Views
4 months ago

2022-03 Opleiding & Carrière

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Ervaring
  • Moeten
  • Meter
  • Goede
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

26 Vink diesel Marine

26 Vink diesel Marine Powered by DAF DOOR JOHAN DE WITTE Al meer dan 50 DAF/Paccar MX-motoren hebben in de binnenvaart hun weg gevonden als voortstuwings-, pomp- of generator motor. Deze ultramoderne commonrail dieselmotoren voorzien van variabele turbogeometrie, actief roetfilter en uitlaatgasrecirculatie (EGR) in combinatie met SCR-technologie, voldoen aan de in Europa strengste emissieeis Euro VI. Resultaat: tot 90 procent lagere roet- en 75 lagere stikstof-uitstoot ten opzichte van de Stage V-grenswaarden. Vergeleken met Stage V en CCR2 verbruiken ze tot 10 respectievelijk 20 procent minder brandstof, de toegepaste EGR-technologie zorgt ervoor dat het AdBlue-verbruik zelfs tot 70 procent lager uitvalt. Verbruiksdata, die continu gelogd wordt door het IODA remote monitoring systeem, bewijzen dat het energielabel niets te veel belooft. Made in Holland Aan het mbs Mariëtte hangt het DAF/Paccarlabel. Energiehuishouding en motoren zijn optimaal op elkaar afgestemd voor het beste resultaat. Bij DAF staat de Mariëtte onder eigen naam in het systeem zodat elke dealer in Europa de motoren met één druk op de knop in beeld heeft. Het standaard remote monitoringsysteem stelt Vink diesel niet alleen in staat om de prestaties te monitoren, bij een storing wordt ook de eerste diagnose op afstand gedaan. In combinatie met 24/7 onderdelenlevering door heel Europa wordt downtime tot een minimum beperkt. Naast de onderdelen hebben ook nieuwe motoren een zeer korte doorlooptijd; de 270 motoren die DAF per dag produceert, kennen een levertijd van acht tot tien weken vanaf bestelling. Euro VI maakt het verschil Waarom?, vragen we Sander Langenberg en Stenn Hertgers die de BV Vink laten draaien. “In automotive draait alles om kosten per kilometer, of in ons geval kosten per draaiuur. De grote productieaantallen maken dat de emissiedruk in geen andere tak van sport zo streng is als in het wegvervoer. Deze combi maakt dat Euro VI-motoren op alle vlakken beter presteren dan marine- of industriemotoren. Schoner en zuiniger: wat er niet in gaat, komt er ook niet uit. Bij een gasolieprijs van 600 euro per kuub en 2.500 draaiuren per jaar kan de meerinvestering ten opzichte van een CCR2-installatie in zo’n drie jaar terugverdiend worden.” “We monitoren een klant die de 10.000 draaiuren net voorbij is. Op voorhand is gerekend met het feit dat het roetfilter bij deze urenstand een zogenaamde ash-cleaning zou moeten ondergaan. We zien hier op dit moment echter nog geen enkele reden voor en hebben de lat op 12.500 gelegd. Ook het interval voor het wisselen van olie en filters hebben we opnieuw onder de loep genomen. Waar we tot nu toe 1.000 draaiuren als standaard aanhielden, laten de oliemonsters zien dat er standtijden van 2.000 draaiuren haalbaar zijn.” “De DAF-motor behoudt zijn EuroVIcertificaat en garantie bij gebruik van HVO’s en biobrandstoffen. Bij inzet van HVO100 mag ook nog eens 90 procent CO 2 verrekend worden, waardoor we nu al aan de voor 2050 gestelde klimaatdoelen kunnen voldoen.” DAF is één van de meest gerenommeerde merken op de weg. Vink heeft de handschoen opgepakt om de vooruitstrevende Euro VImotoren uit Eindhoven geschikt te maken 1 februari 2022 voor gebruik in de binnenvaart. Het traject nam vier jaar van onderzoeken, testen en procedures in beslag maar het resultaat mag er zijn: schoner, zuiniger, stiller. Stage V is de standaard, Euro VI maakt het verschil. Wist u dat: • Paccar de moedermaatschappij is van DAF, Peterbilt en Kenworth? • alle drie merken gebruik maken van de MX11 en -13 motoren die door DAF zijn ontwikkeld? • deze motoren die vanaf gietstuk opgebouwd worden in Eindhoven nu ook al draaien op waterstof? • DAF hiervoor de Innovation Award 2022 heeft ontvangen en dat de onderscheidend duurzame Euro VI-motoren in gemariniseerde uitvoering door Vink diesel beschikbaar worden gesteld voor gebruik in de binnenvaart? Wij wensen mbs MARIËTTE een behouden vaart! Foto: DronebyMark

27 Mbs Mariëtte in de vaart Vervolg van pagina 25 >> Met Stage V zal het zich in de branche zeker onderscheiden als een schoon schip met een laag brandstofverbruik. De hybride voortstuwing realiseert Kooiman Scheepselektro samen met Holland Ship Electric (HSE). De DAF MX13-390 hoofdmotor komt af-fabriek met een gecombineerde roetfilter/AdBlue-katalysator (DOC/DPF/SCR) en is geleverd door Vink diesel. Als havenset is er een JCB; eveneens Stage V. Tijdens normale vaart staat er één motor met reductiekast op de schroefas geschakeld. Voor extra vermogen levert een 355 kW DAF Paccar-generator energie aan een PM-elektromotor om de schroefas. Deze PM-elektromotor functioneert eveneens als as-generator via een zogeheten microgrid-control om energie voor algemeen verbruik te leveren. De DAF MX13-355 generatorset met opgebouwde DOC/DPF/SCR nabehandelings-unit leverde Vink diesel eveneens. Aan de roeren (type hoogrendement) hangt het Kooiman-label. Straalbuis en schroef komen van SIP Marine uit Drunen. “Het wordt ook nog eens helemaal ons schip”, zegt Chris. “Wensen heb je altijd. Zo is het gehele roefdek speelruimte voor de kinderen, omgeven door rvs hekwerk. Op het voorschip hebben we een garage voor twee auto’s kunnen maken. Comfort voor het gezinsleven! In techniek, uitvoering en bereidwilligheid hebben we aan de Kooiman Marine Group veel te danken. Er wordt niet op kwaliteit beknibbeld.” Je moet het gezien hebben We maken nog even een rondje over het beunschip (jacht). De aandacht voor de afwerking doet een maritiem hart goed. We geven er een 10 voor. De cascobouwer, Gebr. De Jonge in Kladovo, kreeg dan wel een fraaie tekening in handen, maar om het zo te maken en lassen is een eerbetoon aan de oorspronkelijke vakmensen van Duijvendijk. Hiervoor eveneens het hoogste cijfer. Zelden zo gezien! Natuurlijk royale dekruimte, gangboorden als trottoirs op een beunschip. Een maximale EBR-stuurhut, met schitterende lessenaar. Inclusief de moderne woningbetimmering, volgens de laatste trend, is dit kwalitatieve luxe uit de timmerloods van Kooiman. Evenals bij een tankschip heeft deze woning overdruk. Voorop is er nog een fraaie woning. En een complete machinekamer met daarin verscheidene pompen en een Veth Propulsion-stuurrooster. De enorme Van Wijk-autokraan ligt vanaf de steven over de roef gereed om de auto’s uit de garage – twee hoog, tussen roef en beun – aan wal te zetten. Terug naar achter lopen we tussen rvs relingwerk en daarna duiken we de machinekamer in. De beide DAF Paccars staan hier achter Aan mbs Mariëtte leverden o.a. 1 februari 2022 elkaar, met elektromotor voor de koppeling. Uitlaat en nabehandeling zoveel mogelijk in de zij, tegen de bunkers aan. We zien onder andere een warmtewisselaar voor vloerverwarming en een Veth-ballastjet. De elektrische installatie is hier ook wel een projectje; die komt natuurlijk uit eigen huis. Al met al is het een indrukwekkende machinekamer. Eenvoudig kan tegenwoordig niet meer. Vrijwel tot aan de oplevering is er met de Juntos gevaren. Het was een drukke tijd: de hele week varen en zaterdags de Mariëtte zelf – en natuurlijk samen met familie – conserveren om kosten te sparen. vlootschouw.nl/mariette Een indrukwekkende machinekamer. (foto Johan de Witte) Kooiman Marine Group -Complete afbouw Blokland Non-Ferro B.V. -Beunkoelers en oliekoelers Danfoss Drives B.V. -DC-bus systeem met: -Danfoss VACON® NXP Liquid Cooled drives, t.b.v. de generatorregeling 311kW -Danfoss VACON® NXP Liquid Cooled drives, t.b.v. de motor inverterregeling 285kW -Danfoss VACON® NXP Liquid Cooled drives, t.b.v. de PTO/PTI regeling 150kW -Danfoss VACON® NXP Liquid Cooled drives, t.b.v. de uGrid 75kVA Handelsonderneming Beerens B.V. -Dakradarmast type Dortsman -Hijskooien -Alu garageluik -Heklichtbeugel met 3 vleugels in Sting model -Davit WLL 300 kg incl. CE-keur -Scharnierbare boordlichtbakken Liquid Control Trading BV -Machinekamerpompen Oechies Elektrotechniek -Ontwerpen en leveren hybride voorstuwing inclusief Oswald PM-motor Speedheat Breda -Vloerverwarming Tresco Engineering bvba -Tresco Navigis Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. -Autokraan 12-18 mtr. Veth Propulsion B.V. -1 Veth Stuurrooster, tye VSG-1000 (283 kW/1800 rpm) Vink Diesel B.V. -1 stuks Hoofdmotor DAF Paccar EuroVI, type MX13-390 (390kW@1675rpm) -1 stuks Keerkoppeling Twindisc MGX516DC -1 stuks Generatorset DAF Paccar EuroVI, type MX13-355 t.b.v. E-boegschroef, boordnet en voortstuwing d.m.v. holle as motor (400kVa@54Hz) -1 stuks JCB StageV IWA 60kVa hulpset -Blokland beunkoelers en expansietanks tbv DAF en JCB motoren -Accu’s, accubakken, filter waterafscheiders en Discom uitlaatdempers t.b.v. DAF en JCB motoren -Vloeistoffen Binnenvaartmuseum Nijmegen breidt uit DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Afgelopen zaterdag, 29 januari, is het Binnenvaartmuseum Nijmegen heropend op de Jos Vranken in de Waalhaven, waar ook het Katholiek Sociaal Cultureel Centrum op is gehuisvest. Geplaagd door coronamaatregelen beleefde het museum vorig jaar een moeizame start. Maar het goede nieuws is dat op de oude raderboot al snel meer ruimte werd vrijgemaakt voor uitbreiding. De aalmoezenier van het KSCC kon die plannen alleen maar toejuichen, betrokken als Bernhard van Welzenes altijd is bij de binnenvaart. Een groot bovendek van de Jos Vranken is nu bij het museum getrokken om de expositieruimte te vergroten. Om zo meer aandacht te kunnen schenken aan de geschiedenis van de Europese vaarwegen. En met name het binnenvaartbedrijf. Een van de initiatiefnemers, Henk Nuij, is vastberaden het nagelnieuwe museum een onderscheidende positie te geven. Daar past het verhaal van de Nijmeegse kaaisjouwers bijvoorbeeld prima in. Het is mooi dat ze eindelijk een vast dak boven hun hoofd krijgen. De sterke mannen van Nijmegen, de losarbeiders van haven en kade. Zoals beschreven in het boek De Kaaisjouwers, een hard leven aan de Waal. Want de kaaisjouwers en schippers waren tenslotte elkaars werk. Persoonlijk verhaal Niet alleen het relaas van de sjouwers zal worden belicht in een persoonlijk verhaal. Tot grote vreugde is de schrijver van dit artikel en bovengenoemd boek door Henk Nuij uitgenodigd ook de kronieken van zijn varende familie te vertellen. Het verhaal van de familie Van Alphen/Kerkhoff. Hadden mijn vader In het vooronder is een complete stuurhut nagebouwd. (foto Frank Antonie van Alphen) Frank Sr. en moeder Jaqueline ooit kunnen denken dat zij in een museum zouden komen te hangen? In woord en beeld. Hun geschiedenis valt vandaag nog niet te bezichtigen. Dat werk moet nog worden verricht. Tussen al het goede werk dat al is gedaan. Henk Nuij en de andere museumvrijwilligers hebben er flink de schouders onder gezet om weer op tijd open te kunnen gaan. Zo is een heuse en complete stuurhut gebouwd in het vooronder. Waarin wordt verteld en valt te bezichtigen hoe apparatuur en machinerieën in de loop der decennia zijn veranderd naar het digitale. Moeder Jaqueline trok op het laatst vergelijkingen met de commandobrug van Starship Enterprise toen ze de modernste snufjes in het tegenwoordige stuurhuis waarnam. “Wat doen die ruimteschepen op de rivier!”, riep ze destijds uit. Tijden veranderen en het binnenvaartbedrijf moet mee veranderen om te kunnen overleven. Hoe alles op de binnenwateren in de vaart der volkeren werd meegevoerd, dat wil het museum laten zien. Henk Nuij denkt nog na hoe dat verhaal nog luider en duidelijker te vertellen is. Met een verhaallijn, een tijdlijn. Het tentoongestelde moet als het ware in hoofdstukken te lezen zijn. Een reis door de tijd. Zoals de bemanning van Starship Enterprise door tijd en ruimte reisde. Ook is het zeker de bedoeling ‘de mensen van de wal’ naar het museum te lokken. Nog altijd kijken zij naar de voorbijvarende schepen als naar een andere wereld. Dat is het natuurlijk ook. Gelukkig maar. Want de mens is een nieuwsgierig wezen. En wat is er dan mooier om die andere wereld in het Binnenvaartmuseum Nijmegen te laten zien.

Binnenvaartkrant