Views
4 months ago

2022-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Februari
  • Onze
  • Schip
  • Goede
  • Maken
  • Waar
  • Binnenvaartkrant.nl

26 15 februari

26 15 februari 2022 E ONAFHANKELIJKE NNENVAART EXPERT ERZORGEN WIJ ALLE DOOR U GEWENSTE ALS DE ONAFHANKELIJKE EXPERTISE- BINNENVAART EXPERT ALS VERZORGEN DE ONAFHANKELIJKE WIJ ALLE BINNENVAART DOOR VAN U GEWENSTE A TOT EXPERT Z VERZORGEN EXPERTISE- WIJ ALLE DOOR WERKZAAMHEDEN U GEWENSTE VAN EXPERTISE- A TOT Z WERKZAAMHEDEN VAN A TOT Z WERKZAAMHEDEN Voor al uw: • Casco- en veiligheidsinspe • Diktemetingen • Taxaties Voor al uw: • Casco- en veiligheidsinspecties Voor • Schade-expertises al uw: Diktemetingen • Casco- en veiligheidsinspecties Taxaties • Bouwbegeleidingen • Diktemetingen Schade-expertises • Taxaties Bouwbegeleidingen • Schade-expertises vaer Expertise B.V. | Boelewerf 48 | 2987 VE Ridderkerk | +31 (0) 180 855 info@bestevaerbv.nl | www.bestevaerbv.nl Bestevaer Expertise B.V. | Boelewerf 48 | 2987 VE Ridderkerk | +31 (0) 180 855 035 • Bouwbegeleidingen info@bestevaerbv.nl | www.bestevaerbv.nl Bestevaer Expertise B.V. | Boelewerf 48 | 2987 VE Ridderkerk | +31 (0) 180 855 035 info@bestevaerbv.nl | www.bestevaerbv.nl

15 februari 2022 27 Vlnr: Wypke de Vries, Wilma Hallensleben, Alexander Driessen en Ralph van den Heuvel. (foto Johan de Witte) Expertise & Taxatie Bestevaer na vijf jaar warmgedraaid “Mijn vader had een glazen bol; hij vroeg mij op een cruciale afslag in mijn studie: ‘Is expert iets voor je?’ Zo heeft elk van ons wel een duwtje in zijn rug gevoeld door de dynamiek van water en schepen.” DOOR JOHAN DE WITTE Even voorstellen: Alexander Driessen, Ralph van den Heuvel en Wypke de Vries telen bij elkaar vijftig jaar expertise. Wilma Hallensleben is er voor communicatie en administratie. Ook Wilma heeft affiniteit met het vak, kent de ins and outs, is dossiervast en communiceert in ‘maritiem jargon’. Als spil legt zij de bal op de stip voor de jongens. Is er aan boord wat nodig? Eén telefoontje en Bestevaer Expertise komt enthousiast op gang. In geval van urgentie is er binnen afzienbare tijd een ervaren expert op locatie! Service, ontzorgen en betrouwbaarheid worden onder andere gezien als de essentie van Bestevaer. “Een schip is zo goed als de bemanning”, hier is dat niet anders! Met binnenvaartroots en onder meer werktuig- en scheepsbouw in hun bagage doen Alexander en Wypke hun opleiding in dienst van Expertisebureau Van Pelt & Co, waarbij Alexander in een eerder stadium stage heeft gelopen bij Snijders Expertise. Ralph maakt na een carrière aan boord in 2008 eveneens de aansluiting bij Expertisebureau Van Pelt & Co. In de schaduw van mentoren als Jan Touw, John van den Elshout en Wim Snijders profileren zij zich tot ervaren experts en waaieren nadien uit in de business. De maritieme expertisewereld is klein, derhalve verliezen zij elkaar niet uit het oog. Ambitie voor een eigen bureau staat op de helling. Wanneer Snijders Expertise aan de Boelewerf een signaal geeft om het een tandje kalmer aan te doen, is dat voor de heren een unieke kans. Het wordt een win-win-deal. In januari 2017 is Bestevaer Expertise BV aan de Boelewerf in Ridderkerk een feit! Je moet transparant blijven en nooit je onafhankelijkheid verliezen Wie heeft het hier voor het zeggen? “Niemand. We zijn autonoom. Wel heeft ieder een eigen specialisme, samen bespreken we de visie en voorkomende hobbels of interpretatie van wetgeving bijvoorbeeld. Als je geen hiërarchische structuur hebt, bepaalt overleg je koers!” Verandert die wel eens? “Je moet weleens bijsturen als wet- en regelgeving niet overal uniform is of verschillend vertaald wordt en papier bijna belangrijker wordt gevonden dan praktische veiligheid.” Kunnen jullie daar een voorbeeld van noemen? “Neem een eenvoudig meertouw… Het certificaat bewijst niet dat het voldoende sterk blijft. Ook wanneer een ondernemer in minder emissie wil inves teren, is het voor een zinnig advies van belang de innovatie in de branche te volgen evenals de laatste koerswijzigingen in Brussel. Ook door ontwikkelingen te delen en waar nodig samenwerken met collega’s uit de branche blijven we op de hoogte.” Voldoening? Op de vraag welke eigenschappen essentieel zijn voor een expert blijft het even stil, maar dan: “Recht door zee, gepast nieuwsgierig zijn, open staan voor argumenten, goed contact met de betrokkenen hebben, waarnemen, je afvragen waar het pijnpunt ligt want averij kan uitmonden in een kermis van belangen. Je moet daarbij transparant in je beslissing blijven en nooit je onafhankelijkheid verliezen.” Is er een mooier beroep? “We denken van niet, het is heel divers. Daarbij geeft dienstbaar zijn voldoening evenals wanneer je een koper de informatie kan geven waar hij iets aan heeft. Soms zien we dat emotie bij een koop een te grote rol speelt en dan trekken we door realisme een beetje aan de rem.” Veel werk? “Voldoende, het is vanaf de start verrassend goed gegaan. Snijders heeft in beginsel zijn inspectiewerkzaamheden aan ons overgedragen. Verder vragen veel zaken om een hernieuwde taxatie, hiervoor wordt een bezoek aan boord gebracht. In de vijf jaar dat we draaien hebben we een mooi klantenbestand kunnen opbouwen. Diversiteit speelt hierin een aanmerkelijke rol. Klanten die regelmatig aankloppen ‘voor raad en daad’ zien we als waardering.” Foto’s aan de muur bewijzen dat experts op plekken komen waar het is misgegaan. Averij en situaties variëren van eenvoudig tot moeilijk en spannend evenals zorgelijk. Niet alleen de schepen zijn groot, als het fout gaat is de schade meestal evenredig. De foto van een halfgezonken schip is een verhaal op zich, zoiets vraagt de juiste snaar te raken en maakt dat je als expert ook dirigent bent bij een calamiteit. Bestevaer Expertise heeft aan de Boelewerf de scheepvaart op het netvlies. Dat houdt de dynamiek erin… een mooie werkplek.

Binnenvaartkrant