Views
7 months ago

2022-02 Special edition #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schepen
  • Meter
  • Procent
  • Januari
  • Bedrijf
  • Jaar
  • Haven
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

22 18 januari

22 18 januari 2022 Op maat gemaakt: Aluminium luiken Voor info: Peter Tinnemans 0622957187 | www.tinnemans-scheepswerf.nl www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl • Staal Gorkum BV • CV Sliedrecht BV Intersafety • Staal Gorkum BV • CV Sliedrecht BV • Intersafety Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de Scheepsbouw zit in ons DNA www.gumeta.de Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. breejen-shipyard.nl

23 18 januari 2022 RH Marine en Bakker Sliedrecht ontwikkelen powerplant voor nieuwe brandstof Toepassing van methanol wordt ‘menens’ Bakker Sliedrecht en RH Marine gaan een nieuw elektrisch systeem ontwikkelen waarmee schepen op methanol en andere emissieloze brandstoffen kunnen varen. Doel van de systeemintegrators is dat schepen hierdoor in de toekomst niet alleen duurzamer, maar ook efficiënter, veiliger en betrouwbaarder kunnen varen. Samen met twintig andere partners maken de twee Pon-bedrijven deel uit van een maritiem consortium dat 24 miljoen overheidssubsidie heeft gekregen voor onderzoek binnen het MENENS-programma. MENENS staat voor ‘Methanol als Energiestap Naar Emissieloze Nederlandse Scheepvaart’. Dat loopt de komende vier jaar. Aan het consortium doen diverse kennisinstituten, reders, bagger- en offshorebedrijven, jachtbouwers, scheepswerven en toeleveranciers mee. “Het idee achter het MENENSproject is dat het bedrijfsleven zelf het voortouw neemt”, zeggen Despoina Mitropoulou van RH Marine en Arend van der Velde van Bakker Sliedrecht. Het MENENS-programma moet het gebruik van methanol als koolstofarme brandstof in de Nederlandse scheepvaartbranche versnellen. Dat kan een enorme verlaging van de CO 2 -uitstoot opleveren ten opzichte van diesel. Methanol wordt volgens de deelnemende partners internationaal gezien als een van de best implementeerbare schone brandstoffen voor grootschalige toepassing in de zeevaart. Ze verwachten dat schepen zodoende met ‘net-nul emissie’ kunnen varen. Het consortium gaat twee verschillende scheepstypen van een retrofit voorzien om de levensvatbaarheid van methanolbrandstofsystemen te testen. Er worden zes verschillende gebruiksscenario’s met verschillende operationele profielen onderzocht. In 2030 moeten er dertig van dergelijke emissieloze schepen in de vaart zijn. Fugro Pioneeer Voor de inzet van een andere brandstof is een nieuw elektrisch systeem nodig. RH Marine en Bakker Sliedrecht willen dat nieuwe systeem ontwerpen voor bagger- en offshore schepen, jachten en marineschepen. In die sectoren hebben de bedrijven de meeste klanten. Penvoerder van het MENENSprogramma is Fugro, dat zijn onderzoeksschip Fugro Pioneer in 2023 op methanol wil laten varen. Dat schip wordt de komende jaren als testschip gebruikt. Ook richten Bakker Sliedrecht en RH Marine samen met kennisinstituut MARIN (Maritime Research Institute Netherlands) en TNO een virtual fieldlab in waar nieuwe technologieën getest en gevalideerd kunnen worden. Van AC naar DC Conventionele elektrische installaties en apparaten van schepen werken op wisselstroom (AC). Gelijkstroomsystemen worden ook aan boord toegepast, maar komen minder vaak voor. Omdat met methanol niet dezelfde dynamische respons is te realiseren in motoren en generatoren als met diesel, zijn batterijen of ‘supercaps’ nodig om dat te compenseren. Hetzelfde geldt als brandstof cellen op methanol worden ingezet als voedingsbron. Die werken op gelijkstroom (DC). Daarom wordt straks de hele powerplant aan boord ontworpen als DC-netwerk. “De powerplant reageert anders op methanol dan op diesel of LNG. Om toch een goede performance te garanderen moeten we een powerplant ontwerpen waar je zowel een brandstofcel, een batterij als een methanol ICE-generator aan kunt koppelen”, legt Van der Velde uit. Testschuttingen Niederfinow liggen stil De testschuttingen met de nieuwe scheepslift in Niederfinow op het Oder- Havel-kanaal zijn stilgelegd en worden in het tweede kwartaal hervat. Tot die tijd worden bouwkundige verbetermaatregelen uitgevoerd. De scheepslift, waarvan de bouw in 2008 startte, wordt sinds enkele maanden intensief getest. In het laatste kwartaal van 2021 vonden 449 schuttingen plaats, waarvan bijna tweederde storingsvrij verliep. De geconstateerde storingen traden onder meer op in de sensoren die nodig zijn om het kunstwerk op termijn automatisch te kunnen bedienen. De nieuwe scheepslift. Links is de oude zichtbaar. (foto WNA Berlin) Het Wasserstraßen- und Neubauamt Berlin laat naar aanleiding van deze tests extra bouwmaatregelen uitvoeren. Het gaat onder meer om de bouw van extra onderhoudsplatforms, het plaatsen van meer hekwerken voor de veiligheid tijdens onderhoudswerken en de ombouw van evacuatietrappen. Hiertoe moet de bak vergrendeld worden. Er kunnen dus voorlopig geen proefschuttingen plaatsvinden. Ook de lichtinstallatie van de scheepslift werkt nog niet. Dat komt door leveringsproblemen bij de fabrikant. 500 proefschuttingen “Uit de tests die we tot nu toe hebben gedaan, blijkt dat we op de goede weg zijn”, laat het WNA weten. “Eerst gaan we samen met de hoofdaannemer verbeter- en ombouwmaatregelen doorvoeren. Daarna gaan we verder met testen.” De scheepslift mag pas worden vrijgegeven als er 500 storingsvrije proefschuttingen hebben plaatsgevonden. Deze tests worden ook gebruikt om het bedienend personeel en de onderhoudsploeg te trainen en alle denkbare storingen te simuleren. De nieuwe scheepslift heeft net als de oude één bak. Pas als deze volledig betrouwbaar functioneert kan de scheepslift open. De Duitse vaarwegbeheerder kan nu nog niet aangeven wanneer het zover is. Minder vermogensverlies Het belangrijkste voordeel van een DC-netwerk is dat minder vermogensverlies optreedt. Nu zetten omvormers of frequentieregelaars AC om naar DC en DC weer naar AC. In een DC-netwerk hoeft de omvormer de elektriciteit maar één keer om te zetten naar AC voor de verbruikers als machines en apparaten. “In het nieuwe ontwerp heb je minder omzettingen nodig. Hoe minder omvormers, hoe minder verliezen. Ook biedt een DCnetwerk mogelijkheden tot ruimtebesparing en wordt de powerplant lichter”, stellen Mitropoulou en Van der Velde. Waterstof Het nieuwe systeem wordt modulair en toekomstbestendig opgezet, zodat er later eenvoudig nieuwe componenten aan toegevoegd Veranderingen Inmiddels zitten we alweer midden in de eerste maand van het nieuwe jaar. Ook in 2021 hebben de veranderingen zich laten gelden. Het komende jaar zullen wij vermoedelijk weer flink aanspraak moeten maken op onze flexibiliteit. Door de voortdurende wijzigingen in de omstandigheden hebben velen van ons hun creatieve brein nogmaals opgepoetst en flink geïnnoveerd. Vaak niet onverdienstelijk en soms als welkome maar noodzakelijke reddingsboei. We leven in een tijd waarin aan de ene kant veel ‘on hold’ wordt gezet, maar aan de andere kant een soort van hectiek heerst omdat veel nieuwe dingen al snel weer moeten worden aangepast vanwege de nieuwe situatie. Een van de creatievelingen in het nieuws, was een ondernemer van een herenmodezaak die een plek op de plaatselijke markt had verworven om zo tóch te mogen verkopen. Zat de gewenste maat er niet tussen? Dan liep hij even naar binnen om het uit zijn winkel te halen. Dat moet voor veel ondernemers toch een positieve stimulans zijn om te kijken naar de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden? Ook de digitalisering heeft binnen het bedrijfsleven een enorme boost gehad de afgelopen twee jaar. Écht jaren waarin onder meer de woorden ‘verandering’ en ‘flexibiliteit’ een grote rol hebben gespeeld. Dienstboekje schipper Een belangrijke verandering in de binnenvaart voor het varend perso neel zijn de beroepskwalificaties. Nieuw is de beroepskwalificatie Schipper. GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart kunnen worden. Het moet ook onafhankelijk zijn van de brandstofopwekking. Mitropoulou: “We willen een systeem ontwerpen dat zo onafhankelijk mogelijk is van de toekomstige brandstofbron. Behalve op methanolmotoren of brandstofcellen moet het bijvoorbeeld ook op waterstofmotoren of brandstofcellen kunnen werken.” Bij het nieuwe systeem zal digitalisatie een belangrijke rol spelen en worden Industrial Internet of Things-componenten ingezet en geïnstalleerd. Daarmee kunnen meer data verzameld en geanalyseerd worden om te zien hoe de nieuwe systemen zich gedragen. “Zo kunnen we een systeem ontwerpen dat slimmer, veiliger, efficiënter en betrouwbaarder is”, zegt Mitropoulou. Deze kwalificatie kan vanaf vandaag (18 januari) worden aangevraagd bij het CBR. Daarna kan bij de SAB een speciaal schippersdienstboekje worden aangevraagd. Tot nu toe was de hoogst te behalen functie in het dienstboekje stuurman. Schipper was je spreekwoordelijk als je het Groot Vaarbewijs had gehaald. Het nieuwe schippersdienstboekje bevat een ‘Crew Identification’-nummer (CID) waardoor jouw gegevens binnen alle EU-landen plus derde landen inzichtelijk zijn. De dienstboekjes krijgen in álle EU-landen een specifiek registratienummer waardoor te zien is waar het boekje is uitgegeven en door welke instantie. Met dit schippersdienstboekje kun je je vaartijd registreren voor het verkrijgen van vaartijdverklaringen ten behoeve van certificaten en vergunningen. Bijvoorbeeld ADN, LNG, Rijnpatent plus uitbreiding en grote konvooien. Binnenvaartopleidingen Nog een grote verandering in de nieuwe Europese richtlijn is dat er steeds vaker vaartijd gemaakt moet worden bínnen de binnenvaartopleiding in plaats van ervoor of erna. In de Praktijkopleiding Matroos moesten tot nu toe 60 dagen binnen de opleiding worden gemaakt. Dit wordt verhoogd naar 90 vaardagen binnen of na afloop van de opleiding, inclusief een extra aanvulling. Kijk voor meer informatie over de wijzigingen bij de beroepskwalificaties op de SAB-website: https://sabni.nl/ vaardocumenten/dienstboekjes/functiewijzigingen.

Binnenvaartkrant