Views
3 months ago

2022-06 Open Scheepvaartdagen Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Antwerpen
  • Nieuwe
  • Scheepvaartdagen
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant.nl

22 Open

22 Open Scheepvaartdagen Antwerpen 15 maart 2022 MAAK UW SCHIP HARTVEILIG MET EEN AED EEN HARTSTILSTAND ook op uw schip kan het gebeuren TIENTALLEN SCHEPEN GINGEN U VOOR! HeartSine AED’s van Defibrion De meest waterbestendige AED’s (IP56) Geleverd met kast of wandbeugel De laagste prijsgarantie 1189,- excl BTW Inclusief wandbeugel Wilt u meer weten? Ontmoet ons dan op de Open Scheepvaartdagen te Antwerpen. Van 25 tot 27 maart 2022 geven wij AED- en reanimatiedemonstraties op de beurs. www.defibrion.com Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be

15 maart 2022 Open Scheepvaartdagen Antwerpen 23 Het nieuwe varen volgens Seafar: kantoorbaan in controlecentrum Het besturen van binnenvaartschepen als kantoorbaan... Het is inmiddels realiteit. Vanuit het pas geopende controlecentrum in Antwerpen navigeren de schippers van Seafar schepen met behulp van camera’s en andere systemen. DOOR NIELS HUMMEL “Morias? Voor de Watertruck 7.” Vanuit het controlecentrum in Antwerpen roept schipper Michel Goedgezelschap een tegemoetkomende schipper op. Michel vaart al 33 jaar en dat is te zien. Schijnbaar zonder moeite, lichtjes onderuitgezakt in z’n stoel achter de lessenaar, stuurt hij de 38 meter lange bak tussen de krappe bruggetjes en woonboten door. Na de bruggen drukt Michel een paar keer op het scherm om het schip weer in de autonome stand te zetten. De Watertruck vervolgt zelfstandig zijn weg naar Diksmuide, een laadplaats aan het smalle rivier-tje de IJzer. In tegenstelling tot veel van zijn collega’s bevindt Michel zich helemaal niet op een schip. Als schipper in dienst van Seafar, een bedrijf dat zich richt op autonome scheepvaart, werkt hij gewoon vanuit het kantoor. “Het was wel even wennen hoor. Eerst zat ik zestien uur per dag in de stuurhut en nu stap ik na acht uur weer uit de stoel, zo de deur uit en naar huis”, zegt Michel. Als het netwerk wegvalt, loopt het schip niet opeens de kant in Normale werktijden En dat is nou precies een van de sterke kanten van het systeem dat ze hebben ontwikkeld, vindt Louis-Robert Cool, CEO van Seafar. Hij denkt dat hij, onder Het Seafar Shore Control Center Antwerpen. (foto’s Niels Hummel) andere door schippers ‘normale’ werktijden te bieden, de scheepvaart weer aantrekkelijk kan maken voor de jongere generaties. “Er is een groot tekort aan personeel. Het mes snijdt aan twee kanten. We realiseren een bemanningsreductie en ook lossen we het sociale probleem op dat ontstaat als je de hele week aan boord zit.” Want in plaats dat je op elk schip een volledige bemanning nodig hebt, kan je met het systeem van Seafar het schip semiautonoom laten varen. Wanneer de situatie daar om vraagt, kan een schipper vanuit het Shore Control Center (SCC) ingrijpen. De schipper is er dus nog wel, maar niet meer op locatie. Hij grijpt alleen nog in wanneer dat nodig is, ook de marifoon wordt vanuit het controlecentrum bediend. “Wanneer het schip stilligt, kan hij gewoon met het volgende schip verder varen. Het varen wordt efficiënter.” In het controlecentrum werken ze met een team van schippers en een zogeheten ‘traffic controller’. De traffic controller monitort alle schepen en zet de schepen door naar de lessenaar van de schippers als er ingegrepen moet worden. “De ratio is ongeveer één op drie”, vertelt Christophe Kleinmann, projectmanager bij Seafar. Hij stelt dat een team van drie schippers en een traffic controller samen acht schepen kunnen besturen. “Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het project. Een riviertje met bijna geen scheepvaart vraagt om minder ingrepen dan de haven van Antwerpen.” Netwerkuitval Dat er bij (semi-)autonoom varen extra risico’s horen, geeft Christophe direct toe. “Maar die ondervangen we weer met onze veiligheidssystemen.” Het belangrijkste is de netwerkdekking. Voordat Seafar een schip op een traject laat varen, controleren ze eerst of het netwerk stabiel genoeg is. Dat is eigenlijk altijd wel het geval, vertelt Christophe. “Netwerk uitval is eigenlijk geen issue meer. We hebben nog nooit een netwerk-probleem gehad dat langer dan vier seconden duurde. Dit komt doordat we gebruikmaken van vier antennes, zelfs een grensovergang geeft geen problemen.” Mocht de verbinding toch wegvallen, dan reageert het systeem direct. Bij de grote schepen geeft het systeem een alarm zodat een van de aanwezige bemanningsleden het roer over kan nemen. De volledig onbemande schepen gaan dan een bepaald aantal meter uit de kant liggen en het systeem houdt het schip daar op zijn plek totdat de verbinding weer terug is. “Het is dus niet zo dat als het netwerk wegvalt, het schip opeens de kant in loopt”, zegt Louis-Robert. Camera’s Het systeem van Seafar doet meer dan alleen autonoom varen. Het Seafar Vessel Control System is opgebouwd in lagen. Eerst komen de camera’s, die detecteren de objecten en plaatsen ze in een categorie. Als dat een schip Schipper Michel stuurt de 38 meter lange Watertruck 7 tussen de krappe bruggetjes en woonboten door. is, wordt dat gelinkt aan de AIS. Dan wordt met de radar de snelheid van de objecten gemeten. Vervolgens meten afstandssensoren hoe ver het object zich van het schip bevindt. “Aansluitend wordt deze informatie compact naar de kapitein gestuurd”, vertelt Christophe, “Nu is het vooral om de kapitein te ondersteunen, maar in de toekomst willen we hier autonome acties aan koppelen.” Met behulp van camera’s wordt het schip rondom in de gaten gehouden. Dat aantal varieert en is afhankelijk van het type schip. “Maar normaal gesproken gebruiken we ongeveer veertien camera’s”, zegt Christophe. Om ook ’s nachts het zicht te bewaren wordt gebruik gemaakt van nachtvisiecamera’s en infraroodstralers. Wet aanpassen In Vlaanderen is al bemanningsreductie mogelijk, maar in Nederland is het nog niet zo ver. Daar is eerst een wetswijziging nodig om de minimale bemanningseisen aan te passen. Louis-Robert denkt dat er komende tijd genoeg druk vanuit de markt is om de wet aan te passen. Ondertussen is de Watertruck 7 aangekomen bij het zandgat waar geladen gaat worden. Michel neemt de bediening van het schip weer over. Hij moet het schip het zandgat binnenloodsen en rondgooien. Hij zet de camera die het zicht uit de stuurhut laat zien wat hoger voor een beter overzicht en zet de microfoon in de machinekamer aan om zo het geluid van de motor te kunnen horen. “Het is best wel krap, want de haveningang is bij de kont erg ondiep”, zegt Michel. Er ligt al een ander schip te laden. Ze zullen dus nog even moeten wachten. Michel geeft het systeem weer de controle. Hij loopt weg. Het systeem let op, dus hij kan rustig koffie halen.

Binnenvaartkrant