Views
5 months ago

2022-07 Cruise Special

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Weer
  • Boord
  • Goede
  • Binnenvaartkrant.nl

Cruise

Cruise Special 28 29 maart 2022 Cruise Special Passagiersvaart start opgelucht aan nieuw vaarseizoen Voorzichtig optimistisch is de passagiersvaart aan het nieuwe vaarseizoen begonnen. Corona is afgeschud, maar de oorlog in Oekraïne zorgt voor nieuwe onzekerheid. DOOR MARTIN DEKKER De opluchting is groot: er kan en mag weer gevaren worden. Met meer ruimte voor ondernemen staat de passagiersvaart voor andere grote uitdagingen: de strengere regelgeving op het gebied van duurzaamheid, het personeelstekort en de afrekening van de NOW-steunmaatregel. Maar, vertellen voorzitter John Vierhouten en secretaris Lotte Janssen- Verschoor van CBRB’s Ledengroep Personenvervoer, de vreugde dat de rederijen en touroperators weer gasten kunnen ontvangen, overweegt. Ook de dagpassagiersvaart en rondvaart zien de aanvragen voor evenementen en de verkoop van tickets flink stijgen. Want de klanten staan te popelen om weer aan boord te gaan en te genieten. De schepen zitten nog lang niet vol. De hele markt is onrustig “Mensen willen er na twee jaar corona en lockdowns weer op uit”, zegt Lotte. “Er worden veel cruises geboekt en er vinden ook weer volop partijen en vaartochten plaats.” De uitdagingen zijn er echter niet minder op geworden, weet Lotte. “Als gevolg van de crisis is de financiële situatie bij veel ondernemers nog nijpend. Bijna twee volledige jaren zijn in het water gevallen door corona.” Dankzij de lobby van het CBRB konden de cruise- en passagiersrederijen in tweede instantie alsnog gebruikmaken van de steunpakketten van de Nederlandse overheid. Dat heeft zeker geholpen, blikt Lotte terug. “Jammer genoeg lukte het niet om voor elkaar te krijgen dat de regelingen beter aansloten op het seizoensgebonden karakter van de John Vierhouten. sector. Daardoor kwamen ze het ene kwartaal beter uit dan het andere. Al met al hebben alle ondernemers die er gebruik van wilden maken dat ook kunnen doen.” Nu de coronamaatregelen zijn afgebouwd, geldt dat ook voor de overheidssteun. Voor zover bekend zijn er geen bedrijven uit de cruisesector en dagpassagiersvaart omgevallen. “In elk geval geen CBRB-leden”, aldus Lotte. Maar de komende jaren blijft het spannend, zegt John. “De verwachting is dat er mogelijk alsnog faillissementen komen zodra geld van regelingen terugbetaald moet worden. Zeker als dat samenvalt met de betaling van uitgestelde belasting.” Tekort aan personeel Noodgedwongen hebben veel bedrijven in de cruisesector en de dagpassagiersvaart afscheid moeten nemen van personeel, aldus Lotte. “Het is maar de vraag hoeveel van die medewerkers weer terugkomen.” Een deel is elders in de binnenvaart of aanverwante beroepen terechtgekomen, zoals bij Rijkswaterstaat. Velen bemachtigden een baan aan de wal. Vooral nautisch personeel is lastig te vinden. Het gaat om honderden mensen, schat John: “Het is echt een crime om de bemanning rond te krijgen. Je Lotte Janssen-Verschoor. De passagiersvaart staat voor nieuwe grote uitdagingen: de strengere milieu-eisen, het personeelstekort en de afrekening van de NOW-steunmaatregel. (foto Tekst & Toebehoren) ziet dat meerderen in de twee weken dat ze vrij zijn, bij een ander bijspringen. Er wordt ook meer personeel uit het buitenland gehaald. Maar dat mag niet ten koste gaan van de kennis en kunde. Bovendien is de taal vaak een probleem.” Samenwerking Volgens Lotte is het goed dat de branche zich gezamenlijk inzet voor de werving van personeel. “BLN en CBRB ondersteunen bijvoorbeeld het werkprogramma van Wereld van de Binnenvaart. Via dit programma wordt de binnenvaart gepromoot op lagere scholen, beurzen en MBO’s. Het is belangrijk dat ondernemers meedoen en financieel bijdragen, zodat daadwerkelijk stappen gezet kunnen worden.” “Dat BLN-Schuttevaer en CBRB fuseren tot Koninklijke Binnenvaart Nederland is niet alleen gunstig voor strategische samenwerkingen met organisaties en overheden, maar natuurlijk ook voor de bij beide organisaties aangesloten leden uit het cruise- en personenvervoer”, merkt Lotte op. “Samen staan we sterker, zo kunnen we met één binnenvaartbrancheorganisatie de lobby richting Den Haag en Brussel beter vormgeven en samenwerkingen met organisaties en overheden efficiënter inrichten en effectiever maken”. Hogere tarieven voor brandstof Ook de oorlog in Oekraïne heeft invloed op de cruisemarkt. Onder meer door de flink gestegen brandstofprijzen. Dat merken de passagiersvaartrederijen bij het bunkeren. Lotte: “Veel ondernemers zijn er daardoor toe overgegaan om een brandstoftoeslag in rekening te brengen. Gemiddeld van 10 tot 20 procent. Anderen nemen zelf het verlies.” “De schepen zitten nog lang niet vol”, zegt John. “De hele markt is onrustig. Ook doordat nu veel hotelschepen worden ingezet voor de opvang van asielzoekers en vluchtelingen. Dat levert minder omzet op, maar er is minimaal personeel voor nodig. Da’s dan wel weer een voordeel.” Amerikaanse cruisetoeristen mijden Europa om de oorlog. “Die denken dat Moskou naast Amsterdam ligt”, aldus John. Als directeur van Stichting Varende Recreatie, die Vakantieschip Prins-Willem Alexander exploiteert voor chronisch zieke en gehandicapte gasten, merkt hij dat ook verzorgings- en verpleeghuizen terughoudend zijn. “Ze zitten zelf met een gigantisch ziekteverzuim door corona. Ze kunnen dus gewoon niet met een groep op vaarvakantie.” Stage V-motoren Duurzaamheid is een ander issue, stelt Lotte. Investeren in vergroening is kostbaar – zeker als het om de vervanging van motoren gaat en de reserves daarvoor zijn er bij veel bedrijven gewoonweg niet. En is het er wel, dan zijn de Stage V-motoren nauwelijks leverbaar, vult John aan. Maar ondertussen verlangt Amsterdam dat bedrijven een Green Award hebben. De verplichting van het certificaat om de stad in te mogen, gaat in 2023 in. “Nu heb je het al wel nodig als je een ligplaats wilt reserveren”, vertelt John. “Aangezien Amsterdam ook voor andere gemeenten de afwikkeling doet, geldt dat bijvoorbeeld ook in Zaandam.” Er zijn te veel onzekerheden over welke technieken ook op langere termijn schoon genoeg zijn – en dus een investering interessant maken. “Er zijn nog zoveel vraagtekens”, zegt John. “Ook over de labels en certificaten. Als ondernemer wil je goede, onderbouwde keuzes maken. En ondertussen geld verdienen om uiteindelijk te kunnen investeren.”

Cruise Special 29 maart 2022 29 Voll auf Kurs! Starten Sie jetzt Ihre Karriere bei River Advice als ... Captain (w/m/d) Hier bewerben! Das bieten wir Ihnen: NEUE attraktive Lohnpakete mit schweizer Arbeitsvertrag und Sozialleistungen flexible Einsatzplanung und faire Arbeitsbedingungen moderne und nutzerfreundliche Arbeitsmittel ein dynamisches Team in einer angenehmen und familiären Arbeitsatmosphäre Das bringen Sie mit: abgeschlossene Ausbildung mit gültigen Patenten mindestens 3 Jahre Berufserfahrung in einer vergleichbaren Position sehr gute Sprachkenntnisse in Deutsch und/oder Englisch freundliche und dienstleistungsorientierte Persönlichkeit River Advice AG | Nauenstrasse 63 A | 4002 Basel | Schweiz +41 61 205 15 30 | www.riveradvice.jobs | career@riveradvice.com Job ad_Binnenvaart_202110_FINAL.indd 1 16.11.2021 08:51:50 Rivertech nautical management Rivertech B.V. verzorgt vanaf haar kantoor in Arnhem Nautisch en Technisch Management voor een vloot van in totaal 29 luxe riviercruiseschepen, welke actief zijn op de grote binnenlandse waterwegen van Europa. In verband met de toename van het aantal schepen onder ons beheer, zijn wij op zoek naar versterking in het nautische team. Hierdoor is een vacature ontstaan voor: Wat ga je doen? Medewerker Reserveringen M/V Je bent namens Rivertech B.V., haar personeel en partners de contactpersoon op het gebied van reserveringen voor de diverse havens die aangedaan worden. Je houdt je bezig met het monitoren van de vaarschema’s onder andere het aanpassen, verwerken en bevestigen van reserveringen. Indien noodzakelijk in directe afstemming met de collega’s van de nautische dienst en de opdrachtgever. Hierbij behoren administratieve taken zoals het controleren en goedkeuren van facturen en het bestellen van afvalcontainers. Ook communiceer je met de Kapiteins aan boord van de schepen omtrent reserveringen en wijzigingen welke voor hun schip van toepassing zijn. Wij vragen van jou: • MBO 4+ / HBO werk,- en denkniveau; • Affiniteit met de toeristische sector; • Kennis van de riviercruisebranche is een pré; • Flexibel en positief ingesteld; • Accuraat en stressbestendig; • Teamplayer: goed kunnen samenwerken met directe collega’s op de afdeling; • Goede kennis van de Engelse en Duitse taal (in woord en geschrift), Frans is een pré; • Kennis van het Microsoft Office pakket, voornamelijk Excel; • Geen 9 tot 5 mentaliteit; • Woonachtig in de omgeving van Arnhem. Dit bieden wij jou: Een uitdagende fulltime functie die zich kenmerkt door zelfstandigheid, teamwork en afwisselende werkzaamheden. Je komt te werken in een jong en dynamisch team met betrokken collega’s. Bovendien heb je bij ons goede arbeidsvoorwaarden, waaronder een competitief salaris, 26 vakantiedagen (op basis van fulltime) en de mogelijkheid je door te ontwikkelen. Enthousiast? Wij zien je motivatiebrief en CV graag tegemoet. Dit mag per e-mail, uiterlijk 8 april 2022, naar Jan Willem de Jong - jw.dejong@rivertechgroup.com. Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op via 026-3620340 en vraag naar Jan Willem. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld. WWW.VAKANTIESCHIP.NL De Stichting Varende Recreatie zoekt voor het Vakantieschip de Prins Willem Alexander een STUURMAN/VOLMATROOS MATROOS Het Vakantieschip de Prins Willem Alexander (PWA) vaart onder de vlag van de Stichting Varende Recreatie. De Stichting heeft als doel om vaarvakanties in Nederland of Duitsland mogelijk te maken voor ouderen, zieken en gehandicapten. Dit doet zij o.a. door zelf vakanties te organiseren en door het volledig aangepaste vakantieschip ter beschikking te stellen van zorginstellingen en reisorganisaties. WAT GA JE DOEN ■ Je taken bestaan uit alle voorkomende werkzaamheden aan boord ■ Daarnaast maak je gasten en vrijwilligers wegwijs aan boord en maak je regelmatig een praatje of beantwoord je vragen FUNCTIE EISEN ■ Collegialiteit en klantvriendelijk ■ Je beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift en Duits is een pré ■ Het hebben van de benodigde veiligheidsdiploma’s of bereid deze te behalen WIJ BIEDEN ■ Een goede vrijetijd regeling (bijv. 2/2) ■ Goede werkomstandigheden met Nederlands sprekende collega’s ■ Goede salariëring SOLLICITEREN EN EXTRA INFORMATIE: Ben jij na het lezen van deze vacature enthousiast geraakt en voldoe jij aan bovenstaande functie-eisen? Dan nodigen wij je uit om te solliciteren voor 5 maart. Heb je naar aanleiding van de vacature nog vragen, bel dan voor meer informatie met telefoonnummer: 0341-414925. Wij verzoeken je om je motivatiebrief met cv en pasfoto te mailen naar: info@vakantieschip.nl Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is niet gewenst. Postbus 428 ■ 3840 AK Harderwijk ■ info@vakantieschip.nl ■ 06-21 54 75 77 ■ www.vakantieschip.nl

Binnenvaartkrant