Views
4 months ago

2022-03 Opleiding & Carrière

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Ervaring
  • Moeten
  • Meter
  • Goede
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • Februari
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

10 1 februari

10 1 februari 2022 CONTACT: Marco van Boven - Telefoon: +31(0) 612 142 130 - E-mail: mvb.nl@cjc.dk Minder motorschades door schone en droge brandstof YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Olie- en brandstoffiltratie Ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen volgen elkaar snel, vele worden gedreven om de belasting op het milieu te verlagen. Maar er zijn ook veel vragen zijn over de nieuwe brandstoffen, zoals toenemend bioaandeel (FAME) of gevoeligheid voor de veroudering. CC Jensen adviseert met een eenvoudige oplossing om te komen wat belangrijk is: Het realiseren en behouden van schone en droge brandstof die moderne motoren vereist. Brandstof behoeft continue aandacht, dit begint direct na het bunkeren om veroudering te voorkomen. Bacteriën hebben (condens-)water nodig om te overleven in brandstof en produceren een slijmvormige gel met mogelijke vervolgschades aan pompen of injectoren maar veroorzaken ook verstopte filters van de motor of corrosie in tanks. Waterdruppels in brandstof veroorzaken ook schades aan pompen en injectoren. Diesel met bio-toevoeging trekt meer water aan en is meer gevoelig voor veroudering. Echter gebruik van diesel met bio-aandeel hoeft geen probleem te zijn. Biociden als toevoeging kunnen de bacteriën doden, echter deze neemt niet de belangrijke oorzaak weg namelijk de watervervuiling. Gebruik van biociden is te voorkomen door continue het water uit de brandstof te verwijderen. Onze Filterseparator creëert een actieve circulatie in tanks zodat continue vuil en water uit brandstof wordt verwijderd. Schone en droge brandstof is hierdoor beschikbaar voor de motor. Het afgescheiden water wordt automatisch of handmatig afgetapt en geeft direct inzicht hoeveel water per tijdseenheid uit de brandstof is verwijderd. Wij staan voor u klaar om u te adviseren. Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. www.yuchaimarine.com Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl Een MEGA ervaring in een mini-wereld! Laat je inspireren bij Miniworld Rotterdam Rotterdamse Architectuur in miniatuur Let op: via onze webshop kunt u een kortingsticket kopen en een reservering maken: https://miniworldshop.nl/. Zonder reservering geen toegang. Neem uw tickets en deze advertentie mee. Beiden zijn nodig voor toegang met korting. 30% Lezersaanbieding (op vertoon advertentie) www.miniworldrotterdam.com Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com Weena 745 Rotterdam /5 min. lopen van R’dam CS ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service

11 1 februari 2022 Jooren Scheepsschroeven: 63 jaar vakmanschap! DOOR LIA ZOMER Op 2-2-2022 bestaat Jooren Scheepsschroeven 63 jaar. Een goede gelegenheid om de nieuwe eigenaren van het bedrijf, Chris en Yvette Smit, te interviewen. Wie zijn zij? Waarom hebben zij gekozen voor dit bedrijf? Wat zijn hun plannen op korte termijn? Jooren Scheepsschroeven is al jaren gevestigd aan de Papendrechtsestraat in Dordrecht. Het bedrijf richt zich sinds 1959 op de reparatie, inspectie en revisie van scheepsschroeven en het leveren van nieuwe. Schroeven van klein tot een maximale diameter van 3 meter liggen in de werkplaats. De vakmensen bij Jooren zijn gespecialiseerd in het herstellen van alle soorten materialen zoals mangaan-brons, CuNiAl, gietijzer, gietstaal, aluminium en rvs. Ooit begon de eerste generatie Jooren op een klein lasbootje, waar zij reparaties uitvoerden. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot wat het nu is: een stabiele onderneming met een goede naam in de maritieme sector en met een uitgebreide klantenkring. Of het nu gaat om binnenvaart-, zeegaande- en vissersschepen of om het repareren en leveren van nieuwe schroeven voor de pleziervaart, veel klanten weten hun weg te vinden naar het bedrijf. Nieuwe eigenaren Chris en Yvette Smit hadden al een tijd de wens om samen een andere onderneming te starten. Vorig jaar zetten zij de stap. Omdat de interesse van Chris bij de scheepvaart ligt, zochten zij in die hoek naar mogelijkheden. Via een bedrijfsmakelaar kwamen ze in contact met Jooren Scheepsschroeven. De vierde generatie Jooren die op dat moment aan het roer stond, wilde een stapje terugdoen. Gesprekken volgden. Bij de eerste ontmoeting was er direct een klik tussen beide partijen. Dit vonden zij samen niet onbelangrijk. Het gaat wel om de overname van een bedrijf met elf mensen in dienst. Bovendien wilden zij de overname geleidelijk laten verlopen: de oude eigenaren steeds meer een stapje terug en zijzelf steeds prominenter aan het roer. Bij zo’n proces zijn wederzijds begrip en vertrouwen van belang. De beslissing was snel genomen: Chris en Yvette namen Jooren Scheepsschroeven over. Het ondernemerschap is hen beiden niet vreemd. De binnenvaartwereld is Chris met de paplepel ingegoten. Van jongs af aan heeft hij meegewerkt aan boord van het binnenschip van zijn ouders. Chris heeft op diverse binnenschepen gevaren en later een eigen schip gehad. Zodoende kent hij de binnenvaartwereld door en door en heeft hij een uitgebreid netwerk. Yvette komt uit een ondernemersgezin. Zelf heeft zij jarenlang een ijssalon gehad. Het ondernemen zit haar dus ook in het bloed. “En nu zijn we sinds vorig jaar januari de trotse eigenaren van dit bedrijf”, zegt Yvette enthousiast. Team Jooren houdt de vaart erin. “Kees Jooren blijft bij het bedrijf werken en Dymphina en John draaien voorlopig mee op de achtergrond. Op die manier verloopt de overname geleidelijk en kunnen klanten erop vertrouwen dat de service en het vakmanschap blijven zoals ze gewend zijn.” Chris: “We zijn trots op het Joorenteam. Het zijn stuk voor stuk vakmensen, van wie sommigen al veertig jaar bij dit bedrijf werken. Dat zegt iets over de goede sfeer en het karakter van het bedrijf. Jooren is en blijft een stabiel bedrijf.’ Chris en Yvette bruisen van de energie om het bedrijf verder uit te bouwen. Allebei op hun eigen terrein. Chris is verantwoordelijk voor de technische kant en voert de gesprekken met klanten. Yvette regelt de personele en facilitaire zaken en zorgt voor de marketing. Dat het bedrijf in het bezit is van een Green Award-erkenning is een groot pluspunt. Jooren heeft die toegekend gekregen wegens de ontwikkeling van de zogeheten Groene Schroefrand. Deze Groene Schroefrand zorgt voor brandstofbesparing en geluidsvermindering. Inmiddels zijn ruim 900 schepen aangesloten bij de Green Award. Chris en Yvette zorgen dat deze groep weet dat Jooren brandstofbesparende schroeven maakt. Daarnaast gaan zij zich de komende tijd nog meer richten op de binnenvaart, mede dankzij het uitgebreide netwerk van Chris in deze sector. Chris: “Natuurlijk zijn wij er voor alle klanten. Wij blijven schroeven repareren en reviseren voor scheepseigenaren, scheepswerven en voor particulieren met plezierjachten. En nieuwe schroeven leveren.” Vieren “We zijn nu één jaar eigenaar van het bedrijf. Een mooie gelegenheid om ons breed voor te stellen in de maritieme wereld, maar dat moeten we uitstellen om de bekende ‘coronaregels’. Toch laten we het niet ongemerkt voorbij gaan en we vieren het bescheiden met ons eigen team. En als het weer kan, nodigen wij graag al onze relaties uit op ons bedrijf. Tot binnenkort, want Jooren houdt de vaart er in!” www.joorenscheepsschroeven.nl Zuid-Holland betaalt mee aan elektrische veren Riveer Zuid-Holland verstrekt Riveer een subsidie van 543.500 euro voor de aanpassingen van de steigers in Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam en voor het laadsysteem op de elektrische veren die op dit moment in aanbouw zijn. Het elektrisch varen van de nieuwe ponten draagt bij aan een duur zame bereikbaarheid van de samenwerkende oevergemeenten Altena, Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem. ADVERTENTIE Zuid-Holland steunt die ontwikkeling door de kosten van de aanpassing van de steigers in Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem te vergoeden. Er geldt een maximum van 200.000 voor de steiger in Hardinxveld en 146.500 voor die in Gorichem. Daarnaast is voor het innovatieve automatische laad systeem voor de elektrische veren een bijdrage van 197.000 toegezegd. Bij Riveer leeft de hoop dat de provincie Noord-Brabant het voorbeeld van Zuid-Holland volgt. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Nu is MSC de grootste Na ruim 25 jaar is Maersk als grootste containerrederij onttroond door MSC. Op 5 januari steeg de capaciteit van MSC tot 4.284.728 TEU (645 schepen), tegen die van Maersk (738 schepen) met 4.282.840 TEU. Maersk zal die eerste plaats niet heroveren, want het orderboek van MSC (60 schepen met 999.808 TEU) is beduidend groter dan dat van Maersk (25 schepen met 255.100 TEU). CMA CGM (3,2 miljoen TEU) staat op de derde plaats en streefde al eerder COSCO (2,9 miljoen TEU) voorbij. De overige rederijen met meer dan een miljoen TEU zijn Hapag-Lloyd, ONE en Evergreen. Laatstgenoemde zal door het nieuwbouwprogramma zeker nog stuivertje gaan wisselen met ONE. Van de Big 7 zijn vier containerrederijen Europees. Bron: Alphaliner TEKST CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE ARJAN ELMENDORP Inkomend de MSC Rosa M (14.036 TEU) en uitgaand de MSC Topaz (13.029 TEU). Beide schepen zijn 366 meter lang. De MSC Topaz is 3 meter smaller, wat 1.007 TEU scheelt. Inkomend de Madrid Maersk (19.630 TEU) en 399 bij 58,60 meter. Uitgaand de van Costamare gecharterde Maersk Kingston (6246 TEU), 304 meter lang en 40 meter breed. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant