Views
5 months ago

2022-05 Leveranciers Special #2

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Gaat
  • Procent
  • Goede
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart

22

22 Leveranciers Special 1 maart 2022 CONTACT: Marco van Boven - Telefoon: +31(0) 612 142 130 - E-mail: mvb.nl@cjc.dk DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO Olie- en brandstoffiltratie Minder motorschades door schone en droge brandstof Ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen volgen elkaar snel, vele worden gedreven om de belasting op het milieu te verlagen. Maar er zijn ook veel vragen zijn over de nieuwe brandstoffen, zoals toenemend bioaandeel (FAME) of gevoeligheid voor de veroudering. CC Jensen adviseert met een eenvoudige oplossing om te komen wat belangrijk is: Het realiseren en behouden van schone en droge brandstof die moderne motoren vereist. Brandstof behoeft continue aandacht, dit begint direct na het bunkeren om veroudering te voorkomen. Bacteriën hebben (condens-)water nodig om te overleven in brandstof en produceren een slijmvormige gel met mogelijke vervolgschades aan pompen of injectoren maar veroorzaken ook verstopte filters van de motor of corrosie in tanks. Waterdruppels in brandstof veroorzaken ook schades aan pompen en injectoren. Diesel met bio-toevoeging trekt meer water aan en is meer gevoelig voor veroudering. Echter gebruik van diesel met bio-aandeel hoeft geen probleem te zijn. Biociden als toevoeging kunnen de bacteriën doden, echter deze neemt niet de belangrijke oorzaak weg namelijk de watervervuiling. Gebruik van biociden is te voorkomen door continue het water uit de brandstof te verwijderen. Onze Filterseparator creëert een actieve circulatie in tanks zodat continue vuil en water uit brandstof wordt verwijderd. Schone en droge brandstof is hierdoor beschikbaar voor de motor. Het afgescheiden water wordt automatisch of handmatig afgetapt en geeft direct inzicht hoeveel water per tijdseenheid uit de brandstof is verwijderd. Wij staan voor u klaar om u te adviseren. UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS Al meer dan 110 jaar staan we in dienst van de binnenvaart Onze HA-DU Service: • Twee moderne doks voor alle scheepsafmetingen • De mogelijkheid te dokken bij elke waterstand • Reparatie in elke vorm, draaierij met groot vermogen en prestatie • Reparatie en nieuwbouw van roer- en schroefassystemen • Productie van HA-DU scheepskoppeling en HA-DU ankers (Spezial- en PowerAnker) HEINRICH HARBISCH Schiffswerft GmbH • Außenhafen - Marientor Werftstraße 47 | 47053 Duisburg | Deutschland • Telefon: +49 (0) 203 61024 • Telefax: +49 (0) 203 61846 • E-Mail: harbisch@ha-du.de • www.ha-du.de Minutieuze weergave van de werkelijkheid Elk detail klopt MODELBOUW GROEP DEVEL www.modelbouwgroepdevel.nl NIEUWENHUIJSEN SCHEEPSBOUW Faciliteiten • Helling tot 140 meter, 5 banen naast elkaar • Botenkraan 70 Ton • 3 Torenkranen • Aanlegkades tot 135 meter voor bovenwater werkzaamheden Specialiteiten • Klasse maken tankers • Keuringen: alle varende objecten • Schoonspuiten (500 BAR) en schilderen • Alle voorkomende onderhoud, reparatie en schade werkzaamheden • Leidingwerk • Hermotoriseren / verbouwingen • Kleinschalige nieuwbouw (secties, pontons etc.) Rivierkade 1 | 4931 AA Geertruidenberg | 0162 - 512 290 | info@nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl | www.nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl

1 maart 2022 Leveranciers Special 23 Achter de schermen bij OMRU Scheepsramen (deel 2) OMRU Scheepsramen is al meer dan vijftien jaar een gevestigde naam in de binnenvaart. In de serie leveranciersspecials kijken we achter de schermen bij dit mooie maakbedrijf. In dit 2e deel staat de productie van scheepsdeuren centraal. SAFE 4 SURE SPONSORT NRB Safe 4 Sure is sponsor geworden van de Nijmeegse Reddingsbrigade. De organisaties passen bij elkaar, vinden ze, want ze streven beide naar veiligheid in, op en aan het water. Safe4Sure (erkend door REOB en ILT) doet dit door onder andere brandblussers, blusinstallaties, reddingsvesten en EHBO-koffers te leveren, onderhouden en te keuren. Het bedrijf heeft vestiigen in Tolkamer en Dordrecht. De NRB, door de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid erkend als hulpverleningsorganisatie, houdt preventief toezicht op de veiligheid van mensen die in, op en rond het water recreëren. Ook worden de vrijwilligers ingezet als lifeguard bij evenementen, in recreatiegebieden en bij rampenbestrijding. Om het werk mogelijk te maken beschikt de vereniging over professionele materialen, waaronder langzaam en snel varende reddingboten. Die boten moeten worden onderhouden en de veiligheidsmiddelen daarop moeten regelmatig worden gekeurd, bijgevuld en vervangen. Hierin wil Safe4Sure een bijdrage leveren omdat het bedrijf "het maatschappelijk belang ziet van veiligheid op het water - voor zowel de beroeps- als de recreatievaart". (foto OMRU Scheepsramen) Het bedrijf dat wordt geleid door Yvo en Peggy de Ruijter, heeft zich gespecialiseerd in de productie, levering en montage van aluminium scheepsramen en scheepsdeuren. Die productie vindt volledig in eigen huis plaats in het Limburgse Echt, waar OMRU beschikt over moderne faciliteiten. En over een team van ervaren vakmensen. “Een aantal jaren geleden hebben wij op onze locatie in Echt een compleet nieuwe productielijn ingericht voor scheepsdeuren. Deze maken wij met een modern machinepark op basis van de systeemprofielen van het merk Aluprof. Dit gerenommeerde bedrijf maakt deel uit van het beursgenoteerde Grupa Kety en levert hoogwaardige geïsoleerde, smalle aluminiumprofielen.” De profielen worden van a tot z in eigen huis ontwikkeld en gefabriceerd: van extruderen en het inrollen van de isolatoren tot het poedercoaten of anodiseren. Omdat Aluprof het totale proces in eigen hand heeft, zijn de levertijden betrouwbaar en is de kwaliteit hoog en constant. Kwaliteit en milieu Om die hoge kwaliteit te waarborgen, worden alle systemen van Aluprof onderworpen aan strenge wind- en waterdichtheidstesten. Ook aan het milieu wordt gedacht. Aluprof heeft het bronzen cradle-to-cradle-certificaat: dit betekent dat 75 procent van het aluminium wordt hergebruikt. Doordat Aluprof veel verschillende profielseries aanbiedt, is er voor elke gewenste deur wel een oplossing. “Door de smalle aanzichtbreedte van de Aluprof-profielen, kunnen wij aan boord altijd een zo groot mogelijke doorloop-opening creëren. Dat is iets waar veel binnenschippers waarde aan hechten, weten wij uit ervaring.” “Ons assortiment bestaat uit een grote diversiteit aan deuren, schuifdeuren en vouwwanden. Op www.omruscheepsramen.com krijg je een goede indruk van de verschillende deurtypen die wij leveren. Doordat je bij ons alle denkbare scheepsramen én -deuren onder één dak vindt, hoef je voor je refit- of nieuwbouw project niet meer op meerdere plekken te gaan ‘shoppen’. Nog een voordeel: omdat wij de standaardprofielen zelf op voorraad houden, kunnen wij in veel gevallen korte levertijden garanderen.” Altijd maatwerk “Heb je speciale wensen op het gebied van geluidsisolatie en/of klimaatbeheersing? Zoek je een speciale glaskleur? Of wil je een deur met hoogglans geanodiseerde profielen en/ of uitgevoerd in een specifieke RALkleur? Ook dat is bij OMRU geen enkel probleem. We zijn gespecialiseerd in maatwerk. Bij ons kun je een deur naar wens samenstellen en kiezen uit een groot aantal opties. Denk aan een meerpuntssluiting of extra stormknevels, een naam of logo in het glas gestraald, rvs-sierstangen of horren. Standaard leveren wij ISO614 veiligheidsglas, maar ook qua glaspakket is er bij ons heel veel mogelijk.” Wil je meer informatie over het uitgebreide assortiment scheepsdeuren? Neem dan contact op met Yvo de Ruijter: +31 (0) 475 580 488 of +31 (0)6 203 51 424. Kijk ook op www.omruscheepsramen.com. Keerzijde van de schaalvergroting: hoe meer containers aan boord, hoe groter de kans dat ten minste één ervan een brand veroorzaakt. (foto AGCS) ALARM OM SCHEEPSBRANDEN Het aantal scheepsbranden is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Daarover slaat verzekeraar Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) alarm in het onlangs verschenen Safety & Shipping Review-rapport. Afgelopen maand deden zich weer twee branden op schepen voor: op het roroschip Felicity Ace dat in de Atlantische Oceaan in brand vloog met duizenden auto’s en de veerboot Euroferry Olympia voor de kust van Griekenland. Ze bevestigen de analyse van AGCS. “Alleen al in 2019 was er een recordaantal van 40 ladinggerelateerde brandincidenten, of één per 10 dagen.” “De scheepvaartsector heeft de veiligheid de afgelopen tien jaar aanzienlijk zien verbeteren, met het aantal totale verliezen nu op een recordlaagte”, zei Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij AGCS tijdens de presentatie van het rapport. “Branden op autoschepen, roll-on roll-off veerboten, containerschepen en andere schepen blijven echter tot de grootste zorgen voor de sector behoren, zoals blijkt uit de recente stijging van het aantal incidenten.” Rijksrederij zoekt werven voor onderhoud Rijkswaterstaat start met de aanbesteding van nieuwe onderhoudscontracten voor de vaartuigen van de Rijksrederij. Op maandag 7 maart is er een online marktconsultatie voor geïnteresseerde marktpartijen. De Rijksrederij beheert, bemant en onderhoudt ongeveer honderd specialistische schepen en stelt die beschikbaar aan diverse overheidsorganisaties, zoals Rijkswaterstaat, de Kustwacht en de Douane. Rijkswaterstaat wil nieuwe onderhoudsovereenkomsten in de markt zetten voor het onderhoud en de exploitatie van alle vaartuigen en drijvende objecten van de Rijksrederij. Het gaat onder meer om zeegaande schepen die worden gebruikt op de Noordzee en in kustwateren, binnenvaartschepen, RHIB’s en overige kleine gemotoriseerde (bij)boten en overig drijvend materieel. Met de marktconsultatie wil Rijkswaterstaat samen met marktpartijen en brancheverenigingen de mogelijkheden verkennen van de aanbesteding van het onderhoud van de vloot “Onderwerpen die wij daarbij willen bespreken zijn onder andere: de perceelverdeling van de opdracht, de mogelijkheden van onderlinge samenwerking en de verdere Patrouillevaartuigen van rijkswaterstaat in Dordrecht. (archieffoto Tekst & Toebeohren) verduurzaming van de vloot van de Rijksrederij.” Rijkswaterstaat is op zoek naar werven die het onderhoud van de vaartuigen willen uitvoeren en ervaring hebben met het onderhouden van deze typen vaartuigen. De marktconsultatie wordt gehouden op maandag 7 maart van 10.00 tot 12.00 uur. De bijeenkomst is online, via Microsoft Teams. Meer informatie is te vinden op TenderNed.

Binnenvaartkrant