Views
4 months ago

2022-05 Leveranciers Special #2

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Gaat
  • Procent
  • Goede
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart

28 1 maart

28 1 maart 2022 “SCHIPDONKKANAAL KAN CRUCIALE SCHAKEL WORDEN” Het zit bedrijven in en rond de haven van Zeebrugge dwars dat in het Vlaams parlement een resolutie behandeld is om van de reservatiestroken van het Schipdonkkanaal te schrappen. Ze noemen dit ontkenning van de realiteit. De reservatiestroken geven aan waar de grond langs het kanaal bouwvrij moet blijven, zodat de vaarweg in de toekomst verbreed kan worden. De West-Vlaamse werkgeverskoepel Apzi-Voka blijft pleiten voor een én-én-oplossing om de haven van Zeebrugge beter te ontsluiten: zowel via estuaire schepen als via gewone binnenvaartschepen tot 4.500 ton. Estuaire vaart kan op termijn een alternatief zijn voor goederen die naar Antwerpen of het Rijngebied moeten, maar niet voor goederen met het Seinebekken als bestemming. Onder meer CSP Terminal Zeebrugge, graanleverancier Masselis, Ostend Basic Chemicals, Group Decloedt en Group Depré onderschrijven dit. Seine-Schelde-as Apzi-Voka: “Het Schipdonkkanaal kon een cruciale schakel vormen in ontsluiting van Zeebrugge en Oostende richting de Seine-Schelde-as. Maar we stellen vast dat het politiek draagvlak hiervoor vandaag ontbreekt.” “Veel bedrijven hebben echter een binnenvaartverbinding voor grote tonnage nodig. Als we hier geen werk van maken, bestaat de kans dat ze wegtrekken uit de regio of hun economische activiteiten stopzetten. De estuaire vaart en de opwaardering van het Kanaal Gent-Oostende moeten eerst operationeel zijn, vooraleer de reservatiestroken van het Schipdonkkanaal geschrapt kunnen worden. Wie denkt dat we geen volwaardige binnenvaartverbinding nodig hebben naar onze kusthavens, die dwaalt.” Rondvaartreders in zak en as Eigenaren van Amsterdamse rondvaartboten hebben een nederlaag moeten incasseren in hun verzet tegen het nieuwe gemeentelijke vergunningstelsel. DOOR EVERT BRUINEKOOL De omzetting van de exploitatievergunning van onbepaalde naar bepaalde tijd is niet in strijd met het (on-) geschreven recht, heeft de rechtbank bepaald in 60 zaken. Het college van burgemeester en wethouders gaat er terecht van uit dat de leefbaarheid in de stad onder druk staat vanwege de grote aantallen toeristen. Om die groei tegen te gaan, treft het stadsbestuur diverse maatregelen. Een vergunningenplafond instellen voor de passagiersvaart is daar één van. De rechtbank is het met het college eens dat het algemeen belang van een leefbare stad zo’n dringende reden is dat het aantal vergunningen mag worden gemaximeerd. BINNENHAVENS IN NRW EISEN RUIMTE In de binnenhavens van Noordrijn- Westfalen (NRW) is vorig jaar 37,4 miljoen ton van en op binnenschepen overgeslagen. Dat is een stijging van 14 procent ten opzichte van 2020 en bijna net zoveel als vóór de coronacrisis. Slappe praatjes De overgangstermijn is ook niet te kort, oordeelt de rechtbank. De reders willen het voortbestaan van hun bedrijf veiligstellen. Ze krijgen meerdere jaren om zich in te stellen op de nieuwe situatie. Maar daarmee nemen ze geen genoegen. “Wij moeten helaas naar de Raad van State”, zegt Frans Heijn, voorzitter van de Verenigde Rederijen Amsterdam. “De rechter is volledig meegegaan met de slappe praatjes van de gemeente Amsterdam. De Raad van State is de enige kans om onzekerheid voor de reders teniet te doen, zoals eerder is gebeurd.” De rondvaartbranche heeft de laatste jaren meerdere klappen gehad en de ondernemers hebben schulden opgebouwd. Ook door de coronacrisis. “Een permanente vergunning uit het verleden kan nu zomaar niets meer waard zijn”, zegt Heijn. “Hoe maak je Door het oplopende tekort aan vrachtwagenchauffeurs is meer per spoor en binnenschip vervoerd. De werkgroep Binnenhavens NRW vraagt de politiek om ondersteuning zodat de havens hun positie kunnen verstevigen. Gemeenten proberen in enkele jaren je schulden nog goed.” Tal van schippers hebben om de vergunning te behouden in het verleden zwaar geïnvesteerd in elektrisch varen. Russisch roulette “Elke twee jaar is er een nieuwe inschrijvingsronde”, vertelt Heijn. Elke twee jaar gaat een deel van de vloot eraan. Je kan na verlening van een vergunning zes jaar varen.” De getroffen ondernemers zijn niet voor commentaar bereikbaar. “Het kan maar zo dat er ineens nieuwe rondvaartrederijen toetreden binnen de 550 vergunningen. Er waren ten tijde van de inschrijving 86 rederijen. “Een collega heeft bijvoorbeeld twee schepen en geen nieuwe vergunning gekregen,” weet Heijn. “Sommigen raken twee van de drie kwijt. Een ander is er van de zeventien vergunningen vier kwijt geraakt. Tientallen rederijen gaan kapot en in 2024, bij de volgende ronde, zeker tien.” telkens opnieuw haventerreinen af te snoepen om er woningbouwprojecten te realiseren. “Dat mag niet ten koste gaan van havenlogistiek. Anders ondermijn je de gewenste modal shift in het goederenvervoer.”

1 maart 2022 29 Ferry Friedrichsort bevestigt faam Holland Shipyards Group Specialist in zonwering óók aan boord! Afmetingen 32,40 x 8,80 meter Aan ferry FRIEDRICHSORT leverden o.a. Hoofdmotor Twee elektromotoren van elk 255 ekW vlootschouw.nl/friedrichsort Wij wensen ferry Friedrichsort Holland Shipyards Group Ontwerp, bouw en afbouw casco Berchum Zonwering Zonwering voor het passantendek Cornet Groep Stralen,conserveren en aflakken Antwerpse Staal Services N.V. Leverancier staal De Waal Machinefabriek Stuwa Stuurwerkinstallatie – compleet Holland Ship Electric Ontwerp en levering van de elektrische installatie, waaronder: lessenaar en schakelborden, nautisch pakket, verlichting en oproepinstallatie Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw Complete Betimmering Hybrid Ship Propulsion Ontwerp en levering van het hybride aandrijfsysteem, waaronder: permanent magneet motoren, accu pakket, frequentieregelaars en microgrid JPsurvey B.V. Certificering Stam Constructie - Rampen - Diverse Railingen voor voor/achterschip - Schepnetsysteem WindeX Engineering B.V. - Airconditioning - LBK - Cv-installatie - Ventilatoren - RVS-klaproosters veel succes! (foto's Media Creators) Bruningsstraat 17 4251 LA Werkendam tel. 0183-504204 www.vanberchumzonwering.nl

Binnenvaartkrant