Views
5 months ago

2022-01 Nieuwbouwspecial

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Grote
  • Maritieme
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Januari
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

14 11 januari

14 11 januari 2022 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl DE GROENE SCHROEFRAND nu 25% korting Incentive Provider SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV WWW.SCHEEPSSCHROEVEN.NL BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be NIEUWENHUIJSEN SCHEEPSBOUW Faciliteiten • Helling tot 140 meter, 5 banen naast elkaar • Botenkraan 70 Ton • 3 Torenkranen • Aanlegkades tot 135 meter voor bovenwater werkzaamheden Specialiteiten • Klasse maken tankers • Keuringen: alle varende objecten • Schoonspuiten (500 BAR) en schilderen • Alle voorkomende onderhoud, reparatie en schade werkzaamheden • Leidingwerk • Hermotoriseren / verbouwingen • Kleinschalige nieuwbouw (secties, pontons etc.) Rivierkade 1 | 4931 AA Geertruidenberg | 0162 - 512 290 | info@nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl | www.nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl

15 Laatste Brabantse bruggen en sluizen over op bediening vanuit Tilburg Sluis Helmond was het laatste object dat een nieuw bedienings- en besturingssysteemkreeg. (foto Rijkswaterstaat) Half december was de vervanging van de nieuwe bedieningsen besturingssystemen van Sluis Helmond klaar. Dat was de afronding van het vernieuwingssproject om van achttien beweegbare bruggen en sluizen in de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal. Negen maanden eerder (in april 2021) was Istimewa Elektro in opdracht van Rijkswaterstaat gestart op Sluis I en Sluis II in het Wilhelminakanaal. Er waren al langere tijd storingen op de Brabantse vaarwegen. Ze werden vooral veroorzaakt door de verouderde automatiseringssystemen waar achttien objecten nog op draaiden. Met de werkzaamheden wil Rijkswaterstaat de beschikbaarheid van de Brabantse kanalen verbeteren, “totdat de bediening­ en besturingssystemen van alle op afstand bediende objecten in de Brabantse en Midden­Limburgse kanalen, grootschalig aangepakt gaat worden”. CoVadem: nu ook waterdieptekaarten voor Lek en IJssel Op verzoek van gebruikers heeft CoVadem het vaargebied van zijn waterdieptekaarten uitgebreid. Eind 2021 is een aantal rivieren toegevoegd aan de Smart Navigation-module: het Pannerdens Kanaal, de Beneden- Rijn, de Lek en de IJssel. CoVadem Smart Navigationmaakte al de actuele waterdiepten waar een schip vaart zichtbaar in de Inland ECDIS­viewer, van Werkendam tot Iffezheim. Zo zijn schippers altijd op de hoogte van de werkelijke diepte rondom hun schip. Actueel en veilig Gebruikers van de Inland EC­ DIS­viewers van Periskal, Tresco Engi neering, Stentec en Argonav krijgen met een CoVadem­abonnement real time­informatie over waterdiepten en hoogtemetingen ADVERTENTIE in hun stuurhuis: geïntegreerd in de elektronische vaarkaart. Ze hebben zo alle informatie op één plek, direct op de kaart. Actuele onlinegegevens bieden de mogelijkheid de snelheid en koers direct aan te passen en te zien waar veilig gevaren kan worden. CoVadem brengt essentiële informatie in kaart door het ‘varend meetnet’ van deelnemende schepen. De gegevens van de sensoren van inmiddels meer dan 250 metende schepen worden centraal verwerkt, geanalyseerd en verrijkt. Het grote aantal metingen zorgt voor een betrouwbaar beeld van de rivierbodem. De uitbreiding met het Pannerdens Kanaal, de Beenden­Rijn, de Lek en de IJssel kost Covademklanten niets extra’s. De abonnementsprijs van 100 euro per maand blijft gelijk. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Bediening op afstand Na de ingebruikname van de grote bediencentrale in Tilburg in 2016 maakte Rijkswaterstaat nog gebruik van drie kleinere bediencentrales in Helmond, Schijndel en Oosterhout. Die stuurden de achttien beweegbare bruggen en sluizen in het Wilhelminakanaal en de Zuid­Willemsvaart aan. Vanaf nu gebeurt de bediening daarvan ook vanuit de Bediencentrale Tilburg. De komende maanden vinden nog afrondende werkzaamheden plaats. Onder andere in de bediengebouwen Helmond, Schijndel en Oosterhout. Die blijven namelijk bestaan om lokale bediening in noodgevallen mogelijk te maken. 11 januari 2022 Duitsland is klaar voor aangepaste beroepskwalificaties Duitsland heeft de Europese richtlijn voor de erkenning van beroepskwalificaties in de binnenvaart in nationale regelgeving ingevoerd. In dat kader is ook de binnenvaartsimulator Sandra II in Duisburg sinds half december helemaal klaar voor trainingsdoeleinden. De Europese richtlijn trekt de erkenning van beroepskwalificaties binnen de Europese Unie gelijk. Dit betekent voor Duitsland dat het tot nu toe geldende ‘B­patent’ wordt vervangen door een Europees vaarbewijs, waarmee men in principe in heel Europa met alle typen schepen mag varen. Voor het besturen van grote koppelverbanden en schepen met LNGvoortstuwing is een aanvullende kwalificatie nodig. Simulator Om hun vaarbewijs te behalen, moeten schippers in opleiding voortaan een examen afleggen op een simulator. Om die reden heeft het Duitse verkeersministerie de bestaande binnenvaartsimulator Sandra volledig laten moderniseren. Sandra is speciaal ontwikkeld om te leren varen bij lage waterstanden. De simulator wordt beheerd door het ontwikkelingscentrum voor scheepstechniek en transportsystemen (DST) in Duisburg. Hij staat bij het Scheepvaartberoepscollege in Duisburg, waar hij sinds deze maand wordt ingezet voor trainingen. Ook het schoolschip RHEIN, beheerd door binnenvaartorganisatie BDB, gaat de simulator gebruiken. Op het schoolschip worden jongeren sinds tientallen jaren praktisch voorbereid op het werken aan boord. Schoolschipleider Volker Müßig vindt het belangrijk dat de sector volop aan de slag gaat met de gemoderniseerde simulator: “Daarom hebben we nauw contact met het DST. Als schoolschip willen we Sandra II met name inzetten voor het verruimen van de praktische vaardigheden. In de luchtvaart wordt personeel al veel langer getraind met simulatoren. Oefenen op de simulator draagt ook bij aan nog meer veiligheid op de vaarwegen.” Theorie-examen Als gevolg van de nieuwe richtlijn voor de erkenning van beroepskwalificaties moeten bemanningsleden die matroos willen worden in de toekomst een theorieexamen afleggen. Wie als deksman aan de slag wil, moet eerst een veiligheidsopleiding volgen. De nieuwe regelgeving geldt per 18 januari 2022 voor alle Duitse Bundeswasserstraßen met uitzondering van de Rijn, waar de nieuwe voorschriften alleen extra kwalificaties regelen voor het bevaren van risicovolle gedeelten van de rivier. Huizen biedt vluchtelingen veilige haven DOOR EVERT BRUINEKOOL In de week voor Kerst arriveerde cruiseschip Carissima van de Oostenrijkse rederij Rad & Reisen in de werkhaven van Huizen. Tot eind maart fungeert het schip als huisvesting voor vluchtelingen. Hoewel de cruisesteiger al bezet was, heeft de gemeente Huizen snel medewerking verleend aan het verzoek van Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Aan die cruisesteiger ligt, tot maart, het Arkmuseum (in de volksmond ‘De Ark van Noach’). Zodra de lockdown afgelopen is, kan het museum weer bezoekers ontvangen. Waar de ark volgens het Bijbelverhaal dieren opving om de zondvloed te overleven, beidt de De Carissima en de Ark liggen gebroederlijk naast elkaar. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Carissima uitkomst voor de overvloed aan vluchtelingen. Gebroederlijk liggen de schepen naast elkaar. “In de sector is het gebruikelijk dat schepen buiten het seizoen als hotelschip worden ingezet. Voor een reactie over dit project kunnen alleen de lokale autoriteiten informatie geven”, zei Edgar Ginzler, adjunct­directeur van Rad & Reisen. Tijdens het seizoen vaart het schip onder meer voor Best­BikeTours cruises op de Donau, gecombineerd met fietstochten: Passau ­ Wenen ­ Bratislava ­ Boedapest. Toezicht Het college van B en W van Huizen heeft ingestemd met het verzoek van het COA voor de tijdelijke noodopvang van asielzoekers op het hotelschip in de werkhaven. Het gaat om 150 personen, die uiterlijk tot en met 31 maart 2022 aan boord kunnen verblijven. Ze kunnen door plaatsgebrek niet terecht in de bestaande Nederlandse asielzoekerscentra. Verantwoordelijk wethouder Maarten Hoelscher: “We kregen de vraag of wij tijdelijk een veilige haven wilden bieden aan een groep mensen die gevlucht zijn en alles hebben moeten achterlaten. Die beslissing wilden we niet nemen zonder eerst een goed beeld te hebben van de impact op de samenleving. Daarom hebben we gesprekken gevoerd met omwonenden en ondernemers.” De gesprekken zijn omgezet in huisregels voor de bewoners en afspraken over toezicht op het schip en de omgeving.

Binnenvaartkrant