10 18 januari 2022 Rivertours uit Vlaanderen/België zoekt voor snelle indiensttreding: ervaren SCHIPPERSECHTPAAR voor passagiersvaart SCHIPPERSECHTPAAR voor afloswerk gedurende 1 à 2 maand in de zomer SCHIPPER of STUURMAN voor het seizoen U houdt van het schippersleven en van contacten met publiek. De Vlaamse/Belgische waterlopen trekken u aan, weekendwerk schrikt u niet af, u bent een uitstekende en veilige schipper en beschikt over een aantal technische vaardigheden. U en uw partner beschikken beiden over de nodige vaarbewijzen. Woongelegenheid op het schip is aanwezig, maar we hebben voor u ook een gratis ligplaats indien u uw eigen schip of woonboot afmeert nabij onze aanlegplaats. Wij bieden: Aangename werksfeer samen met een aangename ploeg gidsen. Goede verdienste. DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Kandidaturen: Guido Moens . GSM: 0032 (0)475 25 24 65 . E-mail: moens@scaldisnet.be Kwaliteitsschepen uit Groningen Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl Adverteren? Goed idee! Vind de weg naar duizenden lezers via uw advertentie in de Binnenvaartkrant. We informeren u graag over de promotiemogelijkheden, zowel in print als digitaal. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. binnenvaartkrant.nl/ adverteren Telefoon +31(0)10 414 00 60 sales@binnenvaartkrant.nl binnenvaartkrant.nl/adverteren YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL WWW.SHIPVISION.NL Volg ons op Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw Volg zeevaart ons op Afbouw begeleiding | Bemiddeling Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding | Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 11.40 Splendor ms Mondeo Splendor Afmetingen : 110 x 9,50 x 2,99 Tonnage Afmetingen : : 2200 110 x 11.45 x 3.63 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 110 2006/1998 3.207 x 9,50 x 2,99 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 2200 Fabr. 2006MTU 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 Bouwjaar Hoofdmotor : : 2006/1998 Caterpillar 3512 B, 1700 Pk, Hoofdmotor : Fabr. Bj. 2006 MTU 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 TE KOOP GEVRAAGD TE KOOP GEVRAAGD NIEUW MTS 110 x 11.40 min MTS 110 3500 x 11.40 m³ min spiralen 3500 en m³ ketel Livia ms Mi-Deseo Livia NIEUW Afmetingen : 54.98 x 7.25 x 2.65 Tonnage Afmetingen : : 699 110 x 11.45 x 3.63 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 54.98 1963 3.212 x 7.25 x 2.65 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 699 Fabr. 2015 Deutz, Bam 12 M816, 700 Pk, Bouwjaar Hoofdmotor : : 1963 Bj. Caterpillar 1981 3512, 1.521 Pk, Hoofdmotor : Fabr. Bj. 2015 Deutz, Bam 12 M816, 700 Pk, Bj. 1981 ms Stefanus Nieuwbouw ms Mondialduwboot Afmetingen : 80 x 8.20 x 2.47 Afmetingen : 90 : x 19.53 x 10 x meter 3.27 Tonnage bouwjaar spiralen : 1.086 vanaf en ketel 2000 Nieuwbouw Bouwjaar Tonnage : 1.849 : 2020 duwboot Bouwjaar : 1961 Afmetingen Bouwwerf Bouwjaar : 1982 : Tinnemans, 19 x 10 meter Maasbracht Hoofdmotor bouwjaar : Fabr. Mitsubishi vanaf S 12 2000 A MPTA, Bouwjaar Levering Hoofdmotor conditie : Caterpillar, : In 2020 overleg C32, 1200 pk, Bj. 2013 862 Pk, Bj. 2002 Bouwwerf Prijs : Tinnemans, € 2.685.000,-- Maasbracht Levering conditie : In overleg Prijs : € 2.685.000,-- Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Merwestraat Jan Ruijtenberg, 4a, 4251 mobiel: CR +31 Werkendam (0) 651 14 53 39 Telefoonnummer: Dolf Cornet, mobiel: +31 +31 (0) (0) 183646 5092 5412 3380 Jan e-mail: Ruijtenberg, info@shipvision.nl mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl
11 18 januari 2022 Urker werf kan dankzij verkoop uitgroeien tot wereldspeler Chinese investeerder neemt Balk Shipyard over DOOR EVERT BRUINEKOOL Het op Urk gevestigde Balk Shipyard verkoopt 100 procent van de aandelen van de familie aan de Chinese investeerdersgroep Zhongying International. De verkoop heeft volgens eigenaar Daan Balk geen gevolgen voor het personeel. Wel biedt die volop kansen voor toekomstige groei. “De superjachtindustrie maakt een extreme groei door, zeker in lengte van de jachten”, licht Daan Balk toe. “Er moet enorm geïnvesteerd worden om mee te groeien. Door de overname kan Scheepswerf Balk een wereldspeler worden, met uitstekende contacten in Azië.” Jinlong Mega Yachts in China maakt ook deel uit van de investeerdersgroep Zhongying International. Betere toekomst Met acht andere ondernemers onderhandelt Balk al jaren over verhuizing naar de toekomstige buitendijkse haven van Urk, waar een nieuwe scheepswerf zou kunnen komen. Daar lijkt nu schot in te zitten. Balk moet meegroeien met de superjachtmarkt. In de buitendijkse Urker haven is ruimte voor de bouw van grotere schepen. “Dat zijn enorme investeringen. Die konden wij wel zelf doen, maar het is zekerder voor het bedrijf als er een grote investeerder achter staat. Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze recente ontwikkelingen een betere toekomst hebben gecreëerd voor Balk Shipyard.” Hofleverancier Balk Shipyard was tot nu toe een familiebedrijf dat al 224 jaar lang een bijdrage levert aan de Nederlandse scheepsbouw. In 1798 Lekke duwboot Donderdagochtend 13 januari is een duwboot in de problemen gekomen op het Julianakanaal bij Echt. De hulpdiensten kregen rond acht uur een melding over een lek schip. Het bleek om een duwboot te gaan. Een zegsman van de brandweer vertelde na afloop dat het vaartuig is leeggepompt en vervolgens is opgehaald door een bergingsbedrijf voor reparatie op een ADVERTENTIE startte het familiebedrijf in Elburg en in 2004 verhuisde het naar Urk. In 2002 kregen zij de koninklijke onderscheiding ‘Hofleverancier’. Na generaties lang werkzaam te zijn geweest in de visserij en kleinere commerciële scheepsbouw, is na de inpoldering het roer helemaal omgegaan naar de pleziervaart. Na de verhuizing in 2004, naar de voormalige scheepswerf Metz, kon het bedrijf verder groeien dankzij de grotere faciliteiten en een betere locatie. De focus is toen vooral komen te van de Maasbrachtse werven. De scheepvaart was korte tijd gestremd. Op de duwboot was één opvarende. Hij is in het ziekenhuis onderzocht, omdat hij onderkoelingsverschijnselen vertoonde. Bij het incident zijn vetten vrijgekomen, die op het water van het Julianakanaal dreven. Een gespecialiseerd bedrijf is ingeschakeld om ze te verwijderen. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl liggen op refit en nieuwbouw van superjachten en de internationale markt. Toch zijn visserij- en overheidsvaartuigen nog steeds welkom, evenals de chartervaart. Emotionele beslissing De beslissing om te verkopen was emotioneel en heeft even op zich laten wachten. Talloze gesprekken in de familie zijn eraan voorafgegaan. “Er zitten veel kanten aan verkopen”, legt Balk uit. “Zo moet je als ouders nadenken of de kinderen het bedrijf overnemen. Daarnaast is de vraag ‘ben ik dan de generatie die de deur dicht doet’, geen makkelijke beslissing.” “Ook voel je je verantwoordelijk voor zeven generaties, en niet het minst het personeel. Je moet ook nog een keer rationeel denken wat het beste is voor het bedrijf. Emotie is mooi, maar zakelijk kan Balk Shipyard is sinds 2004 op Urk gevestigd. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) je er niets mee.” “De wereld verandert zo snel om ons heen, en zeker de superjachtenwereld”, gaat Balk verder. “Als we zelf alle veranderingen hadden moeten doen, waren we zeker ver gekomen. Maar dan hadden we een onstabiel bedrijf kunnen creëren, dat bij economische tegen slag eerder in de problemen zou kunnen komen. Dat hoop ik op deze manier te voorkomen, al is dit geen vrijkaart dat het goed gaat.” “De kans van slagen met de overname is vele malen groter dan als we het op emotionele basis zelf zouden gaan doen. Niets doen is zeker geen optie.” Met een nieuwe werf in de buitendijkse haven, met nieuwe loodsen en een scheepshelling kunnen ze in de toekomstige buitendijkse haven schepen aan tot circa 70 meter. Maar daar is veel geld voor nodig. Nieuwe kansen Zhongying International houdt zich onder meer bezig met elektronica, thee, vliegtuigen en megajachten. De groep opereert vooral in Azië en Australië en dat geeft voor Balk Shipyard kansen om ook op die markten verder te groeien. Daan Balk zal het bedrijf zeker niet de rug toekeren. Hij blijft er de komende tijd actief. “Als ik het naar mijn zin heb kan het 3-jarige contract zo maar voor drie jaar weer verlengd worden. Het bedrijf krijgt op deze manier de ruimte die het verdient door de kapitaalinjectie van Zhongying International. We gaan er met zijn allen nog iets mooiers van maken.” Over de overnameprijs zegt Balk niets. Alleen: “Als familie Balk zijn we tevreden met de deal.” Stuw Roermond grotendeels hersteld DOOR NOUD VAN DER ZEE Het water op de Maas zakt al weer sinds eind vorige week en scheepvaart is weer gewoon mogelijk. De stuw bij Belfeld was tot woensdagavond gestremd. De stuw bij Roermond was eveneens buiten werking gesteld. Hij raakte bovendien beschadigd door drijvend afval. Bij beide stuwen bleek veel rommel in het water te drijven. De stuw bij Belfeld kon daardoor niet helemaal open, maar dat werd later opgelost. Bij de stuw in Roermond was het probleem serieuzer: daar waren jukken verschoven. Die jukken houden de schotten van de stuw op hun plaats. Een door Rijkswaterstaat ingeschakeld kraanschip slaag de er donderdag in de kapotte stuw te herstellen. Het risico bestond dat de waterstanden tussen de stuwen van Linne en Belfeld gelijk kwamen te staan, aldus Rijkswaterstaat. Dat zou een waterstandsdaling van 2 meter kunnen betekenen. Dat zou grote gevolgen hebben voor de scheepvaart. Vanwege de hoge leeftijd van de stuw en de mogelijke instabiliteit durfde Rijkswaterstaat het niet aan de schotten op een normale wijze te zetten. Daarom moest het kraanschip de werkzaamheden vanaf het water verrichten. Het lukte om twee van de drie rijen schuiven, die het water tegenhouden, te zetten. Daarmee is de waterstand weer onder controle. Zodra het mogelijk is, wordt de stuw onderzocht op schade. In 2023 volgt groot onderhoud. De stuw in Roermond is bijna honderd jaar oud en kwetsbaar. Vervanging van het object staat bij Rijkswaterstaat gepland voor na 2035.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl