Views
8 months ago

2021-26 Kerst

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Wensen
  • Schip
  • Feestdagen
  • Fijne
  • Nieuwe
  • Kerstspecial
  • Onze
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar

2 21 december

2 21 december 2021 Infracapital koopt ook containeroperator MCS MCS, containeroperator en exploitant van inland terminals in het noorden van Nederland, is overgenomen door Infracapital. Dat is de infrastructuurtak van de Britse vermogensbeheerder M&G. Infracapital nam eerder dit jaar ook al BCTN over. MCS (Multimodal Container Services Beheer) is een van de grote spelers in de Nederlandse containerlogistiek. De meeste klanten van MCS zitten in het noorden van Nederland, met een sterke focus op de export van landbouwproducten. Jaarlijks verscheept MCS ongeveer 100.000 containers vanuit zijn drie terminals in Meppel, Leeuwarden en Groningen. Het bedrijf zet daarbij elf binnenvaartschepen in. BCTN Infracapital investeert met name in duurzame infrastructuur waarvan de potentie nog niet optimaal wordt benut. Met de aankoop wil Infracapital duurzame binnenvaart stimuleren. Eerder dit jaar nam het fonds BCTN over, de exploitant van inland containerterminals in Zuid- Nederland en Vlaanderen. Door BCTN en MCS samen te brengen, hoopt Infracapital verdere groeimogelijkheden te creëren voor klanten die hun impact op het milieu proberen terug te brengen. “We zijn natuurlijk erg blij met de overname van MCS”, zegt managing director Herman Deetman van Infracapital in een toelichting. “We zien overal dat bedrijven, in alle soorten en maten, hun milieuimpact proberen te verminderen. MCS en BCTN kunnen de toekomst van duurzame scheepvaart vormgeven in deze regio.” Hij vervolgt: “De bedrijven complementeren elkaar en kunnen zo profiteren van de structurele verschuiving naar de binnenvaart. Die verschuiving wordt steeds meer gedreven door de noodzaak om de CO 2 -uitstoot van vrachtvervoer te verminderen en files op wegen en in havengebieden in te dammen.” Groeiambities Nutte Visser, CEO van MCS, voegt daaraan toe: “Als management van MCS zijn we erg blij met Infracapital als nieuwe aandeelhouder. Ze hebben een gedegen kennis van de markten waarin wij actief zijn. Infracapital heeft vertrouwen in onze groeiambities en zal ons daarin bijstaan." "We verheugen ons op de samenwerking en verwachten dat we onze klanten in de toekomst alleen nog maar beter van dienst kunnen zijn.” Duurzamer lichteren in Passau Neste-topman Bart Leenders is Havenman van het Jaar 2021 Bart Leenders, Vice President Production Renewable Products bij de Finse oliemaatschappij Neste, is gekozen als Rotterdamse Havenman van het Jaar 2021. Dat heeft de Stichting Havenman/ vrouw van het Jaar deze maand bekendgemaakt. Aanleiding van zijn benoeming tot Havenman van het Jaar 2021 is de betrokkenheid van Bart Leenders bij een reeks van investeringen van Neste in Rotterdam. Eind vorig jaar nam het bedrijf voor 258 miljoen euro de raffinaderij van ‘buurman’ Bunge over. In april kondigde het een investering van 190 miljoen euro aan in de aanpassing van de huidige raffinaderij voor de productie van duurzame vliegtuigbrandstof. Kort daarop werd bekend dat Neste in Rotterdam een tweede raffinaderij wil bouwen. Daarmee is een bedrag van 1,5 miljard euro gemoeid is. De definitieve investeringsbeslissing hiervoor wordt begin 2022 verwacht. Deltalinqs Het wereldwijd opererende Neste is sinds 2011 gevestigd op de Maasvlakte met een raffinaderij die louter hernieuwbare brandstoffen produceert. De onderneming wil een voortrekkersrol spelen in de voor de haven van Rotterdam cruciale energietransitie. Bij de benoeming van Bart Leenders heeft ook meegewogen dat hij zich niet alleen inzet voor het eigen bedrijf, maar ook voor het bredere belang van de Rotterdamse haven. Hij vertegenwoordigt de sector renewables in het bestuur van havenondernemingsvereniging Deltalinqs en is voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Biobrandstoffen (NVDB). Uitreiking uitgesteld Bart Leenders is de 41e havenprominent op rij die de sinds 1981 bestaande onderscheiding, destijds ingesteld door de voormalige Rotterdamse havenpersclub Kyoto, krijgt uitgereikt. Hij wordt de opvolger van Annet Koster. De directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) is de nog fungerende Havenvrouw van het Jaar 2020. De traditie wil dat de onderscheiding wordt uitgereikt op een feestelijke bijeenkomst op de tweede maandag van het nieuwe jaar, in het bijzijn van oud-Havenmannen en -vrouwen, havenautoriteiten, In de haven van Passau wordt veel lading overgeslagen tussen binnenschepen of van binnenschepen naar de wal. Passau is voor schepen die uit Zuid-Europa en Oostenrijk komen de laatste haven voor het nog niet verruimde stuk Donau tussen Vilshofen en Straubing. Door de beperkte diepte kunnen deze schepen niet volledig beladen vanuit Passau doorvaren richting de Main. Om de lading zo duurzaam mogelijk over te slaan, heeft het havenbedrijf een hybride overslagkraan aangeschaft met een Stage V-dieselmotor en een systeem voor het terugwinnen van energie. (foto Bayernhafen) leden van de havengemeenschap en vertegenwoordigers van de media. In verband met Covid-19 wordt dit evenement uitgesteld tot 11 april. De Stichting Havenman/vrouw van het Jaar bestaat uit een bestuur van vier voormalige leden van Havenpersclub Kyoto, zijnde onafhankelijke journalisten, de drie laatst gekozen Havenmannen, het laatst gekozen Jong Haventalent en drie sponsors van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar. Bart Leenders. (foto Stichting Havenman/vrouw van het Jaar) Corona zit Telematicadag weer dwars De Telematicadag gaat niet door. Net als in 2020 zit corona de jaarlijkse themadag rond ICT, automatisering, communicatie en datatoepassing in de binnenvaart dwars. De Telematicadag wordt elk jaar georganiseerd op het KSCC-schip in Nijmegen, door Bureau Telematica Binnenvaart. Het evenement voor iedereen die in en voor de binnenvaart werkt was gepland op 30 december. Het zou de 25e editie zijn. Jubileum Het organisatiecomité meldt: “De huidige ontwikkelingen m.b.t. Corona laten ons geen andere keus en een volledig virtueel event past niet bij een 25-jarig jubileum. Wij plannen een nieuwe bijeenkomst in het eerste gedeelte van 2022. In de loop van 2022 komen we weer bij u in de lucht en hopen we dat het na twee jaar wel lukt.” Drie Duitse staatssecretarissen De nieuwe Duitse verkeersminister Volker Wissing heeft zijn parlementaire staatssecretarissen voorgesteld. Het zijn er drie: een vrouw en twee mannen. Ze zijn parlementslid voor de liberale FDP. Daniela Kluckert (41) vertegenwoordigt in het parlement de regio Berlijn-Pankow. Ze zit sinds 2017 in het parlement, was onder de vorige regering vicevoorzitter van de commissie voor verkeer en digitale infrastructuur en is federaal bestuurslid van de FDP. Oliver Luksic (42) komt uit het Saarland en zit sinds 2017 in het parlement (en eerder al van 2009 tot 2013). Hij was verkeerswoordvoerder in het parlement en is federaal bestuurslid bij de FDP. Michael Theurer (54) komt uit Karlsruhe en is sinds 2017 parlementslid. Hij was onder meer actief in de commissie voor economie en energie en de commissie voor toerisme. Daarnaast was hij vicevoorzitter van de FDP.

3 NPRC’s Margriet Geluk is Jong Haventalent 2022 In Rotterdam is Margriet Geluk uitgeroepen tot Jong Haventalent 2022. De 24-jarige Supply Chain Engineer werkt bij binnenvaartcoöperatie NPRC. De bekendmaking gebeurde tijdens een online versie van de Dag van de Haven, die live werd uitgezonden vanuit het Nieuwe Luxor. Margriet ontving de prijs uit handen van het Haventalent van 2021: de bij Siemens werkende Jan van Dinther. Even eerder hadden havenwethouder Arjan van Gils en president-commissaris Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam aangegeven hoe belangrijk de instroom en inbreng van jongeren in de haven en logistiek zijn. Digiboys en digigirls “Slimme data-oplossingen bedenken voor de supply chain van de toekomst, dat is waar ik dagelijks mee bezig ben”, zei Margriet in de video waarmee Havenvereniging Rotterdam, die de verkiezing jaarlijks organiseert, de drie kandidaten presenteerde. “De haven kan nog wel wat slimme digiboys en digigirls gebruiken.” De andere twee genomineerden waren Niels Lobbes (27), die als logistiek consultant werkt bij Venturn, en Heleen van Tilborgh Margriet Geluk ging na de uitzending op de foto met havenwethouder Arjan van Gils (links) en CEO Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. (foto Roy Borghouts Fotografie) (27), projectleider energietransitie Haven bij de gemeente Rotterdam. De uitslag was deels gebaseerd op online uitgebrachte stemmen van leden van de Havenvereniging en andere bezoekers van de website en deels op het oordeel van de jury. Stem laten horen Nu ze is gekozen wil Margriet jonge talenten uitdagen om op een andere manier naar logistiek te gaan kijken om zo samen te werken aan de haven van de toekomst. Na de uitreiking van de bijbehorende prijs werd haar gevraagd wat ze nu gaat doen. “Eerst wat afspraken van morgen afzeggen en een plan de campagne maken.” Nog tijdens de uitzending kon ze aan de bak. Ze zat met topmannen Castelein en Van Gils aan tafel. Ze deed meteen een beroep op hen en op het havenbedrijfsleven: “Het is belangrijk dat jonge talenten de kans krijgen om hun stem te laten horen.” Maar ook op de jongeren zelf: “Grijp die kans als je om je mening gevraagd wordt.” “Claim dat er naar je geluisterd wordt”, vond ook Castelein. “Samen met je collega’s en vrienden en vriendinnen. Een goed bedrijf zal dat omarmen. Als het dat niet doet, moet je naar een ander bedrijf.” CBRB: “Maak waterweg vrij voor groene groei” Vervolg van pagina 1 >> Het CBRB pleit ook voor een actieve modal shift naar binnenvaart: “Vervoer over water is door de lage CO 2 uitstoot per ton/km, een klimaatgunstige manier om grote hoeveelheden lading binnen Nederland en Europa te transporteren. Het kan een flinke bijdrage leveren aan het behalen van de klimaatdoelen.” “Het kabinet doet er verstandig aan om in te zetten op intensivering van goederenvervoer over water en het wegnemen van de grootste infrastructurele knelpunten door structureel te investeren in (het onderhoud van) vaarwegen. De Nederlandse binnenvaart (…) kan een flinke bijdrage leveren aan uitdagingen op het gebied van mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid. We vertrouwen er daarom op dat de regering de bottlenecks zal wegnemen om de enige weg waar nog echt ruimte is, de waterweg, vrij te maken voor groene groei.” Dijken, duinen en dammen Aan de andere kant moeten transport en logistiek rekening houden met strengere klimaatregels. “We gaan de uitstoot in de mobiliteitssector fors omlaag brengen”, staat in het coalitieakkoord. In deze sector is de uitstoot sinds 1990 het minste afgenomen. De uitstoot terugdringen is nodig om de klimaatdoelen te kunnen halen, maar ook om de luchtkwaliteit te verbeteren.” En om Nederland voor te bereiden op de gevolgen van de opwarming van de aarde gaat er meer geld naar het Deltafonds om achterstanden weg te werken en de uitvoering van het Nationale Deltaprogramma te versnellen. “We blijven investeren in onze dijken, duinen en dammen.” Uitstel voor bijmengen biobrandstoffen Nederland stelt de invoering van de CO 2 -reductieplicht voor brandstofleveranciers aan de binnenvaart uit. In plaats van 1 januari 2022 wordt het bijmengen van biobrandstoffen nu vanaf 1 januari 2023 verplicht. Dat hebben minister Barbara Visser en staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur en Waterstaat besloten omdat omringende landen niet per 1 januari 2022 zullen overgaan tot toepassing van de Europese FQDrichtlijn voor de binnenvaart. Aangezien de gasolie met biocomponenten aanzienijk duurder is, vreesden Nederlandse bunkerbedrijven dat schippers massaal in België en Duitsland brandstof gingen inkopen. De Nederlandse bunkeraars zouden dan failliet gaan. “Om een gelijk speelveld voor de Nederlandse brandstofleveranciers te kunnen waarborgen, is daarom besloten om ook in Nederland de reductieverplichting niet per 1 janu ari 2022 in te voeren”, meldde Visser vrijdag 17 december aan de Tweede Kamer. “Dit zal worden doorgeschoven naar 1 januari 2023. Over de wijze waarop zal in 2022 worden overlegd met de Europese Commissie en met de ons omringende landen Duitsland en België.” Vervolgonderzoek Het uitstel komt de sector goed uit: dat biedt tijd voor extra onderzoek aanvullend op het NEN-onderzoek naar de gevolgen van de bijmenging. Vanuit de binnenvaart werd, onder andere door schippersvereniging ASV en verzekeraar EOC, gewezen op risico’s van verstopte filters en stilvallende motoren, vooral bij toepassing van FAME. Het eveneens op 17 december gepubliceerde onderzoek neemt die kritiek niet weg. Visser schrijft te “constateren dat het NEN-onderzoek de onrust bij de brancheverenigingen niet heeft kunnen wegnemen. Er zijn uitgebreide reacties binnengekomen van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Koninklijke BLN- Schuttevaer, de Algemeene Schippers Vereeniging, de IVR en verzekeringsmaatschappij EOC. De algemene teneur van de reacties is dat er nog onvoldoende antwoorden liggen op de vragen die leven in de branche.” NEN heeft bij het Meldpunt Binnenvaart geregistreerde incidienten onderzocht waarbij schepen te maken kregen met teruglopend toerental, haperingen of stilvallen van de motor vanwege verstopte brandstoffilters. Het stelt dat dat het lastig is om conclusies te trekken over wat nu precies de oorzaak was van die problemen, aldus Visser. “Alle meldingen betroffen unieke gevallen waarbij bovendien soms vragen werden opengelaten of te weinig detail opleverden. NEN geeft aan dat toepassing van FAME de effectieve gebruiksduur van een brandstoffilter danig kan verlagen.” De minister is in gesprek met de genoemde organisaties over de aanbevelingen van NEN. Veel daarvan sturen aan op een vervolgtraject. Visser: “Ik wil daarom samen met bovengenoemde partijen, de brandstofleveranciers en andere betrokken partijen in de keten dit vervolgtraject opzetten op basis van de aanbevelingen van NEN. Ook meer praktijkonderzoek behoort daarbij tot de mogelijkheden.” 21 december 2021 Winterslaap Omicron betekent letterlijk ‘kleine o’ in het Grieks. Het betekent dus niet ‘het einde der tijden’, zoals sommigen bij Forum voor Democratie ons willen doen geloven. Er is ook een 'grote o' in het Griekse alfabet en dat is de wat bekendere omega. Althans in het klassieke Grieks. In het moderne Grieks maakt het allemaal niet uit welke o je gebruikt. ‘Kleine o’ is de naam van een nieuwe variant van het coronavirus en we zetten ons met z’n allen schrap voor enerzijds de omicronvariant en anderzijds voor de maatregelen daartegen. Weet iemand nog hoe het was voordat de samenleving werd ontregeld door de biologische oorlogsvoering van de wrekende natuur? Gelukkig wordt corona steeds meer een seizoenpandemie en flexibel als we zijn, passen we ons programma aan de nukken van alle Griekse lettervarianten aan. Dus zal het niet lang duren voor de zomervakantie voortaan ’s winters wordt gehouden en alle jaarvergaderingen in de zomer en dat geldt natuurlijk ook voor de arme Telematicadag, die het trieste lot onderging om het tweede achtereenvolgende jaar te worden geannuleerd. Met een uitgebreide winterstop is het misschien zelfs een idee om het WK voetballen ’s winters te houden, liefst in een beetje warm land. Hoezo winterstop? We gaan gewoon met z’n allen onder zeil. Een collectieve winterslaap. Moet een koud kunstje zijn om ons genetisch te modificeren zodat we lekker collectief onder de wol kruipen. Ha, weer een extra prik. Geef het maar een mooie Griekse naam. In het moderne Grieks maakt het allemaal niet uit. En als we allemaal liggen te pitten, besmetten we elkaar ook niet meer. Maar laten we eerlijk zijn: zo’n vindingrijk idee tref je natuurlijk niet aan in het regeerakkoord. Och, dat regeerakkoord is ook niet het einde der tijden, maar of we er veel mee opschieten valt nog te bezien. Het cryptische zinnetje dat de binnenvaart beter wordt afgestemd op bruggen en sluizen belooft niets. En de nadruk op ligplaatsen doet vrezen dat de binnenvaart daar veel gebruik van gaat maken, en niet alleen met de Kerst. Er liggen miljarden klaar maar een paar centen extra voor Florence Nightingale is te veel gevraagd. We gaan vooral kijken hoe de Italianen de misdaad hebben aangepakt. De maffia ligt in een deuk als de Nederlandse delegatie een extra vakantie naar Italië boekt. Zowaar wordt er een miljardje uitgetrokken voor het bijspijkeren van achterstallig onderhoud aan vaarwegen, spoor, bruggen en wegen. Waarschijnlijk vooral van wegen. Want verder kijken dan hun neus lang is, is ook al te veel gevraagd. ‘Káne mia makriá mýti’ is Grieks voor lange neuzen trekken. EÉN POT NAT DOOR MICHEL GONLAG

Binnenvaartkrant