Views
5 months ago

2022-05 Leveranciers Special #2

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Gaat
  • Procent
  • Goede
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart

20

20 Leveranciers Special 1 maart 2022 UW CONSTRUCTIEVE PARTNER! Dé leverancier van leidingsystemen en apparaten Willems Piping & Equipment is dé leverancier van leidingsystemen en apparaten. Specialismen zijn de binnenvaart en industrie. ONTZORG JEZELF BESPAAR TIJD WIN EXPERTISE BEHAAL RESULTAAT Willems kan hiervoor het gehele traject leveren van ontwerp, engineering, productie tot en met montage met eigen montageploegen. De leidingsystemen en apparaten kunnen naar keuze gefabriceerd worden uit staal, roestvaststaal, duplex of super duplex. Tientallen schepen zijn voorzien van een door Willems Piping & Equipment geleverd laad-lossysteem. Vele industriële plants zijn voorzien van tanks en leidingsystemen van Willems Piping & Equipment. Ook levert Willems Piping & Equipment complete leidingbruggen die eventueel in de eigen werkplaats volledig zijn geprefabt. Willems beschikt over alle vereiste certificeringen, zoals EN 1090-1 EXC.3 en EN ISO 3834-2. Bel voor een afspraak en ervaar hoe Willems Piping & Equipment met u meedenkt en van A tot Z ontzorgt. Waterstraat 24 6657 CP Boven-Leeuwen T +31 487 74 56 00 Willems Piping & Equipment is onderdeel van Willems Boven-Leeuwen WWW.TSMH.NL | T. +31(0) 6 12 35 29 01 | E. INFO@TSMH.NL STAAL - ALUMINIUM - RVS WILLEMS.NL OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU SCHEEPSRAMEN LEVERT: • Kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • Standaard profielen én geïsoleerde profielen; • Vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • Enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE Bij deze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg en informeren u van begin tot eind over de voortgang. OFFERTE AANVRAGEN? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. Kelvinweg 12a, 6101 WT Echt (Afstand vanaf Maasbracht 2 km) Telefoon: +31(0) 475 58 04 88 E-mail: info@omruscheepsramen.com Of kij k op www.omruscheepsramen.com www.yuchaimarine.com Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl

1 maart 2022 21 Leveranciers Special LEVERANCIERS#2 S P E C I A L De binnenvaart innoveert mede dankzij de (toe)leveranciers die zich hebben gespecialiseerd in de sector. Daarom zetten we gedurende het jaar de schijnwerpers op de voor Nederland zo belangrijke maritieme maakindustrie. Dit is de tweede Leveranciers Special van 2022. Leden Aqualink gaan na corona positief de toekomst in Hoe staan de zaken ervoor bij de leden van Aqualink? De toekomst van de samenwerkende bedrijven uit Oost-Nederland lijkt rooskleurig. Secretaris Desiré Savelkoul vertelt over de toestand ‘na corona’. DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN “De watergebonden bedrijven die aan de riviercruisevaart leveren, hebben natuurlijk wel last gehad”, zegt Savelkoul, zelf met zijn bedrijf Autena Marine ook aangesloten bij Aqualink. “De schepen die in aanbouw waren, zijn afgemaakt. Maar opdrachten voor nieuwe cruiseschepen bleven uit. Er is een gat van een paar jaar ontstaan in de bouw van nieuwe passagiersschepen.” Toch denkt hij dat de riviervaart in zijn geheel relatief minder problemen heeft gehad. Dat wil zeggen: niet de problemen zoals die zich op de wal voor deden. “Nu zie je dat onze werkzaamheden en diensten langzamerhand weer opveren nu alles over lijkt te waaien. Iedereen is weer druk. Wij zijn met onze leden toch redelijk verschoond gebleven.” Er is een gat van een paar jaar ontstaan in de bouw van passagiersschepen Een van de leden van Aqualink Oost- Nederland, de scheepswerf in Dodewaard, lag een tijd op z’n gat. Vorig jaar lag daar een hele vloot aan passagiersschepen in winterslaap. Zestien vaartuigen in totaal met een lengte tot 135 meter. De tijd werd gebruikt om de nodige kleinere reparaties uit te voeren. “De bedrijvigheid is weer opgepakt om meer onderhoud te plegen. Het is niet zo dat de cruisevaart nu op sterven na dood is.” In een bubbel Al heeft die gehele periode van stilliggen natuurlijk wel voor de nodige beperkingen en stagnaties gezorgd. “Monteurs konden niet aan de slag voor onderhoud als ze mogelijk besmettingen meebrachten. Het serviceen installatiewerk stokte behoorlijk. Daarom hebben we coronaprotocollen ingesteld voor de kwaliteit van ons managementsysteem. Dat betekende dat een monteur thuis moest blijven als hij ziek, zwak of misselijk was.” “Cruiserederijen moesten een stuk strenger toezien op de coronaregels. Zeker in vergelijk met de particuliere vaart. Daar liep dat toch wel een beetje anders. Aan boord van een binnenvaartschip wordt tenslotte niet (zo massaal) gefeest. Dat betekent dan ook weinig contacten met infecties als gevolg. In tegenstelling tot een passagierschip zit je op een binnenvaartschip in een bubbel.” “Op de tankvaart ging dat weer een beetje anders. Als een van onze technici het schip betrad, werd iedereen vriendelijk gevraagd om het stuurhuis te verlaten. Of aan boord op z’n minste de anderhalvemeterregel te handhaven met een kapje voor." Digitaal "Voordien moest je laad- en losbriefjes uitwisselen. Toen bleek dat die procedure door corona van de ene op de andere dag plots ook digitaal te regelen was. Om niet in aanraking te komen met het personeel.” Savelkouls bedrijf Autena Marine heeft al ruim 25 jaar ervaring met dat digitale. Zo heeft zijn bedrijf aan 90 procent van de 500 tot 600 containerschepen in Europa apparatuur geleverd. Het elektronisch melden en de transponder zijn in die varende huishoudens een feit. Zelf begon Desiré Savelkoul zijn werkend leven op een tanker. Na een jaar had hij dat wel gezien en ging hij op een sleepboot werken. Respectievelijk kwam hij nog op een vracht- en containerschip terecht. Op het laatste als kapitein. Daarna richtte hij in 1996 Autena Marine op en stopte met het actief varende leven. “Autena mocht de eerste veertien transponders in Europa installeren. Gemaakt in Zuid-Afrika. Prototypes die je niet te hard neer moest zetten. Anders waren ze kapot. Ze stonden op vier vaartuigen van Rijkswaterstaat. De resterende tien op binnenvaartschepen.” Die kennis van computers en de digitale wereld kwam van pas tijdens corona. Om de communicatie van het binnenvaartbedrijf blijvend gesmeerd te laten verlopen. Vooral wanneer het even niet wenselijk is gezellig samen in de stuurhut te staan. De moeilijke weg kiezen, laat je dingen doen die je anders niet doet. Dat maakt vindingrijk. Dat maakt beter bestand in tijden van crisis of calamiteiten. “Je moet meegaan in veranderingen. De financiële malaise van na 2009 had de binnenvaart al veel pijn gedaan. Veel mensen zagen het met hard werken bij elkaar gespaarde geld snel weer verdampen.” Dan ruim tien jaar later ook nog de malaise met Covid. “Al is deze relatief geweest voor de vaart”, volgens Savel koul. Maar bij een enkele partner sloeg het virus wel op nare wijze toe. Zo kreeg een van de Aqualink-leden, Marcel Silvius van het Nijmeegse Novio Nautic, heel wat te stellen met Aqualink-secretaris Desiré Savelkoul: “Het service- en installatiewerk stokte behoorlijk door corona.” (foto Manon Bruininga) corona. Met ziekenhuisopname als gevolg en nog maar voor zestig procent kunnen werken. Een beroerde tijd voor Silvius. Met Joop Bonnikhorst legde hij in 2007 de basis voor Novio Nautic. Telematicadag Als secretaris van Aqualink valt voor Desiré Savelkoul een hoop met de leden te bespreken nu hopelijk het ergste weer achter de rug is. Waar kan dat beter dan tijdens een Telematicadag op het KSCC in Nijmegen. Academische beleidsmakers en de mensen van de dagelijkse praktijk ontmoeten elkaar daar jaarlijks. Tenminste: in normale omstandigheden. En gaan op zo’n dag met elkaar in discussie. Daar komt natuurlijk weer een nieuw, bijgesteld beleid uit voort. Een balans tussen de mens achter de tekentafel en de mens in het gangboord. De eerstvolgende bijeenkomst zal het jubileum voor de Telematicadag betekenen. Met de welbekende, verse erwtensoep. Daar krijg je weerstand van. Natuurlijk ingezegend door de niet minder bekende aalmoezenier Bernhard van Welzenes. Elke keer stak corona er een stokje voor het jubileum te vieren. Boven de soep zal ongetwijfeld het nodige van gedachten worden gewisseld. Bijvoorbeeld over hoe een volgende keer een lam leggende periode van zoiets als corona hopelijk het hoofd te bieden is.

Binnenvaartkrant