Views
3 months ago

2022-07 Cruise Special

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Weer
  • Boord
  • Goede
  • Binnenvaartkrant.nl

Cruise

Cruise Special 32 29 maart 2022 YOU don’t want to be just a number? YOU want your questions to be answered quickly? YOU want fair treatment? Then YOU should come to DU willst nicht nur eine Nummer sein? DU möchtest schnell Antworten auf deine Fragen? DU willst fair behandelt werden? Dann kommst DU zu Riverman Cruises GmbH is a Swiss shipping company with own ships and those we manage. Our ships sail for different tour operators on the rivers Rhine, Moselle, Neckar, Main and Danube. For our existing fl eet as well as for our new buildings Travelmarvel Polaris, Travelmarvel Vega and Travelmarvel Capella we are looking for motivated candidates for the following positions starting February 2022 Riverman Cruises GmbH ist eine Schweizer Flusskreuzfahrtreederei mit eigenen Schiffen und solche, die wir im Management betreuen. Unsere Schiffe fahren für unterschiedliche Reiseveranstalter auf den Flüssen Rhein, Mosel, Neckar, Main und Donau. Für unsere bestehende Flotte sowie für unsere Neubauten Travelmarvel Polaris, Travelmarvel Vega und Travelmarvel Capella suchen wir ab Februar 2022 motivierte Kandidaten für folgende Positionen Sailor (Rhine) 2nd Captain (m/f) 3rd Captain (m/f) Matrose (Rhein) 2. Kapitän (m/w) 3. Kapitän (m/w) We offer: • NEW salary conditions • Unlimited Swiss contracts (Net EURO) incl. social security and payment of CH withholding tax • Regulated time off according to agreement • Personal support/dedicated contact persons We have aroused your interest and you would like to become part of our solid company? Please send your application including CV, passport/ID, COVID certifi cate (recovered or vaccinated) and patents or shipping book by mail to: claudia.ehrich@river-man.ch Wir bieten: • NEUE Lohn Konditionen • Unbefristete Schweizer Verträge (Netto EURO) inkl. Sozialversicherung und Abgabe der CH- Quellensteuer • Geregelte Freizeit nach Absprache • Persönliche Betreuung/engagierte Ansprechpartner Wir haben Ihr Interesse geweckt und Sie möchten gerne Teil unserer soliden Firma werden? Schicken Sie bitte Ihre Bewerbung inklusive Lebenslauf, Reisepass/ID, COVID Zertifi kat (2G) und Patente bzw. Schifferdienstbuch per Mail an: claudia.ehrich@river-man.ch Riverman Cruises GmbH | Oberwilerstrasse 40b | CH-4106 Therwil | +41 61 271 23 96 www.river-man.ch GEZOCHT! GASTVROUW/ GASTHEER PARTYJACHT THALASSA Rederij Thalassa is gespecialiseerd op het gebied van varende evenementen. Met ons partyjacht Thalassa zorgen wij met een professionele keuken in combinatie met een mooie vaartocht voor een unieke ervaring op het water. Als gastheer / gastvrouw bij Rederij Thalassa verwelkom jij onze gasten met een glimlach. Daarnaast geef je de leiding aan het bedienend personeel tijdens de rondvaart en zorg je dat onze gasten het naar hun zin hebben en het hen aan niets ontbreekt. Als jullie weer terug zijn en alle gasten met een tevreden gevoel van boord zijn gegaan, dan steek je nog even de handen uit de mouwen om samen met de bemanning het schip weer schoon te maken voor de volgende vaart. Naast het werk tijdens de evenementen zal je ook zorgdragen voor het schoonhouden van het schip. Wie zoeken wij? Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. • Je bent een enthousiaste man of vrouw die er netjes en verzorgd uitziet • Je bent flexibel en hebt een dienstverlenende instelling • Je woont in Schoonhoven of in de buurt van Schoonhoven Wat bieden wij? • Een gevarieerde, zelfstandige baan • Marktconform salaris en gebaseerd op je ervaring • Je ontvangt bedrijfskleding van ons • Je komt te werken in een klein team en persoonlijke werksfeer • Op het mooiste schip van Nederland! Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Belangstelling? Ben je geïnteresseerd in deze afwisselende baan? Mail dan je CV en een persoonlijke toelichting naar m.dannis@rederijthalassa.nl ( pasfoto is gewenst ). Wie weet verwelkom jij binnenkort onze gasten en zorg jij voor een onvergetelijke tijd aan boord! Rederij Thalassa B.V. | Dynamoweg 1, 2627 CG Delft 015 – 203 39 90 | www.rederijthalassa.nl | info@rederijthalassa.nl IBAN NL28 RABO 0341370002 | BIC RABO NL 2U | KvK 73215856 | BTW nr. NL 8594.04.109.B.01 Rederij Thalassa B.V. | Kleiweg 26, 2635 BR Den Hoorn | 015 - 203 39 90 | www.rederijthalassa.nl

29 maart 2022 Cruise Special 33 Reizen na corona: minder is meer Na moeizame coronajaren start de passagiersvaart weer op. Door de oorlog in Oekraïne, torenhoge brandstofprijzen en personeelskrapte zijn de uitdagingen groot. DOOR SARAH DE PRETER Of het ‘oude normaal’ weer terugkeert is nog de vraag. “Mensen zullen wellicht minder gaan reizen, maar wel bewuster”, kijkt Daniel Buchmüller, voorzitter van de Europese brancheorganisatie IG RiverCruise vooruit. De afgelopen twee jaar kon de sector wel aan het seizoen beginnen, maar moesten cruiserederijen hun activiteiten voortijdig stopzetten door de snelle verspreiding van het coronavirus. Nu de Omikron-variant lijkt mee te vallen, zijn in heel Europa de coronamaatregelen versoepeld. Dat betekent ook dat de eerste passagiersschepen al uitgevaren zijn. Het loopt goed met de boekingen. Volgens Daniel Buchmüller ontdekken mensen weer de charme van een cruisevaart. “Na de lockdowns wil iedereen weer naar buiten en anderen ontmoeten”, aldus de voorzitter van de Interessengemeinschaft (IG) RiverCruise in Bazel, die de belangen vertegenwoordigt van rederijen met in totaal ruim 350 cruiseschepen. Dat is zo’n 90 procent van de Europese markt. Buchmüller is tevens Chief Services Officer bij River Advice AG. “Mensen willen weer reizen, maar veilig en met het geruste gevoel dat ze op de geplande datum weer thuis zijn. Je merkt wel dat passagiers nog voorzichtig zijn. Men houdt bijvoorbeeld spontaan afstand. De situatie aan boord is echter veel ontspannener. We hanteren nog steeds strenge hygiënemaatregelen, hebben overal desinfectiemiddelen en adviseren een mondkapje te dragen waar nodig.” “Voor de rest houden we ons aan de regelgeving in het land waar we varen. Het merendeel van de bemanningsleden is gevaccineerd. Ook hebben we nog steeds een evacuatieplan voor Daniel Buchmüller is voorzitter van belangenvertegenwoordiger IG RiverCruise. (foto IG RiverCruise) Ik verwacht dat onze vloot in 2030 al een stuk groener zal zijn het geval dat mensen ziek worden en symptomen van corona hebben.” Personeelskrapte De coronacrisis heeft in de passagiersvaartsector tot een marktsanering geleid. Veel kleinere rederijen zijn overgenomen door grote. Solide bedrijven kunnen, dankzij overheidssteun en kredieten, nu een doorstart maken. Wel is er net als in de gastronomieen hotelsector aan land behoefte aan personeel. “Veel medewerkers hebben elders een baan gevonden of zich laten omscholen”, zegt Buchmüller. “Ook bemanningsleden uit Oekraïne blijven weg. Dat doet pijn. Des te belangrijker is het dat onze sector snel en onbureaucratisch personeel van buiten de Europese Unie in dienst kan nemen. Helaas is het regelen van een visum vaak niet eenvoudig. Corona is immers nog niet weg en ook ambassades en consulaten draaien nog niet op volle personeelssterkte. Alles gaat een beetje trager.” Mooi gebaar Door de oorlog in Oekraïne heeft de sector te maken met torenhoge brandstofprijzen. Ook is er weinig animo voor cruises op de Beneden-Donau. Veel aanbieders hebben die dan ook (tijdelijk) uit hun programma geschrapt. Ondanks de eigen problemen is de branche niet te beroerd om vluchtelingen uit Oekraïne te helpen. IG River- Cruises heeft gedoneerd aan de UBS Optimus Foundation, die het bedrag verdubbeld heeft en rechtstreeks inzet om mensen in het gretoffen land te helpen. Een mooi gebaar. Ook vangen in heel Europa cruiseschepen die nog niet aan het seizoen begonnen zijn tijdelijk vluchtelingen op. “Op die manier proberen we gemeenten te ondersteunen. We geven vluchtelingen ook de mogelijkheid om wat te werken aan boord. Dat leidt af en biedt een beetje perspectief. Maar het is zwaar; deze mensen zijn in gedachten voortdurend bij hun dierbaren in Oekraïne.” Privilege Wie van een cruisevaart wil genieten, zal in de toekomst dieper in de portemonnee moeten tasten. De reden: hogere recruitment- en brandstofkosten, maar ook de fors gestegen minimumlonen in Frankrijk en Duitsland. Overigens geldt dit voor de hele reissector. Is de tijd voorbij dat we snel en goedkoop een paar keer per jaar op reis konden? “Kunnen reizen is een privilege”, zegt Buchmüller. “Dat waren we in West-Europa misschien wel een beetje vergeten. Want we hadden immers het geld én de papieren om er onbezorgd op los te kunnen reizen. Daar zie ik (foto Viking Cruises) nu verandering in komen. We zullen minder vaak gaan reizen, maar wel bewuster. Minder is meer. Als we uit de coronacrisis één ding geleerd hebben, is het wellicht een stukje deemoed. Niets is vanzelfsprekend.” Vergroening Bij veel cruiserederijen is de spaarpot behoorlijk leeg, terwijl ze de komende jaren leningen zullen moeten terugbetalen en vanwege de klimaatdoelstellingen moeten investeren in de verduurzaming van hun schepen. “We dragen allemaal verantwoordelijkheid om de vloot groener te maken. Door de ambities voor 2030 kunnen we ook niet anders. Maar op korte termijn gaat dat zeker pijn doen. Daarom hebben we Europese subsidie nodig om de vloot te verduurzamen. Bestaande schepen zullen moeten worden omgebouwd.” Wat vergroening betreft ziet Buchmüller wel veel positieve signalen. Zo gaat in de herfst in Londen de Oceandiva varen, ’s werelds eerste volledig CO 2 - neutrale evenementenschip. “We zullen de komende jaren veel nieuwbouw gaan zien met energiezuinige technologie.” “Welke alternatieven voor fossiele brandstof zich doorzetten, is nog lastig in te schatten. Er wordt in alle richtingen geëxperimenteerd: van groene methanol tot waterstof, zonne-energie en accupakketten. Ik verwacht dat onze vloot in 2030 al een stuk groener zal zijn.” “In Europa varen zo’n 400 passagiersschepen, maar duizenden vrachtschepen. De technologie die zich in de vrachtvaart doorzet, zal ook voor ons maatgevend worden. Wat we nu vooral willen, is weer enigszins aanknopen bij de tijden van vóór de coronacrisis. Met innovatie en goede producten voor onze klanten.”

Binnenvaartkrant