6 FAMILIEBERICHTEN Geboorte • Verloving • Huwelijk • Overlijden • Dankbetuiging • In memoriam Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE 18 januari 2022 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Verdrietig, maar vooral heel dankbaar voor alle jaren dat we met hem hebben mogen samenwerken, nemen wij afscheid van onze collega Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija. Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Ton Hekman In de afgelopen 22 jaar heeft Ton op basis van zijn jarenlange ervaring een ongekende bijdrage geleverd aan ADS van STIGT. TE KOOP GEVRAAGD Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031 - 6551 868 23 Gezocht Stuurman zonder patent/Matroos of e.v.t. Stel op drooglading schip, 3 weken op 3 weken af, zondag word niet gewerkt, Loon nader overeen te komen. Tel. 0031654-957645 ACTICIDE CMG voorkomt VERSTOPTE DIESELFILTER info/ bestel http://www.GBIJT.nl Scheepvaartbedrijf Semmy BV In Ton verliezen wij een zeer toegewijde collega en wij zullen hem enorm missen. Onze gedachten en medeleven gaan uit naar zijn vrouw, kinderen, naaste familieleden en vrienden. Wij wensen hun veel sterkte. Namens de collega’s Altijd actuele vacatures binnenvaartkrant.nl/vacatures GEZOCHT: KOPPEL OF KAPITEIN voor vrachtschip circa 900 ton. Vaargebied BE, NL, Beneden Rijn. Alle systemen bespreekbaar. +32 499 731 631. KAPITEIN / STUURMAN Wij zoeken voor het kvb Kruier en Sjouwer een kapitein of stuurman met patent die ons team wil komen versterken. Vaarsysteem 14/14, reis en kost vrij. Goede secundaire voorwaarden. F.J. Semplonius +31653535673 cv sturen naar folkertjan@semmybv.com vlootschouw.nl binnenvaartvlog.nl Gevraagd KAPITEIN m/v • In bezit van Rijnpatent tot Godorf (DE), radarpatent, ADN, chemie en ervaring tankvaart • Diploma elektricien en dieselmonteur • Nederlands, Engels en Duits zowel schriftelijk als mondeling • Zowel zzp’er als in loondienst mogelijk • 7 dagen op 7 dagen vrij • Loon in overleg Tel: 0682705233 Wir suchen für unsere Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • mindestens Patent bis Mannheim • Tankschifffahrtserfahrung von Vorteil • Radarpatent • ADN-Schein Unser Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Birsfelden sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel und dem Nordwestdeutschen Kanalgebiet. Wir bieten interessante Schweizer Sozialleistungen, bspw. 100% Pensionskassenvergütung durch den Arbeitgeber, Krankenkassenversicherung sowie eine Krankentaggeldversicherung (BU + NBU) und fachspezifische Weiterbildungskurse (u.a. Übernahme von Kurskosten) an. Das Arbeits- und Freizeitverhältnis ist 1:1 in einem festen Schichtsystem von 3 Wochen an Bord + 3 Wochen Freizeit. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Melden Sie sich unter +41 41 511 23 25 oder senden Sie uns eine E-Mail mit Ihren Unterlagen an info@neco.ch QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360° Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net Werft aan! Voets Shipment bv DUW- SLEEP- EN TRANSPORTWERK HANDEL IN ZAND EN GRIND Gevraagd op duwboot Zit scheepvaart in jouw bloed en heb je affiniteit met de binnenvaart? Dan is Schipper dit de vacature die en je zoekt. Matroos/Stuurman Wij nemen transporten over en bevrachten binnenvaartschepen met ladingen voor diverse bestemmingen in Nederland en België. tel: 0475-461100 vragen naar Wij zijn dhr. op zoek R. naar Voets een assistent bevrachter m/v die denkt in mogelijkheden. WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning www.WindeX.net WWW.HEATMASTER.NL 1ste en 2de kapitein gezocht In bezit van Groot Vaarbewijs. Aan Zwitserse condities. Neem contact op om kennis te maken. Titanshipping@smbarge.ch +31615452086 Iemand die kansen ziet en deze pro-actief oppakt. Je bent de schakel tussen schippers en klanten. • MBO+ werk- en denkniveau. • Beheersing van de Nederlandse en eventueel Franse taal. Ben je enthousiast over deze functie? Stuur je CV en motivatie naar voetsbv@voetsschipment.nl. Of Bel 0475461100 en vraag naar dhr. Voets.
7 Antwerpse overslag overtreft record van 2019 Ondanks corona en verstoringen in de globale toeleveringsketens heeft Antwerpen in 2021 het overslagrecord van 2019 overtroffen. Het ging om 240 miljoen ton, 3,8 procent meer dan in 2020 en een lichte groei ten opzichte van 2019. De wereldwijde containerlijnvaart is nog steeds sterk ontregeld, wat zorgt voor onregelmatige aanlopen van zeeschepen en havens die overgeslagen worden in de rotatie. Daar heeft ook Antwerpen last van. Onder meer door de congestie die erdoor wordt veroorzaakt. De gemiddelde callsizes (het aantal containers dat schepen per keer lossen) zijn steeds hoger. De pieken betekenen “een uitdaging van formaat voor de hele logistieke keten in en rond de haven”, formuleert Port of Antwerp het eufemistisch. “Daarnaast speelde het tekort aan havenarbeid, voornamelijk door Covid en de federale maatregelen ter bestrijding van het virus, ook een rol.” De containeroverslag hield desondanks bijna stand in 2021. Met een daling van 0,1 procent verwerkten de Antwerpse terminals samen ruim 12 miljoen TEU. Het aantal reefercontainers groeide met 2,6 Belgisch Limburg en Antwerpen halen banden aan De Belgische regio’s Limburg en Antwerpen willen elkaars economische troeven versterken. Dat hebben de provinciale ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg en het Havenbedrijf Antwerpen kort voor de jaarwisseling vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst. De overeenkomst draagt de naam Schelde-Maascorridor Antwerpen- Limburg. De drie centrale pijlers zijn informatie delen, een duurzame verbinding tussen Antwerpen en Limburg ontwikkelen en de logistieke keten digitaliseren. “Door de schaalvergroting in de containervaart is er vanuit de Antwerpse haven behoefte om grote volumes gebundeld te kunnen aan- en afvoeren”, aldus de Antwerpse havenschepen Annick De Ridder. “Daarom halen we de banden met het achterland aan en zetten we in op de optimalisatie van de verbindingen.” Modal shift De partners gaan werken aan de modal shift van de weg naar binnenvaart en spoor. “Zowel de spoorterminals in Limburg als de terminals langs het Albertkanaal moeten zonder obstakels kunnen procent ten opzichte van vorig jaar. Dit komt enerzijds door een sterkere vraag en anderzijds dankzij de sterke maritieme positie van Antwerpen op de vaargebieden Latijns-Amerika, Afrika en de Verenigde Staten. Staal Conventioneel stukgoed groeide met maar liefst 73,6 procent. Dit segment kende in 2021 de hoogste overslag van de afgelopen tien jaar. De voornaamste oorzaak hiervoor is de sterke overslag van staal (+81 procent), en dat was al de belangrijkste goederengroep binnen deze categorie. De roro-overslag groeide ook. In vergelijking met 2020 met 13,9 procent in tonnen. Ook het aantal voertuigen, zowel nieuwe als tweedehands autos, vertoonde een toename ten opzichte van 2020. Ondanks de plus van 8 procent zit deze logistiek nog wel 15 procent onder het niveau van 2019. Bij droge bulk noteerde Antwerpen een groei van 15,1 procent. Vooral meststoffen deden het, als gevolg van prijsontwikkelingen, erg goed met de hoogste overslag in tien jaar. Vloeibare bulk bleef, met een toename van 3,1 procent, in lijn met de voorbije jaren. De (foto Port of Antwerp) werken”, aldus POM Limburg gedeputeerde Tom Vandeput. Tussen Limburg en Antwerpen wordt ook een digitale snelweg aangelegd. De Ridder: “De corona crisis sterke toename in de overslag van benzine compenseerde de sterke daling in overslag van diesel en stookolie. De overslag van chemicaliën kende in 2021 het beste jaar ooit en eindigde op een plus van 12,9 procent. Pionieren “Port of Antwerp wil in 2022 opnieuw haar pioniersrol bevestigen op het gebied van de transitie naar klimaatneutraliteit”, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp. “Dankzij baanbrekende lighthouse-projecten zoals de waterstofimportcoalitie en Antwerp@C/Kairos@C, voor de afvang en opslag van CO², kunnen we die rol waarmaken en de transitie versnellen. Daarnaast blijft duurzame groei van onze haven een absolute prioriteit. We hopen dan ook dat we snel de vergunning voor de vernieuwing van de Europaterminal rondkrijgen zodat we kunnen starten met de werken.” Havenschepen Annick De Ridder voegt daaraan toe: “De haven van de toekomst moet er één zijn die de klimaatambities en milieudoelstellingen volledig begrijpt en onderschrijft. Daartoe zijn in 2021 bijzonder veel en vooral ook bijzonder grote stappen gezet; stappen die steeds ingebed zijn in vruchtbare samenwerkingen, ook buiten de grenzen. 2021 is voor de Antwerpse haven zeker ook het jaar geweest van ‘slimme veiligheid’. Innovatie en digitalisering zijn cruciaal om de duurzame groei van onze haven op de lange termijn te garanderen.” Ze vervolgt: “De aanhoudende heeft wereldwijd het belang en de noodzaak van verdere digitalisering in de logistieke keten duidelijk gemaakt. Door het delen van data kunnen infrastructuurbeheerders, verladers en logistieke Covid-crisis, de vele opstaande vacatures, het Suez-incident en de daarmee gepaard gaande wereldwijde verstoringen maakten van 2021 opnieuw een uitdagend jaar voor onze haven. Dankzij de inzet en veerkracht van het volledige havenplatform hebben we deze stormen niet alleen doorstaan, we hebben zelfs weer kunnen aanknopen bij het recordjaar 2019.” Fusie met Zeebrugge 2022 staat voor Port of Antwerp ook in het teken van de fusie met de haven van Zeebrugge. De Belgische Mededingingsautoriteit keurde die afgelopen week goed. De officiële lanceringsdatum van Port of Antwerp-Bruges is gepland voor eind april. Annick De Ridder: “Voor de fusie met de haven van Zeebrugge is met de goedkeuring door de BMA de laatste rechte lijn in gezet. Samen kunnen we nog meer inzetten op de transitie naar een koolstofarme economie en op de verdere digitalisering van de logistieke keten.” Jacques Vandermeiren: “Er blijven echter belangrijke aandachtspunten. Op korte termijn de beschikbaarheid van arbeidskrachten in deze uitdagende sanitaire situatie. Op de langere termijn zijn het stikstofdossier, de realisatie van de broodnodige extra containercapaciteit en de energietransitie uitdagingen van formaat. Daarom is het historisch akkoord van de fusie met de haven van Zeebrugge visionair. Samen staan we sterker om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.” Vlnr: Jacques Vandermeiren (Port of Antwerp), de Vlaamse minister Lydia Peeters en Tom Vandeput (POM Limburg). (foto POM Limburg) dienstverleners hun logistieke keten zichtbaarder, flexibeler, betrouwbaarder en efficiënter maken. Waardoor we als wereldhaven in de toekomst nog beter in kunnen spelen op uitdagingen.” Colofon 18 januari 2022 Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl