Views
8 months ago

2021-26 Kerst

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Wensen
  • Schip
  • Feestdagen
  • Fijne
  • Nieuwe
  • Kerstspecial
  • Onze
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar

6 Wij zijn op zoek naar

6 Wij zijn op zoek naar een KAPITEIN KICKER / ZOEKERTJE 21 december 2021 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. • Kapitein in het bezit van een Rijnpatent tot minimaal Mannheim • Vaarbewijs • ADN-C of bereid dit te behalen • Radar • Marifoon • Tankvaartervaring is een pre Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 U wordt tewerkgesteld op een multifunctioneel jong schip met een flexibele dienst en loopt in een 14-14 systeem onder Luxemburgse voorwaarden. Voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Voets Shipment bv DUW- SLEEP- EN TRANSPORTWERK HANDEL IN ZAND EN GRIND Gevraagd op duwboot Schipper en Matroos/Stuurman tel: 0475-461100 vragen naar dhr. R. Voets Bitumina Shipping SA 9, route du Vin • L-5401 Ahn +31 638 081 682 Support54@inos.lu Gevraagd kapitein voor nieuwbouw tanker Systeem 14/14 Loon in overleg Rijnpatent tot Manheim + ADN Tel: +31-622602039 GEVRAAGD: MATROOS op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln. Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af. T: 06-51838726 E: henrik@svojiskoot.nl Voorkom lange levertijd! Laat uw pompen, waaiers, warmtewisselaars etc. duurzaam repareren door Geluk* in Vlissingen. Bel: 06 53 207 917 / 0118-470995 https://www.belzonageluk.nl *Meer dan 30 jaar BELZONA Service Provider TE KOOP GEVRAAGD Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031 - 6551 868 23 vlootschouw.nl binnenvaartvlog.nl Werft aan! Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija. Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Voets Shipment bv DUW- SLEEP- EN TRANSPORTWERK HANDEL IN ZAND EN GRIND Gevraagd op duwboot Zit scheepvaart in jouw bloed en heb je affiniteit met de binnenvaart? Dan is Schipper dit de vacature die en je zoekt. Matroos/Stuurman Wij nemen transporten over en bevrachten binnenvaartschepen met ladingen voor diverse bestemmingen in Nederland en België. tel: 0475-461100 vragen naar Wij zijn dhr. op zoek R. naar Voets een assistent bevrachter m/v die denkt in mogelijkheden. Iemand die kansen ziet en deze pro-actief oppakt. Je bent de schakel tussen schippers en klanten. • MBO+ werk- en denkniveau. • Beheersing van de Nederlandse en eventueel Franse taal. Ben je enthousiast over deze functie? Stuur je CV en motivatie naar voetsbv@voetsschipment.nl. Of Bel 0475461100 en vraag naar dhr. Voets. Trafuco nv is een dynamisch familiebedrijf, gevestigd in Schelle en in de Trafuco haven nv van is een Antwerpen dynamisch dat familiebedrijf, gespecialiseerd gevestigd is in tanktransport in Schelle en en in Trafuco de haven bunkering nv van is een Antwerpen van dynamisch zeeschepen. dat familiebedrijf, gespecialiseerd gevestigd is in tanktransport in Schelle en en in Via de haven bunkering haar van bunkermaatschappij Antwerpen van zeeschepen. dat gespecialiseerd Beltra-B bevoorraadt is in tanktransport Trafuco en de Via zeeschepen bunkering haar bunkermaatschappij met van smeerolie. zeeschepen. Voor onze Beltra-B tankschepen bevoorraadt zoeken we: Trafuco Via zeeschepen haar bunkermaatschappij met smeerolie. Voor onze Beltra-B tankschepen bevoorraadt zoeken we: Trafuco zeeschepen met smeerolie. Voor onze tankschepen zoeken we: SCHIPPER AFLOSSCHIPPER SCHIPPER SCHIPPER Bunkerschip zoekt AFLOSSCHIPPER AFLOSSCHIPPER (dagvaart, variabel uurrooster) (dagvaart, variabel uurrooster) (dagvaart, variabel uurrooster) SCHIPPER AFLOSSCHIPPER (dagvaart, variabel uurrooster) 1ste en 2de kapitein gezocht In bezit van Groot Vaarbewijs. Aan Zwitserse condities. Neem contact op om kennis te maken. Titanshipping@smbarge.ch +31615452086 Altijd actuele Vacatures binnenvaartkrant.nl/ vacatures WWW.HEATMASTER.NL Voor meer info over onze vacatures kan je terecht op www.trafuco.eu Voor meer Bij info interesse over onze mag vacatures je je cv mailen kan je naar terecht HR@trafuco.be op www.trafuco.eu Voor meer Bij info interesse over onze of mag bellen vacatures je je naar cv mailen 03/800 kan je naar 71 terecht 46. HR@trafuco.be op www.trafuco.eu Bij interesse of mag bellen je je naar cv mailen 03/800 naar 71 46. HR@trafuco.be of bellen naar 03/800 71 46. WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning www.WindeX.net QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360° Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net

7 21 december 2021 (foto Creative Nature) Binnenvaart in België groeit De binnenvaart op de Belgische vaarwegen is in het tweede kwartaal van 2021 met bijna 8 procent gegroeid ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Dat meldt het Belgische bureau voor de statistiek Statbel. Schepen vervoerden ruim 42 miljoen ton goederen. Dat was ruim 9 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2020. Het containervervoer bedroeg 5,9 miljoen ton, een stijging van ruim 6 procent in vergelijking met het vorige kwartaal en bijna 19 procent op jaarbasis. Colofon Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Emissieloze duwboot Elektra begint aan testvaarten in Berlijn Na een bouwtijd van bijna twee jaar is de emissieloze duwboot Elektra overgebracht van scheepswerf Hermann Barthel in Derben naar de haven van Berlijn. De komende tijd vinden in en rond de Duitse hoofdstad de eerste testvaarten plaats. Aan de bouw van de Elektra hebben meerdere partijen gewerkt onder leiding van de TU Berlijn. Het project kost 13 miljoen euro, waarvan 8 miljoen wordt bijgelegd door het Duitse verkeersministerie. De duwboot vaart op waterstofgas dat met brandstofcellen wordt omgezet in stroom voor de elektromotoren. Via een waterwarmtepomp kan restwarmte van de brandstofcellen worden benut om de verblijfsruimten aan boord te verwarmen. Een nieuw Tankerschipper Ton Quist heeft besloten zijn mond niet meer te houden “Schijnveiligheid door onzinnige regels voor tankvaart” DOOR EVERT BRUINEKOOL Er is een hoop schijnveiligheid in de tankvaart, in combinatie met falend beleid van de overheid. Dat vindt tankerschipper Ton Quist, die al vaker stof deed opwaaien. Onder andere over het varend ontgassen. Met alweer een open brief stelde hij onlangs problemen over veiligheid, gezondheid, privacy en milieu aan de kaak. Quist heeft zich voorgenomen zijn mond niet meer te houden, al is hem bekend dat klokkenluiders meestal stank voor dank krijgen, hoewel ze de maatschappij vaak een dienst bewijzen. “Ik zie het wel, misschien moet ik daardoor wel vervroegd met pensioen.” ontwikkeld energiemanagementsysteem en een digitale navigatieassistent ondersteunen de schipper bij het plannen en uitvoeren van transporten. Laadstations Met 750 kilo gasvormige waterstof aan boord en een accucapaciteit van 2.500 kWh kan het vaartuig met een geladen duwbak zo’n 400 kilometer afleggen. Dit betekent dat er in het vaargebied van Berlijn richting Rijn/Ruhr, Hamburg en Stettin twee laadstations nodig zijn: één in de westelijke haven van Berlijn en één in de haven van Lüneburg. Aangezien beide stations nog in aanbouw zijn, zal de Elektra voorlopig alleen proefvaarten maken in en rond Berlijn. Vanaf 2023 zal Incidentbestrijding Het lijkt erop dat de politiek en het landsbestuur het slechte voorbeeld geven, zoals niet adequaat handhaven en slechte wetten aanpassen (interpreteren) om het voor zichzelf eenvoudig te houden, vindt Quist. “Wetten waarvan je als schipper van tevoren al weet: ‘Dat werkt niet’. Overheden die voor de scheepvaart handhaven en controleren, zoals KLPD en ILT zijn volledig wegbezuinigd. Het is voortschrijdende incidentbestrijding geworden van niet te handhaven beleid.” Een van de niet werkende ‘oplossingen’ om de veiligheid te verbeteren is de roep om 24/7 kade bewaking met video op losplaatsen. Quist heeft volop vragen: kijkt er altijd iemand, is die persoon deskundig? En kán je bij lange loskades wel alles zien? Is er wel nagedacht over privacy? En is er over die soms kilometer afstand wel camerabewaking nodig, immers de lospunten zijn maar enkele meters verdeeld over de lange kade. Bij laden en lossen wordt de veiligheid vooral bepaald door de kennis en kunde van de medewerkers, is Quists ervaring. “Schippers hebben die kennis, maar op de wal gaan mijn haren soms overeind staan van handelingen, niet BEHALA-directrice Petra Cardinal en procuratiehouder Klaus Lichtfuß verwelkomen de Elektra in Berlijn. (foto BEHALA) de duwboot ook richting Hamburg varen. De Elektra is gebouwd om te kijken of de combinatie van waterstofgas en brandstofcellen ook interessant is voor andere typen binnenschepen en coasters. kloppende installaties en kennis van handhavers.” Camerabewaking Voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren van de EU gelden regels en afspraken, vastgelegd in het ADN. Daarin staat nergens dat er camera’s op de terminal moeten worden geplaatst. Schijnveiligheid, vindt Quint: “Heel de ladingzone wordt met camera’s bewaakt. Dat staat volgens ILT in de wet, maar verplicht stellen draagt nergens toe bij. Een camera verhindert geen overloop of een spil, hij registreert het alleen, dus is niet veiliger." "Het vakmanschap en de technische staat van de apparatuur bepalen de veiligheid, niet de camerabewaking. Daarnaast rijst bij mij de vraag of dit qua privacy wel mag: iemand acht uur lang volgen op werk, schip en de kade.” Het tweede probleem is de betrouwbaarheid van het ADN. Volgens Quist is het vooral door Duitsland en Frankrijk geschreven en niet door het grootste maritieme transportland: Nederland. “We zullen straks veel geleerd hebben en kunnen zeggen hoe we schepen in deze en andere klassen in de toekomst duurzaam kunnen laten varen”, aldus Petra Cardinal, directrice van het havenbedrijf Berlijn (BEHALA). Door ambtenaren achter een bureau en mensen die zonder na te denken het nog eens tot uitvoering brengen ook, stelt hij. “Bijvoorbeeld de verplichte controle op waar gassen uittreden… Je moet gaan meten wat er aan de hand is. Dat is hetzelfde als een brandweerman in een brandende loods laten kijken hoe warm het is. Dat doe je niet, dan stel je iemand bloot aan gevaar.” Het ADN wijkt op veel punten af van de wereldwijde standaard, aldus Quist. Bijvoorbeeld met brandstickers. Iedereen moet zich kunnen baseren op de voorraad en ladinginformatie van derden. Maar nu krijgen we situaties dat schippers niet weten wat ze vervoeren en dat er bijvoorbeeld tarwe met fosfine in het schip blijkt te zitten, zegt Quist. “Zodra het Nederland in komt moet ILT controleren of de informatie wel echt klopt. Terminals weten niet wat ze opslaan. Ze moeten dat wel bij calamiteiten doorgeven aan de hulpdiensten, maar kunnen dat niet omdat het ze niet verteld is.” Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl

Binnenvaartkrant