Views
7 months ago

2022-02 Special edition #1

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schepen
  • Meter
  • Procent
  • Januari
  • Bedrijf
  • Jaar
  • Haven
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Nieuwe

12 18 januari

12 18 januari 2022 AANGEBODEN: NIEUWBOUW DROGE LADING CASCO 110 X 11,45 X 3,90 m • Leverbaar eind 2022/begin 2023 • Casco droge lading • Gebouwd op Europese topwerf • Zandgoten • Containerversterking • Stage V voorbereid • Voorbereiding boegschroef/boegschroeven • RVS elementen als ankerplaten, afdichting VOOR VERDERE INFORMATIE KUNT U VRIJBLIJVEND CONTACT OPNEMEN MET WIM DRIESSEN VIA +31 (0)6 - 30 17 94 75 OF WIM@RENSENDRIESSEN.COM woning, rails luikenwagen etc. • NELF verfpakket ONZE PRODUCTEN • Scheepsbelettering • Scheepsborden Vlaggen & Wimpels • Naamborden • Stickers • Signing UW ADRES VOOR: Scheepsbeletteringen en Logo’s in vele materiaalsoorten zoals: Kunststof, Aluminium en RVS. Ook kunt u bij ons terecht voor: reclameborden en naamborden warmte/zonwerende folies en al uw stickerwerk. VRAAG NIET WAT WIJ MAKEN WIJ MAKEN WAT U VRAAGT Einsteinstraat 16A, 3316GG Dordrecht 078 616 74 64 info@shipsigns.nl ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service 06 53655370 www.shipsigns.nl WWW.BEERENSBV.NL

13 Special Edition #1 - Leveranciers 18 januari 2022 Special Edition over leveranciers De binnenvaart profiteert en innoveert mede dankzij de (toe)leveranciers die zich hebben gespecialiseerd in de sector. Daarom zetten we gedurende het jaar de schijnwerpers op de belangrijke mairiteme maakindustrie. Dit is de eerste Special Edition van 2022. Deal Drecht Cities maakt Drechtsteden zichtbaar voor bedrijven Regio met reusachtige potentie In de Drechtsteden ontstaan steeds specifiekere clusters: industriële logistiek in Zwijndrecht, scheepsbouw in Sliedrecht en een kenniscluster in Dordrecht. (foto Paul Martens) DOOR NIELS HUMMEL Wie denkt dat bedrijven zich zomaar ergens vestigen, heeft het mis. Aan zo’n locatiekeuze gaat nog heel wat vooraf. Achter de schermen werkt Deal Drecht Cities druk mee; de organisatie zorgt ervoor dat alles op zijn pootjes terechtkomt. “Kijk, de Drechtsteden ken je wel, hé?” Directeur Martin Bloem van Deal Drecht Cities staat op uit zijn stoel en loopt naar de wand achter hem. Op die wand is de rivierendelta rondom Dordrecht afgebeeld. “De Drechtsteden zijn een samenwerkingsverband tussen Alblasser dam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik- Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Gorinchem en Werkendam, officieel geen Drechtsteden, worden nu ook steeds vaker bij de samenwerking betrokken.” Eén voor één wijst hij de Drechtsteden aan op de kaart. “Je ziet dat in die gebieden steeds specifiekere clusters ontstaan. Industriële logistiek in Zwijndrecht, scheepsbouw in Sliedrecht en een kenniscluster in Dordrecht.” Deal Drecht Cities, dat gefinancierd wordt door de haven en de gemeentes, probeert onder leiding van Martin Bloem de Drechtsteden op de kaart te zetten. “De mensen hier zijn van nature geneigd om niet te veel op te vallen en dat terwijl er enorm veel activiteit in de regio is.” Deal Drecht Cities probeert de regio nu neer te zetten als een goede vestigingslocatie en Bloem en zijn collega’s zijn verantwoordelijk voor het gericht binnenhalen van bedrijven. Dit doen ze onder andere door actieve promotie en marketing, het bezoeken van en deelnemen aan vakbeurzen en door directe acquisitie. Ook bij de verhuizingen van bedrijven binnen de regio denken ze mee over een geschikte nieuwe locatie. “We proberen de mogelijkheden te laten zien en bereiden een zachte landing voor”, vertelt Martin. Dit vereist nauwe samenwerking met de gemeentebesturen en de bedrijven die al gevestigd zijn in de regio. “Via de klantrelaties en toeleveringsrelaties die de bedrijven hier in de regio al hebben opgebouwd met de bedrijven buiten de regio proberen we acquisitie te plegen.” Containerterminal Door de schaarse ruimte in de Drechtsteden zoekt Martin Bloem met zijn team specifiek bedrijven uit die een bijdrage kunnen leveren aan de al gevestigde sectoren. “We kijken hierbij naar toegevoegde waarde in werkgelegenheid en technologische kennis.” Een zichtbaar effect van zo’n samen werking is het nog nieuwe distributiecentrum van de Japanse machinebouwer Kubota in Alblasserdam. Kubota is een bedrijf dat industriële machines produceert, zoals heftrucks. “We vinden dit zo’n fijn bedrijf omdat het echt om technische logistiek gaat. Geen grote containers, maar stukgoederen”, aldus Martin Bloem. Het bedrijf heeft een locatie gehuurd direct naast de containerterminal van BCTN. Ze maken gebruik van de faciliteiten van de binnenvaartterminal. “Daardoor leveren ze weer extra werk op voor de binnenvaartsector.”. Groot Venetië Martin Bloem is een voorstander van het meer gebruik maken van vervoer over water. “Ik verwonder me vaak over de files op de A15. Op het water is nog plek genoeg. Dit stuk rivier is een van de drukste vaarroutes die we in Europa kennen”, zegt hij vanuit zijn kantoor gelegen aan de rivier de Noord. “Maar als je naar buiten kijkt, zie je heel veel leeg water. Er komt soms gewoon niks langs.” Deal Drecht Cities wil daarom in gaan zetten op meer, innovatief personenvervoer over het water. Samen met Blue Amigo, de nieuwe exploitant van de waterbussen, wordt er een netwerk van watertaxi’s opgezet. Deze moeten dan mensen gaan vervoeren naar onder andere Kinderdijk. De watertaxi’s kunnen gebruik gaan maken van de al bestaande waterbussteigers. De eerste watertaxi’s zouden in april van dit jaar moeten varen. “De droom is om het over vijf jaar vol met scheepjes te hebben liggen. We maken er een klein Venetië van.” Martin Bloem vervolgt lachend: “Nou klein, eigenlijk groot Venetië.” Verhuizen Deal Drecht Cities kijkt ook samen met de gemeentes en de ROM-D (Regionale ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden) naar nieuwe investeringslocaties. “Watergebonden locaties zijn schaars. We zijn intensief bezig om die nieuwe posities voor maritieme bedrijven te verwerven. Als regio zijn we daarvoor wel vaak afhankelijk van de welwillendheid van grondeigenaren. De markt is bijna in ieder watergebonden terrein wel geïnteresseerd.” Ruimte creëren gebeurt onder andere door verplaatsing van al gevestigde bedrijven binnen de Drechtsteden. Een goed voorbeeld van zo’n verplaatsing is Peute Group, een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het recyclen van kunststof en papier. Dit bedrijf gaat van Dordrecht naar het Nedstaal-terrein in Alblasserdam. Het terrein dat achterblijft biedt mogelijkheden voor nieuwe bedrijven. In die haven, de 2e Merwedehaven, gaat motorenrevisiebedrijf zich vestigen. Die zijn hun locatie in de oude binnenstad van Dordrecht ontgroeid. Door het gebrek aan ruimte proberen Martin Bloem en zijn team de wél beschikbare ruimte steeds beter te benutten. “We proberen zoveel mogelijk overslag per vierkante meter te realiseren.” Dat probeert Deal Drecht Cities door onder andere de kades zo slim mogelijk te gebruiken. Ze laten bijvoorbeeld verschillende bedrijven gebruikmaken van dezelfde kade. “Kijk maar naar BCTN en Kubota, daar gebeurt dat nu al. Maar we kunnen het niet afdwingen, de bedrijven moeten zelf mee willen werken.” Martin Bloem verwacht tevens dat het bedrijventerrein van de zeehaven 1 en 2 in Dordrecht komende jaren op de schop gaat. “Er is daar veel verouderd. We zijn nu aan het kijken hoe we daarin kunnen investeren.” Koninklijke Binnenvaart Nederland Ook Deal Drecht Cities heeft goede voornemens voor 2022. Ze zijn bezig met een onderzoek dat gelinkt is aan de zakelijke dienstverlening aan de binnenvaart- en baggersector. “Dat is een heel grote industrie. Van makelaars en ingenieurs tot ICT-bedrijven. We willen de slimme bedrijven eruit pikken en hierheen halen.” Het onderzoek moet aantonen wat ontbreekt, aan de hand daarvan wordt een strategie bepaald en gaat het team aan de slag om de clusters te versterken met die specifieke bedrijven. Een opvallende organisatie die Martin Bloem samen met de gemeente Zwijndrecht dit jaar binnen wil gaan halen is Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN). Dat is de toekomstige naam van de fusieorganisatie van CBRB en BLN-Schuttevaer. Het huidige kantoor van BLN bevindt zich al in Zwijndrecht, waar zeker 800 binnenvaartondernemingen zijn gevestigd. “Hier wordt de taal van de binnenvaart gesproken”, vindt Martin. “Dus KBN zou hier een heel mooie toevoeging aan zijn.” Gemeente Zwijndrecht is niet de enige locatie waar KBN kijkt. Het Capelse bedrijventerrein Rivium is ook in de race. Ook al heeft KBN nog geen definitief besluit genomen over de vestigingslocatie, Martin Bloem heeft er alle vertrouwen in. “In Zwijndrecht hebben ze de ondernemers om zich heen, KBN wordt dan nog meer onderdeel van de familie.” Martin Bloem wijst het werkgebied Van Deal Drecht Cities aan op de kaart. (foto Niels Hummel)

Binnenvaartkrant