Views
8 months ago

2021-26 Kerst

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Wensen
  • Schip
  • Feestdagen
  • Fijne
  • Nieuwe
  • Kerstspecial
  • Onze
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar

20

20 Kerstspecial 21 december 2021

21 Kerstspecial 21 december 2021 Het kon alleen maar beter gaan DIT WAS 2021 (foto Fokke Baarssen) Jaaroverzicht Na 2020 kon het alleen nog maar beter gaan. Gelukkig was dit voor de binnenvaart ook best een beetje waar, zo bleek in 2021. Hoewel er gedurende dit jaar door de coronapandemie nogal wisselende stemmingen werden gesignaleerd in de economie en eigenlijk overal en bij iedereen, trok de handel aan. De pandemie is (nog lang) niet weg, maar de eerste schrikreactie van 2020 is weggeëbd en de aanvoer van de industrie lijkt in 2021 te zijn teruggeveerd na de dip van vorig jaar. Maar zoals gezegd is de pandemie bij lange na niet over en de tijden blijven onzeker. En er is toch ook niets aan als je niet gewoon ’s avonds gezellig uit eten kunt of dat je erbij na moet denken of je wel bij iemand op bezoek mag en kan gaan. Nog los van alle leed dat is geleden door de nabestaanden van de talrijke overledenen die dit virus op z’n geweten heeft. Er zijn dit jaar ook nog andere dingen gebeurd en zelfs was het op sommige gebieden een heel markant jaar met het eerste volledig elektrische binnenschip en hoewel de Nederlandse politiek het dit jaar grotendeels af liet weten wegens een ongeëvenaard lange kabinets formatie – en talrijke positiewisselingen in het demissionaire kabinet – lijkt er licht aan het einde van de tunnel met het zicht op een heus binnenvaartfonds in Europa. Vooruit dan maar, laten we 2021 het jaar van Europa maken. Dit eerste jaar na de Brexit en het jaar waarin Angela Merkel er een streep onder zette, verdient de Europese eenwording wel een extra steuntje in de rug. In België worden proeven genomen met sonarsensoren. Het virus is overal Maar weinig in 2021 werd niet geraakt door corona. Denk alleen maar aan al de havendagen en -festivals die niet door konden gaan (behalve de Wereldhavendagen die wonder boven wonder dit jaar wel konden plaatsvinden, zij het in afgeslankte vorm). Of de rigide inreisregels in Duitsland, waar de grensoverschrijdende binnenvaart zwaar onder gebukt ging, temeer daar de bondsstaten elk voor zich deze regels verruimden of anderszins aanpasten. Maar ook het werk voor de binnenvaart zelf leed onder de pandemieverschijnselen. Zeker de eerste helft van het jaar vielen de ladingvolumes terug doordat de industrie de productie had teruggeschroefd. Dit herstelde zich wel later in het jaar. Dat herstel bleek in het najaar zelfs vrij spectaculair omdat de internationale handel weer op stoom kwam, de overslag in de zeehavens opstuwend en uiteraard profiteerde de transportsector daarvan. Er was zelfs een succesvolle Europort-beurs in Ahoy in november. Wat de gevolgen zullen zijn van de hernieuwde opleving van het virus deze winter en eventueel de verspreiding van een nieuwe, zeer besmettelijke variant, was nog niet bekend toen deze krant ter perse ging. Geen toekomstdroom meer In zekere zin kun je 2021 het jaar van een doorbraakje voor autonoom varen noemen. Onbemand varen met behulp van elektronica is niet langer een wilde toekomstdroom. Heel voorzichtig gaan autoriteiten hierin mee, beseffend dat de toekomst onafwendbaar is. Daarmee vaart niet ineens de hele binnenvaartvloot onbemand rond. Er zullen eerst tests moeten worden gedaan, waarbij het belangrijk is dat deelnemende schepen elektrisch worden voortgestuwd. De Antwerpse haven ziet in de overstap naar autonoom varen een mogelijkheid om het aandeel in de modal split voor vervoer over water uit te breiden. Dat zou zomaar kunnen hoewel dat niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt. De Antwerpse Technische Universiteit introduceerde dit jaar wel een heel aardige wending: 3D-sonarsensoren, waarmee een schip dezelfde instrumenten krijgt als waarmee een vleermuis in het pikkedonker z’n weg vindt. Op de Europort-beurs werd in november door het Nederlands Forum Smart Shipping SMASH! Een digitale roadmap gelanceerd, waarmee autonoom varen ook weer een duwtje in de rug lijkt te krijgen. En als klap op de vuurpijl kondigde de Rijnvaartcommissie aan meer praktijkproeven met autonoom varen op de Rijn toe te staan. Als die commissie daar al in meegaat, dan is het zeker geen sprookje meer.

Binnenvaartkrant