Views
8 months ago

2021-26 Kerst

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Wensen
  • Schip
  • Feestdagen
  • Fijne
  • Nieuwe
  • Kerstspecial
  • Onze
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar

24/7 bereik voor

24/7 bereik voor noodgevallen 38 Kerstspecial FIJNE FEESTDAGEN EN EEN GELUKKIG 2022 +32 (0) 499 52 31 32 · info@scheldewerf.be · www.scheldewerf.be Gummi lager op maat gemaakt gumeta – uw specialist voor rubberen lagers • Complete levering volgens tekening • Kostenbesparende nieuwe coating van gebruikte en beschadigde lagers • Aanpassing aan alle inbouwinstallaties, ook in gesplitste uitvoeringen • Goede referenties • Op korte termijn beschikbaar • Een scheepshelling van 170x40m met een hefcapaciteit van1500T • Een vlottende steiger, geschikt voor het uitvoeren van werken boven de waterlijn • Opslagterrein en werkplaatsen. • Drukpers van 300T, knipstraat tot 3m, paswerkerij,… 21 december 2021 dé school voor varende kinderen vanaf 3 jaar w GUMETA H. Maes GmbH | Südstr. 9 | D-66780 Rehlingen-Siersburg Tel. + 49 (6835) 3094 | Fax + 49 (6835) 670 57 | E-mail: info@gumeta.de www.gumeta.de www.lovk.nl Persoonlijke coaching/counseling Duurzaam uitzicht door inzicht... Dordrecht: Meer in balans met jezelf komen door persoonlijke coaching en counseling (m/v). Zuid-Spanje: Voor mannen ( 1 op 1 exclusieve verdiepingsreis of in groepsverband maximaal 4 man ) die even afstand willen nemen en in een unieke en fascinerende omgeving, antwoorden willen krijgen op individuele levensvraagstukken. Datum in overleg. Verdiepings- en relaxreizen - Persoonlijke coaching/counseling - Psychosociale Therapie www.bertslurink.nl

39 Kerstspecial 21 december 2021 ADVERTORIAL R MD - A R T S E N E X T R A D R U K M E T C O R O N A ’Alles draait om een juiste inschatting’ TEKST LAURENS VAN ZIJP FOTOGRAFIE ARIE VAN DIJK In tal van bedrijfstakken viel vorig jaar alle activiteit stil, door de coronapandemie. De medische sector daarentegen draaide overuren. Ook de artsen van de Radio Medische Dienst (RMD) van de KNRM kregen meer consultaties te verwerken. Lucas Viruly en Arend Jansen, beiden huis- én havenarts, vertellen er meer over. ”Het was een markant jaar, zoals voor iedereen, dat we ons nog lang zullen heugen”, zegt Lucas Viruly, “we kregen als Radio Medische Dienst te maken met een geheel nieuwe ziekte die ook op de zeevaart een enorme impact had met alle quarantainemaatregelen. In het begin heerste vooral angst en bezorgdheid onder zeelieden. Niet alleen om hun eigen situatie, maar vooral om die van het thuisfront. Dat leidde soms tot klachten over slapeloosheid.” Arend Jansen: “Door de quarantainemaatregelen konden bemanningsleden niet meer van boord in havens voor doktersbezoek. Normaliter regelt een scheepsagent zo’n consult, maar nu kwamen ze bij de RMD binnen. Je merkte dat er veel twijfel en onzekerheid was; we kregen veel vragen over COVID-19.” Lucas: “Door de quarantaine kregen we ook te maken met tandheelkundige problemen. Daaraan kunnen wij weinig meer doen dan pijnstilling en antibiotica voorschrijven. Het zijn dikwijls voorzienbare problemen; bij de keuringen zou best strenger mogen worden gelet op het gebit.” Corona aan boord In het begin waren autoriteiten bang om schepen te laten binnenlopen, omdat daarmee het virus een land zou kunnen binnenkomen. Bijvoorbeeld cruiseschepen werden om die reden geweerd. Lucas: “Dat was toen de teneur: het komt van buitenaf, terwijl het virus zich over land al veel sneller had verspreid. Na verloop van tijd bleek dat juist schepen een coronavrije bubbel vormden. Toen werd het een risico om mensen van buitenaf toe te laten, zoals een loods of een cargadoor.” De RMD kreeg daadwerkelijk met coronapatiënten aan boord te maken. Arend: “We kregen een melding van een Nederlands schip vanuit de Golf van Biskaje. Een van de bemanningsleden had ziekteverschijnselen en was voor de zekerheid in quarantaine geplaatst. Hij was getest voor hij aan boord kwam, maar de uitslag was bij het uitvaren nog niet bekend. Later bleek die positief. Wij hebben geadviseerd de man van boord te halen want zijn situatie kon acuut verslechteren en de kapitein is daarop teruggevaren naar La Coruña.” Moedertaal Lucas: “Alles draait om het maken van de juiste inschatt ing en het ‘aanvoelen’ van de situatie. We hebben immers geen röntgenfoto of een laboratoriumuitslag. Het gaat om ‘waarschijnlijkheidsdiagnoses’; huisartsen zijn veel meer getraind daarmee om te gaan dan medisch specialisten in ziekenhuizen. Vandaar dat de RMD wordt bemand door huisartsen. Aan boord hebben wij doorgaans contact met de eerste stuurman; hij is onze ogen en oren. Taal is een belangrijke factor. Over lichamelijke klachten praat je het liefst in je moedertaal. In het Engels communiceren met een zeevarende uit een niet- Engelstalig land is al een stuk lastiger.” Samenwerking Sinds een jaar of twee is er een samenwerking waarin RMD’s van verscheidene Europese landen gegevens delen. Lucas: “Het is heel belangrijk om gedetailleerd te weten welke ziektes voorkomen op het water en welk beleid we daarvoor kunnen maken. Bundeling van alle gevallen uit de deelnemende landen geeft een totaal van misschien wel 6.000. De statistische signifi cantie van dat cijfer is groot en het maakt dat we de consequentie voor behandeling objectiever in maat en getal kunnen onderzoeken.” Het is een initiatief van de International Maritime Health Association (IMHA) en de International Transport Workers Federation (ITF). “Zodra wij twijfelen aan de toestand van de patiënt, nemen wij als RMD-artsen het besluit dat hij van boord moet. In overleg met de kapitein en de eerste stuurman die aan boord de eerste hulpverlener is. Het hangt natuurlijk KNRM-binnenvaartwimpel af waar het schip zich bevindt, wat de weersomstandigheden zijn en hoe de zeegang is. Als er voor onze kust iemand van boord moet, dan coördineert de Kustwacht dat. Een van de KNRM-reddingstations wordt gealarmeerd voor een medische evacuatie, kortweg ‘medevac’. Vergis je niet, het overzett en van een brandcard vanaf een metershoog dek op een deinende reddingboot is moeilijk werk. Soms wordt een helikopter ingezet en die heeft dikwijls gespecialiseerd medisch personeel aan boord.” Ark van Noach “De eerste helft van 2021 lijkt de situatie rustiger geworden”, aldus Arend, “men is min of meer gewend geraakt aan corona, er zijn teststraten en vaccinaties, al is tijd tussen twee vaccinaties voor zeevarenden soms te lang.” “We krijgen nu veel vragen over vaccinatie”, vult Lucas aan, “de Nederlandse Vereniging van Reders heeft daarom het initiatief genomen om zeevarenden te laten vaccineren met het Janssen vaccin waarmee één prik volstaat. Een goede zaak.” “Qua ziektekunde is de RMD een soort Ark van Noach; we hebben jaarlijks twee van deze kwaal, twee van die ziekte … Meest voorkomende zijn darmklachten en last van spieren en gewrichten. Ook oogletsel komt vaak voor; dikwijls metaalsplinters, tijdens het verfbikken zonder veiligheidsbril. Verwondingen komen het meest voor in de visserij.” Jaarlijks wordt de RMD ongeveer 750 keer geconsulteerd; in 2020 meer. Vijf huisartsen doen dit werk, naast hun reguliere praktijk. Ze zijn om beurten een volle week paraat, 24 uur per dag. Op maandagochtend worden de taken - en de lopende dossiers - overgedragen. Sinds 2018 is de dienst gecertifi ceerd volgens de norm HKZ Huisartsendienstenstructuur. Lloyd’s voert daarop periodiek Deze wimpel siert uw boot, maar vooral haar eigenaar! Door uw aankoop van de KNRM-binnenvaartwimpel steunt u het werk van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. De KNRM is voor haar voortbestaan geheel afhankelijk van vrijwillige bijdragen. Speciaal voor de schepen van de binnenvaart en de chartervaart is er de tijdloze grote wimpel van 50 x 100 cm. Gemaakt van stevig scheepsvlaggendoek, afgewerkt met lusje en koord, rondom tweenaalds gezoomd. De wimpel kunt u voor € 14,90 inclusief BTW rechtstreeks bestellen bij Faber Vlaggen, via: htt ps://www.fabervlaggen.nl/knrm-binnenvaartwimpel-50-x-100-cm Op werkdagen voor 12 uur besteld wordt dezelfde dag verstuurd.

Binnenvaartkrant