Views
1 year ago

2022-02 Special edition #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schepen
  • Meter
  • Procent
  • Januari
  • Bedrijf
  • Jaar
  • Haven
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

4 18 januari

4 18 januari 2022 RP Tankschiffahrt AG Wir möchten Sie in unserem Team willkommen heißen! Wer sind wir? Wir sind ein Binnenschifffahrtsunternehmen mit 17 Tankschiffen der Größe zwischen 2500 und 4200 Tonnen. Die Schiffe sind für den Transport von Mineralölen ausgerüstet. Wer möchte mit uns fahren am Rhein? Steuermann, der mehr will und eine Firma sucht wo man die Chance bekommt sich weiter zu entwickeln? Schiffsführer, für den das fahren am Rhein Freiheit und Abwechslung bedeutet, wobei Verantwortung nehmen dazu hört? Sind Sie im Besitz eines großen Schifferpatentes, Radar- und Funkpatent und haben sie ein ADN-N oder ADN C? Haben Sie Erfahrung in der Tankschifffahrt? Dann sind Sie derjenige den wir suchen! Wir setzen wohl voraus das sie Deutsch oder Englisch sprechen. Was bieten wir an? Wir bieten Ihnen einen Job an als Aufgestellte Mitarbeiter. Wir bieten ein Komplettpaket mit Schweizer Bedingungen an. Ihre Menage und Reisegeld werden entgeltet. Wir sorgen dafür, daß Sie sich weiter bilden und entwickeln können. Haben wir Sie neugierig gemacht? Mailen Sie Ihre Fragen und Details an: jobs@rptag.ch GEVRAAGD: VKV Service is nog op zoek naar MATROZEN, STUURMANNEN EN KAPITEINS met kennis en ervaring in de duwen sleepvaart. Zo hebben wij nog diverse plekken beschikbaar in onze vloot. Onze duw en sleepboten zijn voornamelijk werkzaam in één van de grootse havens ter wereld “The Port of Rotterdam”. Onze vloot bestaat uit negen sleep- en/of duwboten, diverse pontons, bakken en werkschepen. We zijn opzoek naar gemotiveerde en flexibele teamplayers. Heren die bereid zijn om net dat beetje extra te geven voor zijn collega’s. Een goede mentaliteit en uithoudingsvermogen zijn hierbij een PROFIELSCHETS Onze werkzaamheden zijn zeer divers. Zo houden wij ons bezig met het transporteren van alle soorten bokken, kranen en pontons. Begeleiden wij bij het in- en uitdokken van de diverse scheepswerven. Het assisteren van zeeschepen, maar ook op het gebied van opslag en bevrachtingen zijn wij 24/7 inzetbaar voor onze klanten. vereiste. Door weer en wind kunnen jouw collega’s op je vertrouwen en jij op hen. Wij hanteren een 7/7 vaarschema, reiskosten en menage vrij. Solliciteren ook mogelijk als zzp’er. Ben jij uit het juiste hout gesneden en heb je interesse of vraag naar meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0614589315 en/of stuur ons een mail met jouw vragen of sollicitatie naar personeel@vkvservice.nl. Voll auf Kurs! Starten Sie jetzt Ihre Karriere bei River Advice als ... Captain (w/m/d) Hier bewerben! Das bieten wir Ihnen: NEUE attraktive Lohnpakete mit schweizer Arbeitsvertrag und Sozialleistungen flexible Einsatzplanung und faire Arbeitsbedingungen moderne und nutzerfreundliche Arbeitsmittel ein dynamisches Team in einer angenehmen und familiären Arbeitsatmosphäre Das bringen Sie mit: abgeschlossene Ausbildung mit gültigen Patenten mindestens 3 Jahre Berufserfahrung in einer vergleichbaren Position sehr gute Sprachkenntnisse in Deutsch und/oder Englisch freundliche und dienstleistungsorientierte Persönlichkeit River Advice AG | Nauenstrasse 63 A | 4002 Basel | Schweiz +41 61 205 15 30 | www.riveradvice.jobs | career@riveradvice.com Job ad_Binnenvaart_202110_FINAL.indd 1 16.11.2021 08:51:50

5 18 januari 2022 Drijvend ziekenhuis is uitkomst voor pandemieën en natuurrampen Drijvende ziekenhuizen kunnen de bestaande ziekenhuisinfrastructuur aan wal in tijden van pandemieën of natuurrampen ontlasten. Scheepswerf German Naval Yards in Kiel heeft hiervoor samen met haar Franse zusterwerf CMN een nieuw concept ontwikkeld. Mobiele ziekenhuizen bestaan al lang, maar het op- en afbouwen ervan en de hele logistiek daaromheen nemen over het algemeen veel tijd in beslag. Als alternatief hebben de beide scheepwerven een 80 meter lang hospitaalschip ontwikkeld met een breedte van 11,40 meter en een diepgang van 1,50 meter. Het gaat om een ponton of koppelverbandconstructie, waarbij behandelruimten zijn ingericht in containers. Het schip kan flexibel worden ingezet op locaties waar de plaatselijke ziekenhuisinfrastructuur onder druk komt te staan. Snel inzetbaar “Snel te realiseren en vergund te krijgen”, aldus de bedenkers. “Je profiteert van de schaal- en mobiliteitsvoordelen van de binnenvaart: duwen en slepen van schepen en lichters is op de Europese vaar wegen dagelijkse praktijk.” De containers zijn twee hoog gestapeld en uitgerust als intensive care, verpleegafdeling, onderzoeksruimten en laboratoria. Het drijvende ziekenhuis kan ook worden gecombineerd met een noodkliniek aan de wal. Het schip kan door zijn afmetingen aanmeren in de meeste Europese havensteden en vormt daarmee een toekomstgerichte oplossing voor situaties waarin snel meer ziekenhuiscapaciteit nodig is. “De coronapandemie zal niet de laatste grote uitdaging zijn waar onze medische infrastructuur mee te maken krijgt.” Ziekenhuistrein Mark Siever van German Naval Yards schreef in het Duitse vakblad Wehrmedizin und Wehrfarmazie een artikel over het plan voor het drijvende ziekenhuisschip. Hierin legt hij de voordelen uit ten opzichte van onder meer de ‘ziekenhuistrein’ die Duitsland en Frankrijk medio 2020 voor ogen hadden om Europa beter te wapenen tegen (toekomstige) pandemieën. Zo’n trein kan volgens Siever alleen voor het vervoer van patiënten en hooguit voor tijdelijke behandeling worden ingezet. Door hun beperkte breedte kunnen de wagons niet echt worden ingericht als volwaardige ziekenhuisruimte. Aan boord van schepen heeft men die ruimte wel. Afhankelijk van wat er op de locatie nodig is, kunnen specifiek ingerichte containers aan boord worden gezet. Op zee bestaan al langer drijvende ziekenhuizen. Onder meer China, Rusland en Indonesië hebben ze in hun vloot. Zo meerde het Russische ziekenhuisschip Irtysh in 2020 in Vladivostok af om de door corona getroffen Russische militaire ziekenhuizen te ontlasten. Ook Spanje, de Franse en Duitse marine hebben zeegaande ziekenhuisschepen. In Zuid-Amerika worden aan boord van ziekenhuisschepen mensen verzorgd die op de oevers van de Amazone wonen. Hoewel het Main-Donaukanaal natuurlijk geen Amazone is, zou dit volgens Siever ook probleemloos op de Europese vaarwegen kunnen. Totaalsysteem Het grote voordeel van een ‘plug & play’ drijvende totaaloplossing ten opzichte van losse componenten is volgens Sievert dat men ze niet eerst op locatie hoeft samen te stellen. De technische risico’s bij de inbedrijfstelling zijn kleiner, waardoor alles veel sneller operationeel is. De vaartijd vanuit Rotterdam naar Wenen wordt geschat op 180 uur. Als de thuishaven centraal in het In twee hoog gestapelde containers kunnen een intensive care, verpleegafdelingen, onderzoeksruimten en laboratoria komen. (illustratie German Naval Yards) Europese vaarwegennet zou liggen, zou het ziekenhuisschip dus vrij snel iedere gewenste locatie kunnen bereiken. Bijkomend voordeel: de vaarwegen kunnen er gemakkelijk wat ziekenhuisschepen bijhebben want ze hebben voldoende capaciteit. De vaarweg van Rotterdam naar Constanta grenst aan of loopt door elf Europese staten. De Europese Unie zou kortom met dit soort schepen snel kunnen bijdragen aan het ontlasten van de vaste ziekenhuisinfrastructuur. Artsen zonder Grenzen Als uitbaters van de schepen denkt Siever aan het Rode Kruis, Artsen zonder Grenzen of andere NGO’s. De inzet zou gecoördineerd kunnen worden door de Verenigde Naties, afdeling humanitaire zaken. Voor de aanschaf zal wel overheidssteun nodig zijn, want de kosten voor één ziekenhuisschip lopen in de miljoenen. Overheden zouden dit kunnen financieren als voorzorgsmaatregel tegen crises. “De huidige pandemie is dan wel een uitzonderlijke situatie, maar het gevaar bestaat dat we hier nog vaker mee te maken krijgen”, schrijft Siever. “Ziekenhuisschepen zijn ook niet hét ultieme middel om dergelijke crises lokaal volledig onder controle te krijgen. Alleszins kunnen ze door hun flexibele inzetbaarheid helpen bij een tijdelijke overbelasting van de lokale medische infrastructuur.” Binnenvaartorganisaties samen op koers Bureau Voorlichting Binnenvaart Als voorlichtingsbureau fungeert het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) als dé raadgever over de binnenvaart. Dagelijks wordt het BVB gebeld met uiteenlopende verzoeken en vragen vanuit verschillende hoeken. Waaronder over logistieke onderwerpen, het werken in de binnenvaart en vraag om promotiematerialen. Contactgegevens: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl 010 412 9151 www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart EICB levert onafhankelijk onderzoek en advies op diverse innovatiegebieden, waaronder digitalisering en vergroening. Ook is het team actief binnen meerdere internationale onderzoeks- en beleidsprojecten die bepalend zijn voor de toekomst van de binnenvaartsector. Contactgegevens: info@eicb.nl 010 798 9830 www.eicb.nl Bureau Telematica Binnenvaart Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) is het onafhankelijke kennis- en ontwikkelcentrum op het gebied van ICT rondom binnenvaart, vaarwegen en logistiek. Daarbij gaat het naast ICT ook over telematica, automatisering, mobiele communicatie en datagebruik. Contactgegevens: bureau.telematica@binnenvaart.org 010 206 0606 www.binnenvaart.org

Binnenvaartkrant