Views
5 months ago

2022-01 Nieuwbouwspecial

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Grote
  • Maritieme
  • Gaat
  • Onze
  • Schip
  • Jaar
  • Schepen
  • Januari
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

12 11 januari

12 11 januari 2022 ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service WWW.BEERENSBV.NL SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR Olie- en brandstoffiltratie CONTACT: Marco van Boven - Telefoon: +31(0) 612 142 130 - E-mail: mvb.nl@cjc.dk Minder motorschades door schone en droge brandstof Ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen volgen elkaar snel, vele worden gedreven om de belasting op het milieu te verlagen. Maar er zijn ook veel vragen zijn over de nieuwe brandstoffen, zoals toenemend bioaandeel (FAME) of gevoeligheid voor de veroudering. CC Jensen adviseert met een eenvoudige oplossing om te komen wat belangrijk is: Het realiseren en behouden van schone en droge brandstof die moderne motoren vereist. Brandstof behoeft continue aandacht, dit begint direct na het bunkeren om veroudering te voorkomen. Bacteriën hebben (condens-)water nodig om te overleven in brandstof en produceren een slijmvormige gel met mogelijke vervolgschades aan pompen of injectoren maar veroorzaken ook verstopte filters van de motor of corrosie in tanks. Waterdruppels in brandstof veroorzaken ook schades aan pompen en injectoren. Diesel met bio-toevoeging trekt meer water aan en is meer gevoelig voor veroudering. Echter gebruik van diesel met bio-aandeel hoeft geen probleem te zijn. Biociden als toevoeging kunnen de bacteriën doden, echter deze neemt niet de belangrijke oorzaak weg namelijk de watervervuiling. Gebruik van biociden is te voorkomen door continue het water uit de brandstof te verwijderen. Onze Filterseparator creëert een actieve circulatie in tanks zodat continue vuil en water uit brandstof wordt verwijderd. Schone en droge brandstof is hierdoor beschikbaar voor de motor. Het afgescheiden water wordt automatisch of handmatig afgetapt en geeft direct inzicht hoeveel water per tijdseenheid uit de brandstof is verwijderd. Wij staan voor u klaar om u te adviseren. MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl

13 Topjaar voor Kramer Group 11 januari 2022 Vaarwegversmalling bij Spijk wegens aanleg overnachtingshaven Sinds maandag 3 januari is de vaargeul op de Rijn bij Spijk 30 meter smaller, meldt Rijkswaterstaat. Dat is in verband met de aanleg van havendammen voor de nieuwe overnachtingshaven. De versmalling duurt tot eind september. Rijkswaterstaat voorspoedig: “Na het voorbereidende werk van afgelopen jaar krijgt de overnachtingshaven in 2022 steeds meer haar definitieve vorm. Heel 2022 staat in het teken van grondwerkzaamheden aan de Spijksedijk, het maken van de havendammen en het havenbassin.” Kramer Group beleefde in 2021 een topjaar. Het Rotterdamse op- en overslagbedrijf voor binnenvaart en shortsea komt op zijn containerterminals op de Maasvlakte en de City-terminal uit op meer dan 900.000 moves. Het oude record dateert uit 2017: 750.000 containerverplaatsingen. De opzienbarende groei is deels te danken aan de Rotterdamse recordoverslag bij de containers, die vorig jaar voor het eerst boven de 15 miljoen TEU uitkwam. Het komt ook door het slim inspelen op die groei door Kramer. Met de concepten Barge Service Center en Feeder Service Center biedt het Rotterdam Container Terminal aan de Amazonehaven. (foto Kramer / Frans Swarttouw) andere operators en terminals de mogelijkheid om de drukte op en om de terminals te ontlopen of te verminderen. Dat doet het door voor de grote terminals bestemde ‘deepseacontainers’ alvast te lossen en ze vanaf daar met een vrachtwagen naar de nabijgelegen terminals te laten transporteren. Op deze manier omzeilen ze de drukke kades en dus wachttijden. Congestie “Enkele jaren geleden hebben we deze concepten in de markt gezet”, vertelt commercieel directeur Ted Holleman. “We bieden op deze manier een alternatief aan de binnenvaart als er sprake is van congestie. Ook terminals maken graag gebruik van onze diensten om de kades te ontlasten. Zo hebben we met de op Maasvlakte 2 gelegen containerterminal RWG vaste afspraken over de afhandeling van een flink aantal binnenvaartcontainers per maand.” Voor de kustvaart geldt in principe hetzelfde via het Feeder Service Center. “Toch maakt die hier minder gebruik van. Het gaat dan vooral om Noorse reefercontainers met vis. De feeders lossen die bij RCT op de Maasvlakte en vervolgens worden op hetzelfde schip weer lege reefers (koelcontainers) meegenomen”, legt Holleman uit. De versmalling is nodig omdat werkschepen dan in de vaargeul liggen. De scheepvaart is in die periode verplicht zich aan de stuurboordzijde van het vaarwater te houden. Voorbijlopen is niet toegestaan. Boeien De versmalling van de Rijn geldt tussen kilometer 859,0 en kilometer 860,5. Deze wordt gemarkeerd met zeven boeien en aangekondigd met bebording ter hoogte van kilometer 858 aan één zijde en bij 861,5 aan beide zijden. De werkzaamheden aan de havendammen duren tot eind september dit jaar. Daarna is de vaargeul naar verwachting weer volledig bevaarbaar. De aanleg van de overnachtingshaven bij Spijk verloopt volgens In 2023 open De aanleg van het havenbassin zal tot in de eerste helft van 2023 duren. Voor de rest staat dat jaar in het teken van de afbouw van de haven. Dan worden onder andere de steigers en de radarmast geplaatst. Naar verwachting gaat de overnachtingshaven Spijk eind 2023 open voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat legt in de Beijenwaard bij Spijk een overnachtingshaven aan met vijftig reguliere ligplaatsen. Daarnaast komen er twee ligplaatsen voor duwschepen met duwbakken en speciale ligplaatsen voor schepen met gevaarlijke ladingen. Ook komen er diverse voorzieningen, zoals een auto­afzetsteiger, parkeerplaatsen en walstroom. Binnenvaartorganisaties samen op koers Bureau Voorlichting Binnenvaart Als voorlichtingsbureau fungeert het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) als dé raadgever over de binnenvaart. Dagelijks wordt het BVB gebeld met uiteenlopende verzoeken en vragen vanuit verschillende hoeken. Waaronder over logistieke onderwerpen, het werken in de binnenvaart en vraag om promotiematerialen. Contactgegevens: info@bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl 010 412 9151 www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart EICB levert onafhankelijk onderzoek en advies op diverse innovatiegebieden, waaronder digitalisering en vergroening. Ook is het team actief binnen meerdere internationale onderzoeks- en beleidsprojecten die bepalend zijn voor de toekomst van de binnenvaartsector. Contactgegevens: info@eicb.nl 010 798 9830 www.eicb.nl Bureau Telematica Binnenvaart Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) is het onafhankelijke kennis- en ontwikkelcentrum op het gebied van ICT rondom binnenvaart, vaarwegen en logistiek. Daarbij gaat het naast ICT ook over telematica, automatisering, mobiele communicatie en datagebruik. Contactgegevens: bureau.telematica@binnenvaart.org 010 206 0606 www.binnenvaart.org

Binnenvaartkrant