Views
7 months ago

2022-01 Nieuwbouwspecial

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Grote
  • Maritieme
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Januari
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

6 RP Tankschiffahrt AG

6 RP Tankschiffahrt AG KICKER / ZOEKERTJE 11 januari 2022 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. We verwelkomen je graag in ons team! Voets Shipment bv DUW- SLEEP- EN TRANSPORTWERK HANDEL IN ZAND EN GRIND Gevraagd op duwboot Zit scheepvaart in jouw bloed en heb je affiniteit met de binnenvaart? Dan is Schipper dit de vacature die en je zoekt. Matroos/Stuurman Wij nemen transporten over en bevrachten binnenvaartschepen met ladingen voor diverse bestemmingen in Nederland en België. tel: 0475-461100 vragen naar Wij zijn dhr. op zoek R. naar Voets een assistent bevrachter m/v die denkt in mogelijkheden. Iemand die kansen ziet en deze pro-actief oppakt. Je bent de schakel tussen schippers en klanten. Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 17-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@ippersonal.ch Werft aan! Gezocht Stuurman zonder patent/Matroos of e.v.t. Stel op drooglading schip, 3 weken op 3 weken af, zondag word niet gewerkt, Loon nader overeen te komen. Tel. 0031654-957645 Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija. Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM TE KOOP GEVRAAGD Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031 - 6551 868 23 Altijd actuele vacatures binnenvaartkrant.nl/vacatures Scheepvaartbedrijf Semmy BV KAPITEIN / STUURMAN Wij zoeken voor het kvb Kruier en Sjouwer een kapitein of stuurman met patent die ons team wil komen versterken. Vaarsysteem 14/14, reis en kost vrij. Goede secundaire voorwaarden. F.J. Semplonius +31653535673 cv sturen naar folkertjan@semmybv.com BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 ACTICIDE CMG voorkomt VERSTOPTE DIESELFILTER info/ bestel http://www.GBIJT.nl Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs! Tot 25 m onder het schip uit! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 GEZOCHT: KOPPEL OF KAPITEIN voor vrachtschip circa 900 ton. Vaargebied BE, NL, Beneden Rijn. Alle systemen bespreekbaar. +32 499 731 631. Wir suchen für unsere Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • mindestens Patent bis Mannheim • Tankschifffahrtserfahrung von Vorteil • Radarpatent • ADN-Schein Unser Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Birsfelden sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel und dem Nordwestdeutschen Kanalgebiet. Wir bieten interessante Schweizer Sozialleistungen, bspw. 100% Pensionskassenvergütung durch den Arbeitgeber, Krankenkassenversicherung sowie eine Krankentaggeldversicherung (BU + NBU) und fachspezifische Weiterbildungskurse (u.a. Übernahme von Kurskosten) an. Das Arbeits- und Freizeitverhältnis ist 1:1 in einem festen Schichtsystem von 3 Wochen an Bord + 3 Wochen Freizeit. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Melden Sie sich unter +41 41 511 23 25 oder senden Sie uns eine E-Mail mit Ihren Unterlagen an info@neco.ch • MBO+ werk- en denkniveau. • Beheersing van de Nederlandse en eventueel Franse taal. Ben je enthousiast over deze functie? Stuur je CV en motivatie naar voetsbv@voetsschipment.nl. Of Bel 0475461100 en vraag naar dhr. Voets. 1ste en 2de kapitein gezocht In bezit van Groot Vaarbewijs. Aan Zwitserse condities. Neem contact op om kennis te maken. Titanshipping@smbarge.ch +31615452086 DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH HYBRIDE / FULL ELECTRIC AANDRIJFSYSTEMEN Biesboschhaven Noord 1b 4251 NL Werkendam T. +31 (0)183 502688 • Kapitein in het bezit van een Rijnpatent tot minimaal Mannheim • Vaarbewijs • ADN-C of bereid dit te behalen • Radar • Marifoon • Tankvaartervaring is een pre Wij zijn op zoek naar een KAPITEIN U wordt tewerkgesteld op een multifunctioneel jong schip met een flexibele dienst en loopt in een 14-14 systeem onder Luxemburgse voorwaarden. Voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Bitumina Shipping SA 9, route du Vin • L-5401 Ahn +31 638 081 682 Support54@inos.lu Rheintank SA is een Luxemburgs scheepvaartbedrijf. Voor ons schip zoeken wij mensen die een uitdaging willen aangaan. Wij zoeken een gemotiveerde medewerker voor de functies als KAPITEIN Dit is voor een Tanker schip Type C van 135 m op 11,45 m, dat zal varen in het VARAG-gebied. De werkzaamheden zijn laden, transporteren en lossen van clean Petroleum Producten. WIJ VRAGEN: • Bunkerervaring • Vaarbewijs • ADN C • Rijnpatent • Radar diploma U bent betrouwbaar, stressbestendig, collegiaal en zoekend naar een nieuwe uitdaging. Tevens neemt u uw werkzaamheden serieus en streeft er naar om ongevallen en calamiteiten te voorkomen, dan maken wij graag kennis met u. Klinkt dat als uw ideale baan? Stuur uw sollicitatie dan aan: Rheintank SA 9, Rue des Champs, 5515 Remich, Luxemburg Tel. +352 26 66 42 38 E-Mail: rheintank@navigation.lu WIJ BIEDEN: • Vast dienstverband onder Luxemburgse voorwaarden • Werksystem 2 op/ 2 af 3/3

7 STC en Scylla zetten samen erkend traject op Eerste diploma’s voor nieuwe machinistenopleiding Colofon 11 januari 2022 Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn­ en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s­Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker ­ Hoofdredacteur +31(0)6­22871516 Michel Gonlag ­ Eindredacteur +31(0)6­53244445 Sarah De Preter ­ Redacteur +31(0)6­22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell ­ Office manager Mariska Doornkamp ­ Administratief medewerker DOOR NIELS HUMMEL De eerste deelnemers van de nieuwe opleiding tot machinist aan het Scheepvaart en Transport College (STC) mochten vrijdag 24 december hun diploma in ontvangst nemen. Deze nieuwe opleiding verkort de looptijd naar de stempel ‘machinist’ in het dienstboekje van zes naar één jaar. De sfeer zit er vrijdag 24 december goed in bij de deelnemers van de machinistenopleiding. Net voor de kerst voelt deze uitreiking als een extra kerstcadeautje. Aan een tafel in de trapsgewijs ingedeelde kantine van het STC zijn ze druk met elkaar in gesprek. Ondanks de verschillende achtergronden van de deelnemers is de taal geen obstakel, ze doen het gewoon in het Engels. De docent die hen tijdens het traject heeft begeleid, hangt over de rand van de hogere sectie en praat gezellig mee. STC-unitmanager Harm Bergsma (links) spreekt de geslaagden toe. Rechts Scylla’s QNSE-manager Christian Scherpenisse. Vrolijkheid bij de deelnemers en hun docenten na de uitreiking van de diploma’s. (foto’s Niels Hummel) Scylla De deelnemers zijn allemaal in dienst van cruiserederij Scylla. De reder heeft 39 schepen varen en zocht naar een oplossing voor het ontbreken van een opleiding tot machinist in de binnenvaart. Niet alleen omdat voor de stempel zes jaar vaartijd verplicht was, maar ook omdat er weinig technische kennis was van de systemen aan boord. “Aan boord van onze schepen hebben we veel elektronische apparatuur zoals koel­, grijswater­ en verwarmingssystemen. Daar is gewoon specifieke kennis voor nodig”, aldus Christian Scherpenisse. Christian, QNSE­manager bij Scylla, is vandaag ook aanwezig op de STC­locatie aan de Lloydstraat in Rotterdam om de uitreiking bij te wonen. “Scylla heeft nauw samengewerkt met het STC bij het opzetten van deze opleiding.” Zo heeft de rederij meegedacht over de inhoudelijke onderwerpen en toegang gegeven tot de tekeningen en de systemen. “De opleiding sluit dan ook goed aan bij de behoeftes van de riviercruise sector. We hopen hier nog jaren van te profiteren en zijn erg blij met het resultaat”, zegt Christian. Eerste keer STC en Scylla werken al langer samen, zo vertelt Harm Bergsma, unitmanager bij STC. “Al sinds 2012 zijn wij trainer voor Scylla. We verzorgen onder andere opfriscursussen, simulatortrainingen voor hun personeel en opleidingen voor matrozen. Ze zijn zelfs een keer met een cruiseschip hier aan de kade komen liggen. Maar een heel nieuwe, nog niet bestaande opleiding opzetten was voor ons ook de eerste keer.” Het opzetten van een nieuwe opleiding ging dan ook niet zonder slag of stoot. Door de wet­ en regelgeving was het niet mogelijk om zomaar een nieuwe opleiding te mogen starten. Al in mei 2017 werd het eerste verzoek om de wetgeving aan te passen verstuurd. Maar het STC kreeg nul op het rekest. “We moesten ons maar melden voor een mbo­opleiding. Helaas moet een mbo­opleiding Nederlandstalig zijn, en dat is een beetje lastig voor anderstalig personeel.” Mede onder druk van brancheorganisaties, zoals BLN­Schuttevaer, en Scylla zelf is het STC toch gelukt om een opleiding op te zetten. De opleiding is goedgekeurd door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart en exameninstituut CBR. De opleiding duurt een jaar en de enige vereiste is een leeftijd van 21 jaar of ouder. STC heeft de opleiding opgedeeld in drie tijdsvakken van vier maanden. “In die vier maanden moet je één week naar school, blended learning noemen we dat”, zegt Harm Bergsma. In januari 2019 startte de pilot dan eindelijk. Twaalf medewerkers van Scylla schreven zich in voor de opleiding. “De basis van de opleiding is voor iedereen hetzelfde, maar een deel is specifiek ingericht voor Scylla”, zegt Harm Bergsma. Corona De eerste en tweede praktijkweek verliepen volgens plan, maar voor de derde week gooide corona roet in het eten. “Het CBR sloot tijdelijk de deuren. Die moet toezicht houden tijdens onze praktijkweken, zonder het CBR hebben wij geen lesbevoegdheid.” Bijna anderhalf jaar later is de opleiding toch afgerond. Nu de eerste deelnemers eindelijk hun diploma in ontvangst mogen nemen, kijkt Harm Bergsma met een goed gevoel terug op de periode die achter hen ligt. “Vooral op de samenwerking: van niks naar een erkend traject. Anderstaligen worden niet geëxamineerd in Nederland, dus dit is echt uniek. Het is echt een mooie mijlpaal en overwinning Cursist Andrei Daniel, matroos in dienst van Scylla, is ook enthousiast over de opleiding. “De praktijk weken waren eigenlijk een klein feestje. Deze opleiding is een goed fundament, maar er zou wel iets meer praktijk bij mogen komen kijken.” Hij sluit af met de opmerking dat meer mensen de opleiding zouden moeten volgen. “Het is een goede school met les op maat.” Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers ­ Commercieel manager Rica Adjis ­ Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma­Tomase Varina Kammeraat Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl

Binnenvaartkrant