Views
8 months ago

2021-26 Kerst

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Wensen
  • Schip
  • Feestdagen
  • Fijne
  • Nieuwe
  • Kerstspecial
  • Onze
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar

26

26 Kerstspecial UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! UW VISIE IN 2022 IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! 21 december 2021 WWW.SHIPVISION.NL Fijne Feestdagen! Volg ons op Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding | Bemiddeling Aan- en verkoop Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN Afbouw VAN 110 begeleiding X 10.50 Bemiddeling WWW.SHIPVISION.NL TE KOOP / TE HUUR GEZOCHT STARTENDE ONDERNEMER NIEUW Ponton Bouwjaar 2017. L. 41.60 m. Br. 9.50 m. Lege diepgang 0.57 m. Geladen diepgang: 3.24 m. Laadverm: 1052 ton. Van Tiem kopschroef 360gr/375 p.k. Hatz generator: 40 KVA. SI-R geldig tot 29-08-2028. Meetbrief geldig tot 04-04-2033. 2 spuds van elk 11.00 m. met hydraulische lier. Dekbelasting 10 mt/m 2 . Splendor ms Stefanus Afmetingen : : 110 80 x 9,50 8.20 x x 2,99 2.47 Tonnage : : 2200 1.086 Bouwjaar : : 2006/1998 1961 Hoofdmotor : : Fabr. MTU Mitsubishi 4000, 1550 S 12 Pk, A MPTA, Bj. 2008 862 Pk, Bj. 2002 TE KOOP GEVRAAGD MTS 110 x 11.40 min 3500 m³ spiralen 90 x 9,53 en x 3,27 ketel 1.849 bouwjaar vanaf 2000 ms Mondial Afmetingen : Tonnage : Bouwjaar : 1982 Hoofdmotor : Caterpillar, C32, 1200 pk, Bj.2013 Livia ms Mi-Deseo Afmetingen : : 54.98 110 x 7.25 11.45 x 2.65 x 3.63 Tonnage : : 699 3.212 Bouwjaar : : 1963 2015 : Fabr. Deutz, Bam M816, 700 Hoofdmotor : Caterpillar 3512C, Pk, Bj. 1.521 1981 Pk, Bj. 2015 ms Magic Nieuwbouw duwboot Afmetingen : 135 x 11.45 x 3.49 Afmetingen Tonnage : 3.745 : 19 x 10 meter Bouwjaar : 2000 : 2020 Bouwwerf Hoofdmotor : 2x : Caterpillar Tinnemans, C32, Maasbracht Levering conditie 1.010 : In overleg Pk, Bj. 2019 Prijs : € 2.685.000,-- NIEUW VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 11.40 Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Jan Ruijtenberg, mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl Ponton L. 32.10 m. Br. 9.05 m. Lege diepgang 0.57,5 m. Geladen diepgang 1.87 m. Laadverm. 348 ton. Scheepsattest geldig tot 17-02-2028. Meetbrief geldig tot 24-06-2028. TE KOOP Tender Bouwjaar 1982. L. 16.00 m. Br. 5.20 m. Diepgang 1.20 m. Volledig aluminium gebouwd. 2 x MAN-Diesel elk 360 KW/490 p.k. 2x Radar (Furuno}, 2 x Marifoon, GPS, Navtex, Kompas (dubbel), Brandblusintall. (Nieuw). Hydraulisch stuurwerk (dubbel). Verwarming olie en elektrisch, Omvormer 25/5000 W, Acculaders, Betimmering nieuw, keuken met magnetron, koelkast, toilet. 30 NM Geldig tot November 2021. 2 reserve schroefassen. Gasolie 4200 liter. Water 250 liter. Verder alle certificaten en tekeningen aanwezig. 2 Spudpaalkantelaars met 2 hydropacks. Incl. 2 spuds elk 12.00 m. Diameter 610 mm. Prijzen op aanvraag. Email: aquatrans@gijsdaanen.nl Tel: 06-53163480 Ho Ho Ho! Wacht eens even... Hier hebben ze wél een grote voorraad! Driveline specialist in conventional and hybrid solutions

27 Kerstspecial DIT WAS 2021 Jaaroverzicht 21 december 2021 Caroline Nagtegaal-van Doorn. Positieve ontwikkeling Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen te melden in 2021. Binnenvaartkrant heeft de website Vlootschouw.nl vernieuwd. En niet zo’n beetje. Er is nu van alles op te zoeken, op te vragen over de verschillende jaren en alles is overzichtelijk vormgegeven. Een moderne website voor een moderne sector. Wat is gebleven, zijn de fantastische foto’s van alle nieuwe schepen sinds de start van de krant in 1997 met de vermelding van de bedrijven die aan deze prachtige vloot hebben gebouwd. Neem snel een kijkje op Vlootschouw.nl. Met grote stappen naar Europees fonds Eerlijk gezegd is het Europees fonds voor de binnenvaart er nog niet, maar in 2021 werden wel grote stappen gezet in de richting van zo’n fonds. Met name het Europees Parlement – onder aanvoering van de onvermoeibare Caroline Nagtegaal-van Doorn als pleitbezorger van de binnenvaart – plaatst zich vierkant achter de plannen om de binnenvaart in Europa te ondersteunen bij het innoveren, vergroenen en digitaliseren. Kortom de Europese binnenvaart moet ‘future proof’ worden, in het Nederlands ‘toekomstbestendig’. VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn vindt onomwonden dat de binnenvaart te veel van de radar is verdwenen in het Europese transportdebat. Ze wil met het fonds eraan bijdragen dat de binnenvaart in staat is de vergroening te bolwerken zonder dat de kosten de sector doen omvallen. De oude Sluis II in het Wilhelminakanaal. 20.000 TEU gegijzeld (foto Suez Port Authority) In de vroege morgen van 29 juli arriveerde de Ever Given in Rotterdam. Het containerschip was wereldberoemd geworden door een stuurfout in het Suezkanaal. Daardoor kwam het schip dwars te liggen en zo blokkeerde het de supply chain vanuit Azië voor West-Europa. De hele logistieke keten werd door deze ‘Suezcrisis’ verstoord. Niet alleen de lading van de Ever Given kwam te laat, maar ook die van alle schepen die door het Suezkanaal wilden varen in de week na dit ongeval half maart. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De Ever Given van rederij Evergreen vervoerde circa 20.000 TEU aan containers. Na afloop werd het schip nog maandenlang vastgehouden door Egyptische autoriteiten. Het had immers zomaar een terroristische daad kunnen zijn. De oplossing had een Nederlands tintje. De berging van de Ever Given was in handen van Boskalis en Smit Salvage. Vervoer van suikerbieten over water. Een brug te ver Tilburg en Rijkswaterstaat willen heel graag het Wilhelminakanaal beter bevaarbaar maken en geschikt voor grotere schepen, maar de verruiming van het kanaal ter hoogte van Tilburg blijkt telkens een brug te ver. Volgens nieuw onderzoek moet het kanaal veel breder worden. Een toevoeging van de werkzaamheden die wel tot vijf jaar vertraging kan opleveren. De herbouw van Sluis II en de afbouw van Sluis III en de verruiming van het kanaal zouden toch al duren tot 2025. De oude Sluis III is een industrieel monument met de twee bajonetsluiskolken achter elkaar. Het kunstwerk blijft behouden als monument en fungeert als waterkering sinds de nieuwe sluis in werking trad in 2017, precies honderd jaar nadat de oude sluis werd gebouwd. Begin 20e eeuw was nog geen sprake van bediening op afstand en de oude sluis was dan ook voorzien van een dubbele woning voor de sluiswachter en diens knecht, een loods, een schakelhuis-pompgebouw en een bedieningshuisje. Aanleg van een pijpleiding. Terug naar het water (still uit film promotiefilm over bietenvervoer) 2021 is het jaar waarin de aloude bietencampagne terugkwam op het water. Wie had dat kunnen denken? Het is nog niet het klassieke recept van honderden kleine schepen die de bieten bij de boer ophalen om naar de suikerfabrieken te brengen, maar alles heeft een begin nodig. Eindelijk raakten de betrokken bedrijven ervan overtuigd dat het vervoer van suikerbieten veel beter per schip kan dan per vrachtauto. Eind 2020 deed Cosun Beet Company (de opdrachtgever) al een proef met dit vervoer, vooral om te kijken of de bieten niet te veel zouden lijden als gevolg van de overslag in en uit het schip. Dat viel alleszins mee en besloten werd dit jaar op een deel van de route van de bietencampagne schepen in te zetten. De NPRC leverde acht schepen die door te pendelen van Maastricht naar Oudenbosch 270.000 ton bieten vervoerden en daarmee 15.000 vrachtautoritten bespaarde. De NPRC sprak van een ‘sugar corridor’. Vlaanderen kiest voor leiding (foto Maksim Safaniuk) Oude tijden herleven. Wie herinnert zich niet de heftige maar soms ook ludieke strijd van de binnentankvaart tegen het commer ciële gebruik van de NAVO-pijpleiding. De ITV had er zelfs een speciale hulplijn voor in het leven geroepen. Het bleek allemaal zinloos en de NAVOpijp werd gewoon geëxploiteerd. Het is de vraag of de protesten tegen de nieuw aan te leggen pijpleidingen tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied ook zo hoog op zullen lopen. Misschien is het wel de moeite waard. Er komt dus een ondergrondse leidingstraat, aangelegd door de haven van Antwerpen en de Vlaamse overheid met verschillende leidingen voor het vervoer van CO 2 en waterstof. Volgens het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen kunnen binnenschepen die transporten makkelijk verzorgen.

Binnenvaartkrant