Views
4 months ago

2022-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Eerste
  • Nederland
  • Binnenvaartkrant.nl

18 12 april

18 12 april 2022 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Op maat gemaakt: Aluminium luiken Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. Nieuwbouw Constructiewerk Onderhoud Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be www.carronmarine.be +31 475 46 55 55 / +31 6 10 35 41 29 Bunkerhaven 5, 6051 LR Maasbracht info@scheepswerfmaasbracht.nl www.scheepswerfmaasbracht.nl

12 april 2022 19 Ab Initio zit straks vol technieken van de toekomst Weer viel een mijlpaal te vieren in het bouwproces van de Ab Initio: donderdag 31maart ontvingen opdrachtgever STC Group en bouwer Concordia Damen relaties voor het startsein van de afbouw. De Ab Initio gaat een belangrijke rol spelen tijdens de opleiding van vmboleerlingen, mbo- en hbo-studenten die bij STC Group een maritieme opleiding volgen. Het innovatieve opleidingsschip lag 31 maart afgemeerd in de Werkendamse Biesboschhaven. Op de wal stond een knusse en goed verwarmde feesttent die de gasten tegen de opkomende kou beschermde. Na de ontvangst en toespraken van Chris Kornet, CEO van Concordia Damen, en Jan Kweekel, lid van het college van bestuur van STC Group, konden de nieuwsgierige genodigden een kijkje aan boord nemen… en constateren dat er nog heel wat werk te doen is. Alle verblijfsruimten en het stuurhuis zijn nog leeg. Ook de machinekamers zijn verre van compleet. Dit gebeurt eens in de zestig jaar De datum voor de doop staat echter al vast, vertelde Nicole van Spronsen, projectleider namens STC Group: “Op 8 september. Vlak na de Wereldhavendagen in Rotterdam. Daar willen we het schip ook al tonen en laten varen.” Vervolgens kan het opleidingsschip in het nieuwe schooljaar vol aan de bak. Prinsessen “We zijn nu halverwege”, legde Jan Kweekel uit waarom de start van de afbouw met een receptie werd gevierd. “We willen laten zien hoe ver we zijn.” De Ab Initio wordt afgebouwd in Werkendam. (foto’s Tekst & Toebehoren) Chris Kornet glunderde al even trots: “Dit gebeurt eens in de zestig jaar.” De nu door STC gebruikte Prinses Beatrix en de Prinses Christina (de voormalige KOFS-instructievaartuigen) dateren namelijk uit respectievelijk 1960 en 1963. Concordia Damen won de aanbesteding van de Ab Initio. De Werkendamse werf bevestigt met de bouw van het modernste opleidingsschip dat vanaf komend najaar rondvaart, zijn vooraanstaande positie als het om maritieme innovatie gaat. Een dag vóór de receptie gaf minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat ook al het startsein voor de bouw van het eerste drogeladingschip op waterstof, het ms Antonie van Lenten Scheepvaart. Waterstof Ook de Ab Initio kan straks op waterstof varen. Dat sluit aan bij de vooruitstrevendheid van de binnenvaart, zei Chris Kornet, CEO van Concordia Damen, Jan Kweekel, lid van STC’s college van bestuur, en projectleider Nicole van Spronsen (vlnr). Jan Kweekel. “We willen de leerlingen voorbereiden op de moderne nieuwe technieken. Zoals waterstof en elektrisch varen, maar ook digitalisering. Aan boord komt ook een fieldlab, waar studenten van mbo- en hbo-opleidingen onderzoeksprojecten gaan doen. Onder meer naar digitalisering in de scheepvaart.” De Ab Initio krijgt niet alleen een waterstofgenerator, het schip kan straks op drie manieren worden aangedreven. Het kan ook op de accu’s en met een gewone dieselmotor varen. “Wel Stage V natuurlijk”, aldus Chris Kornet. Hij haalde ook het belang van de ontwikkelingen in de binnenvaart aan: “We helpen graag mee om de energietransitie voor elkaar te krijgen. Niet alleen technisch… Het moet ook financieel haalbaar zijn.” Niet alleen de investering maar ook als een schip in bedrijf is, maakte Chris Kornet duidelijk: “Je moet naar de total costs of ownership kijken.” Teamprestatie De realisatie van de Ab Initio is vanaf het begin (niet toevallig ook de betekenis van de naam van het schip) een teamprestatie. Zo dachten leerlingen, studenten en docenten mee over de naam, het programma van eisen. STC Group werd bijgestaan door experts uit de binnenvaart en scheepsbouw. Gemeente Rotterdam, EICB, Havenbedrijf Rotterdam, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Shell dragen financieel bij. Naast Concordia Damen zijn tal van innovatieve Nederlandse producenten en onderaannemers bij de bouw betrokken. Veel daarvan steunen het project ook in de vorm van sponsoring in natura. Zoals Alphatron, Blokland Non Ferro, Damen Shipyards Group, Danfoss, EST-Floattech, Helmacab, Hoenderop, Hoogendoorn, Koedood, Lloyd’s Register, Oechies, Omron, Oswald Elektromotoren, PPG, Veth Propulsion, Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk en Zepp.solutions. Stichting De Verre Bergen hielp in de vorm van een ruime schenking. Sam Hartveld van de Rotterdamse stichting daarover: “De verbinding van Rotterdam met het water en de haven is evident. De haven en daaraan gerelateerde activiteiten zijn belangrijk voor de stad en bieden werkgelegenheid voor haar bewoners.” “Het STC speelt een essentiële rol in het opleiden van jongeren tot professionals in de scheepvaart. SDVB heeft de missie Rotterdam en Rotterdammers sterker en beter te maken en het STC werkt precies hieraan met de Ab Initio. Wij zijn dan ook trots bij te dragen aan dit project van het STC.” “We gaan voor een 10” Het schip is uitgerust met de nieuwste technieken en zonnepanelen. Zodat het duurzaam én technisch state of the art is. “Een 8 is goed, maar wij gaan voor een 10”, klonk werfdirecteur Kornet ambitieus. “De leerlingen die er op gaan varen, zijn de binnenvaartondernemers van de toekomst. Dan moeten ze ook leren werken met de technieken van de toekomst. Zodat ze kunnen varen met de schepen die wij bouwen.” De bemanning en docenten die aan boord gaan werken zullen zelf ook de nodige extra opleidingen moeten volgen. “Voor het bunkeren van waterstof bijvoorbeeld”, zei Jan Kweekel.

Binnenvaartkrant