Views
5 months ago

2022-07 Cruise Special

  • Text
  • Maart
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Weer
  • Boord
  • Goede
  • Binnenvaartkrant.nl

NIEUW! Adverteren op

NIEUW! Adverteren op redactionele pagina’s De opvallendste plek voor uw advertentie op een redactionele pagina! Informeer naar de scherpe tarieven Twee pagina’s breed! 1/2 XL 1/4 1/8 Halve pagina extra breed Kwart pagina Een achtste pagina binnenvaartkrant.nl/adverteren sales@binnenvaartkrant.nl Ken 0611 363519 Rica 0611 363493

29 maart 2022 Voorouderbeelden Voor een geeltje gered DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Over de volgende man wil ik graag meer weten. Hij schijnt rond 1880 de eerste Hollandse schipper te zijn geweest die naar Bazel voer. Dat vertelde tenminste mijn vader. Ik moet dat nog grondig uitzoeken. Het schip heette de Isala en de schipper Bokslag. De Rijn was destijds moeilijk bevaarbaar. Het was maar een stroompje, vooral in de zomer. Wanneer er in de herfst dan weer genoeg water stond, kon je verder varen. Die reis kon wel een half jaar duren. Bijna niet meer voor te stellen nu. Want mettertijd werden de vaargeulen uitgebreid en de rivieren getemd. Alhoewel... het water kon onberekenbaar blijven. Dat ondervonden mijn ouders wel. Onze Frankie-A kreeg in 1962 een aanvaring. Met motorschip Rudi. Een jaar na de proefvaart. Op de Waal, binnen de gemeente Druten. Onze Dortmunder was met 833 ton basalt op weg van Vallendar naar Rotterdam. Toen was het bam! De Frankie-A had een gat met een middellijn van circa 25 centimeter. Het water gulpte naar binnen. Met lappen en hout werd geprobeerd het gat te dichten. Dat lukte niet. We voeren naar de werf van Doodewaard, waar het lek werd gerepareerd. Moeder moest samen met opa Anton vader van de bank af praten. Als volleerde psychiaters. Pa was behoorlijk aangeslagen. Tenslotte had zijn schoonvader Anton Kerhoff de bouw van onze Dortmunder betaald. Later werd Frank Sr. een goeie schipper van naam. Hij leerde het vak tot in de toppen van zijn vingers. Net als de dorpsdokter van zijn geboorteplaats Gameren. Die als credo had: ‘Leren zal ik het, al moet het hele dorp eraan!’ De reizen daarna liepen beter af. Tenminste: voor ons. Niet voor de Hegrico II. Of het nou een kwestie van niet gezette dekkleden was of een onberekenbare wind, dat wist niemand. Misschien heeft mijn moeder me dat niet verteld. Of ik ben het vergeten. Dat kan ook. Wel ben ik er mettertijd achtergekomen dat pa – samen met ma of de matroos – nogal eens wat keer mensen uit het water heeft gehaald. Zelfs gered van de verdrinkingsdood. Momenteel probeer ik uit te zoeken of meer van die reddingsacties zijn vermeld in het zogenaamde Gouden Boek van de waterpolitie of Wasserschutzpolizei. Dus niet alleen ga ik achter het verhaal van schipper Bokslag aan, maar ook achter de nodige raadseltjes in mijn eigen familie. Volg het verloop van deze verhalen op mijn website www.frankantonie.nl en klik het kopje ‘verhalenverteller’ aan. In het onderstaande, door mijn moeder Jaqueline vertelde relaas, gaat het er nogal ruig aan toe. Het kan soms op het nippertje zijn, met dat woeste water en een verkeerde wind. En tjongejonge! Wat werden mijn ouders en onze matroos voor hun waaghalzerij toch rijkelijk beloond! Luister maar. Hoe werkt het? • Scan de QR-code met de camera - functie van je smartphone • Tik vervolgens boven in uw beeldscherm op ‘QR-code voor website’ • Druk dan op het driehoekje boven ‘Frankie-A’ en speel aflevering 2 af Wil je meer horen? www.frankantonie.nl onder het kopje ‘verhalenverteller’. Alleen op e-paper beschikbaar

Binnenvaartkrant