Views
5 months ago

2022-07 Cruise Special

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Weer
  • Boord
  • Goede
  • Binnenvaartkrant.nl

Cruise

Cruise Special 30 29 maart 2022 SET SAIL for f o r your y o u r careera r Set sail for a new career with Viking Steuern Sie mit Viking Cruises in eine ERFOLGREICHE ZUKUNFT Viking is the market leader in the river cruise industry and continues to Viking Cruises, der Marktführer der Flusskreuzfahrtbranche, setzt add to its fleet each year. Join the Viking family now and experience for seinen erfolgreichen Expansionskurs ungebremst fort. Die Vikingyourself why we are proud to have the most loyal and long-standing crew Familie wartet auf Sie! in the industry. For KAPITÄN our river oder ships SCHIFFSFÜHRER we are looking to fill (m/w) the following positions: CAPTAIN or 1st/2nd OFFICER We are also pleased to consider applications from the freight or tanker shipping Bei Eignung industry. werden Sie für die neue Aufgabe intensiv geschult. New Bewerben hires will Sie receive sich extensive noch heute training unter: for vikingcareers.com their position. Apply today: vikingcareers.com A ROOM WITH A VIEW U ZOEKT EEN KAMER MET ZICHT OP HET WATER? DIE HEBBEN WIJ VOOR U! GEVRAAGD MATROOS Wij zijn een scheepvaartbedrijf dat reeds 35 jaar minerale oliën vervoert over de Rijn en zijrivieren. Voor één van onze tankers zoeken wij een matroos. Dient in het bezit te zijn van dienstboekje voor de Rijn. Werkschema: 14 dagen op / 14 dagen af. Sollicitaties te richten aan: Naviglobe nv Noorderlaan 96 BE-2030 Antwerpen Tel: 00-32- 35.42.43.81 E-mail: desk@naviglobe.be

29 maart 2022 Cruise Special 31 Rivier- en zeecruise komen op stoom in Amsterdam De verwachtingen bij Cruise Port Amsterdam zijn hooggespannen. Dit jaar zijn er 1.975 riviercruise calls aangemeld en 128 zeecruiseschepen in het vooruitzicht. DOOR EVERT BRUINEKOOL Door de coronamaatregelen is er wel een soepele annuleermogelijkheid in het leven geroepen voor de riviercruiserederijen: tot de 15e van elke maand mogen ze voor de maand erna kosteloos annuleren als corona in het spel is. Passenger Terminal Amsterdam is de nieuwe huisvesting voor de riviercruisesector, samen met de daar al gevestigde zeecruise. Samen werken ze nu onder de naam Cruise Port Amsterdam (CPA). Na anderhalf jaar van voorbereiding was het 17 januari van dit jaar zover. Monic van der Heyden verhuisde mee en is nu commercieel directeur van Cruise Port Amsterdam. Ze vormt de directie samen met algemeen directeur Dick de Graaff, die er nu drie jaar werkt. Schoon, groen en mooi Van der Heyden blijft in feite het werk doen wat ze deed. Ze vat het simpel samen: “Ik verkoop eigenlijk ligplaatsen voor de regio en Amsterdam. Daarnaast is een belangrijke taak het contact met de rederijen, de belanghebbenden bij gemeente, de omwonenden van de ligplaatsen en het vermarkten van de riviercruise in de Amsterdamse regio en Noord-Holland, met als doel ‘Keep everyone happy’. Rederijen, bemanning, passagiers en de Amsterdamse bewoners moeten blij zijn.” Schoon, groen en mooi staan daarbij voorop. “We zijn de grootste riviercruisehaven van Europa en lopen voorop qua ontwikkelingen”, zegt Van der Heyden. “Dit houdt wel in dat iedereen naar ons kijkt.” Dick de Graaf en Monic van der Heyden in de terminal. Zo wordt het vanaf 1 januari 2023 voor riviercruiseschepen verplicht om een Green Award-certificaat te hebben als zij in de binnenstad willen afmeren. “Alleen schone riviercruiseschepen mogen in de directe omgeving van woningen liggen. Er zijn nu al 95 schepen die het certificaat hebben gehaald, van de 130 die hier komen. We stimuleren hierdoor dus ook de vergroening van de totale riviercruisevloot.” Samenvoeging “Het jaar dat ik begon, verloren we door de toeristenbelasting van Amsterdam 40 procent van de schepen”, vertelt De Graaff. “Was best een lastige zaak. En toen kwam corona. Ik ga ervan uit dat dit een beter jaar wordt… Slechter kan het echt niet meer.” Geen evenementen voor de PTA en geen schepen. Vorig jaar arriveerden er maar zes zeecruiseschepen; het seizoen startte pas in september. Inmiddels komen de rederijen die afhaakten terug. “De riviercruise had 348 van de normaal 2.300 aanlopen.” Door de coronatijd was er ruim de tijd om de samenvoeging van de twee bedrijven goed voor te bereiden. In de laatste anderhalf jaar moesten activiteiten worden verdeeld en overgedragen, contracten, juridische en organisatorische inpassing worden uitgevoerd. 2022 is beter begonnen dan voorgaande jaren. Het eerste zeecruiseschip liep op 8 februari binnen, het ms Ventura. Op 29 januari arriveerde het eerste riviercruiseschip, de Inspire. Kerntaak Het was historisch gegroeid dat riviercruise in Amsterdam onder de divisie havenmeester viel. Inmiddels is de riviercruisesector zó groot geworden dat de afhandeling van deze schepen beter kan worden uitgevoerd door een cruiseterminal, waarvoor dit een kernactiviteit is. “Zee- en riviercruise is een team dat in dezelfde branche werkt en elkaar aanvult. Cruiseschepen afhandelen is onze kerntaak”, zegt Van der Heyden. “We krijgen in de zeecruise een hoge waardering en dat systeem zetten we door naar de riviercruise”, vult De Graaff aan. De plannen voor extra bruggen over het IJ zijn voor CPA vooralsnog geen bedreiging. De eerste brug bij het Azartplein komt er waarschijnlijk pas over tien jaar. “De brug laat de draaicirkel voor de zeecruise vrij, dus die is geen bedreiging”, zegt De Graaff. “De andere brug komt later. Daarnaast is verhuizen naar de Coenhaven een uitdaging en een kans. Tegen die tijd staan daar huizen en is het onderdeel van de stad. De PTA gaat nu ook gebruikt worden voor riviercruiseschepen. We hebben vanaf maart twee nieuwe ligplaatsen voor fiets-vaarvakantieschepen. Die markt is de laatste jaren enorm gegroeid. Een bus of vrachtwagen kan er niet komen en bevoorraden is niet mogelijk, maar je kan wel met de fiets van boord.” Riviercruiseschepen aan de kade in Amsterdam. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) De groei is terug Door corona kwamen er in 2020 maar 107 riviercruiseschepen en in 2021 maar 348. Dus die 1.975 aanmeldingen voor dit jaar zijn goed, al hebben zich door de onzekere situatie rond corona nu alweer 150 schepen teruggetrokken en komen er steeds annuleringen binnen. Voor de zeecruise zijn er nu 128 calls gereserveerd, in 2018 waren dat er 181. We zijn de grootste riviercruisehaven van Europa, iedereen kijkt naar ons Op de schepen en in de terminal is alles met looprichtingen en werkwijze voorbereid op het testen van passagiers. In de terminal is zelfs een teststraat ingericht voor passagiers die aan boord komen. Bij de zeecruise worden passagiers die per vliegtuig aankomen op corona getest, voor het aan boord gaan en op het schip ook nog eens. Door de versoepelingen is er weer meer mogelijk, ook met evenementen in de PTA. “Corona blijft. Wie weet hebben we voortaan elke winter een dipje. We moeten ermee leren leven en werken”, zegt De Graaff. “Door corona is er geen personeel verloren gegaan, behalve iemand die met pensioen ging. Voor de riviercruise is er zelfs iemand aangenomen.” Trots vertelt De Graaff dat het nieuwe Holland Amerika Lijn (HAL) schip MS Rotterdam in Rotterdam wordt gedoopt (op 30 mei) en als thuishaven Amsterdam krijgt. “Wij werken nauw samen met Cruiseport Rotterdam en proberen elkaar ook te versterken, Nederland is maar een heel klein landje.” De HAL heeft in 2022 negentien calls in Amsterdam. “We hebben er echt zin in”, zeggen Van der Heyden en De Graaff samen.

Binnenvaartkrant