Views
5 months ago

2022-05 Leveranciers Special #2

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Gaat
  • Procent
  • Goede
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart

36 1 maart

36 1 maart 2022

1 maart 2022 37 Moorea en Messina zijn Caterpillar uitstoot-proof (foto's Johan de Witte) tion Moneymaker 3.0’, met gewichtsbesparende staalsoorten die sterkte en draagvermogen bevorderen in combinatie met originele Caterpillar Stage V-voortstuwing. De nauwgezette surveycontrole van Rensen- Driessen Shipbuilding in China en Rusland zorgen voor ‘gepolijste’ casco’s. Het lijnenplan is geoptimaliseerd, het draagvermogen en de rompsnelheid zijn verbeterd. De schroeven hebben een diameter van 1,50 meter. De nieuwe varianten zijn zodanig uitgewerkt dat een woning onder het – eveneens grotere – stuurhuis mogelijk is, met behoud van de lage kruiplijn. De 135 x 11,45 meter grote tankers ogen trots en stoer. Er zijn elf gecoate ladingtanks, voorzien van spiralen en dubbelleidingsysteem van RuGoTech. In ’69 mensen op de maan… de pc, internet, smartphones… nieuwe technologieën, van connectiviteit tot kunstmatige intelligentie, veroorzaken een revolutie in ons bestaan. De mensheid zet stappen voorwaarts, net zoals de scheepvaart innoveert naar uitstootneutraal. Het is 24 januari 2022 wanneer mts Moorea de proefvaart als eerste met Caterpillar C32-motoren én gecertificeerde originele Caterpillar Stage V-nabehandeling positief afsluit. Een mijlpaal! DOOR JOHAN DE WITTE Het zijn onder andere de politiek, beleid en regelgeving evenals de gecompliceerdheid van Stage V-certificering die verantwoordelijk zijn voor de vertraagde oplevering van dit project. Daarbij speelde corona ook nog een trainerende rol. Ook de levertijd van alles waar een chip in zit, is vandaag de dag onzeker. Zelfs het leveren van glas kende problemen. En klaar voor transport staan de motoren door de wereldwijde worsteling in het vervoer nog zomaar niet op de boot. Sterker nog: er was geen plek. Met het vliegtuig dan maar! Frustrerend voor alle partijen, niettemin heeft het door maritieme inschikkelijkheid, de kwaliteit van het product en het uiteindelijke resultaat toch een goede afloop! Bewust Stage V Vergroening lag bij Universe Shipping op tafel bij de vlootuitbreiding met de Moorea en de Messina. “Bij het tekenen van het contract hadden de aandeelhouders nog keuze om CCR2-motoren te plaatsen, maar er werd vanwege het toekomstperspectief unaniem gekozen voor de aanzienlijke duurdere Stage V-variant. Daarmee ga je een onbekend traject in, vertraging lag op de loer. Doordat je de partners en leveranciers kent, heb je vertrouwen.” Aldus fleetmanager Marc Stok en directeur Serge Wagenaar van Universe Shipping. De casco’s hebben het label van Rensen- Driessen Shipbuilding, type ‘Next Genera- Inbouw met een 10 De complete afbouw van de schepen werd wederom en tot volle tevredenheid van Universe Shipping uitgevoerd door Dolderman. De machinekameringang vinden we op het roefdek, beneden staan we meteen tussen twee type C32 Caterpillars en allround techniek. De katalysator en filterkast laten in deze speciaal voor de Stage V-equipment aangepaste machinekamer, nog wat serviceruimte over. Een generator voor boordenergie en een rvs AdBlue-tank op de as van het schip maken het vol, zoals onder de motorkap van een auto – pardon bolide, want het ziet er meer dan gelikt uit! Voorop zien we de Verhaar-boegschroef. Voor pompbedrijf en boordenergie zijn twee MAN Stage V-motoren gekozen. Opvallend is de Van der Velden Rotor Swing. Dit verticaal uitschuifbare systeem is gebaseerd op het principe van het Magnus-effect: Lees verder op pagina 39 Afmetingen 135 x 11,45 meter ENI-nummer 02339208 Thuishaven Zwijndrecht Hoofdmotor C32 Stage V (2x) Aan mts MOOREA leverden o.a. vlootschouw.nl/moorea Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding BV heeft ontwerp, bouw en levering compleet schip mogen verzorgen voor Marmara V.O.F. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering compleet schip Dolderman B.V. Afbouwwerf en C32 Stage V (2x) ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W7400 5,494:1 Inclusief: Centa elastische koppeling en elektrische bediening Alphatron Marine B.V. Compleet nautisch pakket Alubouw de Mooy B.V. Kolom, overzakbaar stuurhuis, voormast, dakmast, heklicht, boordlichtbakken, rvs roeftrap, roeibootdavid, reddingsdavid en woningdeuren Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Complete Tankmeting- en alarmering, diepgangmeting en gasdetectie systeem Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Damen Marine Components Besturingssysteem: type SP2700 Stuursysteem: type Van der Velden® 4DWKK Roeren: 2x 2 sets (4) type Van der Velden® HD Straalbuis: 2x type Optima RMS2000 (Rotor Machine Systeem) DBS Scheepsservice Aluminium vloer en achterschip Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie Dijvler Materiaal B.V. Boegankerlier, achterankerlier, koppellieren, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad Dolpower B.V. 2 Stuks Stage V generatorsets á 345kVA met: MAN D2676 met Stamford HCM534 1 Stuk Stage V generatorset 70kVA met: John Deere 4045T met Stamford UCM224 Exakt Alignment Uitlijnen en funderen keerkoppelingen en hoofdmotoren Foresta Trading B.V. Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen, F.T. TTK ballast/stripping ejectors ≈ 200 m³/u, F.T. Gasolie trimpomp, F.T. Smeeroliepompen en F.T. Smeerolie-haspelsets Hoogendoorn MBI B.V. Volledige betimmering achterwoning en stuurhuis Marflex B.V. MarFlex Deepwell pomp; 11xMDPD—80 en 11xMPDP-20 RuGotech Pijpleidingen B.V. Complete dekleiding systeem incl. spiralen Stam Constructie Hoogglans gepolijste uitlaatsets, rvs- Bedieningskasten, rvs-ureumtanks, rvs-lampensteunen, rvs-uitschuifbare ontluchtingspaddenstoel, rvslekbakken en diverse rvs-werken Stetra GmbH Bevrachting ’t Catshuis Meubelen en stoffering schip Tresco Engineering bvba Tresco NAvigis Verhaar Omega B.V. Een (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallaties type VBS1400sr-N (schroefdiam 1400mm), verticale opstelling, 470 kW bij 1800 omw/ min., bediening wegafhankelijk incl omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf, een (1) Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11 FF op 500L Lloyds gekeurde ketel en een (1) Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA5 FF ter behoeve van Stage V W&O Europe Appendages voor de dekleidingsystemen en het ballastsysteem Werkina Werkendam De complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem, tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer, en AIS installatie WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie

Binnenvaartkrant