Views
7 months ago

2022-01 Nieuwbouwspecial

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Grote
  • Maritieme
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Januari
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

20

20 Nieuwbouwspecial 11 januari 2022 Foto: Media Creators Wij wensen familie De Vries en bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Myriam SNEL | FLEXIBEL | GOEDE SERVICE Jacobus lipsweg 91 | 3316 BP Dordrecht T 078-6171517 | F 078-6170221 | E info@ankopiping.nl w w w . a n k o p i p i n g . n l Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en levering casco mogen verzorgen voor Myriam Maritiem V.O.F. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Voor het MTS MYRIAM leverden wij de complete elektrische installatie en de complete tank niveaumeting met alarmering. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor & Werkplaats Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon: (0162) 51 25 36 info@rullensinstallatie.nl Het team van Asto Shipyard wenst MTS Myriam een voorspoedige en behouden vaart! TO BE EXACT. DE TROSSEN KUNNEN LOS! Het vakmanschap van Asto Shipyard is veelzijdig. AFBOUW - CASCOBOUW - CONSTRUCTIE - ELEKTRA - HYDRAULIEK - LEIDINGWERK - ONDERHOUD POEDEROVERSLAG - REPARATIE - RVS/ALUMINIUM - STEVENDOK - VERSPANING Alle disciplines onder één dak - voor nieuwbouw, afbouw, reparatie en onderhoud van hoogwaardige binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten. Van ontwerp tot oplevering. ASTO SHIPYARD heeft alles in eigen huis. ALLES? KIJK OP WWW.ASTO-BV.NL f in

21 Nieuwbouwspecial 11 januari 2022 Tiende Myriam is tevens de laatste Afmetingen: 135 x 17,50 meter Tonnage: 8.500 dwt Thuishaven: Zwijndrecht DOOR JAN HOEK Eigenaar Henk de Vries is de tel een beetje kwijt, maar na enig nadenken blijkt dat de onlangs bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer afgebouwde tanker Myriam het tiende binnenvaartschip is met de naam van zijn echtgenote. En de laatste, want op de dag van de proefvaart half december op het Vuile Gat bij Willemstad werd de binnenvaartondernemer 68 jaar. Tijd voor een tandje terug, zeker als je weet dat in een relatief korte tijd een rondje nieuwe schepen is gebouwd: naast de Myriam ook de tankers Solution en Desperado. Het vaststellen van de besteklijst (op hoofdpunten) en de rol van projectleider deed Henk de Vries bij alle drie de tankers zelf. “Hij was iedere dag aan dek en weet precies wat hij wil, maar ook wat hij niet wil. Duidelijk een vakman met veel ervaring en heel veel energie”, concludeert Asto’s directeur­eigenaar Karst van der Wiel na een tot tevredenheid verlopen afbouwperiode van de Myriam. Al sinds 2007 varen de tankers voor Interstream Barging en de in Raamsdonksveer afgebouwde tanker vormt daarop geen uitzondering. Hoofdmotor: 2x Caterpillars 3.512 van 1.521 pk elk bij 1.600 toeren (foto Jan Hoek) Eigenaar: Familie de Vries ENI-nummer: 02339336 Bij de start van de afbouw in Raamsdonksveer was Interstream Barging nog gevestigd in het nabijgelegen Geertruidenberg. Sinds 15 november heeft de binnenvaartbevrachter in vloeibare producten, zoals minerale oliën, chemicaliën en vegoil, onderdak gevonden in het voormalige kantoorgebouw van Boskalis aan de Baanhoek in Sliedrecht. Een verhuizing van de oever van de Donge naar de Beneden Merwede. Daar beschikt de bevrachter over een 1.150 vierkante meter groot hoofdkantoor van waaruit de operationele dienst de commerciële belangen behartigt van de ruim 100 particuliere ondernemers en de 25 eigen schepen van Interstream Barging. De vloot, met een totale laadcapaciteit van ongeveer 350.000 ton, bestaat uit circa 80 CPP­tankers (clean petroleumproducts), ongeveer 30 C&Stankers (chemicals & specialities) en zo’n 20 vegoil­tankers (vegetable oils). Henk de Vries vaart sinds 2007 voor Interstream Barging. De familie vervoerde daarvoor 22 jaar lang granen, kolen en containers. Voor de afwisseling werd een tanker gekocht en dat beviel zó goed dat familie De Vries zich geheel richtte op het transport van chemicaliën. Naast de Myriam beschikken ze ook nog over de in 2020 gebouwde tanker Solution, met schoonzoon Frank van Gils en dochter Vanessa als ervaren mede­eigenaren. Eveneens onder regie van Henk de Vries is de tanker Desperado (135 x 15 meter) afgebouwd, een schip dat inmiddels verkocht is. Het roer van de Myriam komt in de vertrouwde handen van Roemeense binnenvaartschippers, die al sinds 1998 op de loonlijst van familie De Vries staan. Ladingpompen Bij het transport staan twee Caterpillars 3512 van 1.521 pk elk bij 1.600 toeren garant voor een voorspoedige vaart in het ARA­gebied, met af een toe een uitstapje op de Duitse rivieren. Twee Verhaar­boegschroefinstallaties zorgen daarbij voor een prima manoeuvreerbaarheid van de tanker. De circa 8.600 ton metende Myriam is 135 meter lang en 17,50 meter breed. Het casco is ontworpen, gebouwd en geleverd door Rensen­Driessen Shipbuilding. Het schip beschikt over twaalf tanks van 760 kuub. Unicorn leverde de verwarmingsketel van 3.000 kW. De deepwell­ladingpompen (55kW) hebben een capaciteit van 125 kuub per uur en zijn geleverd door Oonincx Scheepsonderhoud (OSO) uit Werkendam. Het zijn ladingpompen met een interessante noviteit. OSOdirecteur Jaap Oonincx legt uit: “We hebben ook de ladingpompen aan boord van de Desperado geleverd. Bij de afbouw van de Myriam merkte Henk de Vries op dat hij steeds naar beneden moest om de aandrijfas van de pompen van olie te voorzien… Of dat niet van bovenaf gedaan kon worden. We zijn met zijn vraag aan de slag gegaan en hebben ervoor kunnen zorgen dat die handeling voortaan vanaf het dek kan plaatsvinden. Met dank aan Henk de Vries wordt dat de standaard van onze ladingpompen.” Xeamos is een ingenieursbureau dat zich heeft gespecialiseerd in gas­ en verbrandingstechniek. Dat doen ze goed, want voor de maritieme sector realiseert het bureau, lid van Aqualink, de vereniging van watergebonden bedrijven in Oost­Nederland, een jaarlijkse reductie van 360 ton NOx en 5 ton roet. Aan boord van de Myriam is de installatie van het MPAT (Marine Propulsion After-Treatment) nabehandelingssysteem voor fijnstof­ en stikstofreductie voorbereid. Rullens Installatiebedrijf te Raamsdonksveer verzorgde de complete elektrische installatie, terwijl Anko Piping, het in 2003 door ANton Schreuders en KOos Boonstoppel opgerichte bedrijf, het enkele leidingsysteem installeerde. Kampers Puttershoek leverde niet alleen het stuurhuis en de hefgeleide­kolom, maar ook het bedieningshuisje aan dek. Verveer Zwijndrecht zorgde ook deze keer voor de fraaie betimmering aan boord van de Myriam. Black Box Aan boord is ook de Black Box Pro (BBP) van Shipping Technology geïnstalleerd. Deze BBP is aangesloten op alle nautische apparatuur in het stuurhuis. De verzamelde data worden via een eigen, separate, en beveiligde mobiele internetverbinding vestuurd. De data worden op een beveiligde manier op Google Cloud opgeslagen en aan de scheepseigenaar beschikbaar gesteld via een online dashbord. Dankzij de verzamelde data kan niet alleen realtime worden meegekeken, maar is het ook mogelijk om situaties uit het verleden te reconstrueren. Het is belangrijk te weten dat de scheepseigenaar de eigenaar van de gegevens is en kan bepalen wie er toegang tot deze data heeft. De Black Box Pro is met het veiligstellen van de data een eerste stap naar een compleet nieuw product dat semi­autonoom varen mogelijk moet maken. De volgende stap wordt in februari geïnstalleerd aan boord van de Myriam, een tanker die op alle gebieden klaar is voor de toekomst. Aan mts MYRIAM leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. ­Ontwerp, bouw en levering casco Asto Shipyard ­Afbouwwerf Galle & Roodhart Scheepsbouw B.V. ­Levering casco i.s.m. Rensen­Driessen Shipbuilding B.V. A. Rullens Installatiebedrijf neming B.V. ­Voorsierradarmast type Jura, achtersierradarmast type Alexandra, stuurhuistrap, heklichtbeugel type Millennium XL, Davit WLL 500kg incl. CE­keur, BX woningdeuren, alu geuzenmast type Kyan XL, alu boordlichtvleugels in doosmodel XL, calamiteiten davit, alu roefladder, Van der Velden® HD ­Straalbuis: 2x type Optima ­Manoeuvreersysteem: 2x Van der Velden® Rotor Management Systeem (RMS2000V) Dijvler Materiaal B.V. ­Boegankerlieren, achteranker, ankers, ankerdraden en koppellieren Dolderman B.V. ­2x Caterpillars 3512 van B.V. drijvende loopplank, rvs 1521 pk elk bij 1600 toeren Dolpower BV ­De complete elektrische gepolijste vlaggenstok, ­Ten behoeve van voortstuwing 2 stuks Caterpillar installatie en de complete drijvende haakstok en tank niveaumeting met blauwe kegels 3512C motoren à 1521pk alarmering Blokland Non-Ferro B.V. ­Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boegschroef en ADS van Stigt ­Beunkoelers ­2x Masson Marine keerkoppeling ’t Catshuis ladingpompen 587,5kVA, type MM W7200 4,926:1 ­Inclusief: elektrische bediening, Centa elastische koppeling, sleepsmeerpomp en 1x PTO type 0 t.b.v. stuurwerk Alphatron Marine B.V. ­Compleet nautisch pakket Anko Piping B.V. ­Installatie leidingwerk Artco Painting B.V. ­Schilder­ en coatingwerk Beerens Handels onder- ­Stoffering schip ClimaLogic B.V. ­Airconditioninginstallatie, overdruksysteem, machinekamerventilatie, sanitaire installatie en dekventilator Damen Marine Components ­Besturingssysteem: type SP2700 ­Stuursysteem: type Van der Velden® 4DWKK incl. hydrauliek ­Roeren: 2x 2 sets (4) type motor Caterpillar, type C18, generator Stamford HCM534 ­Generatorset 2 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 587,5kVA, motor Caterpillar, type C18, generator Stamford HCM534 ­Generatorset 3 t.b.v. boordnet 135kVA, motor John Deere, type 6068, generator Stamford UCM274 ­Generatorset 4 t.b.v. boordnet 135kVA, motor John Deere, type 6068, generator Stamford UCM274 Dutch Well Pumps B.V. ­Deepwell lading pompen Interstream Barging B.V. ­Bevrachting Kampers Shipyard B.V. ­Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem en aluminium bedieningshuisje Uniboiler B.V. ­Thermische olie verwarmingsinstallatie van 2.300 kW Verhaar Omega B.V. ­Twee (2) Verhaar Omega Boegschroefinstallaties type kanalen 31130S1400­4k (schroefdiam 1400mm) verticale opstelling, 441 kW bij 1800 omw/min. ­Bediening wegafhankelijk incl. omschakeling Pomp/ Boegschroefbedrijf. ­Eén (1) Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA18 FF op 500L Lloyds gekeurde ketel W&O Europe ­Appendages voor de dekleidingsystemen en de machinekamers ZIE WWW.VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE WIJ FELICITEREN FAMILIE DE VRIES MET MTS MYRIAM EN WENSEN HEN EN DE BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART APPROVED ATEX ZONE 0 Vierlinghstraat 49A 12 - 4251 LC Werkendam +31(0)183 - 509 886 info@dwpumps.nl www.dwpumps.nl

Binnenvaartkrant