12 15 februari 2022 MINDER LADING VIA ELBE-LÜBECK-KANAAL Vorig jaar zijn nog geen duizend schepen de sluizen in Lauenburg en Büssau aan het begin en einde van het Elbe-Lübeck-kanaal gepasseerd. De vervoerde tonnage is gedaald van 563.388 ton naar 464.609 ton. Een dieptepunt in de al jaren dalende trend. Het Elbe-Lübeck-kanaal verbindt de Elbe met de Oostzee en is voor de haven van Lübeck een belangrijke verbinding met het Europese vaarwegennet. Binnenschepen moeten er vijf sluizen passeren, maar die zijn allemaal slechts 80 meter lang. Alleen de sluis in Lauenburg is in 2006 verlengd, tot 115 meter. Sluizen verlengen Ondernemers in de regio maken zich al jaren sterk voor het verlengen van alle sluizen. Volgens de Kamer van Koophandel in Lübeck wordt het steeds moeilijker om kleine schepen te vinden, terwijl het ladingpotentieel op het kanaal juist groeit. Om het project op de politieke agenda te krijgen, werd in 2013 een werkgroep in het leven geroepen. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat dat een positief effect had en het kanaal zou worden verruimd, maar op dit moment is niets concreets gepland. Vervoersprognose Het Duitse verkeersministerie laat eerst een vervoersprognose voor het kanaal opstellen. Die moet in 2023 klaar zijn. Daarna wil de overheid beslissen hoe het verder gaat en of het kanaal als transportweg belangrijk genoeg is om in de uitbouw te investeren. Tegenstanders zien in de dalende vervoerscijfers het bewijs dat dit niet nodig is. Gecontroleerd veilig Onlangs vond in Rotterdam een protestmars plaats door de politie als signaal van de ontevredenheid over de huidige politie-cao. Die dag zou er minder tot niet gehandhaafd worden. Als aanvulling op de protestmars werd gesproken over het niet uitschrijven van bekeuringen bij lichte vergrijpen. Bijvoorbeeld bij het iets te hard rijden. Of dat ten goede komt aan de veiligheid op de weg, is de grote vraag. Veiligheid is toch een groot goed in Nederland. Veilig op tijd Ook bij de SAB doen wij, inmiddels al twee jaar, ons best om de veiligheid zo veel mogelijk in acht te nemen. Omdat de SAB al op afspraak werkte, was het afstand houden in de SABbalieruimte geen heel grote opgave. Onze baliebezoekers verdienen een grote pluim, omdat ze zich al die tijd netjes aan de voorgeschreven overheidsvoorschriften hebben gehouden. Slechts af en toe kwam het voor dat iemand eerder naar de balie kwam dan HGK BREIDT VLOOT VERDER UIT HGK Shipping heeft bij TeamCo Shipyard een nieuwe gastanker besteld, geoptimaliseerd voor laag water en met dieselelektrische aandrijving. Deze GAS 95 wordt in de tweede helft de afspraak gepland stond. In de afgelopen periode was het vanwege veiligheid niet echt wenselijk, vanwege het aantal wachtende mensen. De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat klanten zich melden op het voor hen beste tijdstip, ondanks een latere afspraak. Hoewel dit niet de bedoeling is van het maken van een afspraak, zullen onze baliemedewerkers, indien mogelijk, proberen je zo snel mogelijk te helpen. Nu deze spontaan vervroegde bezoeken steeds vaker voorkomen, is de kans groter dat het niet lukt om onze service te versnellen en zal je moeten wachten tot ongeveer het tijdstip van de geplande afspraak. Wij verzoeken je dan ook om je, zo veel mogelijk, te houden aan de geplande afspraak. Op deze manier blijft het voor de balie mogelijk om bij uitzonderingen dezelfde service te verlenen. Op tijd aanmelden In de balieruimte is de oude aanmeldzuil vervangen door een nieuw van 2023 in gebruik genomen tussen de ARA-havens en het Rijngebied. Nog dit jaar geeft HGK Shipping ook de GAS 96 in opdracht. De komende jaren worden de GAS 97 tot en met exemplaar. Deze zuil is wat kleiner en lager, waardoor deze niet altijd even zichtbaar is bij binnenkomst. De aanmeldzuil vind je op dezelfde plaats als de oude zuil: tegenover balie 1, onder het televisiescherm. Wij verzoeken je om je aan te melden met het bij de reservering verkregen reserveringsnummer. Via het televisiescherm word je dan automatisch opgeroepen als je aan de beurt bent. Kom je later dan de geplande afspraak, dan is het aanmelden niet meer mogelijk. Je kunt je aankomst dan doorgeven aan de balie en plaatsnemen in de wachtruimte. Je wordt dan mondeling door een baliemedewerker opgeroepen. Tot ziens aan de balie! bel Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart GAS 100 gebouwd. Verder komt dit jaar de Synthese 18 in de vaart, een duurzame tanker voor vloeibare chemicaliën. Er zijn ook nog twee type C- tankers in aanbouw. Wij wensen mts CHRISTINA een behouden vaart! Kadlec & Brödlin GmbH SCHIFFSELEKTRIK ELEKTRONIK KOMMUNIKATION NAVIGATION Stuurhuizen B.V. Foto: Simon Marrink
15 februari 2022 13 GS Yard levert mts Christina op (foto’s: Simon Marrink) Aan mts Christina leverden o.a. vlootschouw.nl/christina GS Yard B.V. Complete afbouw All Pumps Holland B.V. Complete Victor pompen pakket Alphatron Marine B.V. Compleet nautisch pakket Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Bunkerstation Heijmen B.V. Gasolie, Castrol smeermiddelen en complete scheepsinventaris HR Piping B.V. Complete machinekamer installatie verzorgd Kadlec & Brödlin GmbH Wir projektierten, lieferten und installierten wir die elektrische und elektronische Ausrüstung inkl. der Steuerungs- und Automatisationstechnik sowie das Tankmess- und Alarmierungssystem und die dazugehörige Visualisierung sowie die Navigations- und Kommunikationseinrichtungen Konutherm B.V. Complete ladingverwarmingsysteem Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH The 2 main propellers, diameter 1400mm, 4 blades, skew design, the two OPTIMA® propeller nozzles, the two propeller shaft installations Reintjes Benelux bvba 2x WAF 364 L met reductie van 4,920:1 Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Hefkolom en stuurhuis Van Wijk Stuurhuizen B.V. De aluminium bovenbouw Verhaar Omega B.V. Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type kanalen 3100-4k (schroefdiam 1000mm) verticale opstelling, 300 kW bij 1780 omw/min. en bediening wegafhankelijk incl omschakeling Pomp/ Boegschroefbedrijf W&O Europe Pres-Vac appendages voor het dampretoursysteem en appendages voor in de machinekamers WindeX Engineering B.V. RVS klaproosters Wij feliciteren VOF Christina met het mts Christina Rotterdam – Nijmegen – Millingen a/d Rijn Loswal 5 . 6566 CH MILLINGEN A/D RIJN . T +31 481 438310 . info@heijmen.nl heijmen.nl • scheepsuitrusting.nl • stuurstoelen.com Al meer dan 50 jaar dé specialist in ladingverwarming voor de binnenvaart • Hoge effi ciency • Hoogwaardige kwaliteit • Bedrijfszeker • Onderhoudsarm • Gecertifi ceerd en vakkundig 24/7 serviceteam Wij wensen MTS CHRISTINA een behouden vaart! VOLG ONS Baarnsche dijk 6 A8 . 3741 LR Baarn . Tel: + 31 (0)35 303 4910 . www.konutherm.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl