Views
4 months ago

2022-03 Opleiding & Carrière

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Ervaring
  • Moeten
  • Meter
  • Goede
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

18

18 Opleiding & Carrière 1 februari 2022 GEVRAAGD: VKV Service is nog op zoek naar MATROZEN, STUURMANNEN EN KAPITEINS met kennis en ervaring in de duwen sleepvaart. Zo hebben wij nog diverse plekken beschikbaar in onze vloot. Onze duw en sleepboten zijn voornamelijk werkzaam in één van de grootse havens ter wereld “The Port of Rotterdam”. Onze vloot bestaat uit negen sleep- en/of duwboten, diverse pontons, bakken en werkschepen. We zijn opzoek naar gemotiveerde en flexibele teamplayers. Heren die bereid zijn om net dat beetje extra te geven voor zijn collega’s. Een goede mentaliteit en uithoudingsvermogen zijn hierbij een PROFIELSCHETS Onze werkzaamheden zijn zeer divers. Zo houden wij ons bezig met het transporteren van alle soorten bokken, kranen en pontons. Begeleiden wij bij het in- en uitdokken van de diverse scheepswerven. Het assisteren van zeeschepen, maar ook op het gebied van opslag en bevrachtingen zijn wij 24/7 inzetbaar voor onze klanten. vereiste. Door weer en wind kunnen jouw collega’s op je vertrouwen en jij op hen. Wij hanteren een 7/7 vaarschema, reiskosten en menage vrij. Solliciteren ook mogelijk als zzp’er. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Ben jij uit het juiste hout gesneden en heb je interesse of vraag naar meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0614589315 en/of stuur ons een mail met jouw vragen of sollicitatie naar personeel@vkvservice.nl. Voor een Kempenaar in onze vloot bestaande uit Voor verschillende een Kempenaar schepen in zijn onze we vloot op zoek bestaande naar een uit verschillende schepen zijn we op zoek naar een •Schippersechtpaar •Schippersechtpaar voor 55 meter containerschip voor 55 meter containerschip •Kapitein •Kapitein Vaargebied Nederland en België Vaargebied Nederland en België of of Wij vragen: Wij • Vaarbewijs vragen: AB • Vaarbewijs ADN AB • ADN Marifoon • Marifoon Radarpatent • Radarpatent Beheersing Nederlands en Engels • Beheersing Nederlands en Engels Wij bieden: Wij • Vaardagen bieden: maandag t/m vrijdag, 14 uur per dag • Vaardagen Vast dienstverband maandag t/m vrijdag, 14 uur per dag • Vast Aantrekkelijke dienstverband (secundaire) arbeids- • Aantrekkelijke voorwaarden op (secundaire) basis van Zwitserse arbeids- condities • voorwaarden Goede reiskosten op basis regeling van Zwitserse condities • Goede Opleidingsmogelijkheden reiskosten regeling • Opleidingsmogelijkheden Dynamische werkomgeving, met een prettige • Dynamische werksfeer en werkomgeving, dito collega’s met een prettige werksfeer en dito collega’s Je reactie Je Stuur reactie een korte motivatie en een CV naar Stuur personal@amerschifffahrt.ch een korte motivatie en een CV naar t.a.v. personal@amerschifffahrt.ch Danny van Os t.a.v. Danny van Os Ervaring en knowhow in de binnenvaart Ervaring en knowhow in de binnenvaart Transport contracten • Bouw, Afbouw, Makelaardij en Reparatie Transport Financiering contracten ondersteuning • Bouw, Afbouw, • Businessplan Makelaardij ondersteuning en Reparatie Financiering ondersteuning • Businessplan ondersteuning

19 Opleiding & Carrière 1 februari 2022 Studenten beter voorbereid op de praktijk dankzij de nieuwe simulatoren van het STC In ergste geval alleen maar digitale schade DOOR NIELS HUMMEL Draaiende scheepsmotoren, wild kolkend schroefwater en passerende schepen bij een laaghangende zon. De vier nieuwe binnenvaartsimulatoren van het Scheepvaart en Transport College (STC) komen wel erg dicht bij de realiteit. De docenten binnenvaartkunde van STC staan dan ook te popelen om les te mogen geven met de nieuwe aanwinsten. “De systemen zijn echt net zo natuurlijk als de werkelijkheid”, stelt Hugo Schwagermann, docent binnenvaartkunde, met overtuiging. “Ga het maar testen als je me niet gelooft.” Zijn collega Richard van der Straaten, eveneens docent binnenvaartkunde, knikt instemmend. Zittend aan een stevig bureau met een paar grote computerschermen erop vertelt Schwagermann enthousiast over de nieuwe simulatoren waarmee ze binnenkort les mogen geven. Om te laten zien dat hij echt gelijk heeft, zwengelt hij het systeem aan waarmee hij de simulaties kan bedienen. Met een paar behendige klikken op het scherm past hij de weersomstandigheden aan en laat een groot zeeschip van koers veranderen. “Dit is het bedieningscentrum. Vanuit hier kunnen we alle vier de simulatoren in de gaten houden en de simulatie naar onze wens aanpassen.” Hefbaar stuurhuis Zodra je de deur van de simulator achter je sluit, heb je het gevoel dat je in een echte stuurhut staat. Natuurlijk, de muren zijn van steen, maar verder is aan alles gedacht. Zes schermen, die je samen de mogelijkheid bieden om 360 graden om je heen te kijken dienen als ramen. De lessenaar geeft je ook de indruk dat je je in een stuurhuis bevindt. Alle systemen die je normaal gesproken op een bestaand binnenvaartschip kunt vinden, zijn ook in deze stuurhut gebouwd. Aan echt alles is gedacht. Zo heb Docenten binnenvaartkunde Hugo Schwagermann, Richard van der Straaten en Jan Hummel (vlnr) tonen trots een van de nieuwe simulatoren. (foto Niels Hummel) je de standaarduitrusting met een piloot, dieptemeter, regulateurs voor de motoren en boegschroeven en marifoons. Er is zelfs een modern bedieningspaneel waarmee je het hefbare stuurhuis kunt bedienen, geluidssignalen kunt geven, de verlichting kunt bedienen en de mast kunt laten zakken. “De radar en het navigatiesysteem zijn exact dezelfde systemen waarmee ook schepen zijn uitgerust. We hebben ze bij dezelfde aanbieders gehaald”, vertelt Schwagermann. Zuiging Dat de systemen echt heel dicht bij de realiteit komen, blijkt wel tijdens het varen met de simulatoren. “Kijk maar eens wat er gebeurt als je gas geeft”, zegt docent van der Straaten. Hij drukt de regulateur naar beneden. Het geluid van de motoren zwelt aan, de snelheid van het schip loopt op en de golven aan de kop worden groter. Een grote binnenvaarttanker vaart aan de rechterkant vlak langs het schip. “Je moet net als in het echt opletten dat je nu niet richting die tanker wordt gezogen.” Opeens daalt er mist in, gevolgd door een verblindende, laag hangende zon waarna het weer plots omslaat in een sneeuwstorm. Binnen de kortste tijd zijn de ramen compleet ondergesneeuwd. De ruitenwissers beginnen druk te wissen. Projectmanager simulatoren Joep Bonten weet duidelijk van geen ophouden. De sneeuwstorm is nog niet weggetrokken of er breekt brand uit op de tanker die net voorbijkwam. Realistisch Doordat de docenten de simulaties zelf in de hand hebben, kunnen ze leerlingen leren omgaan met dit soort spannende situaties. “We kunnen alles simuleren: roeruitval, motoruitval, brandjes, verzin het zelf maar”, zegt Schwagermann. “In de praktijk maak je zoiets hooguit vijf keer in twintig jaar mee.” De scenario’s die de docenten kunnen bedenken zijn onbeperkt, beweert Schwagermann. Locatie, diepgang, soort schip, rust op de rivier of juist extreme drukte… alles kan. Hij benadrukt dat het daarom wel cruciaal is dat de docenten veel ervaring uit de binnenvaart meebrengen. “Je moet natuurlijk wel weten wat realistische situaties zijn. Als je dan geen echte binnenvaartervaring hebt, kan dat heel erg lastig zijn.” Juiste keuzes maken “Kort samengevat zijn simulatoren beter in staat dan normale lessen in het overbrengen van inzichten en ervaringen”, zegt Jeroen Pruyn, universitair hoofddocent rederijkunde en scheepsbouw aan de TU Delft en lector Maritieme Innovatie aan de Hogeschool Rotterdam. Hij heeft onderzoek gedaan naar het nut van simulatoren in het onderwijs. Hij stelt dat simulatoren effectiever zijn dan praktijkervaring, omdat je specifieke situaties achter elkaar kunt doorlopen en niet van het toeval afhankelijk bent om iets te kunnen ervaren. “Een bijkomend voordeel is dat je ook gevaarlijke situaties kunt oefenen, aangezien je alleen digitale schade vaart”, aldus Jeroen, “Dit kan ervoor zorgen dat de student onder stress wel de juiste keuzes maakt door deze ervaringen.” Toch ziet hij ook een nadeel in het oefenen op simulatoren. Omdat het een spel blijft, en er niks kapotgaat, kan de student daardoor de neiging krijgen ook op die manier te gaan spelen. “Maar dat kan natuurlijk voorkomen worden door een hoog realisme en goed toezicht.” Eerste les Studenten die klaargestoomd worden met de simulator, zullen uiteindelijk collega’s van de nu varende schippers worden. Die kijken vanuit het werkveld positief tegen de simulatoren aan. “Als je altijd op een duwstel naar Duisberg hebt gezeten, kun je niet alle situaties aan boord leren. De praktijk zal allicht wat anders zijn dan een simulator, maar het is een heel mooie basis”, vindt Robert van Wijngaarden, schipper van de Salire. “Ik zou het stiekem ook wel leuk vinden om de simulatoren te proberen.” De docenten kunnen in ieder geval niet wachten tot de monteurs klaar zijn met het testen van de simulatoren. “Toen mijn les wat eerder was afgelopen ben ik toch even met de studenten gaan kijken”, vertelt een van hen. Ze zullen nog heel even geduld moeten hebben, 11 februari is de eerste les gepland. JOBS: BINNENVAART! Schipper met Rijnpatent en ervaring duwvaart Machinisten voor Binnenvaart (Vol)matroos met koppel- en duwervaring Lichtmatroos met doorgroeimogelijkheden Matroos, Volmatroos en Stuurman Binnenvaart Matroos Binnenvaart Rotterdamse haven Brug- en sluiswachter omgeving Amsterdam - Zaandam Interesse? Bel Siebelina Ooms op +31 10 436 62 93 of solliciteer via tos.nl tos.nl/jobs Rivertours uit Vlaanderen/België zoekt voor snelle indiensttreding: ervaren SCHIPPERSECHTPAAR voor passagiersvaart SCHIPPERSECHTPAAR voor afloswerk gedurende 1 à 2 maand in de zomer SCHIPPER of STUURMAN voor het seizoen U houdt van het schippersleven en van contacten met publiek. De Vlaamse/Belgische waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af, u bent een uitstekende en veilige schipper en beschikt over een aantal technische vaardigheden. U en uw partner beschikken beiden over de nodige vaarbewijzen. Woongelegenheid op het schip is aanwezig, maar we hebben voor u ook een gratis ligplaats indien u uw eigen schip of woonboot afmeert nabij onze aanlegplaats. Wij bieden: Aangename werksfeer samen met een aangename ploeg gidsen. Goede verdienste. Kandidaturen: Guido Moens . GSM: 0032 (0)475 25 24 65 . E-mail: moens@scaldisnet.be

Binnenvaartkrant