Views
6 months ago

2022-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Februari
  • Onze
  • Schip
  • Goede
  • Maken
  • Waar
  • Binnenvaartkrant.nl

28 15 februari

28 15 februari 2022 Cito: oude naam, nieuw schip – en wat voor één Wie dacht dat mts Cito zich niet van de Kalkhaven in Dordrecht kon losmaken, heeft het mis. Vrijdag 11 februari noteerde Lloyd’s: geslaagde proefvaart! DOOR JOHAN DE WITTE De tanker meet 135 x 17,55 meter, heeft 9.000 kuub onder dek en was derhalve niet te missen aan de kade. Het 1.730 ton wegende casco is gebouwd onder regie van RensenDriessen Shipbuilding in China. De Vario Groep is opdrachtgever. Voor installatie van Stage V-Caterpillar en equipment tekent Dolderman Motoren. Het resultaat en de kwaliteit zijn perfect Aan de afbouw en conservering hangt het Mandenmaker-visitekaartje! Het zijn Patrick voor de afbouw, Mathijs, Tim, Wessel en Silke Mandenmaker die er met Nelf een Rembrandt van hebben gemaakt. Agatha Mandenmaker-Molegraaf en Linda Mandenmaker realiseerden samen met Hoogendoorn een comfortabel, fraai interieur. Voor exploitatie hijst mts Cito de vlag van Unibarge Barging in de mast. Anders uitgepakt Cito betekent onder andere ‘snel en voortvarend’… Het pakte anders uit! Vanuit China arriveerde het casco in de Drechtsteden in een overspannen afbouwmarkt. Doordat geen meter kaai beschikbaar was, werd het schip in de wachtkamer afgemeerd. De eigenaar dacht ‘hoe haal ik winst uit dit verlies’, en besloot in coöperatie met ABN AMRO bank een groene koers in te slaan door op Caterpillar Stage V in te zetten. Het bleek een gok die door wetgeving, productie en vertraging van alles waar een chip in zit – evenals de onmogelijkheid voor Pon en Dolderman er een tandje bij te zetten in het eigenzinnige Amerika – meer tijd kostte dan wenselijk was. Ook corona en de wereldwijde logistieke worsteling zetten een komma achter de inbouw door Dolderman. Eenmaal van de testbank stonden de motoren en nabehandelingsequipment nog een volle maand in Houston op een terminal. “Hoop is dan uitgestelde teleurstelling!” Eerst eind december liep de boot met de motoren binnen. Door maritieme inschikkelijkheid, kwaliteit van het product en uiteindelijk resultaat, is er een goede afloop en is de Cito een onderscheidend mooi schip geworden! Wanneer we Dennis Mandenmaker van de Vario Groep vragen of de afbouw overeenkomstig zijn verwachting is verlopen, kijkt hij bedenkelijk en zegt: “Laat ik kort zijn: het resultaat en de kwaliteit zijn perfect… de tijd waarin kon een stuk beter. Caterpillar Stage V was uniek en door allerlei kreeg het ook een unieke vertraging. In plaats van in juli zijn de motoren op 27 december in Antwerpen gelost. Niettemin veel dank aan alle medewerkers en partijen die ons in deze onvoorziene vertraging tegemoet zijn gekomen.” Aan boord Het trunkdek wordt geboend, buiten de loopstrips glanst het dek als een spiegel. Hier is gewerkt! Verwondering over het detail, het schitterende logo op de brug… Het maritieme hart geniet. Als insider ontkom je er niet aan om even over je schouder te kijken naar 1969 als Fré Molegraaf van zijn oom een schip van 52 x 7,30 meter koopt, 540 ton en 336 pk van Kromhout. Hij noemt zijn aanwinst Cito, met snel en voortvarend als betekenis. Zijn Foto: Binnenvaartkrant Burando Barging feliciteert Mandenmaker-Molegraaf Holding B.V. met het MTS Cito en wenst de bemanning een voorspoedige en behouden vaart Burando Barging Arie den Toomweg 37 3089 KA Rotterdam The Netherlands t. +31 (0)88 501 25 60 e. ops@burando.eu www.burandobarging.com Een behouden vaart Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en levering casco mogen verzorgen voor Vario Shipping BV. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com (foto: EMS) Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Wij bedanken Mandenmaker-Molegraaf Holding.B.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Cito een goede vaart Wij verzorgden de complete E-installatie.

15 februari 2022 29 BKN VERLAAGT BASISRENTE Op 1 januari heeft Coöperatieve Binnenvaart Kredietunie Nederland (BKN) de basisrente voor kredieten met 0,3 procent verlaagd. Het tarief is nu 6,0 procent. oom liet er nog wat geld in zitten, zo ging dat in die tijd. Het is 1973 wanneer Molegraaf een gewezen Haniel koopt met een 1.400 pk MWMdubbelklepper afgesteld op 800 pk, afkomstig uit een onderzeeboot. Een totaal versleten motor; na een overnachting in Dordt startte de MWM tegenpruttelend met rook aan de pijp op vijf poten, in Gorinchem was hij goed warm en sprong de zesde cilinder erbij. Andere tijden – wat een verschil. Afmetingen 135 x 17,50 meter Aan mts CITO leverden o.a. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering casco Dolderman B.V. Afbouwwerf en Caterpillar 3512 Stage V (2x) Alphatron Marine B.V. Compleet nautisch pakket inclusief nieuwe JMR-611 radars en AlphaRiverTrackPilot Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Blommaert BVBA Voormast type Improval XL, heklichtbeugel type Isis, set boordlichtvleugels à la Elisa-S, dakradarmast type Iduna en aluminium stuurhuttrap Climalogic B.V. Airconditioning installatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren, RVS afsluitbare roosters en ontgassingventilator Damen Marine Components Besturingssysteem: type SP2700 Stuurmachine: type Van der Velden® 4DWKK, roeren: 2x 2 sets (4 stuks) type Van der Velden® XR en straalbuis: 2 stuks Ø1762 type Optima DBS Scheepsservice Aluminium vloer en achterschip Dijvler Materiaal B.V. Boegankerlier, achterankerlier, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad ENI-nummer 02339097 Dolpower B.V. 3 Stuks Stage V generatorsets 345kVA met: MAN D2676 met Stamford HCM534 2 Stuks Stage V generatorsets 135kVA met: John Deere 6068A met Stamford UCM274 EMS Group B.V. Complete E-installatie EPS European Pump Services B.V. 6 stuks EPS/Bornemann ladingpompen met elk een capaciteit van max. 300m3/uur en “in-line” uitgevoerd, hierdoor is een lage bouwvorm van de pompskid en kostenbesparing op het leidingwerk gerealiseerd. Door toepassing van speciale as-afdichtingen zijn de pompen zowel toepasbaar voor lichte chemicaliën als voor koolwaterstoffen met een hogere viscositeit. Eveneens geleverd de strippomp (EPS13). Alle geleverde pompsystemen zijn voorzien van temperatuurbewaking en daarmee geschikt voor installatie in ATEX zone 1. Door toepassing van A-klasse materialen is een lange levensduur en hoge mate van bedrijfszekerheid van de door EPS geleverde pompsystemen gegarandeerd Foresta Trading B.V. Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen, F.T. VICTOR dekwaspomp ATEX uitgevoerd, F.T. Gasolie trimpomp, F.T. Smeeroliepompen, F.T. Smeeroliehaspelsets en F.T. Lensejector t.b.v. de De jeugd ging verder en maakte tankvaart tot big business. De machinekamer hier lijkt een fabriekshal: supergroot, niettemin vol materiaal. De éérste echte 3512 Stage V met katalysator en filterkast in combinatie met rvs AdBlue-tanks, John Deere-havenset, enorme Misti-spudpaal, pompen, manifolds en afsluiters maken het een walhalla voor de machinist. En dan hebben we het nog niet over ‘de machinekamer’ ónder de platen. Thuishaven Zwijndrecht (foto Binnenvaartkrant) Hoofdmotor Caterpillar 3512 Stage V (2x) vlootschouw.nl/cito kofferdammen, op RVS verrijdbaar onderstel Hoogendoorn MBI BV Volledige betimmering achterwoning en stuurhuis Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Reintjes Benelux bvba 2x WAF 665 L met reductie van 5,044:1 RuGotech Pijpleidingen B.V. Complete dek leiding systeem, ketel en spiralen in de tanks Stam Constructie Rvs-bedieningskasten, rvs trappen o.a. tank/roefdek, rvs-ontluchting paddenstoel, rvs-uitlaatsets hoogglans gepolijst, rvsvonkenvangers en rvs-lekbakken ’t Catshuis Meubelen en stoffering schip Tresco Engineering bvba Tresco NAvigis Verhaar Omega B.V. Twee (2) Verhaar Omega Boegschroefinstallaties type kanalen 31120-4k (schroefdiam 1200mm) 393 kW bij 1800 omw/min., bediening wegafhankelijk incl omschakeling Pomp/Boegschroefbedrijf en schroefcompressor MAS GA11 FF op 500L Lloyds gekeurde ketel W&O Europe Appendages voor de dekleidingsystemen, ballastsysteem en de machinekamers Het trunkdek richtte RugoTech Pijpleidingen in met een dubbelleidingsysteem. Voorin staan drie MAN Stage V-motoren voor de boegschroef en het pompbedrijf. Ook hier nog een John Deere. EMS zorgde voor de totale elektrische installatie en het aansluiten van de apparatuur. Zelf opleiding organiseren De stuurhut is the place to be met fraaie lessenaar, werktafel en kantoor over stuurboord. Vandaag de dag vragen administratie en papierwerk meer uren dan vaaruren! Overigens moet je als kapitein het geluk maar hebben dat het de personeelsmanager is gelukt om een crew samen te stellen waarmee je kan varen en werken met technisch hoogstaand materiaal. Schoolverlaters zijn meer dan welkom, echter de opleiding van het STC is kennelijk niet interessant en voldoende sexy genoeg om de interesse van leerlingen gedurende de opleiding vast te houden. De verhouding starters en gediplomeerden is onbevredigend. Ondanks de uitstekende sociale voorwaarden, werktijden en promotie evenals bovengemiddelde beloning, kiezen te weinig schoolverlaters daadwerkelijk voor een maritieme carrière. Collega’s wegkopen bij concullega’s is onfair en te makkelijk. Het is de reden dat bedrijven als Vario zelf de opleiding organiseren. Van de 130 mede werkers bij Vario op de schepen hebben er 50 de Roemeense nationaliteit. Drie schepen varen met een volledig Roemeense crew. Vario Shipping vaart wel bij de mondtot-mondreclame van zijn medewerkers die weer nieuwe kandidaten motiveren. Je moet in mensen investeren, anders vaart er immers niks. (foto Johan de Witte) Eind vorig jaar verraste BKN de ledenkredietnemers al met een rentekorting van 1 procent over heel 2021 en op 1 januari 2022 groeide de waarde van het ledencertificaat met 10 procent, tot 1.100 euro. BKN kijkt terug op een “zeer geslaagd 2021” omdat binnenvaartondernemers de weg naar de kredietunie wisten te vinden. “In 2021 heeft weer een flink aantal starters een vervolgstap kunnen zetten. Zij zijn nu eigenaar van een groter schip.” BKN richt zich echter ook op ervaren ondernemers, bijvoorbeeld voor de investering in een nieuwe motor. MINDER BINNENVAART IN ELBE-HAVENS Hoewel de Elbe vorig jaar goed bevaarbaar was, is het vervoer per binnenvaart sterk gedaald. Toch was sprake van een recordoverslag in de Saksische binnenhavens aan de Boven-Elbe, maar dat was vooral aan het spoor te danken. De binnenhavens van havenverbond SBO sloegen in totaal 3,16 miljoen ton over. Dat is het beste resultaat sinds 1990 en bijna 20 procent meer dan in 2020. Door de gunstige waterstanden op de Elbe konden in de havens van Dresden en Lovosice (Tsjechië) veel zware goederen op binnenschepen worden overgeslagen. Bijvoorbeeld motoren en transformators. Toch is de totale binnenvaartoverslag met ongeveer een derde gekrompen tot 77.000 ton. De binnenvaart had volgens SBO veel last van verschuivingen in logistieke ketens als gevolg van de coronapandemie. Zo was er nauwelijks nog vraag naar schepen voor het vervoer van bulk en stukgoed. Tweede trailerhaven Het spoorvervoer in de Elbe-havens groeide met zo’n 66 procent naar 1,26 miljoen ton. Vooral de TrailerPort in de Alberthaven in Dresden speelde hierin een rol van betekenis. In 2021 zijn daar meer dan 24.000 trailers met een totaal volume van 500.000 ton op het spoor gezet. De trailertreinen worden uitgebaat door een Oostenrijks transportbedrijf. In de loop van het jaar komen er meer spoorverbindingen bij. Daarom gaat SBO in de haven van Dresden nog een tweede TrailerPort bouwen. In de containerhaven Riesa werd 31.703 TEU overgeslagen. Dat was 13 procent minder dan in 2020. De containers worden twee keer per week per binnenschip en vijf keer per week via het spoor tussen Riesa en de havens Hamburg/ Bremerhaven vervoerd.

Binnenvaartkrant