Views
7 months ago

2022-02 Special edition #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schepen
  • Meter
  • Procent
  • Januari
  • Bedrijf
  • Jaar
  • Haven
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

14

14 Special Edition #1 - Leveranciers 18 januari 2022 OMRU SCHEEPSRAMEN OMRU SCHEEPSRAMEN LEVERT: • Kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • Standaard profielen én geïsoleerde profielen; • Vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • Enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE Bij deze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg en informeren u van begin tot eind over de voortgang. 38.700,- 77.500,- 21.450,- 22.450,- 24.550,- 25.550,- 26.450,- OFFERTE AANVRAGEN? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte Kelvinweg 12a, 6101 WT Echt (Afstand vanaf Maasbracht 2 km) Telefoon: +31(0) 475 58 04 88 E-mail: info@omruscheepsramen.com Of kij k op www.omruscheepsramen.com Al meer dan 110 jaar staan we in dienst van de binnenvaart Onze HA-DU Service: • Twee moderne doks voor alle scheepsafmetingen • De mogelijkheid te dokken bij elke waterstand • Reparatie in elke vorm, draaierij met groot vermogen en prestatie • Reparatie en nieuwbouw van roer- en schroefassystemen • Productie van HA-DU scheepskoppeling en HA-DU ankers (Spezial- en PowerAnker) HEINRICH HARBISCH Schiffswerft GmbH • Außenhafen - Marientor Werftstraße 47 | 47053 Duisburg | Deutschland • Telefon: +49 (0) 203 61024 • Telefax: +49 (0) 203 61846 • E-Mail: harbisch@ha-du.de • www.ha-du.de Minutieuze weergave van de werkelijkheid Arie den Toomweg 37, 3089 KA Rotterdam tel.: +31 (0) 88 501 25 60 cleanops@burando.eu www.burandobarging.com Elk detail klopt MODELBOUW GROEP DEVEL www.modelbouwgroepdevel.nl

15 Special Edition #1 - Leveranciers 18 januari 2022 Dolderman ‘verhaalt’ naar de 2e Merwedehaven DOOR JOHAN DE WITTE Dolderman weg van de Kalkhaven? Er stroomde nog heel wat water door de Oude Maas voordat ‘die motor’ op toeren kwam! De locatie wisselen van een 100-jarig bedrijf, dat is volgeladen met herinneringen en succes, is zeer ingrijpend. De manoeuvres naar een geschikt haventerrein, in samenwerking met achtereenvolgende gemeenteraden en wethouders in de loop der tijd, vereisten hier en daar een ‘wrijfhout’. Evenwel kon mevrouw Wilma van Rijn op 22 december 2021 in klein comité de eerste paal slaan voor een modern kantoor-/bedrijfspand aan de 2e Merwedehaven. De doordachte inrichting en voorzieningen zullen het bedrijf, de klanten en medewerkers, een 'booster' geven! “In vergelijk met voorgaande aangeboden locaties zijn we zeer tevreden'" klinkt het bij Dolderman. De 2e Merwede haven is een fantastische plek voor Dolderman. Er is ruimte en faciliteit evenals voldoende parkeerplaats voor auto’s en schepen.” Dolderman vertrekt aan het eind van de zomer uit de Kalkhaven. (foto Johan de Witte) Je stopt niet zomaar een honderd jaar oud maritiem, goed functionerend bedrijf met rechten en plichten in een valies om het elders op te bouwen. De handtekeningen zijn niettemin gezet, straks is het pand van motorenleverancier en scheepsafbouwbedrijf Dolderman niet langer beeldbepalend voor de Dordtse skyline. Sommige buurtbewoners zijn opgelucht, maar er zijn er ook die de bedrijvigheid, dynamiek en gezelligheid gaan missen. Natuurlijk stond de relatie werk en wonen in combinatie met maritieme schaalvergroting weleens onder spanning, desalniettemin heeft Dolderman begrip en respect van de buurtbewoners verworven. Zomaar even naar de stad of boterhammetje in de zon aan de Kalkhaven onder ogen van de Dordtse Dom, de medewerkers zullen het zeker gaan missen. Toch was uitbreiding onontbeerlijk voor het uit zijn jas gegroeide Dolderman, dat reeds vele nieuwbouwschepen afbouwde. De ‘oude roots’ verhuizen mee, evenals de spreekwoordelijke kwaliteit van Caterpillar, John Deere en Hatz waarvan Dolderman de service aan de scheepvaart al vroeg begreep door in reistijd waar dan ook aan boord te zijn! Vrijdags kleurt de kade geel als de meeste servicewagens weer in het gelid staan. Zoals overal muteren bedrijfspanden in de stedelijke hotspots tot woningen. Zo ook zal de huidige fabriekshal van Dolderman gesloopt worden en door de Dordtse projectontwikkelaar Dudok Real Estate worden ontwikkeld tot een appartementencomplex dat aansluit bij de naastgelegen monumentale panden. De nieuwbouw zal, onder het wakend oog van de Dordtse Dom, een eigentijdse architectuur krijgen. De verhuizing van Dolderman is dit jaar voorzien, aan het eind van de zomer. Er komen twee insteekhavens van 57 en 53 meter breed en 140 meter lang met middenpier. (artist illustration Dolderman) Hoe gaat het eruit zien? “Fantastisch!” Het antwoord van André Hartemink en Dik Alblas met wie we een interview hebben, is kort maar veelzeggend. “Een tijdje geleden was het een kaal stuk grond, een nog niet beschoeide haven en een leeg vel papier. Om je een indruk te geven over vormgeving en dimensie wat ons bouwteam inmiddels heeft bereikt, tonen we een film-impressie.” We zien twee insteekhavens van 57 en 53 meter breed bij 140 meter diep met middenpier en twee torenkranen, direct over bakboord in de 2e Merwedehaven. Parallel aan de oever van de havenmonding zijn eveneens een paar afmeerplaatsen. Op het 20.000 m2 grote terrein komt een productiehal van 4.450 m 2 en magazijn in bereik van een torenkraan, met daar tussen het twee verdiepingen, 1.300 m 2 grote kantoor. Onder dit transparante kantoor komt een corridor met entree, een doorkijk van de rivier naar de haven en zijn er werkhalingangen voor transport en leveringen. “De 733 benodigde heipalen voor het kantoor-/bedrijfspand hebben we wegens oplopende marktprijzen en levertijden vorig voorjaar al besteld. Onze uitgangspunten waar klanten, medewerkers en ons bouwteam aan hebben meegedacht, zijn onder andere de afmeerkades en korte looptijden naar werkplaats en magazijn. Gebouwd volgens het laatste bouwbesluit bieden het moderne kantoor en de bedrijfshallen optimale arbeidsomstandigheden, een verbeterde productiviteit ten opzichte van de huidige locatie en de mogelijkheid tot groei van activiteiten in de toekomst. Ook de kadevoorzieningen zijn up-todate en daarnaast worden apparatuur en machines vrijwel allemaal vernieuwd.” Hoe is de warmtevoorziening ingevuld? “Hiervoor worden er warmtepompen geïnstalleerd en de hallen worden voorzien van vloerverwarming.” En de energie? “Op de daken komen zonnecellen. Onze focus ligt op functioneel-groen en eigentijdse voorziening, niet op nice to have.” Is de invulling van zo’n bedrijf niet een geweldige uitdaging? “Zeker, wie krijgt nu de mogelijkheid een compleet nieuw bedrijf te realiseren. We maken er iets moois van, iets dat past bij ons en onze klanten. We zijn met veel verschillende locaties bezig geweest. Maar watergebonden opties met voldoende potentie en passend verhaal waar grondtransacties mogelijk zijn, vind je weinig. Het voortraject qua verwerving van de grond, alle bijbehorende juridische overeenkomsten, het initiële ontwerp van het kantoorbedrijfspand en de maritieme infra, de selectie van geschikte bouwers en installateurs, het hele traject van vergunningen et cetera (artist illustration Dolderman) heeft inmiddels al zo’n vijf jaar in beslag genomen! De betaalbaarheid met de huidige inflatie is ook nog een puntje. Gemeente en provincie komen ons financieel tegemoet voor infrastructuur en damwandkade.” Wat is de kracht van Dolderman voor zo’n aanpak? “Eerst en vooral de vooruitziende blik van Jan van Rijn die zich, nadat Dolderman zich in 1956 in Dordrecht gevestigd had, bewust focuste op de verkoop van het gerenommeerde motormerk Cater pillar. Ook is Dolderman qua mentaliteit altijd een familiebedrijf gebleven dat zo dicht mogelijk aansluit bij zijn klanten. We zijn klantgericht en laagdrempelig: voor info, overleg of een kop koffie stap je bij ons zo naar binnen. Gezelligheid werkt ook als een olievlek. Daarnaast zijn we slagvaardig door vrijwel alles in huis te hebben en het concept van one stop shopping waar te maken. Als Dolderman zijn we door installatie, hermotorisering en afbouw samen met onze klanten gegroeid. Almaar grotere schepen met een verscheidenheid aan voortstuwing lagen voor de wal.” Gaan alle medewerkers mee naar de Merwedehaven? ‘Gelukkig wel. Dolderman telt 80 employees en 20 vaste inhuurkrachten. Met onderaannemers zijn hier overdag tot wel zo’n 150 man werkzaam. We staan voor een grote investering die ons de beschikking geeft over meer ruimte, waardoor wij efficiënter en productiever kunnen werken en die perspectief biedt voor verdere uitbreiding van activiteiten”, aldus Hartemink en Alblas.

Binnenvaartkrant