Views
6 months ago

2022-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Februari
  • Onze
  • Schip
  • Goede
  • Maken
  • Waar
  • Binnenvaartkrant.nl

10 15 februari

10 15 februari 2022 WWW.VAKANTIESCHIP.NL De Stichting Varende Recreatie zoekt voor het Vakantieschip de Prins Willem Alexander een KAPITEIN Het Vakantieschip de Prins Willem Alexander (PWA) vaart onder de vlag van de Stichting Varende Recreatie. De Stichting heeft als doel om vaarvakanties in Nederland of Duitsland mogelijk te maken voor ouderen, zieken en gehandicapten. Dit doet zij o.a. door zelf vakanties te organiseren en door het volledig aangepaste vakantieschip ter beschikking te stellen van zorginstellingen en reisorganisaties. Als kapitein ben je verantwoordelijk voor het gehele schip. Maar aan boord van de PWA ben je naast kapitein ook gastheer van een hotel. Het is dus belangrijk dat je goed met mensen kunt omgaan, aandacht hebt voor onze gasten, weet hoe je met vrijwilligers moet samenwerken. Een gezonde dosis humor en geduld horen er daarom zeker bij. En natuurlijk draag je zorg voor de veiligheid van het schip, gasten en bemanning volgens de huidige wettelijke regelgeving. FUNCTIE EISEN ■ Rijnpatent t/m Mainz ■ Collegialiteit en leidinggevende capaciteiten ■ Gastheerschap ■ Nederlandse en Duitse taal in woord en geschrift is een pré ■ Ervaring in de passagiersvaart is een pré ■ Ervaring met roerpropellers is een pré ■ Het hebben van de benodigde veiligheidsdiploma’s of bereid zijn deze te behalen WIJ BIEDEN: ■ Een goede vrijetijd regeling (bijv. 2/2) ■ Goede werkomstandigheden met Nederlands sprekende collega’s ■ Goede salariëring WWW.VAKANTIESCHIP.NL De Stichting Varende Recreatie zoekt voor het Vakantieschip de Prins Willem Alexander een STUURMAN/VOLMATROOS MATROOS Het Vakantieschip de Prins Willem Alexander (PWA) vaart onder de vlag van de Stichting Varende Recreatie. De Stichting heeft als doel om vaarvakanties in Nederland of Duitsland mogelijk te maken voor ouderen, zieken en gehandicapten. Dit doet zij o.a. door zelf vakanties te organiseren en door het volledig aangepaste vakantieschip ter beschikking te stellen van zorginstellingen en reisorganisaties. WAT GA JE DOEN ■ Je taken bestaan uit alle voorkomende werkzaamheden aan boord ■ Daarnaast maak je gasten en vrijwilligers wegwijs aan boord en maak je regelmatig een praatje of beantwoord je vragen FUNCTIE EISEN ■ Collegialiteit en klantvriendelijk ■ Je beheerst de Nederlandse taal in woord en geschrift en Duits is een pré ■ Het hebben van de benodigde veiligheidsdiploma’s of bereid deze te behalen WIJ BIEDEN ■ Een goede vrijetijd regeling (bijv. 2/2) ■ Goede werkomstandigheden met Nederlands sprekende collega’s ■ Goede salariëring SOLLICITEREN EN EXTRA INFORMATIE: Ben jij na het lezen van deze vacature enthousiast geraakt en voldoe jij aan bovenstaande functie-eisen? Dan nodigen wij je uit om te solliciteren voor 5 maart. Heb je naar aanleiding van de vacature nog vragen, bel dan voor meer informatie met telefoonnummer: 0341-414925. Wij verzoeken je om je motivatiebrief met cv en pasfoto te mailen naar: info@vakantieschip.nl Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is niet gewenst. SOLLICITEREN EN EXTRA INFORMATIE: Ben jij na het lezen van deze vacature enthousiast geraakt en voldoe jij aan bovenstaande functie-eisen? Dan nodigen wij je uit om te solliciteren voor 5 maart. Heb je naar aanleiding van de vacature nog vragen, bel dan voor meer informatie met telefoonnummer: 0341-414925. Wij verzoeken je om je motivatiebrief met cv en pasfoto te mailen naar: info@vakantieschip.nl Acquisitie naar aanleiding van deze vacature is niet gewenst. Postbus 428 ■ 3840 AK Harderwijk ■ info@vakantieschip.nl ■ 06-21 54 75 77 ■ www.vakantieschip.nl Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl Postbus 428 ■ 3840 AK Harderwijk ■ info@vakantieschip.nl ■ 06-21 54 75 77 ■ www.vakantieschip.nl UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL WWW.SHIPVISION.NL Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw Volg zeevaart ons op Afbouw begeleiding | Bemiddeling Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding | Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 GEZOCHT: VOOR POTENTIËLE SCHEPEN KLANTEN DIVERSE ZIJN AFMETINGEN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 Splendor ms Aqua Linda Splendor Afmetingen : 110 x 9,50 x 2,99 Tonnage Afmetingen : : 2200 95 x 9.50 x 3 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 110 2006/1998 2.006 x 9,50 x 2,99 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 2200 Fabr. 1973MTU 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 Bouwjaar Hoofdmotor : : 2006/1998 Caterpillar 3512 B, 1467 Pk Hoofdmotor : Fabr. MTU 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 TE KOOP GEVRAAGD TE KOOP GEVRAAGD NIEUW IN PRIJS VERLAAGD MTS 110 x 11.40 min MTS 110 3500 x 11.40 m³ min spiralen 3500 en m³ ketel Livia ms Drift Livia Volg ons op Afmetingen : 54.98 x 7.25 x 2.65 Tonnage Afmetingen : : 699 85.99 x 8.99 x 2.83 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 54.98 1963 1.500 x 7.25 x 2.65 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 699 Fabr. 1963 Deutz, Bam 12 M816, 700 Pk, Bouwjaar Hoofdmotor : : 1963 Bj. Mitsubishi 1981 S12R, 1.280 Pk, Hoofdmotor : Fabr. Bj. 2013 Deutz, Bam 12 M816, 700 Pk, Bj. 1981 SUPERDEAL ms Fariona Nieuwbouw ms Mondialduwboot Afmetingen : 110 x 10.5 x 3.19 Afmetingen : 90 : x 19.53 x 10 x meter 3.27 Tonnage bouwjaar spiralen : 2.523 vanaf en ketel 2000 Nieuwbouw Bouwjaar Tonnage : 1.849 : 2020 duwboot Bouwjaar : 2007 Afmetingen Bouwwerf Bouwjaar : 1982 : Tinnemans, 19 x 10 meter Maasbracht Hoofdmotor bouwjaar : Mitsubishi, vanaf S12A-MPTK, 2000 1278 Pk, Bouwjaar Levering Hoofdmotor conditie : Caterpillar, : 2020 In overleg C32, 1200 pk, Bj. 2007 Bouwwerf Prijs Bj. : 2013 Tinnemans, € 2.685.000,-- Maasbracht Levering conditie : In overleg Prijs : € 2.685.000,-- Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Merwestraat Jan Ruijtenberg, 4a, 4251 mobiel: CR +31 Werkendam (0) 651 14 53 39 Telefoonnummer: Dolf Cornet, mobiel: +31 +31 (0) (0) 183646 5092 5412 3380 Jan e-mail: Ruijtenberg, info@shipvision.nl mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl

15 februari 2022 11 “Sneller dan gedacht” In 2017 kocht Sjoerd Knipping (1992) zijn eerste schip, van 86 meter. “Ik hoopte dat ik een jaar of vijf later kon doorgroeien naar een 110-meter”, zegt de Delftenaar bescheiden. Nu telt de vloot van Delfia Inland Shipping zes schepen. ECT BESTELT GROTERE KRANEN Hutchison Ports ECT Rotterdam heeft bij Sany Europe, onderdeel van het Chinese Sany Heavy Industries, drie nieuwe kadekranen besteld, met een optie op nog vier kranen. De aanschaf van de nieuwe kranen past in een groot investeringsprogramma op de ECT Delta-terminal. Dat bestaat onder ander uit hybride automatisch gestuurde voertuigen, hybride straddlecarriers en multi-trailertrekkers. Daarnaast is ECT bezig met een wervingsproject. Inmiddels zijn er meer dan 150 nieuwe medewerkers aangenomen. Met deze investeringen op de Maasvlakte maakt Hutchison Ports de ECT Delta-terminal gereed om in de toekomst zijn positie als een de belangrijkste containerterminals van Europa te verstevigen. Op afstand bediend Sany Heavy Industries is voor ECT een nieuwe leverancier. Sany bouwde al wel eerder kranen voor andere terminals uit de Hutchison Ports-groep. De kranen zullen worden gebouwd in Zhuhai in de Chinese provincie Guangdong. De kranen kunnen straks volledig op afstand worden bediend en hebben een outreach van meer dan 25 containerrijen. De nieuwe kranen zijn na levering de grootste kranen van ECT. De Factotum maakt sinds vorig jaar deel uit van de vloot. (foto Delfia Inland Shipping) Vorig jaar verdubbelde de vloot van Delfia Inland Shipping namelijk door de overname van de containerschepen Saluté, Factotum en Factofour van ShippingFactory. Inclusief de bijbehorende BV’s en vervoerscontracten. De schepen varen zodoende nog steeds voor neska Container Line. Managing director Sjoerd Knipping is blij dat oudaandeelhouder Remco Pikaart van Shipping Factory betrokken blijft, zodat zijn kennis en ervaring nog beschikbaar zijn. “Ook het personeel is gelukkig meegekomen.” Sjoerd komt oorspronkelijk van buiten de binnenvaart. “Via de Waterscouting kwam ik ermee in aanraking. In 4-vwo was ik de schoolbanken zat en besloot ik dat ik wilde varen. Op school dachten ze: wat gaat die nou doen? Maar mijn ouders stonden er gelukkig wel achter. Toen ben ik naar het STC gegaan en bij Heuvelman gaan varen als matroos. Daar heb ik het hartstikke naar m’n zin gehad en veel geleerd.” Droom Na zijn eerste schip volgde al snel nummer twee. “Dankzij de kansen die het lage water in 2018 bood, kon ik er een 110-meter naast kopen. In 2020 zijn we ook in de chemicaliëntankvaart actief geworden met het mts Experta en vorig jaar zijn de Factoryschepen erbij gekomen.” Hij geeft toe: “Het was wel een droom om te groeien, maar geen doel op zich. Meer om kansen te spreiden en van een zekere schaalgrootte te profiteren. Je moet kiezen: één schip hebben en alles zelf kunnen doen, of meerdere schepen en dat goed organiseren. Nee, zelf varen is er niet meer bij.” “Ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat het zo snel zou gaan. We werken gelukkig met goede opdrachtgevers en bevrachters, waarmee we langdurig samenwerken, ook in de toekomst.” Spreiding Via een zusterbedrijf bestaat de vloot ook nog uit een passagiersschip: de Thalassa. “Die hebben we sinds 2019. Een heel mooi schip, alleen maken we nu door corona een paar moeilijke jaren door.” Dat is meteen ook de bevestiging dat de bewuste risicospreiding een goede keuze is. “Zelfs binnen de containers hebben we met de komst van de Factory-schepen spreiding: die varen op de Rijn onder neska en onze andere twee containerschepen, de Alfa Verde en de Alfa Nero, varen binnenlands onder Pro-Log.” En dan is Sjoerd ook nog buiten de binnenvaart actief. Hij organiseerde vroeger feesten en daaruit is een partyverhuurbedrijf ontstaan. “Scheepvaart en feestjes blijkt een hartstikke goede combinatie en beide heel leuk om te doen.” Het draait niet allemaal om hem, maakt hij duidelijk. Er werken inmiddels zo’n zestig mensen bij de bedrijven. “We hebben een fijne, trouwe club… We doen het echt samen, met z’n allen. Iedereen is belangrijk.” STOUTE JONGENSDROOM (foto Damen Shipyards) “Stoute jongensdromen komen in Stellendam uit.” Dat zei Steve Depaepe, eigenaar van Rederij Devan, 29 januari bij de overdracht van de Z-26 Avanti. “Als 14-jarige jongen droomde ik al van een echte Maaskantkotter. Een nieuwe viskotter voor onze Vlaamse vloot geeft jonge vissers hoop voor een toekomst op zee en zorgt voor nieuwe stoute jongensdromen. Mijn schipper en bemanning staan te popelen om naar zee te gaan met dit schitterende schip, ingericht voor comfortabele en veilige visreizen.” De Z-26 Avanti is ontworpen voor grote trekkracht bij minder brandstofverbruik en betere zeegaande eigenschappen door verminderde weerstand in het water. Damen Maaskant bouwde het nieuwe, 38 meter lange vissersschip voor de Belgische familie Depaepe van Rederij Devan. De Z-26 is het tweede schip dat is gebouwd naar het ontwerp BT3808 van Damen Shipyards. Het casco is gebouwd in Gdansk in Polen en vervolgens op de werf in Stellendam afgebouwd. De kotter is ondanks alle gevolgen van de pandemie binnen de afgesproken termijn afgebouwd. Vakantieschip: vooruitkijken naar nieuw vaarseizoen “Ik kan niet wachten om in mei het schip weer te zien varen met gasten en vrijwilligers aan boord”, zegt John Vierhouten. “Gelukkig hebben we vorig jaar nog wel een aantal vakantieweken kunnen organiseren. Maar ik mis het om mensen aan boord te hebben en ervoor te zorgen dat mensen voor wie dat niet zo vanzelfsprekend is toch een heerlijke vakantie hebben.” Door de coronamaatregelen had Vierhouten de afgelopen tijd noodgedwongen meerdere petten op. Naast zijn functie als directeur van Stichting Varende Recreatie was hij ook kapitein van het schip Prins Willem- Alexander (PWA). “Heerlijk om op het water te zijn en gastheer zijn voor onze gasten en vrijwilligers aan boord. Dan zie je met eigen ogen waar je het allemaal voor doet. Maar het is tijd om mij weer vol op (foto Stichting Varende Recreatie) mijn functie als directeur te richten en ik kijk er dan ook naar uit om een nieuwe kapitein aan boord te begroeten.” Die zoekt hij nu. “Als kapitein van de PWA ben je verantwoordelijk voor het hele schip maar daarnaast ben je ook gastheer van het vakantieschip. Je zorgt er wekelijks voor dat gasten een heerlijke vakantie hebben. En je werkt samen met vrijwilligers die het, dankzij hun inzet, mogelijk maken dat gasten met een zorgvraag op vakantie kunnen.” Zelf gaat Vierhouten zich richten op het uitbreiden van het aanbod aan vaarvakanties. “Vorig jaar hebben wij voor het eerst individuele vakanties georganiseerd voor gasten met een zorgvraag en dat was een groot succes. Dit jaar bieden we meerdere van die weken aan.”

Binnenvaartkrant