Views
4 months ago

2022-05 Leveranciers Special #2

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Gaat
  • Procent
  • Goede
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart

4 1 maart

4 1 maart 2022 Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s voor het nieuwe vaarseizoen 2022 Machinist Matrozen Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau Rederij Stiphout in Maastricht is voor haar boottochten op de Maas op zoek naar gemotiveerde KAPITEINS Wie zoeken wij • Je bent een enthousiaste, ervaren schipper die er netjes en verzorgd uitziet. • Je bent in het bezit van Groot Vaarbewijs. • Je bent fl exibel en hebt een dienstverlenende instelling. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Geldig dienstboekje • Ervaring • Goede contactuele eigenschappen • Kennis van de Duitse en/of Engelse taal Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris en een vrijetijdsregeling! Wat bieden wij • Een goed en marktconform salaris. • Vijf mooie passagiersschepen die technisch zeer goed in orde zijn. • Werktijden en dagen in overleg. • Vast dienstverband of als oproepkracht of zzp’er. Reageren? Heb je interesse in deze functie, mail dan je motivatiebrief en cv naar Dennis Fransbergen, Directeur, dennis@stiphout.nl of bel voor meer informatie naar +31 (0)43 3515300. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel. 06 123 440 67 of e-mail je CV naar riverimpuls@icloud.com Maaspromenade 58, 6211 HS Maastricht, T +31 (0)43 3515300, www.stiphout.nl RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! GEVRAAGD: VKV Service is nog op zoek naar MATROZEN, STUURMANNEN EN KAPITEINS met kennis en ervaring in de duwen sleepvaart. Zo hebben wij nog diverse plekken beschikbaar in onze vloot. Onze duw en sleepboten zijn voornamelijk werkzaam in één van de grootse havens ter wereld “The Port of Rotterdam”. Onze vloot bestaat uit negen sleep- en/of duwboten, diverse pontons, bakken en werkschepen. We zijn opzoek naar gemotiveerde en flexibele teamplayers. Heren die bereid zijn om net dat beetje extra te geven voor zijn collega’s. Een goede mentaliteit en uithoudingsvermogen zijn hierbij een PROFIELSCHETS Onze werkzaamheden zijn zeer divers. Zo houden wij ons bezig met het transporteren van alle soorten bokken, kranen en pontons. Begeleiden wij bij het in- en uitdokken van de diverse scheepswerven. Het assisteren van zeeschepen, maar ook op het gebied van opslag en bevrachtingen zijn wij 24/7 inzetbaar voor onze klanten. vereiste. Door weer en wind kunnen jouw collega’s op je vertrouwen en jij op hen. Wij hanteren een 7/7 vaarschema, reiskosten en menage vrij. Solliciteren ook mogelijk als zzp’er. Ben jij uit het juiste hout gesneden en heb je interesse of vraag naar meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0614589315 en/of stuur ons een mail met jouw vragen of sollicitatie naar personeel@vkvservice.nl. Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch

1 maart 2022 5 Alle hens aan dek: steun voor promotie aantrekkelijke sector Ondanks diversiteit, vrijheid, duurzaamheid en carrièremogelijkheden in de maritieme branche, is deze nog onvoldoende in beeld bij scholieren, werkzoekenden en werkenden. DOOR JOHAN DE WITTE Met als doel de binnenvaart zichtbaarder maken, hielden de ambassadeurs van Wereld van de Binnenvaart Frans van Weert en Karel Uyldert op woensdag 23 februari hun gehoor voor dat het promoten van de maritieme wereld geld kost en steun verdient. Die dag lag mps Treasure van Scylla langszij de Dordtse Merwekade. Dat was het podium waar scheepvaartondernemers, en vertegenwoordigers van rederijen, de cruisevaart, verzekeraars, scholen en opleidingsinstituten zich verzamelden om te zien hoe de vlag erbij hangt als het gaat om (de werving van) potentiële werknemers. Arbeidsmarkt Reeds jaren is het bij organisatie Wereld van de Binnenvaart alle hens aan dek om de branche onder meer via social media, film en video, op lagere scholen, in het voortgezet onderwijs, op beurzen en met presentaties te promoten! Op de Nederlandse arbeidsmarkt is de concurrentie groot. Iedere partij zoekt aandacht voor de eigen branche. Er zijn meer banen dan werkzoekenden. Om je als specifieke sector in deze concurrentie te onderscheiden is een slimme aanpak nodig en moet je de medewerker wat bieden. Passiviteit hierin is naïef. Investering in en aandacht voor aankomende collega’s betaalt zich uit. Bijdrage Het merendeel van de aanwezige binnenvaartondernemers gaf aan collectieve promotie heel belangrijk te vinden en was ook bereid in verhouding naar de grootte van hun bedrijf bij te dragen. Ook de aanwezige Duitse ondernemer Martin Deymann loopt er met zijn gelijknamige firma warm voor. Om zoden aan de dijk te zetten is er jaarlijks 500.000 euro nodig voor de promotie. Veel geld, maar deel het met vele belanghebbenden en het is peanuts. Er komt een raad van toezicht die toetst of de gelden goed en voor de doelstelling worden gebruikt. Gastspreker Sultan Çelik van het UWV Verruiming van de baan De verruiming van het Elbe-Lübeckkanaal voor schepen tot 110 meter is voorlopig van de baan. Het project is weliswaar opgenomen in het Bundesverkehrswegplan 2030, maar de Duitse overheid heeft besloten de economische haalbaarheid eerst in kaart te laten brengen. De nadruk ligt de komende jaren op het onderhouden en opknappen van sluizen. Ook worden nog drie bruggen over het kanaal verhoogd. Hierdoor kunnen (kleine) binnenschepen containers in twee lagen vervoeren. Maar de sluizen worden niet verlengd. De vervoerde tonnage op het kanaal neemt al jaren af en bereikte vorig jaar een historisch dieptepunt. Daarom wil de overheid eerst onderzoeken of de kanaalverruiming wel zinvol is. wees op de mogelijkheid dat binnenvaartondernemers gebruik kunnen maken van het uitvoeringsinstituut. Sinds kort is deze organisatie landelijk op de hoogte van de werksituatie en het aanbod in de binnenvaart. Wereld van de Binnenvaart daagt mensen uit de overstap naar de binnenvaart te maken, zorgt dat scheepvaart wordt ingebed in het onderwijs, laat jongeren kennis maken met het leven en werken aan boord van een schip, laat mbo-studenten en ouders kennismaken met de kansen die de scheepvaart te bieden heeft. De organisatie inspireert en geeft twijfelaars een motief. Van Weert en Uyldert waren tevreden over de opkomst. Ze riepen collegaondernemers op ook aan te haken bij de collectieve promotie. Alleen samen kan het lukken, geef de ambassadeurs de lengte. www.wereldvandebinnenvaart.nl Cito vaart voor Unibarge Bij het artikel over de onlangs in de vaart gekomen tanker Cito stond in de lijst met leveranciers een verkeerde bevrachter vermeld. In het artikel zelf stond het wel correct: de Cito vaart met de vlag van Unibarge in top. EXTRA OVERGANGSREGELING VOOR NIEUW EXAMEN Er is een versoepelde overgangsregeling gekomen voor het EU-kwalificatiecertificaat Schipper. Het gaat om een noodregeling omdat Nederland bij de invoering van de Europese richtlijn op 18 januari nog niet klaar was. Als een kandidaat vóór 18 januari is gestart met het traject voor alle binnenwateren of rivieren, kanalen en meren en dit diploma vóór 1 mei 2022 behaalt, hoeft hij of zij geen overgangsexamen Schipper te doen. Er gold al een regeling waarbij een kandidaat die (nog) geen praktijkexamen kan doen, mag volstaan met het aantonen van 720 vaardagen. Men moet het Navigatie 1 examen doen plus vier jaar vaartijd aantonen. Deze mogelijkheid bestaat tot 1 september. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) INTERRIJN NEEMT EUROKOR OVER Interrijn Groep heeft Eurokor Barging uit Ridderkerk overgenomen. Het Zwijndrechtse bedrijf verstevigt daarmee zijn marktpositie. Bij elkaar waren de bedrijven in 2021 goed voor het transport van 7,5 miljoen ton en een vloot van meer dan honderd schepen en duwbakken. “Samen hebben we een bredere spreiding van ladingtypes, vaargebied en bieden we nog meer vervoersgarantie voor onze klant en zekerheid voor onze schippers”, zegt Interrijn-CEO Matthijs Mannak op de website van het bedrijf. Eind 2020 nam het bedrijf ook al (GVR) Agritrans over. De groei past in de strategie van opschalen, integreren en samenwerken om zo een stabiele factor te blijven in de keten voor steeds meer logistieke partners. Interrijn bestaat sinds 1971 en is eigendom van Peterson en FMS. De groep bestaat onder meer uit Interrijn, Ara Bulk, BLG/ Interrijn Autotransporten, Rhino Ro-Ro Service en EWT Schifffahrtsgesellschaft. ‘Meten op Schepen’ De Topsector Logistiek is het programma ‘Meten op Schepen’ gestart. Het doel is de werkelijke uitstoot van onder meer CO 2 en stikstof door de binnenvaart te meten en vast te leggen. Op die manier wil de Topsector Logistiek de emissieprestaties van de binnenvaart in kaart brengen. “Hoe beter de verhouding is tussen (nuttige) verplaatsing van goederen enerzijds en de emissies anderzijds, des te beter is de emissieprestatie.” Het monitoren van emissies in de praktijk geeft inzicht en kan helpen bij effectief beleid om uitstoot te verminderen. Het is in feite meten aan de pijp, waar de branche al jaren voorstander van is en dat ook al tijdens het afgelopen december afgeronde Europese project CLINSH. Aan ‘Meten op Schepen’ Schepen op de Nieuwe Maas in Rotterdam. (foto Tekst & Toebehoren) werken TNO, STC Nestra, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart, CoVadem en Shipping Technology mee. Ongeveer twintig scheepseigenaren werken mee aan het programma en hebben hun schepen laten voorzien van sensoren en telematica om vervolgens 24/7 te gaan meten gedurende minimaal een jaar. Met de meet gegevens over een periode van een jaar wordt het, onder andere, mogelijk om inzicht te krijgen in seizoenseffecten van waterafvoer en gerelateerde waterstanden op energieverbruik en emissieprestaties. De analyse van de gegevens leidt naar verwachting tot nauwkeuriger en betrouwbaarder modellen van de emissieprestatie van de binnenvaart en betere en meer gegevens om beleids beslissingen op te baseren. De komende maanden worden de meetschepen voorzien van de nodi ge instrumenten. Vervolgens start het eenjarige monitoringprogramma. De eerste resultaten komen naar verwachting eind 2022 beschikbaar.

Binnenvaartkrant