoerders hebben een brandstofclausule in het contract opgenomen, waardoor stijgende brandstofkosten kunnen worden doorberekend aan de opdrachtgever. Vaak kan de prijs echter slechts een keer per maand of per kwartaal worden aangepast. Door de buitengewoon snelle stijging van de dieselprijs moeten veel transport bedrijven de snel stijgende kosten voorfinancieren. Voor veel wegvervoerders maken de brandstofkosten zo’n 15 tot 30 procent uit van de totale kosten.” Ontregeld De oorlog leidt tot flinke ontregeling van transportketens. Zo zijn de exportrestricties op zogenoemde dual use-goederen (producten die ook voor militaire doeleinden kunnen worden gebruikt) uitgebreid, waardoor de douane extra controles uitvoert op lading met bestemming Rusland. Dit leidt tot vertraging in havens. Enkele grote reders, waaronder MSC en Maersk, hebben besloten voorlopig geen industriële producten meer naar Rusland te vervoeren. Vanwege de gevechten liggen de zeevaart en luchtvaart naar Oekraïne geheel stil. Wegvervoer naar het land is riskant. De luchtvracht naar Rusland ligt stil vanwege sancties. Ook het treinverkeer over de nieuwe zijderoute van China naar West-Europa, die deels door Oekraïne loopt, is door de oorlog ontregeld. Meer steenkool via binnenvaart De oorlog zou grote gevolgen kunnen hebben voor de Rotterdamse haven, denkt ABN AMRO. “Zo’n 10 procent van de overslag is aan Rusland gelieerd. Het betreft containers, maar bijvoorbeeld ook olie, steenkool en staal.” De binnenvaart zou als gevolg van de hoge gasprijs meer steenkool te vervoeren kunnen krijgen. Dat goedkopere alternatief wordt ingezet voor elektriciteitsproductie. Actieplan voor kanalen ligt op koers De Duitse vaarwegbeheerder heeft veertien van de negentien vacatures voor het project West-Duitse kanalen ingevuld. Dat bleek tijdens een conferentie bij de GDWS in Bonn. Het feit dat nog niet alle vacatures ingevuld zijn, hoeft voorlopig niet tot vertragingen te leiden. De stakeholders, waaronder binnenvaartorganisatie BDB, hebben wel voorgesteld om nog actiever promotie te maken voor een baan als ingenieur bij de vaarwegbeheerder. Met het Actieplan West-Duitse kanalen kondigde het Duitse verkeersministerie in 2021 aan voor de kanalen in tien jaar zo’n 1,5 miljard euro te willen investeren in (achterstallig) onderhoud en vernieuwing. Het actieplan bestaat uit ca. 200 projecten. Om een versnelling tot stand te brengen, is grondig vooronderzoek nodig en moet worden voorkomen dat taken dubbel worden uitgevoerd. Waar mogelijk wil de vaarwegbeheerder ook werkzaamheden parallel aan elkaar uitvoeren. De binnenvaart mag geen hinder ondervinden en kunstwerken moeten in bedrijf blijven. In september komen de belanghebbenden opnieuw bij elkaar. AANVARING IN WESTSLUIS Door een aanvaring is een deur van de Westsluis bij Terneuzen woensdag 6 april beschadigd geraakt. Een 82 meter lange Nederlandse coaster voer achterop een Noorse coaster van 153 meter. Die ramde vervolgens de sluisdeur. Het gebeurde even voor 18.00 uur. Beide schepen hadden schade, maar alleen boven de waterlijn. Er was geen lekkage en er vielen ook geen gewonden. De sluis werd gestremd. Alle geplande schuttingen voor de avond en nacht werden geschrapt. Het ging om twaalf zeeschepen (inkomend/uitgaand). De duur van de stremming viel achteraf mee. Aan het begin van donderdagmiddag kon de scheepvaart weer van de Westsluis gebruikmaken. (foto North Sea Port) NEDERLAND WIL VERBOD OP LOSSE FOSFIDETABLETTEN Via het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) werkt Nederland aan een Europees verbod op het gebruik van losse fosfidetabletten tijdens opslag en vervoer. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van I&W aan de Tweede Kamer. De tabletten geven fosfinegas af, dat wordt gebruikt ter bestrijding van ongedierte – met name bij levensmiddelen en diervoeders. Zoals bekend heeft het gifgas in de afgelopen jaren meermaals tot levensgevaarlijke situaties geleid voor de bemanning van binnenschepen, doordat ze nog niet waren uitgewerkt en de schippers niet waren geïnformeerd dat de lading was gegast. Als het gassen gebeurt in de vorm van losse pillen, kunnen die niet makkelijk meer verwijderd worden uit de lading. Het Ctgb wil voorschrijven dat fosfide alleen nog in sleeves of plates toegepast mag worden: dan worden de pillen in een zak of box gestopt. Die kunnen wél worden verwijderd uit de lading. Al bijna duizend vaarwensen vervuld DOOR EVERT BRUINEKOOL Stichting Vaarwens viert haar 15-jarig bestaan. Sinds de start zijn bijna duizend mensen gelukkig gemaakt met een laatste-wensvaartocht. Op 31 maart 2007 was de maiden trip. Die dag begonnen Evert Stel en Inge de Graaf met hun eigen woonschip, de voormalige loodsboot Meander V ongeneselijk zieke mensen rond te varen. Die eerste vaarwens kwam binnen via Stichting de Opkikker, waar Stel en De Graaf zich als vrijwilligers hadden aangemeld. Ze lagen ter overwintering midden in de stad Groningen. Uiteindelijk lukte het met medewerking van de brugwachters een rondvaart om en door Groningen te maken. Sindsdien kregen ze uiteenlopende mensen aan boord: van schipper tot watersporter en allerlei andere mensen die van het water en varen houden. In 2020 kwam het ms Vaarwens in de vaart. Sindsdien is de Meander V reserve, voor als het ms Vaarwens is volgeboekt. Ook op de 15e verjaardag, donderdag 31 maart, werd een vaarwens vervuld. Het schip vertrok uit Amsterdam voor een feestelijke rondvaart. “Een vaardag is een feestje voor de gasten en er wordt heel erg genoten”, vertelt De Graaf. “We zijn de dag begonnen met een taart en slingers aan boord en koffie met gebak voor de gasten: een vrouw met ALS, haar man, twee kinderen en hun partners. De Graaf en Stel zwaaien het schip en de gasten uit. Ze varen niet mee. “We moeten weer aan het werk; er zijn nog aanvragen die afgehandeld moeten worden. Het is vijftien jaar geleden dat we begonnen, dat geeft wel een speciaal gevoel.” Voor de vrijwilligers komt er nog een feestje, beloven ze. “Zonder vrijwilligers hadden we dit nooit kunnen bereiken.” Taart ter gelegenheid van het jubileum. (foto Stichting Vaarwens)

Binnenvaartkrant