Views
2 months ago

2022-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Eerste
  • Nederland
  • Binnenvaartkrant.nl

20 12 april

20 12 april 2022 ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU SCHEEPSRAMEN LEVERT: • Kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • Standaard profielen én geïsoleerde profielen; • Vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • Enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE Bij deze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg en informeren u van begin tot eind over de voortgang. 38.700,- 77.500,- 21.450,- 22.450,- 24.550,- 25.550,- 26.450,- OFFERTE AANVRAGEN? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Kelvinweg 12a, 6101 WT Echt (Afstand vanaf Maasbracht 2 km) Telefoon: +31(0) 475 58 04 88 E-mail: info@omruscheepsramen.com Of kij k op www.omruscheepsramen.com GROOTHANDEL VOOR SCHEEPS- EN JACHTBENODIGDHEDEN E-mail: info@avamarine.nl / www.avamarine.nl

12 april 2022 21 “Een belangrijke stap” De bouw van het ms Antonie is gestart. Concordia Damen realiseert het eerste nieuwbouwbinnenvaartschip in Nederland dat volledig op groene waterstof zal varen. SPEKTAKEL BIJ EERSTE BINNENVAARTSOOS NA ALLLE LOCKDOWNS Na alle lockdowns wegens corona gaat de Binnenvaartsoos weer van start. Op 3 mei is de eerste bijeenkomst van 13.30 tot 17.00 uur. “Na zo’n lange tijd willen wij daar een ‘spektakel’ van maken”, kondigt Jean Wijnen van het BVS-team aan. “Daarom is onze keuze ook gevallen om de eerste bijeenkomst in Partycentrum Spektakel Zwijndrecht (adres: Norderstedtplein 10) te houden. Een mooie ruime zaal voor onze bijeenkomst en we verwachten veel bezoekers, want… we hebben Jan Minnaard met zijn modelbouwgroep Devel bereid gevonden te komen en scheepsmodellen tentoon te stellen. Mocht u thuis ook een mooi scheepsmodel hebben en wilt u deze ook tonen, dan bent u van harte welkom.” Daarna gaat de Soos verder op het vertrouwde adres: het Julia Internaat aan de Schipperskade 75 in Zwijndrecht. Op 14 juni is er een Haringparty. Dan volgt het zomerreces tot de derde dinsdag in september (20 september). Mail voor informatie of om door te geven dat u een modelbouwschip wilt exposeren naar jean1942@xs4all.nl. Minister Mark Harbers (2e van links) ontving van binnenvaartondernemer Harm Lenten (links), NPRC-CEO Femke Brennink meijer en Nobian-CEO Michael Koenig (rechts) een afbeelding van de toekomstige Antonie. (foto Studio Dijkgraaf) Op 30 maart gaf minister Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat het startsein: “Het stemt mij trots dat hier het eerste binnenvaartschip in Nederland wordt gebouwd dat op waterstof vaart. Daarmee zet de maritieme sector een belangrijke stap op weg naar een binnenvaart zonder CO 2 -uitstoot. Dat is goed voor het klimaat, goed voor de toekomst van de binnenvaart en goed voor de Nederlandse economie.” Demoproject Naar verwachting zal het 135 meter lange schip halverwege 2023 in de vaart komen. In het project werken Lenten Scheepvaart, NPRC, Nedstack, Nobian, Concordia Damen en Energy TransStore samen. Aangezien de aandrijving van een elektrisch binnenvaartschip op waterstof volledig nieuw is, gaat het om een demoproject. De kosten voor de bouw en ontwikkeling van het eerste waterstof-elektrische binnenschip zijn ongeveer twee keer zo hoog als dat van een conventioneel schip. De bouw van de Antonie kan bijdragen aan de verdere ontwikkeling van deze techniek aan boord van schepen. Vandaar dat Harbers’ voorganger Cora van Nieuwenhuizen 4 miljoen euro subsidie verstrekte aan project WEVA: Waterstof-Elektrisch Vrachtschip Antonie. De ervaringen tijdens de ontwikkelingsfase, de bouw en het in de vaart brengen van het ms Antonie, kunnen bijdragen aan het bepalen van de haalbaarheid en de kosten van dit soort projecten in de toekomst. Ook kan in kaart worden gebracht wat er nodig is aan regelgeving en faciliteiten om waterstof op grotere schaal en veilig te kunnen gebruiken in de binnenvaart. Ambities waarmaken Verlader Nobian, binnenvaartcoöperatie NPRC en Lenten Scheepvaart hebben langetermijnafspraken gemaakt voor de inzet van het schip. De Antonie gaat, net als de huidige Antonie, zout vervoeren voor Nobian, de vorig jaar verzelfstandigde industriële chemietak van AkzoNobel. Het schip zal per reis circa 3.700 ton zout vanuit Delfzijl naar de fabriek in de Botlek in Rotterdam vervoeren. Nobian is ook de producent van de groene waterstof die voor de aandrijving zal worden gebruikt. “Het emissievrije vervoer tussen Delfzijl en Rotterdam is hét voorbeeld hoe je samen met alle partijen in de keten, van ondernemer tot verlader, grote ambities op gebied van klimaat echt waar kan maken”, zei NPRC- CEO Femke Brenninkmeijer. “We leggen nu samen de kiel voor het verder verduurzamen van het vervoer over water, een strategische speerpunt van NPRC om toe te werken naar de supply chain van de volgende generatie.” Voor binnenvaartondernemer Harm Lenten was de start van de bouw een belangrijk moment: “Na een intensieve periode van haalbaarheidsstudies, voorbereidingen en ander papierwerk is dit het moment waarop alles wat we op papier hebben uitgewerkt, in werkelijkheid zichtbaar wordt. Het gaat nu echt gebeuren en ik kijk er nu al naar uit om volgend jaar de eerste kilometers geruisloos én emissieloos door Nederland af te leggen.” Het bijna voltallige BDB-bestuur. (foto BDB) NIEUWE BESTUURSLEDEN VOOR BDB De leden van de Duitse binnenvaartorganisatie BDB hebben een grotendeels nieuw bestuur gekozen. Drie bestuursleden waren niet herverkiesbaar: Heinrich Kerstgens (vroeger Contargo, nu Rhenus), Anton Nauheimer (passagiersvaart) en Marcus Schneidler (goederenvervoer). De afgelopen periode legden Heiko Maly (Transportwerk Magdeburger Hafen), Kai Nandelstaedt (Reederei Schwaben) en Volker Seefeldt (HTAG) al hun bestuursfunctie neer. Marie Nauheimer is als opvolger van haar vader Anton toegetreden tot het bestuur. Anton Nauheimer blijft wel voorzitter van de vakgroep passagiersvaart. Verder zijn Rupert Henn (DST), Jens Langer (DP World Logistics Europe), Elmar Ockenfels (Haven Antwerpen), Cok Vinke (Contargo Waterway Logistics) en Tobias Zöller (particulier bij MSG) toegetreden tot het bestuur, dat uit zeventien personen bestaat. Voorzitter Martin Staats (MSG) blijft BDB-voorzitter. De vicevoorzitters zijn Dirk Gemmer (Rhenus PartnerShip), Gunther Jaegers (Reederei Jaegers), Thomas Maaßen (Rhenus PartnerShip), Achim Schloemer (Köln-Düsseldorfer), Cock Vinke (Contargo WL) en Friedrich Weigert (Kühne + Nagel Euroshipping). Laatste dichtbundels voor Giro 555 Schrijver Frank Antonie van Alphen verkoopt de restoplage van twee van zijn dichtbundels voor het goede doel. De opbrengst van Ik droom in Rood en Glandmuziek komt geheel ten goede komen aan Giro 555. “Omdat de hulp aan de ontheemde inwoners van Oekraïne niet mag verslappen en hopelijk alle kleine beetjes helpen”, licht oudmatroos Van Alphen, die ook als freelancer werkzaam is voor deze krant, toe. “Nu liggen de laatste bundels op het schap toch niets te doen. Dus hopelijk dienen ze met deze bescheiden actie nog een goed doel.” De bundels zijn te koop voor respectievelijk 15 en 10 euro. Daarmee help je de vluchtelingen uit Oost-Europa. Ik droom in rood is een eerbetoon aan schipper Frank van Alphen sr. Met zijn vrouw Jaqueline (inderdaad: zonder ‘c’) voer hij in de jaren 60 en begin jaren 70 op de Dortmunder Frankie-A. Glandmuziek is een bundeling van gedichten die hun zoon schreef toen hij zelf nog als binnenvaartmatroos werkte. De scheepvaartgerelateerde bundels zijn uitgegeven door de Stadse Wal in Nijmegen. Op dit moment werkt Frank De cover van ‘Ik droom in Rood’. Antonie aan Roerdroomdonderland, zijn derde rock & rollbundel. Met als onderwerp het opgroeien aan boord van de Frankie-A en de popmuziek die Frank Antonie van zijn moeder met de paplepel kreeg ingegoten. Schaf nu zijn laatste poëziebundels aan en steun daarmee een goed doel. Stuur een mail naar de schrijver om te bestellen: frankantonie@planet.nl.

Binnenvaartkrant