Binnenvaartkrant
Views
1 year ago

2022-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Februari
  • Onze
  • Schip
  • Goede
  • Maken
  • Waar
  • Binnenvaartkrant.nl

22 15 februari

22 15 februari 2022 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360° • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net WWW.HEATMASTER.NL GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART 38.700,- 77.500,- 21.450,- 22.450,- 24.550,- 25.550,- 26.450,- Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS

15 februari 2022 23 Genoeg werk in Duitsland De vervoerde tonnages in de binnenvaart zijn op dit moment vrij normaal voor het seizoen en op de West-Duitse kanalen zijn goede vrachten te krijgen. Binnenvaartondernemers hebben wel te maken met stijgende kosten. Dat concludeert het Bundesamt für Güterverkehr in zijn recente analyse van de impact van de coronacrisis op het goederenvervoer in Duitsland. Al sinds de uitbraak van corona ondervraagt het BAG regelmatig ondernemers uit de transportsector en logistiek. Ook rederijen en particuliere binnenvaartschippers nemen deel aan deze enquêtes. Veel kolenvervoer Op dit moment leiden de hoge gasprijzen in Duitsland tot een stijgende vraag naar kolen als alternatieve brandstof. Van Amsterdam naar het Rijngebied en tussen Hamburg en Berlijn hebben binnenschepen de afgelopen weken veel kolen vervoerd. Sommige rederijen hebben schepen die eigenlijk niet meer zouden worden ingezet voor kolentransport toch maar weer van stal gehaald. Op de Rijn zijn de vervoerde hoeveelheden mest, granen, ijzererts, metaal en bouwstoffen normaal voor dit seizoen. Veel ondernemers uit de droge lading verwachten dat de vraag naar vervoer van onderdelen voor windturbines zal aantrekken. Sommige producenten zouden al scheepsruimte hebben geboekt voor de komende maanden. Tankvaartbedrijven vervoeren momenteel weinig kerosine en zware olie, maar gaan ervan uit dat de vraag naar stookolie de komende weken aantrekt. Veel huishoudens en bedrijven moeten hun voorraden aanvullen. Ook in de chemievaart verwachten ondernemers dat de vervoersvolumes binnenkort weer gaan stijgen. De containervaart blijft last houden van verstoringen in wereldwijde productie- en toeleveringsketens. Zo moesten door een corona-uitbraak binnen de Chinese havengroep Ningbo-Zhousan rederijen onlangs hun schepen laten uitwijken naar andere Chinese havens. In de havens van Antwerpen en Rotterdam heersen nog steeds afhandelingsproblemen en lange wachttijden voor binnenschepen. Dit bemoeilijkt de planning van achterlandvervoer. Binnenvaartondernemers zien de kosten voor personeel, gasolie, onderhoud en reparatie verder oplopen. Een deel van de ondernemers in de droge lading kan dit doorbereken in de vrachtprijzen. Vooral op de West- Duitse kanalen is de prijsdruk erg laag. De vraag naar kleine schepen is Opknapbeurt ligplaatsen De Duitse vaarwegbeheerder laat in de eerste helft van dit jaar een aantal ligplaatsen opknappen aan het Friesenheimer Insel in Mannheim. Het gaat om ligplaatsen tussen Rijnkm 428,920 en Rijn-km 429,430. Er komen meerpalen te staan met steigers naar de oever. Op die manier kunnen bemanningsleden veilig van en aan boord komen. Eerst vindt vooronderzoek plaats naar eventueel uit WO II overgebleven explosieven. Daarna begint de staalbouw. De steigers en trappen worden vooraf geprefabriceerd en kunnen in één keer worden gemonteerd. Ze worden voorzien van een anti-slipcoating. dan ook groot en er is veel lading. In de tankvaart lagen de contractvrachten begin dit jaar vrij laag. Containervervoerders heffen toeslagen in verband met de wachttijdenproblematiek in de zeehavens. Volgens het BAG plaatsen echter wel steeds meer klanten vraagtekens bij deze toeslagen. Tekort aan mensen Door de snelle verspreiding van omikron in Duitsland moesten veel rederijen de afgelopen weken weer meer mensen thuis laten werken. In een aantal gevallen moesten ze de vaartijd van schepen beperken om te kunnen voldoen aan de wettelijk verplichte arbeids- en rusttijden. Dit gebeurde nadat bemanningsleden corona hadden opgelopen en in quarantaine moesten. Vervangers waren niet te vinden. Al voor de uitbraak van corona had de binnenvaart te maken met een oplopend tekort aan personeel. Deze situatie is door de pandemie verder onder druk komen te staan. Stuurmannen, kapiteins en overig personeel zijn nauwelijks nog te vinden. Volgens de door het BAG ondervraagde ondernemers blijft ook de instroom van jongeren zeer laag. Schippers kunnen vanaf juni gebruik maken van de opgeknapte ligplaatsen. In 2020 zijn aan het Friesen heimer Insel al enkele ligplaatsen gemoderniseerd en daar wordt volgens de Duitse vaarwegbeheerder veel gebruik van gemaakt. Niet vreemd, aangezien de binnenvaart al jaren een tekort aan ligplaatsen heeft. SCHEUREN IN STUW In drie jukken van de stuw in Roermond zitten scheuren. Dat is gebleken uit een duikinspectie nadat in januari schade was ontstaan aan de stuw in de Maas. Vorige week zijn de beschadigde jukken een aantal millimeters naar achteren uitgezet. Rijkswaterstaat gaat de jukken met een schoorconstructie verstevigen. Deze constructie van buizen wordt benedenstrooms tegen de drie jukken geplaatst. Op die manier wil Rijkswaterstaat de stuw stabiliseren. Na plaatsing van de constructie kunnen bij een lage waterafvoer onderwater laswerkzaamheden uitgevoerd worden om de beschadigde jukken te herstellen. Vooruitlopend op die reparatie is er ballast op de jukken geplaatst. “Inmiddels is de stuw stabiel”, aldus Rijkswaterstaat. “De stand en toestand van de jukken wordt nauwlettend gemonitord.” ( foto Rijkswaterstaat) RENOVATIE SLUIS FRIEDRICHSFELD Begin februari is de renovatie van de kleine sluis Friedrichsfeld in het Wesel-Datteln-kanaal gestart. De werkzaamheden gaan veertien maanden duren. De bovenste sluisdeur, machines, elektrotechnische en IT-installaties worden vervangen. Tijdens de voorbereidende activiteiten hoeft de scheepvaart niet te worden gestremd, maar in juni legt de vaarwegbeheerder de kleine schutkolk droog. Die zal in maart 2023 weer worden vrijgegeven voor de scheepvaart. Eerder zijn op het Wesel-Datteln-kanaal al de kleine sluizen in Datteln, Ahsen en Dorsten gesaneerd. In 2023 wordt de kleine sluis in Hünxe gemoderniseerd, een jaar later die in Flaesheim. Schepen zijn vrouwelijk DOOR CEES DE KEIJZER Het is te groen voor citroengeel en te geel voor citroengroen, maar wel kenmerkend voor de schepen van Reederei Lehmann uit Lübeck. Ze varen onder de vlag van Antigua & Barbuda en staan geregistreerd in St. John’s. Waar ze nimmer komen. Op de boeg staat de Holstentor, die ooit het biljet van 50 DMark sierde. Het is de oude stadspoort van Hanzestad Lübeck, waar ze wél komen. Ook is er een link met Nederland, want al hun schepen zijn er gebouwd. Twee bij Frisian Shipbuilding Welgelegen in Lemmer en zes door Royal Bodewes Hoogezand. Het siert de rederij dat de scheepsnamen met vrouwennamen beginnen, wat recht doet aan het feit dat schepen vrouwelijk zijn. Niet iedereen is het daarmee eens, maar dan kan men niet verklaren waarom er wel sprake is van zuster- en moederschepen en niet van broeder- en vaderschepen. De Heike Lehmann kwam in 2020 in de vaart en is de nieuwste aanwinst. De shortsea vrachtvaarder heeft een inhoudsmaat van 3.450 BT en een draagvermogen van 4.810 ton. Lehmann is niet alleen een rederij, maar ook scheepsagent en stuwadoor. Aan de Lehmannkai heeft men vier terminals. Aan het roer staat Holger, de derde generatie Lehmann, geassisteerd door Henrik van de vierde generatie. Oprichter was Hans, die in 1926 begon met een stuwadoorsbedrijf. De rederij stamt uit 1952. Lehmann opereert met ferry- en feeder-lijndiensten in de Baltic. Drie schepen zijn gecharterd van Hermann Lohmann uit Haren-Ems, een andere Duitse familierederij met 38 schepen. De Heike Lehmann is 90 meter lang en 15 meter breed. (foto Arjan Elmendorp) Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl

Copied successfully!

Binnenvaartkrant