Views
6 months ago

2022-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Februari
  • Onze
  • Schip
  • Goede
  • Maken
  • Waar
  • Binnenvaartkrant.nl

20 15 februari

20 15 februari 2022 Het roer gaat om Transformatie in de binnenvaart BEZOEK DE WEBSITE 13, 14 & 15 OKTOBER 2020 de EVENEMENTENHAL GORINCHEM Evenementenhal Gorinchem 17, 18 WWW.MARITIME-INDUSTRY.NL & 19 mei 2022 @Maritime_EH Maritime Industry Gorinchem Maritime Industry Bezoek website @Maritime_EH Maritime Industry Maritime Industry Gorinchem Maritimeindustry1 WWW.MARITIME-INDUSTRY.NL MI20_264x180_Adv_BezoekWebs.indd 1 20/04/2020 15:28 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. www.carronmarine.be Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl

15 februari 2022 21 Reizigers blij met derde elektrisch veer op Noordzeekanaal Op maandag 7 februari is de NZK Pont 102 in Zaandam feestelijk gedoopt door wethouder Annette Baerveldt van de gemeente Zaanstad. Dit nieuwe schip start op de verbinding tussen Amsterdam en Zaandam, de zogeheten Hem-verbinding. De NZK Pont 102 is het derde schip uit een serie van vijf elektrische schepen. Hiermee zijn alle drie de Noordzeekanaalverbindingen van GVB nu volledig elektrisch én varen ze uitstootvrij. E-ponten “Het is een mooie tussentijdse mijlpaal om bij stil te staan”, zei Ramon Rippens, directeur Operatie. “We zijn over de helft. Van de vijf worden er drie ingezet voor de exploitatie en twee als reserve voor exploitatie en Aan NZK 102 leverden o.a. Holland Shipyards B.V. Hoofdaannemer Alphatron Marine BV Compleet nautisch pakket Antwerpse Staal Services N.V. Leverancier staal Cornet Groep Stralen, coaten en aflakken complete pont Dijvler Materiaal B.V. Ankerlieren, ankers, kettingvoorlopen en ankerdraden Hoogendoorn MBI BV Complete betimmering Holland Ship Electric Elektrische voortstuwingsinstallatie, PMS met Corvus battery systeem, elektrische installatie, nautisch pakket en camera systeem Hybrid Ship Propulsion Leveren 2x Oswald PM-motoren JPsurvey B.V. Certificering Stam Constructie onderhoud. We merken dat reizigers ontzettend enthousiast zijn over de schepen. Ze vinden het heel fijn om met deze schepen een oversteek te maken, omdat de schepen amper geluid maken. Ze gaan bijna geruisloos door het water.” vlootschouw.nl/nzk-102 rvs-drink en vuilwatertanks, rvswandbeplating wachtruimtes, rvslekbakken, rvs-railingen, aluminium luiken en diverse rvs werkzaamheden Veth Propulsion B.V. 2 Veth Semi Integrated L-drive, type VL-320si (300 kW / 1650 rpm) 2 Scania DC13, Stage V motoren WindeX Engineering B.V. Airconditioning, RVS Klaproosters, ventilatoren “Ook het feit dat we het dek flexibel kunnen indelen al naar gelang er meer fietsers of auto’s zijn, vind men prettig. Wat we ook gemerkt hebben, is dat reizigers het liefste allemaal een eigen pont willen. Zo heeft Velsen de 100 ‘geclaimd’, en Buitenhuizen de 101. En hier bij de Hem-verbinding wil men graag dat de 102 vast komt varen.” IJsbergen op het Noordzeekanaal Rippens: “Helaas kunnen we de ponten niet vast op een oversteek inplannen, omdat de Afmetingen 41,60 x 13,89 meter ENI-nummer 2339299 (foto GVB) Hoofdmotor 2x Scania DC13 Stage V-motoren ponten ook weleens voor onderhoud naar de werf moeten. Daarom rouleren ze. Maar we vinden het fijn om te horen dat de elektrische ponten zo gewaardeerd worden.” “De tijd gaat snel en de technologie ontwikkelt zich in rap tempo", aldus Jan-Willem Sluyters, opdrachtgever namens de gemeente Amsterdam. Waar we een aantal jaren nog twijfelden over de haalbaarheid van volledig elektrische veerponten, beren op de weg zagen, of zelfs ‘ijsbergen’ op het Noordzeekanaal, nemen we vandaag het derde plug in-hybride veer in gebruik.” “We – en dat geldt met name voor exploitant GVB Veren; de gemeente is opdrachtgever – scoren hoge waarderingscijfers waar het gaat om de dienstverlening op het IJ en het Noordzeekanaal. Daar zijn we niet alleen trots op, we zijn er ook zuinig op. Mede daarom zijn we blij met deze nieuwe mijlpaal. Het oversteken van het Noordzeekanaal, waar jaarlijks toch zo’n 350.000 mensen gebruik van maken, wordt steeds schoner.” “Als wethouder Duurzaamheid juich ik de ingebruikname van alweer de derde elektrische veerpont toe”, zei Annette Baerveldt. “De uitstootvrije pont draagt bij aan het terugdringen van de uitstoot in de onze regio en is een prachtige aanwinst voor het Noordzeekanaalgebied.”

Binnenvaartkrant