Views
5 months ago

2022-06 Open Scheepvaartdagen Antwerpen

  • Text
  • Binnenvaart
  • Maart
  • Antwerpen
  • Nieuwe
  • Scheepvaartdagen
  • Schepen
  • Schip
  • Onze
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant.nl

De mooiste plek voor uw

De mooiste plek voor uw advertentie op een redactionele pagina! 1/4-advertentie 1/4 1/8 1/8-advertentie 1/4 XL-advertentie 1/4 XL Ken 0611 363519 Rica 0611 363493 binnenvaartkrant.nl/adverteren sales@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl/adverteren

15 maart 2022 Voorouderbeelden Nóg een keer het water in DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Gevraagd ben ik deel te nemen aan een tentoonstelling. Op de Jos Vranken in de Waalhaven. Waarin het Binnenvaartmuseum Nijmegen is gehuisvest. U heeft er over kunnen lezen in de Binnenvaartkrant van 1 februari. De hele expo krijgt al behoorlijk gestalte. Daarin zal het verhaal van mijn varende familie een bescheiden rol krijgen. In woord en beeld. Met name de geschiedenis van onze Frankie-A zal aan de orde komen. Hadden mijn ouders ooit kunnen denken dat ze in een museum zouden hangen? Gelukkig fotografeerde mijn moeder Jaqueline zich een slag in de rondte in haar jonge jaren. Meteen na de invitatie van het binnenvaarmuseum ben ik haar fotoalbums ingedoken. Het volgende staat me voor ogen... Ons verhaal begint op de werf van de gebroeders Sander in Delfzijl. Zwart als een schoppenaas ligt de Frankie-A op de helling. Klaar om te water te worden gelaten. Zwart als een schoppenaas zal ons schip ook de proefvaart varen. Later kwam het wit schilderen pas. Het duurde even voordat onze Dortmunder werd afgebouwd. Want de Cubacrisis was gaande en de materiaalaanvoer stagneerde flink. De Frankie-A lag daar maar. Mijn ouders raakten steeds beter bevriend met de familie Sander. Als er toch niet gewerkt kon worden, dan maar feesten. Al was het maar om de Cubacrisis, de mogelijke dreiging van een nieuwe wereldoorlog, even te vergeten. Onze Frankie-A was destijds een echt modern schip. Met een tropenkoelkast, een Electrolux, die eerst diende te worden geplaatst voordat de roef kon worden dichtgemaakt. We hadden viooltjesblauw sanitair en een heus bad. Drie slaapkamers achter in een woning die zo groot was als nu de stuurhut van een modern binnenvaartschip. De Frankie-A had geen radar, dus voor ons geen nachtvaart. Het was varen op aanwijzingen van de onderbuik in het vallend duister. Vergeleken met de mastodontgrote schepen van nu was onze Dortmunder een museum. Dus prima geschikt om op de Jos Vranken te tonen. De Frankie-A zal in de Nijmeegse Waalhaven nóg een keer te water worden gelaten. Frank Sr. en moeder Jaqueline staan al aan boord. Mijn broertje is nog niet geboren en ik kom nog maar net kijken. Het schip is naar mij genoemd. Met de ‘A’ van Anton, de voornaam van mijn opa, mijn tweede naam. Vader is op 16- of 17-jarige leeftijd weggelopen uit het dorp Gameren. Omdat hij keuterboer moest worden. Mooi niet! Ik ga varen! Zijn schoonvader Anton Kerkhoff liet, na pa’s jaren als matroos op de Jura, voor hem en zijn dochter Jaqueline een schip bouwen: 67 meter lang, 8,20 meter breed en 953 ton. Sommigen beweerden dat het 958 ton was. Aflevering 1 gaat over onze proefvaart. Verteld in de door mij opgetekende woorden van mijn vader. Ons feuilleton begint in de roerige zestiger jaren. Hoe werkt het? Scan de QR-code met de camerafunctie van je smartphone. Tik vervolgens boven in uw beeldscherm op ‘QR-code voor website’. Druk dan op het driehoekje boven ‘Frankie-A’ en speel aflevering 1 af. Alleen op e-paper beschikbaar

Binnenvaartkrant