Views
3 months ago

2022-06 Open Scheepvaartdagen Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Antwerpen
  • Nieuwe
  • Scheepvaartdagen
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant.nl

4 15 maart

4 15 maart 2022 GEVRAAGD: VKV Service is nog op zoek naar MATROZEN, STUURMANNEN EN KAPITEINS met kennis en ervaring in de duwen sleepvaart. Zo hebben wij nog diverse plekken beschikbaar in onze vloot. Onze duw en sleepboten zijn voornamelijk werkzaam in één van de grootse havens ter wereld “The Port of Rotterdam”. Onze vloot bestaat uit negen sleep- en/of duwboten, diverse pontons, bakken en werkschepen. We zijn opzoek naar gemotiveerde en flexibele teamplayers. Heren die bereid zijn om net dat beetje extra te geven voor zijn collega’s. Een goede mentaliteit en uithoudingsvermogen zijn hierbij een PROFIELSCHETS Onze werkzaamheden zijn zeer divers. Zo houden wij ons bezig met het transporteren van alle soorten bokken, kranen en pontons. Begeleiden wij bij het in- en uitdokken van de diverse scheepswerven. Het assisteren van zeeschepen, maar ook op het gebied van opslag en bevrachtingen zijn wij 24/7 inzetbaar voor onze klanten. vereiste. Door weer en wind kunnen jouw collega’s op je vertrouwen en jij op hen. Wij hanteren een 7/7 vaarschema, reiskosten en menage vrij. Solliciteren ook mogelijk als zzp’er. Ben jij uit het juiste hout gesneden en heb je interesse of vraag naar meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0614589315 en/of stuur ons een mail met jouw vragen of sollicitatie naar personeel@vkvservice.nl. Riverlake is Europe’s leading river barge brokerage company. We cooperate with the world’s largest companies in this field, but also with smaller companies and operators. Together with our clients we organise the barge transport of renewable, organic and bio products. We also handle mineral oils and chemicals. We strive to make our customers’ business more significant and sustainable. It is our responsibility to make the planet a better place by adding value to make the energy transition process more efficient worldwide. We are looking for a SHIPBROKER (M/F) You will be responsible for negotiating and fixing spot cargoes on various routes within the inland tanker barge market. You will be in daily contact with our clients, such as oil & chemical companies, trading houses, and barge owners. These tasks typically include : • Negotiating and fixing spot cargoes on behalf of our clients • Negotiating time-charters and contracts of affreightment on behalf of our clients • Providing operational follow up of barge fixtures • Collecting market information • Expanding our customer base • Maintaining good relationships with new- and existing customers BARGE OPERATOR (M/F) You will be responsible for following the daily operational handling of all barge traffic. As a broker between charterers and barge owners, you will proactively advise all parties on operational aspects from the moment of securing transport to completion of the voyage. Processing demurrage cases and performing some administrative tasks also fall within your mandate. These tasks typically include : • Treating voyage updates and documents with our customers • Addressing operational matters and tackling issues • Maintaining the operational management system • Post fixture follow-up including assessment of demurrage claims • Administrative follow-up of invoicing and data management We offer an interesting and stimulating work environment. You will work in a small team but will be part of an international group where initiative and success are encouraged and rewarded. We will help you to develop and progress in your career. If you believe in and are inspired by this corporate vision, and if you consider that you have a good understanding of the areas in which Riverlake operates, then please send your application, along with a CV, to Ms Judit Tóth E-mail: toth@riverlakebarging.com - www.riverlake.ch Voll auf Kurs! Starten Sie jetzt Ihre Karriere bei River Advice als ... Captain (w/m/d) Hier bewerben! Das bieten wir Ihnen: NEUE attraktive Lohnpakete mit schweizer Arbeitsvertrag und Sozialleistungen flexible Einsatzplanung und faire Arbeitsbedingungen moderne und nutzerfreundliche Arbeitsmittel ein dynamisches Team in einer angenehmen und familiären Arbeitsatmosphäre Das bringen Sie mit: abgeschlossene Ausbildung mit gültigen Patenten mindestens 3 Jahre Berufserfahrung in einer vergleichbaren Position sehr gute Sprachkenntnisse in Deutsch und/oder Englisch freundliche und dienstleistungsorientierte Persönlichkeit River Advice AG | Nauenstrasse 63 A | 4002 Basel | Schweiz +41 61 205 15 30 | www.riveradvice.jobs | career@riveradvice.com Job ad_Binnenvaart_202110_FINAL.indd 1 16.11.2021 08:51:50

15 maart 2022 5 “Houd Boven-Weser bevaarbaar” De gloriedagen van de binnenvaart op de Boven-Weser tussen Hannoversch Münden en Minden leken voorbij, maar tegenwoordig wordt er steeds meer zware lading vervoerd. De Rotterdam Boat Show vindt plaats in het Boerengat. NIEUW: ROTTERDAM BOAT SHOW Bij Jachthaven De Rotterdamsche Admiraliteit wordt van 14 tot en met 18 april de allereerste Rotterdam Boat Show gehouden. Het Wirtschaftsverband Weser vraagt de politiek te blijven investeren in de bevaarbaarheid van de rivier. Eeuwenlang was de Weser een belangrijke transportroute van en naar de Noordzee. De binnenvaart had er wel altijd last van wisselende periodes van hoog- en laagwater. Om de waterstand enigszins te stabiliseren zijn in de loop van de tijd sluizen en stuwen gebouwd. In 1908 werd nabij Waldeck de Edersee afgesloten met een stuwdam. Het stuwcomplex wordt beheerd door de Duitse vaarwegbeheerder. Die heeft het nodig om in droge perioden de minimale vaardiepte voor de scheepvaart te regelen door water uit het stuwmeer in de Weser te laten stromen. Daarnaast beschermt de stuw tegen overstromingen en wordt er energie uit waterkracht opgewekt. Zware projectlading De Boven-Weser is populair onder watersportliefhebbers en heeft tegenwoordig vooral een toeristische functie. Er varen veel passagiersschepen en weinig vrachtschepen. Toch zit er een stijgende lijn in het goederenvervoer volgens Wirtschaftsverband Weser. Naast grindtransporten gaat het met name om zware lading. Zo is onlangs een transformator van 325 ton vanuit het Ruhrgebied naar de voormalige kerncentrale in Würgassen gebracht, en er volgen er meer. De transformatoren zijn nodig om stroom te verdelen naar honderdduizenden huishoudens in de Wezer-regio en rond Hannover, Kassel en Göttingen. Thomas Lippel van het Wasser- und Schifffahrtsamt Weser verwacht dat het vervoer van zware lading via de rivier de komende jaren verder gaat aantrekken. De impact op mens en milieu is immers veel lager dan bij wegvervoer. “Producenten van onder meer rotorbladen voor windturbines en andere machineonderdelen vinden de binnenvaart steeds aantrekkelijker”, aldus Lippel. Volgens het Wirtschaftsverband Weser heeft de Boven-Weser een belangrijke economische functie voor de regio. Over de rivier worden immers ook De Weser bij Minden. (foto wilfdie / Shutterstock.com) nog steeds honderdduizenden tonnen grind per jaar vervoerd. Uwe Beckmeyer, voorzitter van Wirtschaftsverband Weser, laat er een berekening op los: “600.000 ton grind, dat zijn 24.000 vrachtwagens die niet de weg op hoeven en samen een file van 480 kilometer vormen. Dat is meer dan de hele Weser lang is.” Bundesverkehrswegeplan Het Wirtschaftsverband vindt het dan ook belangrijk dat de Boven-Weser als transportweg op het netvlies van de Duitse Bondsregering blijft staan. In het huidige Bundesverkehrswegeplan 2030 wordt de Boven-Weser wel genoemd, maar de vaarweg is niet gecategoriseerd. Dit betekent dat ze door de bondsregering niet gezien wordt als een onderdeel van het kernnet. De categorisering van vaarwegen vindt plaats op basis van prognoses over de tonnageontwikkeling tot 2030. Sancties gaan Rotterdam lading kosten De oorlog in Oekraïne en de Europese sancties tegen Rusland kunnen grote gevolgen hebben voor de Rotterdamse haven. Circa 15 procent van de lading die er wordt overgeslagen komt uit of gaat naar Rusland. 62 miljoen ton van de bijna 470 miljoen ton die jaarlijks in de Rotterdamse haven wordt overgeslagen, is Rusland-georiënteerd, meldt Havenbedrijf Rotterdam op zijn website. Er wordt vooral olie en gas uit Rusland geïmporteerd via de haven van Rotterdam. “Grofweg komt op dit moment 20% van de kolen uit Rusland, 20% van de olieproducten, 25% van het LNG en 30% van de ruwe olie.” Het is nog onvoorspelbaar hoe de gebeurtenissen in Oekraïne uitpakken voor deze goederenstromen en voor Rotterdam. “De aanvoer kan in principe van elders komen, maar omdat het om grote hoeveelheden gaat zal dat hoogstwaarschijnlijk tot knelpunten en hogere prijzen leiden”, aldus Havenbedrijf Rotterdam. Het wijst erop dat ook circa 10 procent van de Rotterdamse containeroverslag gelinkt is aan Rusland en geraakt zal worden door de boycot. Daarnaast exporteert Rusland onder meer staal, koper, aluminium en nikkel via Rotterdam. Vijf dagen lang zijn in het Boerengat prestigieuze jachten, sloepen en tenders te bewonderen. De eerste editie biedt plaats aan maximaal 35 exposanten. Onder andere Rapsody Yachts, Princess, Zeelander, Mulder, Salutboats en Var Tenders doen mee. Bezoekers kunnen niet alleen de vaartuigen bezichtigen, maar ook een proefvaart maken. De catering is op gastronomisch niveau en inclusief. Gasten worden ontvangen op De Kooren Terminal, een drijvend ponton van 80 meter lang. Vanderloo runt tijdens de Rotterdam Boat Show een champagnebar en terrassen waar hapjes en drankjes worden geserveerd. Er is ook catering in en bij de boxen. De locatie biedt plaats aan 500 personen per dag. Kaarten zijn te koop voor 110 euro per stuk (inclusief btw en catering) en kunnen worden aangeschaft via rotterdamboatshow.eu. WISSEL VAARDOCUMENT PAS OM ALS HET VERLOOPT Sinds 18 januari 2022 geldt nieuwe Europese wet- en regelgeving voor de binnenvaart. Met uw groot vaarbewijs A, B of Rijnpatent mag u blijven varen in Europa tot aan de einddatum van uw document. Het CBR vraagt houders van een dergelijk vaarbewijs om op zijn vroegst drie maanden voor de einddatum op het vaardocument het nieuwe EU-kwalificatiecertificaat aan te vragen. Het hoeft dus niet eerder. U bent dan ruim op tijd. Het CBR verwerkt de aanvragen op einddatum van het vaardocu ment. Mensen van wie het vaardocument als eerst verloopt, worden als eerste geholpen. Zo zorgen we ervoor dat iedereen kan blijven varen. Ligt de einddatum van uw vaardocument na 17 januari 2032? Dan mag u in Europa tot en met 17 januari 2032 blijven varen met uw groot vaarbewijs A, B of Rijnpatent. U kunt uw EU-kwalificatiecertificaat het beste op zijn vroegst 17 oktober 2031 aanvragen. Op onze website (cbr.nl/omwisselingvaardocument) staat een aanvraagformulier. Bij de aanvraag (het ingevulde aanvraagformulier) stuurt u een geneeskundige verklaring mee. Let erop dat die niet ouder mag zijn dan drie maanden. Het EU-kwalificatiecertificaat wordt vooralsnog alleen digitaal uitgegeven. Informatie over de nieuwe richtlijn, het examentraject, de overgangsregeling en veel gestelde vragen en antwoorden vindt u op cbr.nl/binnenvaartrichtlijn. Eveline Meltzer, CBR Ingezonden brief Deze rubriek wordt verzorgd door de lezer van Binnenvaartkrant

Binnenvaartkrant