Views
1 year ago

2022-02 Special edition #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schepen
  • Meter
  • Procent
  • Januari
  • Bedrijf
  • Jaar
  • Haven
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

20 18 januari

20 18 januari 2022 Haven Moerdijk bouwt verder aan positie in Vlaams- Nederlandse delta Ondanks de Brexit en de coronapandemie kijkt Havenbedrijf Moerdijk terug op een goed jaar. Zowel de binnenvaart als de zeevaart groeiden. De totale overslag steeg met 7 procent tot 17,8 miljoen ton. De binnenvaart nam daarvan het grootste deel voor haar rekening: 10,5 miljoen ton. Dat was 5 procent meer dan in 2020. De meeste groei in de overslag was zichtbaar bij de containers. Die plusten met 8 procent naar 746.546 TEU. Port of Moerdijk heeft in 2021 belangrijke stappen gezet in het versterken van zijn positie in de Vlaams-Nederlandse delta, stelt het havenbedrijf in een persbericht over de overslagcijfers. “Een scherpe en ambitieuze bedrijfsstrategie, nieuwe klanten, uitbreidingen, tal van ontwikkelingen en de officiële start van het Logistiek Park Moerdijk (LPM). Het jaar 2021 kenmerkte zich voor het havenbedrijf als een jaar van duurzame ontwikkelingen en groei in werkgelegenheid en in cijfers voor zowel de binnen- als zeevaart.” Knooppunt Ferdinand van den Oever, directeur van Havenbedrijf Moerdijk, zegt: “Door strategische keuzes te maken realiseren wij duurzame groei. Door bewuste keuzes te maken bouwt Havenbedrijf Moerdijk ook komende jaren door aan haar ambitie: Port of Moerdijk is hét knooppunt voor duurzame Europese toegevoegde waarde logistiek en circulaire chemie in de Vlaams- Nederlandse delta.” “We hebben scherp geformuleerd waar wij en onze partners voor staan. Meetbare doelen zijn aan de bedrijfsstrategie toegevoegd waardoor het havenbedrijf nóg beter invulling kan geven aan de rol als ketenregisseur” vervolgt Van den Oever. “Om bedrijven op Port of Moerdijk met elkaar te verbinden zijn we in 2021 gestart met de industrietafels. Zowel op het gebied van industrie, shortsea als het spoor organiseren we (digitale) bijeenkomsten om gezamenlijke doelen en belangen te realiseren. Dat leidt niet alleen tot groei, maar zorgt er ook voor dat we de aanjager kunnen zijn voor duurzame transities.” In het walstroomproject voor de zeevaart werkt Port of Moerdijk samen met CCT Moerdijk en A2B-online. (foto Port of Moerdijk) Nieuwe verbindingen Nieuwe bedrijven als Air Liquide en Frigo vestigden zich het afgelopen jaar in het Moerdijkse havenen industriegebied. MM Metal Recycling en Lidl breidden uit. In 2021 heeft Port of Moerdijk verder een aantal nieuwe verbindingen gerealiseerd. Zo breidde vanuit het shortsea cluster A2B-online uit met een extra afvaart van Moerdijk naar het Verenigd Koninkrijk. Spoorvrachtoperator Lineas startte met een nieuwe treinverbinding tussen Moerdijk en Antwerpen. Ook is de nieuwe spoorterminal in gebruik genomen. Na een jarenlange aanloop krijgt het logistiek Park Moerdijk (LPM) inmiddels ook echt vorm. Het eerste bedrijf dat zich op LPM gaat vestigen is DSV. DSV is een bekende speler op het haven en industrieterrein Moerdijk en de nieuwe nummer 1 in de Top 100 Logistieke Dienstverleners in Nederland. Het bedrijf heeft getekend voor de ontwikkeling van meer dan 200.00 m 2 opslag en distributie en neemt daarvoor de hele eerste fase van meer dan 34 hectare grond af. Duurzamer Verduurzaming van de haven komt op veel manieren terug. Zo verwelkomde Moerdijk in 2021 het eerste elektrische binnenvaartschip. Zero Emission Services (ZES) vaart voor bierbrouwer Heineken met de Alphenaar volledig emissieloos tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk. Om na de binnenvaart ook stappen te zetten in de elektrificatie van de zeevaart kreeg Port of Moerdijk subsidie van de provincie Noord-Brabant en het Ministerie van I&W. Met die 436.000 euro maakt de haven er werk van om ook walstroom aan de zeevaart aan te bieden. In 2021 is verder een eigen zonnepark in gebruik genomen (aan de Westelijke Randweg). Dankzij een nieuwe methode is daarbij de constructie versterkt zodat ondanks zware storm of sneeuwval ook de grond onder de zonne panelen die dienst doet als kabels en leidingenstrook nog efficiënt kan worden gebruikt. Bent u klaar voor de nieuwe STAGE V-emissienorm ? De meest compacte en intelligente after treatment systemen van Mourik EGP (Exhaust Gas Purification) zorgt voor 80-95% minder uitstoot van NOx en fijnstof, daarmee brengen wij u nieuwe als bestaande motoren naar de normering van de EU Non Road Machinery Stage V. Ons systeem is zo compact dat het de uitlaatdemper kan vervangen. Het intelligente besturingssystemen met telemetrie zorgt voor een real-time inzicht van emissies en vaargedrag. Zo maakt Mourik EGP uw vaartuig klaar voor de toekomst. Maak ook schoon schip Kijk op m-egp.com of stuur een e-mail naar: mourikegp@mourik.com

21 Investeerders gezocht voor zeilend vrachtschip EcoClipper wil kapitaal aantrekken om een duurzame vloot in de vaart te brengen. De Nederlandse rederij heeft daarvoor een prototype van een innovatief, zeilend vrachtschip ontwikkeld. Oprichter en CEO Jorne Langelaan en COO Dirk Klaassen roepen investeerders op om mee te doen met de crowdfunding en te investeren in het eerste zeilende vrachtschip en daarmee ook in de rederij. Dat gebeurt met behulp van de blockchain-technologie van partner Bondex. Lijndienst op de Noordzee Ze zijn overtuigd van het concept: “Afgelopen jaar nam de aandacht voor de kwetsbaarheid van de wereldwijde logistiek en de scheepvaartindustrie als geheel toe, en bedrijven gingen op zoek naar een duurzame optie voor transport. Daarnaast zette de groeiende trend voor milieuvriendelijk reizen verder door. EcoClipper biedt met het Het ontwerp van de EcoClipper 500, die de rederij later wil laten bouwen. (illustratie EcoClipper) Oprichter en CEO Jorne Langelaan. (foto EcoClipper) investeren in zeilschepen een oplossing voor beide uitdagingen.” EcoClipper gaat bestaande en nieuwe zeilschepen inzetten voor het vervoer van vracht en passagiers. Het bedrijf heeft hiervoor meerdere scheepvaartlijnen ontwikkeld: Transatlantisch, Oostelijk, Trans-Pacific en Wereldwijd. Onlangs werd aangekondigd dat EcoClipper begint met een lijndienst op de Noordzee: duurzame scheepvaart en reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland van Europa. Certificaten Er zijn substantiële investeringen nodig om een wereldwijde vloot zeilschepen in de vaart te brengen. De strategie van EcoClipper is gebaseerd op het investeren in één schip tegelijk. Als zodanig komt er een reeks investeringstranches, in certificaten in de EcoClipper Coöperatie U.A. Bij de eerste tranche mikken Langelaan en Dirk Klaassen op 140.000 euro voor de aankoop van het eerste retrofit-schip. Later wil de rederij nieuwe schepen bouwen. Daarvoor is al een ontwerp gemaakt: de EcoClipper 500. De tweede en derde tranche brengen de financiering op bijna een miljoen euro. Vervolgrondes zullen groter worden naarmate het netwerk van het bedrijf groeit. Investeringen voor de eerste tranche beginnen bij 50 certificaten voor een totale prijs van 350 euro. Investeerders in de eerste rondes kopen certificaten met korting. Duurzame logistiek “Tijdens de klimaattop in Glasgow werd opnieuw duidelijk EcoClipper 18 januari 2022 dat, als we een leefbare toekomst willen, al onze industrieën een onmiddellijke en absolute transitie naar duurzaamheid moeten maken”, zegt Jorne Langelaan. “Op het gebied van logistiek wordt dit met EcoClipper direct in praktijk gebracht. Daarom nodigen we iedereen uit om te investeren in de zeilvaart.” Rederij EcoClipper is in 2018 opgericht door Jorne Langelaan, kapitein uit de zeilvaart en mede-oprichter van Fairtransport. EcoClipper wil een vloot zeilschepen opzetten die wereldwijd emissievrij goederen en passagiers kunnen vervoeren. EcoClipper Coöperatie U.A. werd gelanceerd in het najaar van 2021 om investeerders, teamleden en klanten “een meer inclusieve en democratische structuur”: te bieden. De coöperatie fungeert als houdstermaatschappij en is eigenaar van de exploitatiemaatschappij en de toekomstige schepen. Kijk voor meer informatie op www.ecoclipper.org. Een Griekse halfgod 5G moet nieuw digitaal haventijdperk inluiden De Duitse Oostzeehavens Wismar en Stralsund en de binnenhaven van Karlsruhe gaan digitale testgebieden aanleggen op basis van 5G. Het Duitse verkeersministerie stelt 4 miljoen euro ter beschikking voor dit project, dat de naam Portable 5.0 draagt. De komende twee jaar worden verschillende toepassingsmogelijkheden van 5G-netwerken opgebouwd en getest. Zoals het automatisch beladen van bulkschepen en een 5G-campus voor autonoom varen. De resultaten worden op bovenregionaal niveau verzameld. De verwachtingen zijn hooggespannen. Het project kan een belangrijke bouwsteen leveren voor de digitale transformatie van de havensector in Europa. Verder worden positieve effecten op het klimaat verwacht. Spannende jaren “We kijken uit naar de samenwerking met de andere havens”, laat het havenbedrijf van Stralsund weten. “Binnen dit project gaan we oplossingen bekijken om middelen beter in te zetten en de toekomst van onze multimodale haven te borgen onder inzet van innovatieve technologie.” Sluis Ampsin-Neuville is open Vandaag (dinsdag 18 januari) is op de Maas de nieuwe sluis in Ampsin-Neuville officieel in gebruik genomen. Het sluiscomplex van Ampsin- Neuville, stroomafwaarts van Hoei, vormde het laatste knelpunt voor de grote scheepvaart tussen Namen en Antwerpen en Namen en Nederland. In 2018 begon de uitbreiding van het complex. De schutkolk van 55 bij 7,50 meter is vervangen door een 225 meter lange en 12,50 meter brede kolk. Die is geschikt voor schepen tot 4.500 ton. Sinds september vonden er proefschuttingen plaats. Nu de testfase succesvol afgerond is, gaat de sluis open voor de scheepvaart en kan de ontmanteling van de tweede sluis (136 bij 16 meter) van start Ook het havenbedrijf Karlsruhe ziet een nieuw digitaal haventijdperk tegemoet. “Dankzij de subsidie kunnen we onze haven uitrusten met 5G-technologie en daarmee onze transformatie starten. Dit maakt de regio ook aantrekkelijker voor het bedrijfsleven.” De zeehaven Wismar heeft de leiding over het project. “Het worden voor ons allemaal spannende jaren. We kunnen onze toekomstconcepten voor onder meer autonoom varen nu in de praktijk gaan testen. Dit versterkt onze positie als aanjager van digitalisatie aan de Oostzeekust.” gaan. Deze dateert uit 1958 en wordt vervangen door een kolk van 225 bij 25 meter voor schepen tot 9.000 ton en zal in 2024 klaar zijn. Tijdens de bouw kunnen grote binnenschepen alvast gebruikmaken van de nu opgeleverde sluis. Ampsin-Neuville is het derde grootste sluiscomplex in Wallonië. In 2020 is er 7,73 miljoen ton geschut. Tankers met een draagvermogen van 200.000 ton of meer worden super- of mammoettankers genoemd. De internationale aanduiding is VLCC (Very Large Crude Carrier) met de tonnage in DWT (Deadweight Tons). Vanaf 320.000 DWT heten ze ULCC (Ultra Large Crude Carrier). De Hercules I is 299.011 ton en een van de vele VLCC’s met een tonnage van om en nabij de 300.000. De lengte is 333 meter en de breedte 60 meter. Het schip werd gebouwd door Hyundai Heavy Industries te Incheon en kwam 2017 in de vaart onder de vlag van de Marshalleilanden. De ‘T’ in de schoorsteen is van de Griekse reder Nikolas P. Tsakos, die het schip vernoemde naar de mythologische halfgod, die het toonbeeld is van kracht en slimheid. In de zij staat ‘TEN’, wat niet slaat op het getal 10, maar op Tsakos Energy Navigation Ltd., waarmee de functie als energietransporteur wordt benadrukt. TEN doet dat met zo’n zeventig tankers, bij WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl elkaar goed voor 8 miljoen DWT. De vloot omvat meerdere types van verschillende grootte, waarvan er veertien met een Green Award gecertificeerd zijn. Het merendeel van de vloot wordt vanuit Athene gemanaged door TCM (Tsakos Columbia Shipmanagement), een joint venture tussen Tsakos en Schoeller Groups. Bovendien opereert Tsakos nog met elf bulkcarriers en tien containerschepen. De Hercules I kwam afgelopen december uit de Golf van Mexico met in Corpus Christi geladen ruwe olie. De Texaanse crude werd gelost bij de MOT in de 8ste Pet. Nog geen twee dagen later vertrok de VLCC in ballast en zette opnieuw koers naar de Golf van Mexico. Het schip vaart op relatief goedkopere stookolie, wat is toegestaan doordat de uitlaatgassen gekuist worden door een scrubber. De wanstaltige installatie is niet om aan te zien, maar wel effectief. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP

Binnenvaartkrant