12 15 maart 2022 www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Op maat gemaakt: Aluminium luiken Een MEGA ervaring in een mini-wereld! Laat je inspireren bij Miniworld Rotterdam Rotterdamse Architectuur in miniatuur Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl Via onze webshop kunt u een ticket met korting kopen: https://miniworldshop.nl/. Neem wel deze advertentie mee. 30% Lezersaanbieding (op vertoon advertentie) www.miniworldrotterdam.com Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com Weena 745 Rotterdam /5 min. lopen van R’dam CS Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn
15 maart 2022 13 Goed toeven aan het Asiadok Afgelopen weekend was het prima lenteweer. De bezoekers van het Antwerp Nautical Event in en aan het Asiadok konden hun tijd zodoende goed verdelen over het buitenterrein en de ruimtes binnen bij Nassau Scheepsbenodigdheden en De Wit Bunkering. Want er was op beide dagen (zaterdag 12 en zondag 13 maart) zowel binnen als buiten van alles te zien en beleven. Er waren havenrondvaarten met Waterlimo’s, jongeren konden meezeilen in het dok, aan de steiger van de gloednieuwe Antwerp Nautical Center Koophaven lagen enkele jachten te wachten op een nieuwe eigenaar en gaven medewerkers van de gemeentelijke afdeling Stadshaven uitleg over de vorig jaar in de vaart gekomen Cetacea, waarmee drijfafval uit de oude havendokken wordt opgevist. Bezoekers konden ook een kijkje nemen aan boord van de in het Asiadok afgemeerde Charles-D. Deze bunkertanker is van BTB, onderdeel van De Wit Bunkering. Op de kade gaven studenten van de Universiteit Antwerpen uitleg over de solarboat die ze hadden meegenomen. De Antwerp Nautical Center Koophaven beleefde zijn vuurdoop. Er lagen diverse jachten op een nieuwe eigenaar te wachten. Brusselse wafels Voortdurend druk was het bij de buiten opgestelde bakcaravan, waar men graag even in de rij stond voor een gratis en verse Brusselse wafel (mét een grote In de winkel- en voorraadruimtes waren stands ingericht. (foto’s Tekst & Toebehoren) portie slagroom). Binnen was ook voldoende aanbod om de inwendige mens te verwennen. Er waren twee bars en een stand waar heerlijke kippen- en tomatensoep werd geserveerd. Op de uitgestippelde route door de winkel- en voorraadruimtes verspreid staande stands met meer dan veertig bedrijven: leveranciers aan de beroeps- en de recreatievaart. De exposanten hadden volop tijd en aandacht voor de belangstellenden, knoopten een praatje aan, gaven uitleg over hun producten en er werd ook regelmatig iets verkocht. De Nassau-kassa rinkelde eveneens, want de winkel was gewoon open en er waren interessante acties en kortingen. Zodoende konden zowel de organisatoren, deelnemende leveranciers en de bezoekers terugkijken op een geslaagd evenement. Trailers over Donau van Boedapest naar Passau Bezoekers konden een rondvaart door de haven maken met een van de Waterlimo’s. Voor trailerfabrikant Schwarzmüller is binnenvaart vrijwel even snel als wegvervoer, maar wel goedkoper en schoner. Dat is gebleken uit een pilot met transport van aanhangers via de Donau. Het Oostenrijkse Schwarzmüller is marktleider in de productie van aanhangers en opleggers voor vrachtwagens. Begin jaren 90 expandeerde het bedrijf naar Oost-Europa. In 1993 werd in Dunaharaszti (Hongarije) een fabriek geopend, die is uitgegroeid tot de grootste productielocatie. Van hieruit zijn onlangs 35 aanhangers over de Donau naar de haven van Passau gebracht, een reis van 575 kilometer. De aanhangers zijn eerst over de weg naar de haven van Boedapest gebracht. Daar hebben trekkers ze aan boord van een Bulgaars schip gereden. Vanuit Passau bereiken ze hun eindbestemmingen in Zuid-Duitsland en Oostenrijk over de weg. De voorbereiding van het rorotransport heeft tien maanden geduurd. Schwarzmüller werkte samen met de haven van Passau, een expediteur en een logistiek bedrijf. Beter te plannen Vervoer over water heeft meerdere voordelen voor de fabrikant. Aangezien de schepen volgens een strak schema varen, zijn de transporten beter in te plannen dan met het wegvervoer. De reis via de Donau duurt niet veel langer dan over de weg en er wordt minder CO 2 uitgestoten. Door het bundelen van lading liggen de transportkosten lager. Alleen is de planning uitdagender, omdat er binnen een klein tijdvenster voldoende aanhangers moeten zijn om vervoerd te worden. Voor het laden zijn bovendien meer trekkers nodig. De samenwerkende partners zijn tevreden met de pilot, al ging het laden in Boedapest gepaard met verrassingen. Zo bleek dat er niet 35, maar 40 aanhangers in één keer kunnen worden verscheept. Megatrailers passen dan weer niet aan boord en moeten dus ook in de toekomst over de weg worden uitgeleverd. Schwarzmüller gaat het nieuwe vervoersconcept nu uitgebreid testen. “We plannen op dit moment zes tot acht scheepstransporten per jaar. De praktijk zal uitwijzen hoe het verder gaat.” Het bedrijf is actief in de meeste Donaulanden en Polen. Schwarzmüller sluit niet uit dat de pilot over enkele jaren is uitgegroeid tot een internationaal logistiek concept. De aanhangers worden aan boord gereden. (foto Schwarzmüller) ADVERTENTIE OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl