Views
2 months ago

2022-08

  • Text
  • Binnenvaart
  • April
  • Jaar
  • Onze
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Moeten
  • Eerste
  • Nederland
  • Binnenvaartkrant.nl

12 12 april

12 12 april 2022 Princess Rivercruises AG Wij zijn op zoek naar: 1 ste Kapitein & 2 de Kapitein AflosKapitein (Op ZZP basis is ook mogelijk) Vaargebied: Nederland, België, Rijn, Moezel. Wij zijn op zoek naar: Machinist • Matrozen met geldig dienstboekje rijnvaart Vaargebied: Nederland, België, Rijn, Moezel. Wij bieden: • Vrijetijdsregeling 4/4 of 4/2 • Serieus netto salaris • Zwitsers arbeidscontract • Pensioenopbouw • Ziektekostenverzekering • Sociale verzekeringsbijdrage Wij verwachten van U: • Rijn- en Radarpatent • Ervaring in vergelijkbare functie • Kennis van Duitse en/of Engelse taal • Goede communicatieve vaardigheden • Deskundige passagiersvaart is een pré • Prettige omgangsvorm en Representatief uiterlijk Wij bieden: • Uitstekende arbeidsvoorwaarden • Zwitsers arbeidscontract • Vrijetijdsregeling Wij verwachten van U: • Prettige omgangsvorm en Representatief uiterlijk • Goede communicatieve vaardigheden • Kennis van Duitse en/of Engelse taal en ervaring in vergelijkbare functie. Sollicitatie met CV: kunt U sturen naar: hoenen@skynet.be Meer informatie: www.rivercruise-line.eu • Telefoneren kan met Raymond Hoenen +31 622205426 BINNENKORT Binnenvaartkrant 10 mei 2022 Special: Maritime Industry Bevrachter (v/m/x) Reserveer nu uw advertentie! Wij zoeken met spoed een Bevrachter (v/m/x) voor onze kantoren in Rotterdam. Over ons HGK Shipping is de toonaangevende binnenvaartmaatschappij van Europa. Wij zijn een pionierende partner in de droge-, gas- en chemicaliëntankervaart. Als onderdeel van de HGK Group combineren we de transportmodaliteiten spoor, water en weg tot duurzame transportketens volgens moderne concepten en maken we deel uit van een van de leidende spelers in intermodaal goederenvervoer. Tegenwoordig werken meer dan 2500 mensen van Rotterdam tot Bazel onder de paraplu van de HGK Group. Geïnteresseerd? De volledige vacature kunt u door middel van de QR-code zien. Heeft u vragen? HGK Shipping Rotterdam B.V. Rudy Schouten Tel: 010-4330911 mob. 06-55860696 binnenvaartkrant.nl/adverteren sales@binnenvaartkrant.nl 010-4140060 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties www.hgkshipping.de Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl 2022_04_08_bevrachter_rotterdam_kleinmitQR.indd 1 08.04.2022 16:18:58

12 april 2022 13 Vijf internaten, 61 kinderen 61 van de 229 kinderen die in de negen schippersinternaten van Meander wonen, moeten waarschijnlijk verhuizen. Het bestuur ziet zich genoodzaakt vijf van de internaten te sluiten. KANS OP VERTRAGING DOOR ONDERHOUD SLUIS WEURT Van 12 tot en met 28 april voert Rijkswaterstaat onderhoud uit aan Sluis Weurt. Dat kan tot vertragingen voor de scheepvaart leiden. In de westkolk wordt de middelste hefdeur uit het sluishoofd gehesen voor renovatie elders. Daarna vervangt Rijkswaterstaat de geleiderails waarlangs deze deur op en neer beweegt en worden de uitklimladders vervangen. Westkolk De westkolk is hierdoor gestremd van dinsdag 12 april 7.00 uur tot en met vrijdag 22 april 23.00 uur. Tijdens deze stremming is de oostkolk beschikbaar voor de scheepvaart, maar men moet rekening houden met beperkte hinder. DOOR NOUD VAN DER ZEE Het gaat om De Meerpaal in Capelle aan den IJssel, Het Kompas in Lemmer, De Prinsenvaart in Maasbracht, De Singel in Dordrecht en Prins Hendrik in Nieuwegein. De ouders van daar wonnende kinderen ontvingen op 18 februari een brief van Stichting Meander over het voorgenomen besluit om die locaties in 2024 te sluiten. De Meerpaal zou deze zomer al dicht moeten. Al jaren neemt het aantal kinderen op de schippersinternaten gestaag af. Vanwege de daling van het kinderaantal is continuïteit van de zorg niet meer op alle locaties mogelijk, aldus woordvoerder Jonneke Klinkenberg van Stichting Meander. De raad van bestuur hanteert als uitgangspunt dat op een internaat een personeelsbezetting moet zijn van minimaal 4,32 fte en het kinderaantal op een internaat mag niet lager zijn dan dertien. De huisvesting moet daar in omvang bij passen. Eventuele aanpassingen moeten realistisch en financieel haalbaar zijn en de overblijvende internaten moeten voor de komende tien jaar een sluitende begroting kunnen overleggen. Onverwacht De landelijke oudercommissie en de oudercommissies en ondernemingsraden van elk internaat kunnen tot 19 april reageren op het voorgenomen besluit. Klinkenberg legt uit wat de stand van zaken is: “Hoe het toekomstige definitieve besluit eruit zal zien, is nog niet te zeggen. We verkeren nu in een fase dat er een voorgenomen besluit is genomen. Wij zijn in open gesprek met alle betrokkenen. Het gezamenlijke doel dat we hebben, is het waarborgen van een kwalitatief goede en toekomstbestendige dienstverlening door de schippersinternaten in Nederland.” Volgens de betrokken ouders en de kinderen kwam het voornemen tot sluiting van de vijf schippersinternaten geheel onverwacht. Ze werden overrompeld door dat nieuws. Zij hadden het niet zien aankomen. En voelden zich niet wezenlijk betrokken bij het Schippersinternaat De Prinsenvaart in Maasbracht zou moeten sluiten in 2024. (foto Noud van der Zee) bepalen van de toekomst van de internaten. “Wij zijn ons bewust van het feit dat we voor ingrijpende keuzes staan en dat dit voorgenomen besluit ook een ingrijpende boodschap heeft”, zegt Klinkenberg. “In de onderlinge dialoog en het zoeken naar de beste mogelijkheden om de kwaliteit en continuïteit van onze dienstverlening in de toekomst te waarborgen, is steeds gepoogd in gesprek te blijven met de ouders. Wij betreuren het dat dit in sommige gevallen als onvoldoende is ervaren. In deze fase willen we in dialoog treden met de betrokkenen.” De ouders en hun vertegenwoordigers kunnen begrip opbrengen voor het feit dat het dalende aantal kinderen op de schippersinternaten noopt tot het nemen van vervelende besluiten door het bestuur. Zij hekelen evenwel de wijze hoe dit voorgenomen besluit tot stand is gekomen. Er is niet open en transparant naar de betrokken ouders gecommuniceerd, zeggen ze. Daarna is de oostkolk aan de beurt. Daar wordt de middelste roldeur uit het sluishoofd gevaren voor renovatie in het deurendok van het sluiscomplex. Ook hier vervangt Rijkswaterstaat de uitklimladders en vindt herstelwerk plaats aan het hout van het remmingwerk. De oostkolk is hiervoor gestremd van zaterdag 23 april 7.00 uur tot en met donderdag 28 april 23.00 uur. Tijdens deze stremming is de westkolk, die dan immers klaar is, beschikbaar voor de scheepvaart. Ook dan moeten schippers rekening houden met beperkte hinder. Groot onderhoud Rijkswaterstaat is al langer bezig met groot onderhoud aan de verbinding tussen de Waal en het Maas-Waalkanaal. Het complex bestaat uit twee schutsluizen: de oostkolk is aangelegd tussen 1923 en 1928 en de westkolk in 1975. Jaarlijks passeren circa 29.000 schepen het sluiscomplex. Als onderdeel van het onderhoudsproject vervangt Rijkswaterstaat aansluitend ook de slijtlagen op de bruggen over de sluis. De sluisbruggen zijn daarom afgesloten voor gemotoriseerd wegverkeer, maar dan zijn er geen beperkingen voor de scheepvaart. Het sluiscomplex in Weurt. (archieffoto Rijkswaterstaat) SANCTIES TEGEN RUSLAND: 14 JACHTEN AAN DE KETTING Op dit moment zijn bij vijf Nederlandse werven in totaal twaalf jachten in aanbouw voor Russische opdrachtgevers. Daarnaast liggen er twee jachten voor onderhoud die onder verscherpt douanetoezicht zijn geplaatst. maatregelen mogen de vaartuigen niet geleverd, overgedragen of uit gevoerd worden. De werven zijn hiervan op de hoogte gebracht. De werkgroep jachten onderzoekt de eigendomsstructuren van de vaartuigenjachten. Eén ervan is bijna klaar. Onder douanetoezicht heeft op 2 april de eerste proefvaart plaatsgevonden. ADVERTENTIE Dat schrijft minister Wopke Hoekstra van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer. De schepen mogen het land niet uit wegens de sancties tegen Rusland om de oorlog in Oekraïne. Op vijf werven zijn in totaal twaalf jachten in aanbouw voor zogeheten Russische UBO’s ('ultimate beneficial owners'). Dit zijn geen personen die voorkomen op de Europese sanctielijsten, maar door de huidige sanctie­ Wopke Hoekstra. (foto RVD / Valerie Kuypers en Martijn Beekman) OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant