Views
5 months ago

2022-01 Nieuwbouwspecial

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Grote
  • Maritieme
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Januari
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

26

26 Nieuwbouwspecial 11 januari 2022 Dé specialist in scheepsverzekeringen Innovatieve Specialist 180 jaar kennis en ervaring OOK DE ONERI GAAT VAREN ONDER DE EOC VLAG! Net als 3.600 andere ondernemers kiest de Oneri ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen de Oneri een GOEDE VAART! eoc.nl 24/7 BEREIK- BAAR 088 6699500 @EOCverzekering /EOCverzekering Foto: Media Creators Wij wensen de Oneri een behouden vaart! Biesboschhaven Noord 7a . 4251 NL Werkendam T. 085-040 48 00 . M. 06 835 26 326 . info@ccm3.nl www.ccm3.nl Dé specialist in pijpleidingen De Jong’s Pijpleidingfabriek produceert en installeert met veel expertise elke dag pijpleidingsystemen voor de maritieme sector t.b.v Baggerbouw, zeevaart, binnenvaart en jachtbouw zoals hopper- en cutterzuigers, containerschepen, sleepboten, chemicaliëntankers en luxe jachten. Zij kiezen voor het familliebedrijf uit Sliedrecht, omdat het al sinds 1951 de specialist is op dit gebied. Advies en ontwerp Met een deskundig team van engineers lukt het De Jong’s Pijpleidingfabriek uw aanvraag volgens de geldende eisen goed in kaart te brengen en een product op maat te leveren. De pijpleidingspecialist heeft ruime ervaring op het gebied van advies en ontwerp tot prefabricage en montage. Het familiebedrijf levert diverse projecten op, zoals laad-lossystemen, lens-ballastsystemen en bijvoorbeeld voortstuwings-installaties voor de maritieme industrie. Geavanceerde werkplaats Wij wensen mts Oneri een behouden vaart! De Jong’s Pijpleidingfabriek beschikt over een moderne en geavanceerde werkplaats waar de prefabricageen alle pijpleidingwerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Compleet prefab van pijpen: • Diameters van Ø6 mm tot en met ± Ø1600 mm • Segmentbochten en baggerbochten en -pijpen • Elektrisch, MIG of TIG lassen (afhankelijk van de toepassing) • Onder elke gewenste keuringsinstantie • CNC gestuurd doorn buigen. Wij beschikken over 2 stuks doorn buigmachines t/m 60,3MM uitwendig met een buigradius van 2D en 1 stuks doorn buigmachine t/m 168,3MM Deskundig team van monteurs Een deskundig team van monteurs, dat werkt onder leiding van een projectleider, draagt er zorg voor dat alle werkzaamheden veilig en adequaat uitgevoerd worden. De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Sliedrecht Molendijk 80-82 • 3361 EP • Sliedrecht +31 (0)184 413 644 info@djps.nl www.djps.nl

27 Nieuwbouwspecial 11 januari 2022 Concordia Damen bouwt Oneri voor Last Tankvaart (foto’s Jan Hoek) DOOR JAN HOEK Stephan Last was eigenaar van de Census en zijn broer Frank van de Attesa. Twee drogeladingschepen van in totaal zo’n 5.300 ton die ze hebben ingeruild voor één 8.698 ton metende tanker van 135 x 17,50 meter. Niet alleen de woorden ‘vernieuwing’ en ‘uitdaging’ speelden een rol bij dit toch ingrijpende besluit, maar zeker ook meer tijd voor het gezinsleven. Op hun eerste nieuwbouwschip gaan de broers elkaar aflossen en dat levert de gewenste vrije tijd met vrouw en kinderen op. Met hun vorige schepen voeren ze altijd naar boven, maar nu wordt hun werkterrein voornamelijk het ARA­gebied. De broers gaan voor Victrol mineralen vervoeren, maar desgewenst kunnen er in de toekomst ook bunkeractiviteiten plaatsvinden; de Oneri beschikt namelijk over een 28 meter lange bunkergiek. Fijne afbouwperiode Het Chinese casco van de Oneri (Italiaans voor lasten) is geleverd door Concordia Damen, dat samen met CCM3 garant stond voor een prima turnkey afbouw. “Ook met de toeleveranciers hadden we prima contact en alles is geheel volgens afspraak verlopen. Concordia Damen en CCM3 hadden met Peter Bezemer uit Zwijndrecht een uitstekende projectleider ingehuurd en Electric Marine Support (EMS) had met Danny Dijkema een top­voorman.” Broers Frank (links) en Stephan Last realiseerden samen hun eerste nieuwbouwschip. “We kijken terug op een fijne afbouwperiode en zijn zeer content met het eindresultaat”, aldus de zichtbaar trotse eigenaren Stephan en Frank Last. De twee jaar jongere Frank begon zijn carrière in de binnenvaart als matroos aan boord van de Census, het schip van zijn broer. Later kocht hij uit de vaart zijn eigen motorschip Attesa. Beide schepen zijn medio 2021 verkocht. De Census (105 x 11,45 mere) vaart nu verder onder de naam El Teide en de Attesa (110 x 10 meter) als Motu. Scheldehuid De Oneri gaat varen voor Victrol, een rederij die volgens de eigen website garant staat voor hooggekwalificeerd vervoer over water door heel Europa. Het in 1969 opgerichte bedrijf was aanvankelijk vooral een bunkerbedrijf. Eind jaren 80 kwam de rederij in handen van de familie Maes, die een aantal dubbelwandige bunkertankers liet bouwen. De groei hield aan en op dit moment beschikt Victrol over een zeer gediversifieerde vloot van zo’n 35 tankschepen, waaronder een tanker voor het transport van bitumen ofwel asfalt, een zwarte kleverige en stroperige vorm van aardolie. Naast de tankvloot beschikt Victron over Afmetingen: 135 x 17,50 meter Tonnage: 8.698 ton Thuishaven: Rotterdam roro­ en heavy lift­pontons en duwboten. Het Chinese casco is voorzien van een zogenoemde Y­Scheldehuid. Deze veilige kreukelzone dient ter bescherming bij aanvaringen en biedt ook de mogelijkheid grotere tanks te plaatsen dan op een standaardtanker. Op de Oneri staan er twaalf tanks van 730 kuub, waaraan zes ladingpompen van Bornemann (EPS) zijn gekoppeld met elk een capaciteit van 300 kuub per uur. Het enkelleidingsysteem is geleverd door De Jong’s Pijpleidingfabriek uit Sliedrecht, waarmee volgens Stephan en Frank de best mogelijk kwaliteit aan boord van hun tanker is geïnstalleerd. Twee door Koedood geleverde Mitsubishi­motoren van 1.414 pk elk bij 1.650 toeren zorgen voor de voortstuwing. Zowel op het voor­ als achterschip staat een door Van Wijk geleverde spudpaal. Dat Werkendamse bedrijf leverde ook de 23 meter lange autokraan met een capaciteit van 2.500 kilo en de eerdergenoemde bunkergiek. Op het achterschip bevindt zich ook het laatste stuurhuis dat onder de naam EBR geleverd werd. Ruijtenberg Shipyard heeft inmiddels het personeel en de werktekeningen van het failliete EBR overgenomen. Hoofdmotor: 2x Mitsubishi van 1.414 pk elk bij 1.650 toeren Eigenaar: Last Tankvaart ENI-nummer: 02339337 Hotel-chique Een prachtige lessenaar en de verder perfect afgewerkte luxe en huiselijke inrichting van het maar liefst 60 m2 grote stuurhuis wijzen richting Hoogendoorn Scheepsbetimmeringen. Die kwaliteit, met tal van koperaccenten, is ook duidelijk te zien in de woning op het achterdek. ‘Hotel­chique’ noemen kenners de stijl, waarbij de vakkundige adviezen van binnenhuisarchitecte Marlies van M­Design uit Arnhem zeker een rol speelden. Ook aan dek maken tal van fraaie upgrades, waaronder het nodige rvs, duidelijk dat de Oneri eigendom is van een trotse familia Oneri (Italiaans voor familie Last). Op de leef­ en slaapruimten van de bemanning is duidelijk niet bezuinigd. De eigenaren Stephan en Frank Last en hun respectievelijke partners Nikita en Michelle kunnen terugkijken op een geslaagde afbouw van hun eerste nieuwbouwschip. Dat de Victrol­vloot wordt uitgebreid met de Oneri is zeker geen ‘last’, maar met twaalf grote tanks én een bunkergiek een perfecte aanvulling voor het door de Antwerpse rederij gegarandeerde hooggekwalificeerde vervoer over water. Aan mts ONERI leverden onder andere: Concordia Damen Shipbuilding B.V. ­Bouw casco CCM3 ­Afbouw All Pumps Holland B.V. ­Complete Victor pompen pakket Alphatron Marine B.V. ­Compleet nautisch pakket Beerens Handelsonderneming B.V. ­Voorsierradarmast type Jumbo ­Achtersierradarmast type Compromis ­Stuurhuistrap ­Heklichtbeugel type Millennium XL rvs gepolijst ­Rvs gepolijste boordlichtvleugels in doosmodel XL ­Rvs gepolijste geuzenmast type Kyan XL ­Rechte rvs roeftrap met haaks bovenbordes en leuning ­Rvs rechte tankdekroeftrappen met leuning Beka Constructie - bedrijf B.V. ­Machinekamer vloeren voor en achterschip Damen Marine Components ­Besturingssysteem: type HP7000 ­Stuursysteem: type Van der Velden® 4DWKK ­Roeren: 2x 2 sets (4 st.) type Van der Velden® HD ­Straalbuizen: 2 stuks type Optima Den Breejen Shipyards ­Schroefasinstallatie DJPS De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. ­Pijpleidingen t.b.v laad­/los en dampretour, inclusief de installatie van overige dekleidingen, compleet met tankverwarmingsinstallatie en RVS tankspiralen EMS Group B.V. ­Complete E­Installatie EOC Schepenverzekering ­Verzekering EPS European Pump Services B.V. ­Bornemann ladingpompensystemen Hoogendoorn MBI BV ­Volledige betimmering achterwoning, voorwoning & stuurhuis OMRU Scheepsramen ­Scheepsramen Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. ­Ankerlieren, ankers, kettingen, Bunkerkraan 28 mtr. 10 inch leiding ­Spudpalen, Autokraan 14­23 mtr. 2000 kg. Verhaar Omega B.V. ­Compressor Veth Propulsion B.V. ­2 Veth Jet, type 4­K­1300 (392 kW/1800 rpm) W&O Europe ­Appendages voor de dekleidingsystemen en de machinekamers. ZIE WWW.VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl (foto: EMS) Wij bedanken Scheepvaartbedrijf Census voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Oneri een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie.

Binnenvaartkrant